Selasa, 22 Januari 2013

01 di kukup - Google Blog Search

01 di kukup - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2013 11:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Fenomena air pasang <b>di kukup</b> « strawkaler

Posted: 16 Dec 2012 05:49 AM PST

Posted: 12/16/2012 in Berita
Label:

Image

PONTIAN – Fenomena air pasang besar yang melanda pekan Kukup, di sini semalam, menjejaskan pergerakan orang ramai terutamanya pelancong selama dua jam.

Tinjauan Sinar Harian ke lokasi mendapati kebanyakan pengunjung luar terkejut melihat kejadian air pasang besar yang membawa air laut, memenuhi laluan pejalan kaki sehingga ke paras buku lali.

Kejadian air pasang besar yang hanya berlaku sekali setahun dalam tempoh tiga hari bermula kelmarin, dapat disaksikan dalam tempoh dua jam sahaja dari 11 pagi hingga 1 petang.

Fenomena itu turut menarik minat kanak-kanak untuk bermandi manda walaupun keadaan air didapati tidak bersih.

Bagi Ahmad Daud, kejadian air pasang besar yang berlaku di pekan Kukup itu adalah perkara biasa setiap kali hujung tahun. Menurutnya, penduduk dan peniaga tempatan sudah membuat persediaan awal dengan memindahkan barang ke tempat lebih tinggi sebaik sahaja dimaklumkan kejadian air pasang besar, kira-kira sebulan lalu.

"Pergerakan penduduk dan pelancong di pekan Kukup terganggu selama dua jam. Pelbagai gelagat mereka yang pertama kali merasai suasana air pasang besar dapat dilihat," katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, kakitangan Terminal Feri Antarabangsa Kukup, Abd Shukor Haron berkata, perjalanan feri tetap diteruskan seperti biasa dan tidak mengalami gangguan.

Bagaimanapun, katanya, orang ramai terpaksa meredah air pasang sepanjang kira-kira satu kilometer untuk terminal feri.-sumber sinar harian

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jan 2013 11:38 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Wisata pantai <b>kukup</b>, gunungkidul, yogyakarta

Posted: 14 Jan 2013 09:40 PM PST

Pantai kukup memiliki panorama yang cukup asri, berpasir putih dengan kebersihan yang terjaga, menikmati irama debur ombak dengan bersantai di bibir pantai nampaknya merupakan kegiatan yang umum terlihat dari para wisatawan yang datang, mungkin jika pantai ini surut banyak juga para wisatawan terlihat menelusurinya pantai hingga jauh ke tengah, pantai ini tak begitu menjorok hingga ke dasar walau surut namun tetap landai sehingga membentuk beberapa kolam dari karang karang di sekitar pantai, banyak para wisatan bersama orang terdekat sekedar menelusuri kolam karang melihat beberapa biota laut yang terperangkap, namun juga perlu diwaspadai tinggi gelombang diselatan jawa dikenal cukup besar dan biasaya pada musim musim tertentu pantai ini akan sering kedatangan ubur ubur yang memiliki sengat.

Uniknya pantai kukup memiliki batu karang besar di kedua ujung pantai, terlintas batu karang besar arah timur nampak mengingatkan pada tempat wisata yang ada dibali tanah lot, anda dapat menelusuri dengan menapaki jalan menuju batu karang tersebut yang telah diberi jembatan yang memiliki pegangan dikedua sisi, di tengah karang akan terlihat sebuah pondok untuk menikmati pemandangan lepas pantai selatan jawa dan indahnya sisi pantai kukup dari atas karang serta mengabadikan panorama matahari terbit nampanya sebuah tempat dari sisi terbaik yang ada di pantai kukup

Menikmati indahnya pantai kukup tak lengkap jika tidak membeli oleh oleh khas pantai kurup, anda dapat membeli beragam kerajinan yang ditawarkan dari gerai gerai yang didirikan penduduk setempat, biasanya kerajinan banyak dibuat dari hasil laut, kerajinan dari cangkang kerang, sangat bernilai jual tentunya, membelih satu dua kerajinan tentunya anda juga dapat membatu perekonomian penduduk setempat.

Jika anda merencanakan liburan yang cukup lama dikawasan pantai yang ada di sepanjang pantai baron, kukup, sundak, drini, dan krakal, dikawasan gugusan pantai ini terbilang telah lengkap, dengan beragam fasilitas restoran, penginapan, parkir cukup luas dan fasilitas penunjang lainnya, tenang saja anda dapat memilih penginapan dari yang berharga murah hingga cukup mahal namun anda akan kesulitan untuk menemukan penginapan di area dekat dengan sisi pantai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads