Isnin, 21 Oktober 2013

01 di parit raja - Google Blog Search

01 di parit raja - Google Blog Search


Mulut Manis Hati Baik: <b>parit raja</b> - nasi ambeng - telur pindang

Posted: 10 Sep 2013 08:16 AM PDT


berbual bersama rakan di meja kedai kopi - tersingkap cerita tentang nasi ambeng – makanan yang belasan tahun aku tidak rasai – dan bila terkenangkan nasi ambeng – fikiran aku selari dengan - parit raja
2 Jan 1994 – kali pertama aku menjejakkan kaki ke batu pahat – dan kali pertama juga aku sampai ke negeri johor
perjalanannya panjang sekali – perjalanan menuntut ilmu – perjalanan bersama abah dan mama
pada ketika itu lebuhraya utara selatan masih dalam pembinaan - menaiki bas dari sungai petani pada pukul 6 petang 1 jan 1994 – dan sampai di batu pahat pada jam 6 pagi 2 jan 1994 –  jelas di minda – bas berhenti seketika  di taiping – untuk makan malam dan aku tidak ingat lagi dimana perhentian seterusnya – aku lebih selesa tidur dari turun makan - entah berapa kali aku tertidur dan terbangun - namun – masih kukuh di ingatan - bas berhenti di muar buat seketika  – dan seterusnya menyusuri jalan lama sehingga ke batu pahat
tiba di batu pahat – sewaktu azan subuh berkumandang – dari batu pahat – menyambung perjalanan ke parit raja – juga dengan bas - bas berwarna merah – namanya aku telah lupa
berkelana ke parit raja – mencari dan menuntut ilmu – disinilah segalanya bermula – di sinilah turning point hidup aku – di sini jugalah aku diuji dengan bebanan sebagai seorang pelajar – di sini career aku bermula – di sini jugalah aku menuntut ilmu dengan sebilangan pensyarah mat saleh –  aku dan rakan rakan adalah batch pertama PLSP – kemudian di tukar nama kepada ITTHO – Kuittho – dan kini UTHM – namun semasa meninggalkan parit raja – kami adalah pelajar ITTHO (UTM)
parit raja – unik bagi aku – di kelilingi dengan ladang kelapa sawit - mempunyai banyak kampung bermula dengan parit – dan aku telah terlupa dengan nama nama kampung yang bermula dengan parit ini – yang diingati parit haji rais
di diami oleh kebanyakan dengan orang jawa – mereka ramah – walaupun mempunyai perwatakan yang agak kasar – satu keistimewaan orang jawa – seusai sembahyang mereka akan bersalaman dengan semua orang yang berada di sekeliling mereka – sebab itu mereka mempunyai ikatan ukhwah yang tinggi
keistimewaan makanan di parit raja adalah pisang goreng  – dicicah dengan sambal kicap bercampur dengan tauhu hancur – selepas aku meninggalkan parit raja – tidak pernah lagi aku bertemu dengan pisang goreng bercicah ini
nasi ambeng dan telur pindang– dan bertahun aku tidak merasainya
aku mula mengenali nasi ambeng – semasa menghadiri majlis aqiqah anak rakan – dan – apa jua majlis yang aku ikuti semasa di parit raja – pasti ada nasi ambeng
parit raja - terkenal dengan hasil kampung – rempeyek - pisang salai dan beraneka kerepek
hidup di parit raja terkadang mendatangkan masalah bagi aku - aku pengemar kari – pastinya asam pedas yang di kenali sebagai kari di parit raja tidak kena dengan tekak aku - selama 3 tahun – kebanyakan menu makanan aku adalah nasi goreng di waktu malam dan nasi ayam di waktu siang
parit raja kini - pasti berbeza dari 19 tahun dahulu – kali terakhir aku ke parit raja tahun 2002 – sewaktu menghantar adik aku belajar di UTHM
kemungkinan parit raja aku aku lawati lagi –mencari nasi ambeng dan telur pindang - tapi kali ini berkemungkinan bersama anak anak -  in shaa allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads