Isnin, 28 Januari 2013

01 di endau - Google Blog Search

01 di endau - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di endau</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jan 2013 09:19 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di endau</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2013 09:29 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di endau</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jan 2013 09:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Orang Asli <b>di Endau</b>-Rompin dibenar cabar notis pengusiran <b>...</b>

Posted: 11 Oct 2012 05:27 AM PDT


PUTRAJAYA – Mahkamah Rayuan di sini hari ini memberi kebenaran kepada 118 penduduk suku kaum Jakun dari Kampung Orang Asli Peta di Taman Negara Endau-Rompin membuat semakan kehakiman untuk mencabar perintah Pentadbir Tanah Daerah Mersing yang meminta mengosongkan Tanah Adat mereka.


Panel tiga hakim — Datuk Seri Abu Samah Nordin, Datuk Clement Allan Skinner dan Datuk Aziah Ali membuat keputusan tersebut tanpa sebarang kos.


Keputusan itu dibuat atas alasan bahawa notis pengusiran bertarikh 17 Jan lalu (oleh Pentadbir Tanah Daerah Mersing) boleh dicabar walaupun pihak responden menyatakan bahawa notis pengusiran sebenar adalah pada 6 Sept tahun lalu oleh Perbadanan Taman Negara Johor.


Mahkamah berpendapat notis pada 6 Sept itu bukanlah satu keputusan (untuk pengusiran) kerana ia hanya 'meminta jasa baik tok batin' supaya bercakap kepada anak buahnya untuk keluar daripada tanah tersebut.


Berikutan keputusan ini, kes tersebut akan didengar di Mahkamah Tinggi Johor Baharu dan pada 14 Ogos lalu, Mahkamah Rayuan juga telah membenarkan mereka terus tinggal di tanah tersebut sementara menunggu perintah mahkamah.


Pada 22 Mei lepas, Mahkamah Tinggi Johor Baharu menolak permohonan untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman serta permohonan mereka untuk menggantung perintah itu.


Pemohon dalam kes ini adalah Ketua Kampung Peta iaitu Sangka Chuka, 59, dan seorang penduduk, Nasir Kantan, 34.


Mereka memohon mahkamah mengisytiharkan notis pengusiran itu sebagai tidak sah dan batal serta responden tidak berhak untuk mengurang, mengehad atau menghapuskan hak mereka terhadap Tanah Adat tersebut tanpa membayar pampasan sewajarnya.       


Pentadbir Tanah Daerah Mersing, Johor, Pengarah Tanah dan Galian Negeri dan Perbadanan Taman Negara Johor, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli, kerajaan negeri Johor dan kerajaan Malaysia pula dinamakan sebagai responden.


Kampung mereka terletak dalam kawasan yang diwartakan sebagai kawasan Orang Asli dikenali sebagai Ulu Endau, Endau di Johor, melibatkan keluasan kira-kira 221 hektar di daerah Mersing, dan didiami 28 keluarga.


Kesemua orang asli terbabit diwakili peguam S. Yogeswaran manakala Peguam Kanan Persekutuan Nurul Farhana Khalid dan Aida Adha Abu Bakar mewakili responden. – Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads