ads

Jumaat, 14 Jun 2013

01 di tampoi - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di tampoi - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2013 07:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 28 May 2013 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2013 07:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2013 07:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

(Gambar) Penduduk kampung bergaduh dengan kontraktor <b>di Tampoi</b>

Posted: 21 Nov 2012 01:45 AM PST

(Penduduk kampung dan kontraktor bergaduh di Kampung Semangat - foto facebook Suhaizan Kaiat)
TAMPOI: Para penduduk Kampung Semangat dekat sini bergaduh dengan kontraktor yang mewakili pemaju Danga Bay Sdn Bhg hari ini.
Ia berlaku kira-kira jam 11.15 pagi tadi antara pekerja kontraktor dan penduduk Kampung Semangat, Tampoi.
Menurut Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan kaiyat, kontraktor mendakwa mereka diberi upah untuk membersihkan kawasan Kampung Semangat oleh pihak tertentu.
Pembersihan ini telah menyebabkan tanaman penduduk dan sistem paip penduduk terjejas.
Penduduk kampung mendakwa, kontraktor yang hadir dalam kumpulan yang besar lebih daripada 25 orang adalah untuk mengusir mereka daripada kampung tersebut.
Sebelum ini, penduduk melahirkan rasa tidak puashati mereka kerana kontraktor sering membuat provokasi terhadap penduduk.
Pergaduhan mula berlaku apabila kontraktor meneruskan kerja-kerja pembersihan dan penduduk tidak berpuas hati.
Mereka telah dibaling dengan batu dan kayu oleh petugas kontraktor berkenaan.
Penduduk Kampung Semangat yang tercedera adalah Goh Wee Chooi, Ang Bee Wah, Ang Ah Chai, Cheng Chong, Goh Wai Kong dan Chee Tet Onn.
Polis telah datang di kawasan terbabit dan telah menangkap sembilan orang kontraktor dan enam orang penduduk.
Mereka telah direman di Balai Polis Kempas.
Penduduk adalah terdiri daripada pemilik rumah, penyewa rumah, pemilik bengkel dan pekebun. Kampung Semangat, Tampoi terletak di Batu 7.5 Jalan Skudai, Simpang Kempas Lama, Tampoi, Johor.
Menurut sejarahnya, tanah berkeluasan 63.2573 hektar ini telah dianugerahkan kepada Dato' Toh Ah Boon pada tahun 1930 oleh Sultan Ibrahim.
Dato' Toh Ah Boon telah meninggal dunia pada 1 April 1932 dan tanah tersebut telah diserahkan kepada pewarisnya Toh Gim Cheng.
Pada tahun 1975 Toh Gim Cheng telah melantik Low Sue Heng sebagai wakil.
Pada 14 Februari 2011 tanah tersebut(Lot 153, Mukim Tebrau) telah dijual oleh Low Sue Heng @ Low Sui Heng kepada Danga Bay Sdn. Bhd.
Pada awalnya terdapat 400 keluarga tinggal di kampung ini. Pelbagai kemudahan terdapat dikampung ini termasuk surau, kuil, dewan orang ramai, gelangang bola keranjang dan lain-lain. Terdapat juga penempatan orang tua dan orang cacat di sini.
Pada 8 September 2011 penduduk menerima satu notis guaman dari Tea, Kelvin Kang & Company yang meminta penduduk mengosongkan tanah tersebut sebelum 31 Oktober 2011.
Notis ini tidak menyatakan dengan jelas nama pelanggan (tuan tanah).
Pada 9 Oktober 2011 suatu pertemuan penduduk kampung dengan Adun Datuk Haji Osman Sapian telah diadakan.
Ketua Masyarakat Kampung Semangat yang juga Ketua MIC Cawangan Kg Semangat, En. K.K.Krisnan telah menyerahkan suatu tuntutan kepada Datuk Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor melalui Datuk Haji Osman Sapian.
Sehingga kini tiada sebarang jawapan diterima daripada pihak kerajaan.
Jawatankuasa Bertindak yang telah ditubuhkan telah menghantar satu permohonan tuntutan Ikhsan dan Saguhati kepada Danga Bay Sdn Bhd pada 8hb Oktober 2012.
Wakil Danga Bay Sdn Bhd adalah En. Chai Yee Man. Setakat ini tiada sebarang jawapan daripada Danga Bay Sdn. Bhd.
Pada 18 Oktober 2012, para penduduk menerima Notis Kedua dari Tetuan Tea, Kelvin Kang & Company yang menyatakan site clearing akan bermula mulai 19 Oktober 2012, dan meminta penduduk-penduduk mengosongkan rumah mereka sebelum tarikh tersebut.
Penduduk-penduduk di sini diugut oleh kontraktor yang datang dari luar. Beberapa keluarga yang takut, telah berpindah dari tempat ini.

Sebahagiannya menerima wang pampasan berpindah sementara sebahagian lagi tidak menerima sebarang pampasan. Keluarga yang masih tinggal di kampung ini hanyalah 180 keluarga sahaja.

Pada 1 November 2012, lebih kurang 30 orang yang berlagak gangster dibawa masuk untuk merobohkan rumah-rumah kosong.
Kumpulan itu membawa masuk 1 bulldozer dan 2 JCB dengan tujuan membersihkan kawasan itu.
"Pihak Dewan Pemuda PAS Negeri Johor mendesak pihak polis membuat kawalan keselamatan yang lebih ketat bagi mengelakkan pergaduhan berlaku semula.

"Ini kerana, tempat kejadian hanyalah 1 KM daripada Balai Polis Kempas," kata Suhaizan (gambar atas) dalam kenyataannya.
Bagi beliau, Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman sudah sewajarnya menjadi orang tengah menyelesaikan masalah antara penduduk Kampung Semangat dan Syarikat Danga Bay Sdn. Bhd.

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2013 07:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2012 07:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 07:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Cuci Dan Bersihkan Rumah Sewa <b>Di Tampoi</b> | Smile... Smile... Smile <b>...</b>

Posted: 01 Sep 2012 04:13 AM PDT

Hmmm... Rehat sekejap terus update blog. Hari ini projek Mia dan Suami Mia ialah cuci dan bersihkan rumah sewa kami. Fiuhhhh... berpeluh-peluh ni... Sofea dan Syakirin pun ada juga. Alhamdulillah dah dapat penyewa rumah ini melalui entri INI. Memang cari penyewa yang telah berkeluarga. Sayang sangat kat rumah ini...

Perjanjian sewa rumah pun telah dipersetujui dan ditandatangani. Kalau tiada perjanjian sewa rumah susah... sebab macam-macam boleh berlaku di kemudian hari. Zaman sekarang ni susah betul nak percaya dengan orang luar.

Harap sangat penyewa rumah baru ini tidak bermasalah dan dapat bayar sewa rumah setiap bulan secara konsisten seperti yang termaktub di dalam perjanjian. Kalau tidak, susahlah tuan rumah nak bayar kat bank nanti.

Penyewa rumah sebelum ini pula terpaksa berpindah kerana tukar kerja ke Seremban. Senang dan tiada masalah dengannya.

p/s : mana yang tidak elok, dibaiki... mana yang rosak, ditukar...

Published with Blogger-droid v2.0.6

Rumah untuk disewa <b>di</b> Taman Kemas <b>Tampoi</b> | Rumah Sewa

Posted: 09 Sep 2012 05:53 AM PDT

Publish date: September 9, 2012 12:59 pm
Contact Name: Mr Ahmad
Price: RM800
Region: Johor
Location: tampoi
Phone: 017-8268413
Tags:

Rumah untuk disewa di Taman Kemas Tampoi, 4 bilik & 3 bilik air (double Storey).
Lokasi menarik, berdekatan dgn semua keperluan awam. sekolah / masjid / pasaraya / Angsana / Giant dll.
Berminat sila hubungi 017-8268413 saya segera…

Share: Twitter | Facebook | Email

Report bad use or Spam

Rumah Untuk Disewa <b>Di Tampoi</b> Johor Bahru | Smile... Smile <b>...</b>

Posted: 01 Aug 2012 03:34 PM PDT

Rumah Untuk Disewa Di Tampoi Johor Bahru

Hmmm... tiba-tiba semalam Suami Mia beritahu yang penyewa sekarang ini akan berpindah ke rumah lain. Bulan Ogos adalah bulan terakhir. Memang dah ada dalam perjanjian sewa kalau nak pindah rumah kena beritahu notis sebulan awal.

Maka semalam petang dah mula sibuk nak cari orang untuk sewa rumah kami. Mia dah war-warkan kat dalam facebook.

Rumah Pangsapuri 5 Tingkat (sebelah tangki air)
Berdekatan Kipmart Tampoi, Johor Bahru
Mula masuk bulan September 2012
Keadaan rumah baik. Keutamaan akan diberikan kepada penyewa yang sudah berkeluarga dan beragama Islam. Ada perjanjian sewa rumah (agreement)
Kepada sesiapa yang berminat bolehlah hubungi Suami Mia di 019-7089958. 
Tengok dulu macam mana dalam beberapa hari ini. Kalau tiada orang nak sewa, terpaksa jugalah kami iklankan kat dalam mudah.my.
p/s: sayang sangat kat rumah ni...

BLOG JOHOR: 01 <b>di tampoi</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jan 2013 07:39 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BUAH <b>TAMPOI</b> « YAN ML

Posted: 05 Jan 2013 04:55 AM PST

hari ini….

dalam perjalanan balik dari majlis perkahwinan Jasmin Jamirun di Kuala Pilah, Negeri Sembilan…

aku singgah ke sebuah gerai buah di tepi jalan…terdapat buah yg agak pelik tergantung di situ…

apabila ditanya….katanya BUAH TAMPOI….

ooooo….rupanya ini buah tampoi….

buah tampoi

memang aku pernah dengar sebelum ni yang tampoi ialah nama sejenis pokok….tapi tidak la pula aku tahu bahawa buahnya boleh dimakan…

menarik kan…?!…

apabila dibuka…begini rupa isinya…

buah tampoi

sekali tengok….seakan-akan buah duku di bahagian kulitnya yg tebal…

setelah dirasa…seperti rasa buah rambai tapi manis….

ini lah kali pertama tengok dan rasa buah tampoi….

sedap juga….dan aku kongsikan di alam maya ini untuk pemberitahuan kepada yang lain….

kongsi ilmu itukan amalan mulia….

insyaAllah…moga bermanfaat…

Anim Agro Technology: BUAH <b>TAMPOI</b>

Posted: 25 May 2013 03:53 AM PDT

BUAH TAMPOI atau nama saintifiknya Baccaurea microcarpa atau Baccaurea griffithii adalah sejenis pokok hutan yang menghasilkan buah tampoi atau juga disebut 'tampui' dimana ia lazimnya tumbuh dikawasan hutan di negara kita. Pokok Tampoi merupakan pokok saka dioceous daripada keluarga Phyllanthaceae adalah natif di Sumatra, Semenanjung Malaysia dan Borneo. Beberapa nama lain yang diberi pada buah tampoi adalah seperti tampoi batang, tampui, larah, merkeh, ngeke dan juga tampoi bulan. Saya jumpa buah  ni dijual di tepi jalan dekat Tampin, Negeri Sembilan pada musim tertentu dsengan harga sekitar RM 4.00 sekilogram. Walau pun asalnya kurang minat hendak membeli buah tampoi, demi hendak rasa akan buahnya saya membeli dan makan. Buah tampoi sama seperti buah rambai mempunyai struktur buah dan rasa hampir sama tetapi ia lebih besar dan ada rasa sedikit kelat. Saya dapati buah tampoi juga mempunyai rasa yang enak dan sedikit lemak. Namun, ada juga yang kata isinya yang bewarna putih itu mempunyai rasa yang sedikit masam. Bagi masyarakat Orang Asli pula ia boleh dijadikan minuman keras. Didapati pokok tampoi belum dikomersilkan lagi penanamannya di negara kita kerana ia adalah jenis buah nadir yang ditanam secara suka-suka sahaja dikawasan dusun atau keliling rumah. Tidak ada rekod mengenai keluasan dan taburan pokok tampoi dilaporkan oleh Jabatan Pertanian. Artikel subuh Rabu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai teknologi dan informasi pokok tampoi untuk dibaca dan dirujuk pembaca semua.


Pokok Tampoi adalah jenis pokok saka yang tumbuh menegak dengan ketinggian mencecah 25 - 60 meter didalam keadaan semulajadi (Lihat foto sebelah). Ia mempunyai batang yang tumbuh menegak dengan banyak cabang dan kulitnya beralur sedikit berwarna coklat kelabu. Dibahagian bawah pokok ia mempunyai banir yang kuat dengan sistem akar tunjang kukuh masuk dalam tanah. Daunnya adalah berbentuk ovate (bulat lonjong) berwarna hijau dan agak tebal berukuran sekitar 8-17 cm panjang dan 4 - 8 cm lebar. Ia mempunyai tangkai daun agak panjang sekitar 10 - 15 cm dengan susunan daun yang bertentangan.  


Bunga pokok tampoi keluar daripada tangkai yang keluar daripada dahan atau batang pokok. Bunga kecil ini berwarna putih, hijau dan kekuningan yang terbit pada batang dengan tangkai bunga yang agak panjang dimana  tangkai jantan sekitar 13 cm dan tangkai betina sekitar 18 cm (Lihat foto sebelah). Saiz bunga jantan adalah kecil sedikit (2 mm) tetapi saiz bagi bunga betina lebih besar iaitu sekitar 4.5 mm. Pendebungaan berlaku secara semulajadi oleh angin dan serangga seperti semut dan kerengga. Buah Tampoi yang terhasil dari tangkai yang berangkai adalah berwarna hijau ketika muda dan coklat terang apabila masak. Buah Tampoi mempunyai kulit tebal dengan bentuk bulat lonjong atau bulat leper sedikit (Lihat foto dibawah). Buah yang masak berukuran sekitar 30 -70 cm garispusat dengan mempunyai biji sebanyak 2- 4 ulas didalamnya. Isinya adalah lembut yang berwarna putih krim, kekuningan dan sebagainya bergantung kepada spesis. Bijinya agak keras dan boleh dijadikan biji benih untuk disemai dinurseri. 


Isi buah tampoi yang manis menjadikan ia dipetik untuk dimakan dan dijual diPasar Tani, Pasar Tamu dan Gerai tepi jalan. Selain dimakan segar, saya tidak pasti adakah ia ada digunakan dalam masakan atau sebagainya. Bahagian lain pokok tampoi seperti pucuk daun dan akarnya masih belum dimenafaatkan. Bagaimana pun batang pokok yang berkayu keras boleh dijadikan bahan bakar kayu api dan batangnya yang besar boleh diproses untuk dijadikan perabut. Pokok tampoi ini juga tidak mempunyai perosak semulajadi yang serius dimana ia tumbuh tanpa gangguan didalam keadaan biasa. Saya berani katakan kebanyakan buah tampoi boleh dikatakan sebagai 'Buah Organik' kerana didapati kebanyakannya tidak disembur racun atau dibaja dengan baja kimia. Saya percaya buah tampoi ini masih banyak lagi dijual di pekan-pekan kecil atau di pasar tani di kawasan dan marilah kita sama-sama membeli dan makan buah ini jika terjumpa dijual dimana-mana untuk merasa buah nadir yang semakin pupus ini. Wasallam!.



BUAH TAMPOI... ENAK ISINYA...
BANDAR TAMPOI...JOHOR LETAKNYA...
POKOK TINGGI...LEBAT BUAHNYA...
BUAH NADIR... HAMPIR PUPUS AGAKNYA...

By,
M Anem
Room B-4-12, Best Western Prima Inland,
Port Dickson, Negeri Sembilan,
Malaysia
(11 Rejab 1434H) 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved