Isnin, 1 April 2013

di negeri johor - Google Blog Search

di negeri johor - Google Blog Search


| PADUKA PULAI | : Bendera-bendera <b>di Negeri Johor</b>

Posted: 26 Mar 2012 09:09 AM PDT

Johor mempunyai rekabentuk bendera yang telah dicipta sejak zaman Temenggung Daeng Ibrahim. Bendera Johor yang pertama berwarna putih, telah digunakan oleh baginda sebelum tahun 1855. Selepas itu Bendera Johor berubah kepada warna hitam dengan menambahkan petak kecil berwarna putih di sudut atas penjuru kiri bendera dan telah digunakan sehingga tahun 1865. 
Apabila Temenggung Abu Bakar menaiki takhta sebagai Sultan Johor (Maharaja Abu Bakar), Baginda menggantikan petak kecil berwarna putih tersebut kepada warna merah berpangkah putih. Kemudian pada tahun 1871, bendera tersebut digantikan pula dengan warna biru laut dan segi empat berwarna merah dengan bulan sabit dan bintang pecah lima berwarna putih di sudut kiri bendera. Sejak tahun 1871, bendera ini sebagai bendera rasmi Negeri Johor yang digunakan sehingga kini. 
Bendera Johor yang digunakan pada sekarang ini dikatakan menyerupai dengan Bendera Turki. Hal ini kerana telah wujudnya hubungan diplomasi Sultan Johor dengan Kerajaan Othmaniah Turki pada satu masa dahulu (Sebab kenapa kedudukan bulan dan bintang itu condong).
Di zaman penjajah, bendera ini sentiasa dikibarkan lebih tinggi daripada Union Jack (bendera British). Inilah hikmah kebijaksanaan Kesultanan Johor untuk memastikan kedaulatan sultan dan bumi Johor sentiasa dipelihara dan dipertahankan, walaupun di era penjajahan. Keadaan ini telah mewujudkan satu perdebatan yang mempersoalkan Johor ketika era penjajahan, Benarkah Johor satu-satunya negeri Melayu yang tidak dijajah oleh British dan Jepun?
Pernahkan anda membaca kisah Panglima Tentera Jepun tunduk sembah ketika menawan Istana Johor selepas melihat potret Maharaja Jepun yang digantung di dalam istana? Lalu panglima tersebut mengarahkan angkatan tenteranya agar segera meninggalkan Johor dan terus mara untuk menawan Singapura. [Baca sini]
Adakah anda tahu (terutama anak Johor) maksud disebalik bendera Johor ini? Simbol anak bulan dan bintang yang berwarna putih melambangkan Agama Islam dan kesultanan Johor yang berdaulat. Warna merah melambangkan keperwiraan rakyat jelata Johor yang mempertahankan negeri. Warna biru tua pula mencerminkan kesejagatan kerajaan negeri. 

Dan adakah anda juga tahu bahawa di Johor, setiap kerabat Di-raja Johor iaitu terdiri daripada Sultan dan Sultanah Johor, Pemangku Raja dan Tunku Mahkota Johor mempunyai bendera sendiri? Malah terdapat juga bendera khas untuk Dato' Menteri Besar Johor.

Bendera Pembesar Daerah 

Di Johor, dahulunya setiap pembesar daerah ataupun digelar Orang Besar Daerah juga mempunyai bendera masing-masing iaitu di daerah Muar, Batu Pahat dan Segamat. Jawatan tersebut telah ditukar kepada Pegawai Daerah (DO) dalam pemerintahan moden Johor. Kini bendera daerah tidak digunakan lagi. Namun, dikhabarkan daerah Muar yang masih menggunakan iaitu bendera Muar masih dikibarkan di Pejabat Daerah Muar (mungkin orang Muar lebih tahu). Ketiga-tiga daerah ini berkait rapat dengan sejarah awal Johor. Lihat pada Jata Negeri Johor. Anda akan dapati ada empat bintang kecil di sudut perisai putih pada jata itu (merujuk kepada empat daerah awal di Johor). 

Kesimpulan

Marilah kita menghayati falsafah di sebalik simbol bintang, bulan dan warna-warna pada bendera Johor.
Dalam ertikata yang mudah, bendera Johor adalah lambang kedaulatan DYMM Sultan Johor, keperwiraan rakyat jelata Johor dan kesejagatan kerajaan negeri Johor. Lebih jelas lagi, bendera Johor adalah lambang yang merangkumkan institusi kesultanan, rakyat jelata dan kerajaan negeri.
Hasil kebijaksanaan Kesultanan Johor (Sultan Sir Abu Bakar), pada tahun 1885, United Kingdom bersetuju menandatangani satu perjanjian dengan Johor di mana negeri itu diiktiraf sebagai sebuah negeri merdeka yang mampu mengendalikan pentadbiran sendiri. Sebab itulah pegawai tinggi British yang ditugaskan ke Johor hanya bertindak sebagai konsultan, bukannya penasihat, seperti di lain-lain negeri di Tanah Melayu ketika itu.
Dan sebab itulah juga kesultanan Johor ketika itu boleh memilih untuk mengenepikan pandangan pegawai tinggi British dalam pengurusan negeri berkenaan di era penjajah.
Kedua-dua faktor di ataslah yang membolehkan bendera Johor dikibarkan lebih tinggi daripada Union Jack di zaman kolonialis. Ini bermakna bahawa kedaulatan sultan Johor dan bumi Johor sentiasa dihormati oleh British walaupun di zaman penjajah.
Lantaran itu, rakyat jelata Johor wajar berbangga dengan hakikat di atas. Mereka juga perlu menghargai kebijaksanaan kesultanan Johor yang mempertahankan dan memelihara kedaulatan dan maruah bumi Johor di era penjajah.
Oleh kerana sesuatu bendera itu melambangkan perpaduan sesuatu kelompok manusia dari semua latarbelakang kehidupan di dalam sesebuah negeri atau negara, mengapakah harus ada rakyat Johor yang kurang bersemangat untuk mengibarkan bendera Johor dan bendera Malaysia menjelang sambutan hari kemerdekaan?
Insaflah, kalau kesultanan Johor sentiasa memelihara dan mempertahankan kedaulatan bumi Johor dan rakyat jelatanya di era penjajah, menerusi bendera Johor yang dikibarkan lebih tinggi daripada Union Jack, tidakkah rakyat Johor hari ini rasa terpanggil untuk terus mempertahankan kedaulatan kesulatanan dan bumi Johor mutakhir daripada sebarang ganggu-gugat oleh mana-mana pihak?
Kibarkanlah bendera Johor dengan penuh semangat dan rasa cinta, kasih dan sayang yang total kepada Johor. Kibarkanlah juga bendera Malaysia atas dorongan semangat yang sama. 
=> Bendera Johor Berdaulat

Dikemaskini
Nota tambahan:
1) 4 bintang kecil di sudut perisai pada Jata Johor adalah merujuk kepada empat daerah (jajahan besar) terawal di Johor iaitu Johor Bahru, Muar, Batu Pahat dan Endau. 
2) Daerah yg mempunyai bendera sendiri sejak dahulu lagi ialah Muar, Batu Pahat, Segamat (seperti yg dipamerkan di atas) dan Johor Bahru (masih mencari sumbernya). 
3) Mulai tahun 2012, Kerajaan Negeri melalui Pejabat Daerah berusaha mengadakan pertandingan mencipta bendera daerah bagi daerah-daerah yg tidak mempunyai bendera sendiri. [KulaijayaLedangKluang, Pontian]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads