ads

Rabu, 2 Oktober 2013

01 di kukup - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Sep 2013 11:32 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Aug 2013 11:11 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sunset <b>di</b> Pantai <b>Kukup</b> | AJIS PENA HITAM

Posted: 21 Aug 2013 06:26 AM PDT

Click to visit the original post

Sunset di Pantai Kukup, 1 Januari 2013

Ini adalah sedikit catatan perjalanan, tidak terlalu mendetail sebagai travel guide karena memang tidak dipersiapkan untuk itu.

Di bagian selatan provinsi DI Yogyakarta kita akan menemukan beberapa pantai yang letaknya berdekatan. Hal ini akan memudahkan kita untuk menyusuri kawasan tersebut dan mengunjungi beberapa pantai dalam waktu yang tidak terlalu lama.

Perjalanan dimulai dari…

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2013 11:35 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jul 2013 11:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pantai <b>Kukup</b> Gunungkidul - Kekhasan Tersendiri Bersama pulau <b>...</b>

Posted: 14 Jul 2013 10:11 AM PDT

Hai pengunjung alam nusantara, kali ini admin alam nusantara akan berbagi info mengenai Pantai kukup.

Nah mari kita simak, pantai kukup merupakan tetangga dekat dari pantai baron, bisa dibilang masih saudara haha. ya karena pantai kukup kurang lebih hanya beberapa ratus meter dari pantai baron, bisa dibilang akses menuju kedua pantai ini hanya dibatasi tebing karang nan cadas.
Saat memasuki kawasan pantai kukup eksotisme telah tampak dari kejauhan mengingat pantai kukup cukup unik dan bersih.

Pantai kukup cukup terkenal karena keunikan pantainya, di pantai kukup gunungkidul ini terdapat satu pulau kecil yang biasa disebut pulau jumino, sejarah yang seperti apa admin juga kurang tahu hingga pulau tersebut bernama pulau jumino, dan untuk para pengunjung tidak usah khawatir, bagaimana cara menuju pulau tersebut, karena akses telah disediakan oleh pantai kukup berupa jembatan, bisa dibilang jembatan antar pula, haha pulau jawa dan pula jumino unik bukan!
Disis barat lepas bibir pantai kukup juga terdapat sebuah karang berukuran besar dan disebelah barat lagi anda akan menemukan beberapa karang yang cukup besar, pantai kukup juga dibatasi tebing karang nan cadas, terjal dan cukup menghalangi pemandangan.

Namun jangan khawatir karena di pantai kukup juga terdapat tiga titik spot untuk melihat pemandangan dari atas bukit karang, asik bukan. Apalagi jika anda mengunjungi pagi atau sore maka bisa melihat sang surya. Atau memilih bermalam dibibir pantai.

Pantai kukup memiliki air laut yang cukup jernih sehingga dengan mata telanjang pun ikan-ikan kecil dan karang dapat terlihat dengan jelas

Rute perjalanan pantai kukup Gunungkidul

Untuk perjalan maka anda dapat memilih dua alternative, jalan protokol wonosari dan imogiri, ya sebenernya sama dengan pantai-pantai yang berada digunungkidul, kurang lebih sama.
Selama perjalanan udara cukup sejuk dan angin berasa sepoi-sepoi meski jalan diterik matahari, walaupun telah berada di radius 15 km sebelum pantai namun selama perjalanan kita akan menjumpai tebing karang cadas dikanan dan kiri jalan.

Bahkan beberapa tebing berlubang dan menyerupai sebuah gua, ya bisa dibilang cukup unik namun mistis haha

Keunikan/ daya tarik pantai kukup

Seperti penjelasan di atas pantai kukup memiliki sebuah pulau yang bernama pulau jumino, dimana untuk pergi ke pulau jumino telah disediakan jembatan dan itu cukup unik karena seakan-akan kita berada di antara dua pulau yaitu pulau jawa dan pulau jumino haha.

Pantai kukup juga terkenal dengan ikan-ikan hias nan indah, hanya sekedar mengingatkan, jika entah karena suatu alasan anda berniat mencari ikan hias yang berada di bibir pantai
atau disekitar pantai maka urungkanlah niat anda. karena apa, ikan tersebut adalah penghuni asli pantai kukup maka seharusnya kita berlaku sopan dan arif untuk tidak menangkap ikan tersebut.

Berikanlah kesempatan bagi pengunjung lain untuk menikmati ikan-ikan nan indah tersebut, okee gan. Sipp dah


Fasilitas pantai kukup gunungkidul

Sama seperti pantai lainya fasilitas terbatas, namun fasilitas dasar telah tersedia, seperti:

  1. Parkir
  2. Mushola
  3. Wc umum
  4. Ada warung makan
  5. Atau anda berniat membeli pernak-pernik juga tersedia di pantai kukup
Untuk harga masih menyesuaikan dancenderung sama dengan kebanyakan pantai di gunungkidul.

Wisata Petualangan <b>di Kukup</b> Island Johor National Park | Wisata <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2013 07:16 AM PDT

Sesekali Anda mesti mengunjungi suatu tempat yang mampu mendekatkan diri dengan alam hijau nan indah jangan terus-terusan mengunjungi wisata bertemakan modernisme seperti mall, bioskop, dan lainnya. Cobalah sesekali mengunjungi pulau, kebun binatang atau laut untuk merasakan objek wisata yang baru dan lebih memberikan impresi. Jika kebetulan sedang berada di Johor sebaiknya Anda mengunjungi Kukup Island Johor National Park ini.

Pulau ini ialah sebuah pulau yang dipenuhi pohon bakau dan berada sekitar 1 km dari lepas pantai Semenanjung Malaysia. Luas pulau ini sendiri mencakup 6,472 km persegi dan dikelilingi oleh sekitar 8 km persegi lumpur. Pulau ini dianggap memiliki ekologi yang sangat unik setelah para ilmuwan melakukan penelitian di pulau ini. Status pulau ini dari yang tadinya terpencil dan cenderung banyak didiamkan kemudian berubah menjadi pulau yang menjadi pusatnya penelitian ekologi unik.

Dalam urgensinya sebagai kawasan yang menjadi areal untuk kelestarian lingkungan dan segenap ekosistem yang ada didalamnya, pulau ini kemudian dinobatkan sebagai taman nasional pada 27 Maret 1997. Usaha menjadikan pulau ini sebagai pulau yang dilindungi ialah langkah nyata dan tepat karena jika dibiarkan dikhawatirkan segala kekayaan hayati yang dimiliki pulau ini rusak oleh perilaku orang tak bertanggungjawab. Untuk diketahui bahwa pulau ini termasuk salah satu pulau bakau terbesar di dunia yang dihuni oleh banyak satwa mulai dari monyet, babi hutan dan lainnya.

Yang banyak mengunjungi pulau ini biasanya mereka yang memiliki tingkat kepedulian tinggi terhadap lingkungan. Bagi Anda yang tertarik untuk berkunjung kesini untuk menikmati segenap keindahan didalamnya jangan sungkan untuk segera menjadwalkan kunjungan kesini karena telah tersedia berbagai fasilitas. Soal akomodasi, tak perlu khawatir karena letak pulau ini ke kota cukup dekat sehingga Anda bisa menyewa akomodasi mdi pusat Johor. Untuk transportasinya sendiri, dari pusat Johor Anda tinggal langsung menuju ke Pulau Kukup baik dengan taksi atau menyewa kendaraan.

Untuk sampai di pulaunya sendiri Anda harus menaiki perahu dari Kukup Jetty.

Lokasi

Kukup Island Johor National Park berlokasi di Pulau Kukup, 82300, Johor, Malaysia.

Klik disini untuk mengetahui lebih dalam tentang kewisataan di Malaysia.

Selamat berkunjung!

LAWATAN TEKNIKAL KE MAJLIS DAERAH PONTIAN, TAMAN <b>...</b>

Posted: 25 Jul 2013 08:16 PM PDT

Pejabat Projek Zon Tengah telah mengadakan lawatan ke Majlis Daerah Pontian, Taman Negara Pulau Kukup dan Tanjung Piai, Pontian Johor. Tujuan lawatan ke Majlis Daerah Pontian adalah untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai Rancangan Khas Kawasan Permas Kechil-Kukup 2015 yang mana ianya sebagai benchmark bagi cadangan projek RKK Kg. Masjid, Pulau Pangkor, Perak. Matlamat Rancangan Khas Kawasan (RKK) Permas Kechil-Kukup 2015 ini adalah bagi menjadikan Permas Kechil-Kukup sebagai Bandar Eko-Pelancongan Berdaya Maju, Teratur dan Mampan. RKK Permas Kechil-Kukup 2015 ini telah diwartakan pada 7 Julai 2011.

Konsep pembangunan yang dicadangkan adalah menjurus kepada pencapaian matlamat kajian iaitu menjadikan Permas Kechil-Kukup sebagai Bandar Eko-Pelancongan yang berdaya maju, teratur dan mampan. Terdapat 18 pembangunan utama bagi RKK  Permas Kechil-Kukup 2015.  Antaranya adalah Cadangan Pengurusan Dan Menaiktaraf Persimpangan Jalan Ke Tg. Bin Dan Permas Kechil, Cadangan Pusat Pemasaran Kraftangan Dan Produk Pelancongan IKS dan Cadangan Menaiktaraf Kg. Nelayan Ayer Masin dan Kg. Kukup Laut.

Perkampungan Nelayan yang terdiri daripada Kg. Nelayan Ayer Masin, Kg. Melayu dan Kg. Kukup Laut. Perkampungan Nelayan ini berpotensi sebagai eko pelancongan dan dapat menarik minat para pelancong. Dua Perkampungan Nelayan iaitu Kg. Nelayan Ayer Masin dan Kg. Kukup Laut akan dinaiktaraf dan dibangunkan.

Dari segi pelancongan pula Perkampungan Nelayan memberikan impak yang besar kerana kebanyakan pelancong lebih menyukai suasana perkampungan yang lain daripada tempat lain. Perkampungan Nelayan yang masih mengekalkan ciri-ciri nelayan dan perumah di atas memberikan pengalaman yang berbeza kepada pengunjung yang datang. Berdasarkan gambar dibawah terdapat 4 pakej pelancongan yang berkonsepkan homestay.

Terdapat juga cadangan-cadangan lain bagi RKK Permas dan Kukup. Antaranya adalah:

  • Cadangan Peningkatan Imej Fizikal Pekan Kukup;
  • Cadangan Pengurusan Lalulintas Pekan Kukup; dan
  • Cadangan Arca, Pintu Gerbang dan Menara Jam di Pekan Kukup.

LAWATAN KE TAMAN NEGARA PULAU KUKUP, PONTIAN

Pulau Kukup adalah salah satu kawasan hutan paya bakau yang tidak didiami yang terbesar di dunia. Ia juga adalah satu-satunya pulau yang terletak di kawasan perairan Johor. Pada hari ini, Pulau Kukup telah menerima pengiktirafan antarabangsa yang diberikan status 'Wetland of International Importance' (RAMSAR SITE) oleh Geneve berasaskan Biro Konvensyen Ramsar. Tapak   Ramsar yang juga dikenali sebagai tanah lembab ini sangat penting kerana ia memainkan peranan besar dalam melindungi manusia daripada kesan perubahan iklim. Tanah lembap ini menawarkan perlindungan daripada ribut dan tsunami di samping bertindak sebagai pemecah angin dan membantu dalam menstabilkan iklim setempat. Menurut cerita rakyat tempatan, Pulau Kukup dahulunya adalah sebuah tempat tinggal lima orang puteri angkasa. Satu hari, salah seorang daripadanya telah jatuh cinta dengan pelayar dan mereka telah melarikan diri untuk berkahwin secara senyap. Mereka telah disumpah dengan ditenggelamkan bersama-sama dengan Pulau Kukup. Walaubagaimanapun, Pulau Kukup telah muncul semula tetapi ia telah ditumbuhi dengan pokok bakau. Ramai yang telah cuba untuk menetap di pulau ini tetapi tidak berjaya. Ada yang mengatakan ini adalah kerana pulau ini didiami oleh roh-roh. Taman Negara Pulau Kukup, Johor adalah sebuah kawasan yang mempunyai keluasan 1447 hektar yang meliputi 647 hektar kawasan hutan paya bakau dan 800 hektar kawasan dataran berpaya.

Sewaktu disana, kami telah disambut dengan mesranya oleh En.Ismail bin Sairan Pembantu Hidupan Liar Taman Negara Pulau Kukup, Johor. Menurut En. Ismail, Taman Negara Pulau Kukup yang meliputi kawasan Pulau Kukup ini terletaknya di Barat Daya, Johor. Taman Negara ini adalah satu-satunya Taman  Negara pokok bakau yang terbesar di Asia Tenggara.

Di Taman Negara ini terdapat pelbagai hidupan flora dan fauna seperti pokok bakau, ikan belacak, ketam, monyet dan hidupan hutan paya yang lain. Bagi tumbuhan pokok bakau pula terdapat lebih daripada 26 spesis  Pokok Bakau Nyireh Batu. Pokok Bakau Nyireh Batu ini terkenal dalam penghasilan produk seperti kerusi, meja dan gasing. Selain itu, terdapat juga pokok bakau yang lain seperti Bakau Minyak dan Bakau Kurap .  Menurut beliau lagi, Taman Negara ini telah diwartakan sebagai Taman Negara pada tahun 1997 dan dibuka kepada pelawat pada tahun 2003. Bagi pelawat yang ingin ke Taman Negara ini mereka perlulah ke Jeti Pulau Kukup dan menaiki bot untuk ke Taman Negara ini.  Jeti di Pulau Kukup juga menawarkan perkhidmatan Feri ke Tanjung Balai, Indonesia.

Bagi pengunjung-pengunjung yang melawat ke Taman Negara Pulau Kukup terdapat pelbagai aktiviti menarik berkaitan dengan sumber alam dan ia dapat memupuk rasa sayang dalam diri serta menghargai alam sekitar. Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh pengunjung adalah menyusuri jambatan gantung sepanjang 35 kaki merentasi Sungai Ular. Dipertengahan jambatan pengunjung dapat melihat pemandangan kawasan Perkampungan Kukup dan bot-bot di jeti   Pulau Kukup.

Selain itu juga, terdapat laluan papan (BoardWalk) yang membolehkan pengunjung merasai dan melihat secara dekat tumbuh-tumbuhan yang berbeza walaupun daripada spesis yang sama yang membentuk hutan bakau serta spesis fauna yang terdapat di kawasan tersebut. Disamping itu juga pihak Taman Negara ada menyediakan tapak semaian bagi pengunjung yang mahu menanam pokok bakau dengan kadar serendah RM 10 ringgit sahaja. Tidak hanya itu, pengunjung juga berpeluang untuk menyaksikan pelbagai spesis burung melalui menara pemerhati.

LAWATAN KE TANJUNG PIAI, PONTIAN, JOHOR

Tanjung piai adalah salah satu destinasi yang tidak asing jika kita melawat ke Johor. Bagi penduduk tempatan, Tanjung Piai hanyalah kawasan persisiran pantai biasa. Namun, pada hari ini ia amat dihargai oleh masyarakat antarabangsa, bukan hanya  kerana keunikan hutan paya bakau dan dataran lumpurnya tetapi juga kerana kedudukannya sebagai tanah paling selatan Benua Asia. Tanjung Piai kini merupakan kawasan tarikan pelancongan terkenal di Malaysia. Tanjung Piai terletak dalam Mukim Kukup di Daerah, Johor, kira-kira 90km dari Johor Bahru. Kawasan ini telah diwartakan sebagai Taman Negara dan kawasan Ramsar iaitu kawasan perlindungan Wetland pada tahun 2003. Tanjung Piai mendapat namanya daripada sejenis tumbuhan paku-pakis "Piai-Raya' atau nama saintifiknya "Acrostichum Aureum" yang tumbuh melata di pangkal pokok Bakau.

Dahulunya Tanjung Piai ini menjadi tempat persinggahan sementara nelayan dari Selat Melaka sebelum ke laut dan asalnya ia adalah kawasan tanah tinggi, berbenteng dan pantai yang berpasir. Kini Tanjung Piai menjadi sebuah kawasan terasing kerana diliputi hutan paya bakau yang tebal.

Disediakan oleh;
Nor Baizura Che Man,
Unit Rancangan Pembangunan 1,
Pejabat Projek Zon Tengah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved