ads

Rabu, 18 Disember 2013

01 di pengerang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Sampai Syurga: Buat <b>Pengerang</b>.

Posted: 24 Nov 2013 07:57 PM PST

Rakyat di Pengerang sedang berada dalam ancaman serius, bakal kehilangan tempat tinggal dan pekerjaan. Tanah yang diwarisi bertahun-tahun bakal diambil pemerintah bagi menjalankan projek mega untuk menebalkan poket kroni dan kapitalis yang gila.

Bumi di Pengerang pun berada dalam situasi yang serius, sangat serius. Dilingkari dengan pencemaran dan pelupusan haiwan yang mendiami tempat tersebut sekian lama. Hasil eko-sistem yang diganggu oleh pembanggunan.  

Siapa yang turun melihat dengan mata kepala sendiri keadaan Pengerang saya yakin pasti akan marah, dan sedih dalam masa yang sama. Lihat bagaimana alam terseksa dengan tambakkan laut, tengok macam mana penduduk di halau dengan akta pengambilan tanah sedang mereka ini hanya golongan marhean, dan kerana itu mereka ditindas, pandang macam mana kubur dibongkar dan jenazah allayarham dan Allayarhamah yang ada dilayan bagaimana.

Namun Pengerang tidak keseorangan, muncul satu golongan marhaen yang bangkit dan dan membela nasib mereka yang tertindas di sana. Juga bersama membela alam yang rakus dicedera atas nama pembanggunan negara. Lalu tertubuhlah satu badan bukan kerajaan atau NGO dengan nama Pengerang. NGO ini diketuai oleh anak muda yang bernama Anis Afida Azli.

Namun lumrah bertemu dengan golongan gila dunia. Ancaman hadir tanpa henti, pihak yang berkepentingan akan cuba menghalang sedaya mungkin. Tempoh hari, batu nisan bersiap tarikh digantung di pagar, ancaman bunuh! Hari ini, cat merah menghiasi rumah, tanda darah!

Kami mewakili, mahasiswa islam di Johor, menentang sekeras-kerasnya perkara ini. Sudahlah merampas tanah, melayan jenazah, dan memperlakukan alam secara samseng. Tidak cukup dengan itu cuba menghalang gerakkan yang membawa kesedaran dengan cara samseng jua.

Kaedah dan golongan samseng ini hanya diterima pakai pada zaman Ali-Baba, orang sekarang sudah intelek, rakyat mampu akses internet. Orang muda dahaga hujah bernas dan logik. Rakyat muak dengan politik fitnah dan samseng ini.

Jadi, kami menyeru kepada golongan yang masih berpemikiran begini supaya berubah, dan kepada rakyat sekalian, kami mahasiswa mohon kita tolak orang begini demi masa depan generasi akan datang.

Buat NGO Pengerang, juga saudari Anis Afida Azli, kami mahasiswa secara amnya, dan Gamis Johor khususnya kami akan setia bersama kalian, untuk pengerang dan negara yang kami cintai ini.

Ibrahim Noh
Majlis Politik,
Gamis Johor.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved