ads

Isnin, 23 Disember 2013

01 di kukup - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


My View, My Story: <b>KUKUP</b> : Paya Bakau Terbesar <b>Di</b> Dunia.

Posted: 18 Oct 2013 05:28 PM PDT

Selamat datang ke Kukup. Sebelum ini pernah dua kali ke Kukup. Tapi sekadar pergi pagi pulang petang. Jauh dari Johor Bahru dalam 40 minit. Jarak dari bandar Batu Pahat pun dalam 40 minit juga. 
Memang kalau tak menjadi sukarelawan sebagai guru pengiring. Memang tak tahu langsung ada kehidupan disebalik pekan Kukup. Sebelum ini hanha tahu, pekan Kukup ada jeti pelepasan. 
Penghujung jalan dari pekan Pontian, kita akan berjumpa dengan jeti pelepasan ini sahaja. Kalau tengok kanan dan kiri adalah beberapa buah kedai makan seafood dan kedai jajan. Ikan bilis, ikan kering dan macam jenis benda kering ada. Harga? Macam sama ada diluar, tapi keistimewaanya mungkin teksturnya lebih lembut, warna cerah dan kurang habuk. Dan tentulah fresh dari laut...hihi
Tujuannya saya kalau ikut sebagai guru pengiring, biasanya hanya sebagai pengikut dan pelengkap program. Tapi ada sedikit tugasan perlu membantu memastikan keselamatan pelajar semasa proses kajian geografi mereka. 
Inilah yang saya kagum. Rumah sebesar banglo didirikan diatas air. Diatas tiang konkrit sahaja. Laluan masuk ke rumah hanya jalan bersimen semuat kereta viva comel. Tapi jangan bermimpi hendak membawa masuk kereta. Memang mencari nahas dengan jiran tetangga..hihi. Pengangkutan utama hanyalah sebuah basikal dan motosikal. Untuk lebih sihat, tentulah mengalakkan berjalan kaki. Entah bagaimana proses menyiapkan rumah banglo ini, dengan proses mengangkuta batu, simen dan sebagainya hanya menggunakan troli dan kereta sorong.
Kemudian, aktiviti santai waktu petang. Sebenarnya, cuaca tidaklah mengizinkan. Tapi Alhamdulillah,  selepas solat zuhur matahari tak malu keluarkan cahayanya selepas menghalau awan gelap. Maka, kami semua bergerak naik bot ke Pulau Kukup. Ini pun pertama kali. Pelik juga kenapa sebelum ini saya tidak tahu. Rupanya memang baru juga dibuka. 
Apa yang seronok di Pulau Kukup? 
Di Pulau Kukup,  kita akan dapat melalui jalan berpapan sepanjang 600m dan dipenghujungnya ada menara meninjau. Sepanjang perjalanan kita akan melihat proses penyemaian dan penanaman pokok Kayu Bakau. Bermacam jenis yang tam pernah saya tahu ada disini. Dan untuk pengetahuan saya, rupanya Pulau Kukup merupakan pulau paya bakau terbesar di dunia.

Selain berjalan kaki, boleh juga mencabar keberanian menaikki jambatan gantung sepanjang 30m sahaja. Tak bergayat sangat sebenarnya. Cuma terpsiko dengan air deras dari sungai ular dibawah itu sahaja. Rasanya jambatan gantung di Sabah 3 tahun lepas lagi mencabar. Ataupun menaikki skyway di Genting Highland,  lagilah seram.

Ini pengalaman sepanjang hari pertama di Pulau Kukup. Esoknya akan bergerak ke Tanjung Piai, penghujung benua Asia. Sesiapa yang rasa nak bercuti ke sini, jangan risau boleh je datang dan terus tempah. Sebab banyak homestay, motel, hotel budget disekitar Kukup. Kalau nak lebih selesa, bolehlah pergi mana-mana resort berdekatan. 
Ok semua, selamat bercuti. Jaga diri masing-masing.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved