Isnin, 14 Oktober 2013

01 di endau - Google Blog Search

01 di endau - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di endau</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Oct 2013 09:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di endau</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2013 09:26 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di endau</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Sep 2013 09:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di endau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2013 09:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Taman Negara <b>Endau</b> Rompin | DrPlaces

Posted: 18 Jan 2006 07:45 AM PST

Taman Negeri Endau Rompin merupakan salah satu daripada sebilangan kecil hutan hujan tropika tanah pamah di Malaysia. Terletaknya di legeh Sungai Endau dan Sungai Rompin di Johor bersempadan dengan Pahang, kawasan ini yang seluas 50,000 hektar (500 kilometer persegi) dianggar berumur sekitar 250 juta tahun.

Pelbagai jenis tumbuhan yang unik terdapat di sini seperti keruing, meranti, paku-pakis, periuk kera dan orkid hutan. Pada sekitar 1985, satu ekspedisi sains menemui 25 spesies tumbuhan yang baru.

Di Taman Negara Endau-Rompin juga terdapat banyak hidupan liar seperti harimau, gajah dan babi hutan serta bilangan badak sumbu Sumatera yang terbesar di dunia. Spesies tempatan yang lain termasuk binturung (bear cat) dan Ungka Tangan Putih (white handed gibbon) yang merupakan spesies mawas yang tunggal di kawasan ini. Di sini juga terdapat pelbagai jenis serangga dan burung yang jarang ditemui di tempat lain.

Terdapat juga banyak air terjun dan denai kecil di Taman Negeri ini. Air Terjun Buaya Sangkut dengan ketinggian 120 meter merupakan kawasan air terjun yang paling cantik. Ia ada lima tingkat dan mampu mengalirkan empat perpuluhan lima juta liter air seminit.

Kawasan ini juga penuh dengan mitos dan legenda dan telah menjadi sebuah kawasan rekreasi dan pelancongan yang mashyur di Malaysia. Ramai pelancong gemar menjejaki hutan ini, khususnya di habitat puak Jakun di mana mereka dapat mendengar cerita-cerita mitos hutan yang terpesona. Taman ini juga memberikan wawasan bernilai tentang budaya orang asli yang unik, teknik ketakatan serta kemahiran pemburuan dan pengesanan haiwan.

Perkhemahan merupakan penginapan yang paling popular. Terdapatnya empat tapak perkhemahan yang dapat menampung kira-kira 300 ratus orang, yakni di Kuala Jasin, Batu Hampar, Upeh Guling dan Kuala Marong. Pada waktu sekarang, Taman ini tengah merancang untuk memberikan lebih kemudahan kepada pelancong selaras dengan matlamat untuk membentukkan taman negara ini sebagai destinasi pelancong yang utama.

Taman Negeri Endau-Rompin ditutup semasa musim hujan dari November sehingga Mac. Memancing ikan tidak dibenarkan pada musim ikan bertelur dari September hingga Oktober.

Cara ke sana

Perjalanan ke Taman Negeri Endau-Rompin bermula dari Kampung Peta, iaitu sebuah perkampungan orang Hulu. Dari Kampung Peta, pelancong boleh menaiki bot kecil selama 40 minit untuk sampai ke kawasan perkhemahan Kuala Jasin. Dari sini, mereka perlu berjalan kaki kira-kira enam jam untuk sampai ke kawasan Air Terjun Buaya Sangkut.

Attractions

masalah lembu berkeliaran <b>di</b> jalan mersing dan <b>endau</b> tiada <b>...</b>

Posted: 12 Jul 2013 04:53 PM PDT

1.Masalah lembu2 berkeliaran di sesetengah jalan di mersing dan endau tiada kesudahannya hahahaha..lembu2 ni ada lesen memandu sepertimana tuan2 lembu ni bekali..ni aku jumpa time nak pergi membuat satu siasatan kes kemalangan kat kampung teluk lipat endau :)
2.Situasi sebeginilah yang menyebabkan ramai kalangan pekerja yang menunggang motorsikal tercium kaki atau badan lembu di atas jalan raya..sudahnya aku jugak yang kena siasat kemalangan tersebut..nasihat aku selain berhati2 dengan lori yang agak banyak mengunakan laluan mersing/endau/jalan haji arifin/kamu juga perlu sentiasa berhati hati dengan kemunculan rombongan lembu2 yang bebas berkeliaran..banyak geng kes kemalangan melibatkan lembu2 di kawasan ni..tak caya taip je lah kat google belambak hangpa jumpa :)

Kenangan <b>di Endau</b>-Bersama Guru Alias,Yahya dan Aziz

Posted: 26 Feb 2013 07:13 PM PST

[unable to retrieve full-text content]ANDAI ROBOH KOTA MELAKA. PAPAN DI JAWA KAMI DIRIKAN. BUAH PUKUL LIAN PADUKA. SEKALI MARA DIUNDUR JANGAN. Tuesday, 26 February 2013. Kenangan di Endau-Bersama Guru Alias,Yahya dan Aziz ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads