Khamis, 18 Julai 2013

01 di pontian - Google Blog Search

CATATAN SI MERAH SILU: Jejak Bugis <b>di Pontian</b> - Muzium Bugis <b>...</b>

Posted: 22 Jun 2013 09:02 AM PDT

Ahad 16 Jun 2013. Pemandangan dalam rumah selepas bermalam di sebuah homestay di pinggir bandar Pontian atau Pontian Kechil. Adapun selepas meninggalkan rumah saudara di Parit Betak petang Sabtu kami terus menuju ke sini. Menariknya, Pontian Kechil adalah bandar terbesar dalam daerah Pontian sedangkan berdekatannya ada pekan Pontian Besar yang jauh lebih kecil. Rupa-rupanya nama Pontian Kechil itu merujuk kepada sungai yang terdapat di bandar, Pontian Besar pula nama sungai di pekan. Memang Sungai Pontian Kechil lebih kecil dari Sungai Pontian Besar...

Tengah hari baru kami keluar untuk berjalan-jalan. Lalu di hadapan pejabat pos mengingatkan bahawa datuk saya sebelah ibu, Ismail bin Hussin bin Daeng Betak pernah bertugas di sini tahun 1960an kalau tak salah. Semasa itu ada beberapa orang adik-beradik ibu, 4 orang yang paling bongsu kalau tak salah pernah duduk bersama di sebuah kuarters kerajaan sepanjang datuk berkhidmat di sana 2 tahun gitu.

Pergi pula berehat di tepian pantai tidak jauh dari pejabat pos...

Angin sepoi-sepoi bahasa dan keredupan di bawah pokok menghadap pantai membuat adik-beradik ibu seronok dan leka berbual-bual mengenangkan hal-hal lama. Kalau tidak kerana ada tempat lagi mahu dijejaki mahu sahaja mereka terus leka.

Perjalanan diteruskan jam 1.

Destinasi kami adalah Muzium Bugis di Pantai Rambah, satu tempat yang saya sendiri baru pertama kali sampai.

Sebelum ini saya pernah sampai ke Muzium Bugis yang lebih lama di Teluk Kerang, tidak berapa jauh dari sini.

Pemandangan Pantai Rambah di luar muzium. Kami berada di sini dekat sejam juga.

Perjalanan diteruskan lebih jauh ke selatan.

Singgah makan tengah hari di sebuah kedai Melayu di pekan kecil Serkat.

Kemudian solat di masjid berdekatan. Saya solat atas kerusi di halaman pun boleh...

Selepas itu baru masuk ke destinasi seterusnya...

Tanjung Piai, bahagian paling hujung tanah besar benua Asia!

Teringat ketika pertama kali sampai penghujung 2009. Ketika itu isteri baru 39 hari gitu melahirkan anak lelaki kami Muhammad Al-Aminul Rasyid lalu saya tergerak untuk membuat perjalanan jauh pusing tanah air belah selatan. Ketika itulah saya baru dapat tahu tentang kewujudan Parit Betak, satu perkara yang akan membawa saya untuk menjejak saudara-mara di sana suatu hari nanti. Lihat artikel lama Pengembaraan Al-Rasyid ke selatan : Perjalanan ke Pontian dan sebab-musabab pengembaraan.... Ah... bila membaca balik artikel itu baru saya tersedar. Sebenarnya saya pernah sampai ke Tanjung Piai sekali tahun 1996. Ketika itu saya dalam perjalanan bermotosikal besar solo pusing seluruh Semenanjung, memakan masa lebih sebulan.

Apapun saya sampai bersama keluarga tahun 2009 waktu malam lalu menginap di pusat peranginan atas laut ini. Lihat artikel Pengembaraan Al-Rasyid ke selatan : Pontian di siang hari.... Siangnya saya terus berjalan kaki pusing merata pusat peranginan sampai ke bahagian paling hujung atas laut. Kali ini, disebabkan kecederaan kaki, cukuplah saya sekadar duduk menikmati pemandangan dari ruang legar ataupun lobi.

Selepas puas melihat Tanjung Piau satu kereta dari kumpulan kami berpecah untuk mengambil lebuh raya PLUS dari Simpang Renggam lalu terus meluncur ke Lembah Klang. Tinggal 3 buah kereta kembali ke homestay untuk berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan naik ke utara melalui jalan lama ke Batu Pahat kemudian Muar. Di Parit Jawa kami sempat makan malam asam pedas istimewa sebelum berehat di rumah ibu bapa di Kampung Temiang. Hampir 1 pagi baru saya dan isteri membawa anak-anak meninggalkan Muar untuk kembali ke rumah kami di Bandar Tasik Puteri, Rawang, Selangor.