Isnin, 2 Disember 2013

Posted: 10 Nov 2013 01:16 PM PST

Ting Ting: Post 108: Raya <b>di Desaru</b>

Posted: 07 Sep 2013 09:35 AM PDT

Raya ke-3 sampai lah raya ke-6 aku berholiday di Desaru, Johor. Last year raya di Krabi, Thailand. Time tu consider as a babymoon. Ha, before bergerak ke Johor sempatlah jugak singgah raya kat kampung husband aku. Amik masa dalam 45minit dari rumah mak aku ker kampung husband aku ni. Tak jauh mane pon. Kami sampai ke Johor dalam pukul 7mlm. Kitorang duk apartment jer kat Lotus Desaru. Untuk hotel PIL dah settlekan. Mak lang & family je yang join family trip ni. Should be pak busu & family join, last minute terpaksa cancel sbb anak dia demam and pakcek pon dah ade plan sendiri berholiday di Krabi. Incomplete....
"Amar Asyraf nak tidor ni, penat naik kete. Esok Amar nak main air."

Kat Lotus Desaru ni boleh buat pelbagai aktiviti macm indoor, outdoor dan sea sport activities. First aktiviti kitorang kat waterpark. Nasib Amar Asyraf baby lagi. Kalau tak mesti riang ria di hari raya beliau main air kat sini. Daptlah aku dengn husband main 3,4 round kat waterpark ni. Mula aku and husband gilir-gilir main. Paham-paham je lah Amar Asyraf tu, bukannya nak kat orang pon. Tak de chance mama beliau nak berdating dgn papa. haha. Then my MIL surh jer main, tingglkan Amar Asyraf kat mummy. Tu yang dapat main 3,4 kali and daptlah berduaan sekejap. haha. Dah puas kitorang main, pergi kat mummy, tengok Amar Asyraf dah meraung-raung macam kene dera. haha. Aku pon dukung lah beliau, peluk-peluk, pujuk-pujuk, cium-cium beliau nak bagi stop nangis. Nanti start lah die bebel kat mama & papa. Sayang taw kat awak Amar Asyraf. Dah besar nanti jaga papa & mama baik2 yer nak.
Ha, nak main kat waterpark ni ada time yang ditentukan. Tak sentiasa open sbb ada lah mat bangla dok jaga kat starting point utk sliding. Ni pon as a safety purpose.
Petang nya aku, husband and Amar melepak je kat bilik. Malas nak pergi pool. Kesian kat Amar penat beliau.

Malamnya pulak makan lobster kat Teluk Ramonia. Lebih kurang setengah jam perjalanan dari apartment.

Lobster, tauhu lembut, kangkung belacan, ikan masak stim (tak ingt ikan ape), siput (tak taw name), baby sotong dan lemonade menajdi hidangan kitorang mlm tu. Macam biasa time makan laki bine kene ikut turn, dah anak bujang sorang ni tak nak orang. haha.

Amar Asyraf nak kat aunt che je. Lepas Sarah (adik husbnd) makan dia amik Amar Asyraf. Layan Amar Asyraf, bawak Amar tengok lobster lah, kucing lah. Dapatlah aku and husband makan dengan rakusnya. Come to mama lobster!! Untuk 12 orang makan lebih kurang Rm600++. Amik kau!! haha. Baby sotong tu best. Terasa comel je masuk dalam mulut. Overall sume sedap termasuk lemonade. haha

Second morning day, kitorang pergi ke pantai pula. Naik tuk tuk je dari apartment. Tuk tuk ke?? Teksi la kot. Kene tunggu tuk tuk ni kat lobby hotel yer.

Amar Asyraf dengan baju dan topi spongebob. Papa belikan kat US.

Menikmati keindahan pantai yang mendamaikan.

Husband aku tak minat sangat nak mandi pantai ni. Panas katanya. Mengada ok! Aku pon bawak Amar Asyraf main pasir kat tepi-tepi air tu. Dengar je bunyi ombak, nangis nak peluk. Takut!! Dan dan melepak je lah tepi pantai tu. Dah bosan ke pantai, kami pergi mandi kat swimming pool tu jer. Kat sini strict sikit, kene pakai proper swimming suit, no tshirt except kat tempat kids jer. tu pon sbb parent nak kene care their kids. Amar pon mandi gak kat pool, no photos, tak do sapo  nak amek kan gambar. Mama Amar busy ajar Amar berenang. Haha
Amar dh kepenatan mandi, apa lagi susu lah. NIP kat tepi pool tu.

Lunch kat apartment je. Dah beli food siap2 kat restoren tepi swimming pool. Apartment pula ada provide fridge, microwave and kettle. My MIL pon dah bawak beras, laukpauk and fresh veggies dari rumah. After lunch terbongkang lah kami bertiga, yang lain pergi main kat waterpark. Malamnya pula konon nak makan seafood kat Tanjung Balau, malangnya kedai tutup. Tokey tengah beraya lagi. hahaha. End up makan kat restoran dalam hotel jer.
"Amar nak order burger boleh tok mi?"

"Amar minum susu jer dulu e yang" kata Tok Mi
Papa & mama amek gambar, Amar pon nak gak
lepas gedik-gedik dengan papa beliau, pergi kat mama pula sambung minum susu
Perut kenyang, hati pon manyak senang. On the way pulang ke hotel, stop main bola jap
Amar Asyraf dah kepenatan time ni. Dah tido tak sedarkan diri, padahal bising kat sini, orang tengah main chicken dance dengan badut. Sian beliau.

Last day sempatlah sibling and cousins main kat waterpark. Aku and husband banyak relax kat apartment jer. While tunggu orang lain bersiap pulang, sempat Amar Asyraf tidor lagi ni ha.

Next destination before KL ialah Johor Premium Outlet. Jalan-jalan je kat situ. Beli selipar kat Vincci jer, nak masuk Coach kene line up pulak. Malas acik. Then lepak-lepak anak beranak sementara tunggu orang lain shopping.
Bapak & anak pose sama-sama. haha. Comel gambar nih!!
Oh before blik KL, aku singgah rumah mak aku dulu. Amek barang-barang sikit dan packing kuih raya mak. Hehe. Tak senonoh.
Ha, Amar Asyraf kan dh start solid food. Puas lah aku google tips untuk travel dgn food baby. Nak bawak frozen puree tu agak melecehkan. So alternative aku beli je puree dalam botol cap Heinz tu. Balik dari vacation ni, ngam-ngam Amar Asyraf turn 7months, baru aku introducekan bubur kat beliau.
K. bye! Cerita raya next year plak, In Sha Allah.

Posted: 19 Nov 2013 01:07 PM PST

Nazainik blog @_@: Berbabeque <b>di desaru</b>

Posted: 06 Nov 2013 07:01 AM PST

Ni plan budak2 lab tempat aku kerja
Dorang pla  nak bbq kat desaru..
Aku on jerk kalo laki aku pun on hihi

Bila aku tanye laki aku,die kate ok jerk,,,
Ape lg pergi la kitotang ke desaru pada hujung minggu.
Plan mmg tak nak tido sana....
Gi sana just buat bbq,mkn2 pastu balik.

Masa ni aku larat lagi
Sebab usia kandungan ku baru 7bln lbh huhu
Citer banyak tak guna
Jom layan gambo hahaha

Khemah tu aku beli kat situ sbb ujan daaaaa.mahal tu..tension
Buat bbq dlm ujan hahaha
Layanzzzzz
Nasib la tak hujan satu hari....

encik arman: Pulai <b>Desaru</b> Beach Resort - Pengalaman bercuti

Posted: 08 Nov 2013 02:15 AM PST

Cuti Deepavali lepas, aku sempat pegi jalan-jalan kat Johor plak, biasa kat belah-belah pantai timur tuh, biasa sangat. Lagipun hujan sekarang ni tak sesuai ke pantai timur. Kali ni ke selatan, Johor. Pulai Desaru Beach Resort and Spa menjadi tempat tinggal kali nih. Sebelum pegi, hotel kena settle dulu beb sebab musim cuti ni biasanya ramai orang kat hotel takut takde kosong plak kan. Sebelum-sebelum ni aku pernah kongsikan pengalaman aku jalan di Awana Kijal Terengganu, perabih duit di Melaka, Teluk Batik, Cameron Highland dan Langkawi.

Jalan ke Desaru dari KL

Kat Pulai Desaru Beach Resort and Spa ramai orang Singapura duduk sini, bercuti. Local ada jugak la. Dalam 4 jam perjalanan dari KL, ambil PLUS highway, keluar kat exit Senai Utama, lalu JPO ( Johor Premium Outlets ) masuk Senai-Desaru Expressway, keluar dekat dengan Desaru. Senangje cari jalannya, tahu membaca jumpa lah tuh.

Yang Hampeh

Sampai hotel pukul 4.30 petang, bilik ada kosong sebab dah book awal-awal tapi belum kemas le pulak, tunggu jap sambil ronda-ronda. Pukul 6.30 petang, bilik belum kemas lagik. Apa punya servis la Pulai Desaru Beach Resort and Spa ni ( kasi nama buruk skit  hoho ). Buat-buat muka masam skit, siap le bilik.

Aktiviti di Desaru

Mandi kolam

Resort ni tepi laut, budak-budak memang suka berendam dalam air kolam hotel nih, view cantik baq hang.

Makan malam ni Restoran Terapung Seafood Bujang Fire Fly

Restoran ni atas air beb, terampung-ampung. Makanan seafood, harga boleh tahan mahalnya kalau banding dengan restoran kat Shah Alam. Kat sini jugak ada boat untuk pergi tengok kunang-kunang selama 20 minit. Malam tengok-tengok view kat tepi pantai dekat dengan hotel, fuhhh... segarnya rasa di tiup angin sepoi-sepoi bahasa.

Esoknya...

Lepas breakfeast, mandi kolam lagik. Aikk... banyaknya mandi kolam.

Lepas tuh check out hotel, pergi jalan-jalan cari makan di Sungai Renggit, dengar citer best makan kat sini.

Johor Premium Outlets (JPO)

Lepas makan, kenyang, pegi cari JPO ( Johor Premium Outlets ). Tempat beli barang-barang branded yang harga mahal-mahal tuh, tapi cukai takde. Kalau dah ada plan nak beli beg ke, kasut ker, sini bagus le sebab takde cukai kan.
Balik ke KL malam-malam buta, dari JPO pukul 8 malam, sampai rumah sudah letih ooo, duit pun habis.Keseronokkan bercuti ni memang best, terutamanya budak-budak. Dengar pergi hotel je, melompat-lompat.