ads

Selasa, 23 Julai 2013

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2013 09:42 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jun 2013 09:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

&#39;menyingkap sejarah silam&#39;: <b>BEKOK</b>-TRAGEDI YANG DILUPAKAN

Posted: 12 Apr 2013 09:09 AM PDT



Keamanan dan kesejahteraan yang kita nikmati  kini  sepatutnya  tidak membolehkan kita leka bahawa kita tidak mungkin diuji lagi akan kekebalan malah  mampu terdedah dengan peluang dan ancman.
Disebalik kedamaian dan keharmonian ini sebenarnya tercatat sejarah silam yang terlalu pahit untuk dikenang. Nostalgia yang jika diimbau pun menzahirkan perasaan berbelah bahagi kerana nikmat kesenangan dan ketenteraman yang ada pada hari ini sebenarnya dibayar dengan harga yang terlalu mahal.
Kisah dan tragedi yang dicatat ini bukan untuk mengungkit kepahitan zaman silam tetapi adalah untuk mengingatkan generasi hari ini khususnya warga PDRM bahawa zaman penuh pancaroba itu menuntut kecekalan, keikhlasan serta keberanian yang tinggi jika bercita-cita untuk  berkhidmat dalam pasukan keselamatan dalam menawarkan bakti untuk menjaga keamanan dan ketenteraman Negara.
Bekok yang jaraknya lebih kurang (10) kilometer dari persimpangan Pekan Chaah dan Pekan Labis merupakan sebuah mukim dalam daerah Labis. Sebilangan besar kawasannya merupakan ladang kelapa sawit dikelilingi hutan tebal yang menganjur sehingga ke sempadan Kuala Rompin, Pahang dan Daerah Mersing,Johor. Di zaman darurat khususnya awal tahun 1950an dalam krisis menentang gerila komunis, Bekok antara wilayah selatan  yang dianggap kawasan amat  aktif sebagai  sarang gerila komunis  selain Labis, , Paloh, Keluang, Kulai , Endau, Kambau, Sedeli, Penggerang  dan Pontian.
Statistik senarai anggota keselamatan yang terbunuh semasa darurat mencatatkan di antara tahun 1950 hingga tahun 1952 ramai anggota polis yang terbunuh di kawasan ini  diantaranya:-
1.    04/03/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet,Bekok,Johor.
2.    30/09/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet, Bekok,Johor.
3.    15/10/1950          (8) anggota (1) KPL (5) PC dan (2) EPC terkorban di
                                    Chan Wing Estet, Bekok,Johor.
4.    09/07/1951          (1) Special Constable terkorban di Anglo – Johor Estet,
                                    Bekok,Johor
5.    30/06/1952          (2) anggota (1) A.P Insp (1) AP terkorban di Chan Wing Estet
                                    Bekok, Johor.
6.    01/07/1952          (2) Special Constable terkorban di Anglo-Johor Bekok  Estet,,
                                    Bekok, Johor.
7.    27/12/1952          (2) Special Constable terkorban di Sungai Bekok Estet, Bekok,
                                   Johor.
Pengkisahan yang diceritakan oleh saksi-saksi kejadian turut membuktikan jumlah ini sebenarnya lebih ramai yang terkorban jika melibatkan orang awam yang turut menjadi mangsa 
3.0       Tragedi Bukit Locing
Menceritakan tragedi yang berlaku, bagi En. Taman bin Salleh 84 Tahun yang kini menetap di Ladang Geddes, Bahau Negeri Sembilan masih ingat beliau waktu itu berkhidmat sebagai Special Constable  (SC) di Segamat Johor telah di arah ke Bekok untuk mengambil anggota Polis yang terkorban diserang hendap Komunis. "Saya sampai di sana sebagai pasukan bantuan, Saya sampai dan waktu itu keadaan sudah reda, saya tengok mayat ramai anggota  di bariskan di tepi jalan kawasan ladang getah. Saya masih ingat ada, ada seorang anggota polis  yang saya kenali nama Mat Dom,  masih hidup dan mengerang dalam kesakitan  tetapi keadaan baju yang dipakainya penuh berlumuran darah. Dia yang menceritakan kenderaan yang dinaiki telah terkena jerangkap samar dan kemudiannya diserang hendap Komunis.  Kisah (8) anggota polis terbunuh dalam satu serang hendap di Bekok, Labis Johor, senarainya seperti berikut:-
i.      Koperal 7163 Mohd Yatim bin Abdullah
ii.    PC 11768 Mohd Nor bin Lajis
iii.   PC 11765 Nordin bin Kadir
iv.   PC 11898 Anuar bin Buyong
v.    PC 13049 Ismail bin Abbas
vi.   PC 13168 Mohd Shah bin Hj Abdullah
vii.  EPC 2596 Mohd. bin  Hussin 
viii.EPC 3426 Mohd. bin Salleh. 
    Lawatan tempat  kejadian dengan bantuan penduduk tempatan
           Bukit Locing, Ladang Gunung Mas @ Chan Wing Estet.
Peristiwa terkorbannya anggota polis ini juga di ceritakan oleh Hj Johari Bin Yunos 85 tahun bekas Ketua Kampong Labis  yang kini menetap di Felda Tenang,Labis Johor. Beliau ketika itu juga bertugas sebagai SC di Balai Polis Labis menceritakan kejadian berlaku di satu tempat dipanggil Bukit Locing. Gerila Komunis dikatakan mengguna tektik dengan cara memasang jerangkap samar di kawasan berhampiran jurang menyebabkan pasukan keselamatan tidak mempunyai ruang untuk berlindung. Sebaik kenderaan pasukan keselamatan yang merupakan anggota dari Balai Polis Labis menghampiri laluan tersebut, kenderaan tersebut meletup lalu terbalik  dan ketika itulah gerila menghujani mereka dengan peluru dan bom tangan dari atas bukit . Hanya kereta menjadi tempat berlindung. Kekuatan gerila yang ramai tidak mematahkan semangat juang anggota keselamatan. Dengan kekuatan yang kecil berbanding musih yang ramai bilangannya,peluang untuk hidup memang ada jika mereka menyerah tetapi mereka berjuang habis-habisan, namun untuk menyerah tidak sekali. Mereka membalas balik setiap tembakan yang dilepaskan musuh. Kenderaan itulah yang menjadi pelindung mereka, Gerila hanya meninggalkan tempat kejadian setelah menjangkakan tidak ada seorangpun yang selamat dari serangan tersebut. Turut terkorban ialah beberapa orang awam yang merupakan pekerja Telekom. Mereka diiringi oleh pasukan keselamatan dalam tugas memasang  kabel di Chan Wing Estet.
Kekuatan gerila komunis dalam serangan tersebut tersebut dianggarkan seramai 80-100 orang dan dipercayai  dari Rajimen ke4 Parti Komunis Malaya yang ketika itu dianggarkan mempunyai kekuatan seramai 370 anggota[1]. Penulis yang melawati tempat kejadian mendapati kini kawasan tersebut terletak di Ladang Gunung Mas yang suatu ketika dahulu dikenali dengan nama Chan Wing Estet. Jarak tempat kejadian dari Balai Polis Bekok lebih kurang (10) kilometer. Lokasi itu dinamakan Bukit Locing kerana dikatakan suatu ketika dahulu terdapatnya locing yang amat besar berhampiran puncak yang digunakan sebagai isyarat kepada pekerja-pekerja ladang supaya meninggalkan kawasan ladang sebaik jam 3 petang. Pertempuran itu memang hebat, kekuatan pasukan keselamatan tidak mampu menyamai musuh yang  jumlahnya lebih besar, namun mereka melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab walaupun  nyawa mereka menjadi sandarn. Bagi mereka untuk menyerah tidak sekali-kali. Wira-wira ini sememangnya antara mereka yang terbilang walaupun  tidak pernah dijulang... Bersambung dalam kisah Tragedi Hari Jumaat-layari https://www.youtube.com/channel/UC3JqY052rDAGvR09VlFdENQ?feature=mhee


[1] The Malayan Emergency Revisited 1948-1960 by Lt Col® Azzam Mohd Hanif Ghows

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2013 09:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mandi manda <b>di</b> Sg.Bantang, <b>Bekok</b> | Cucu Nelayan

Posted: 02 Feb 2013 05:08 AM PST

Cerita ni dah lama berlaku sebenarnya..tahun lepas kami merancang nak ke air terjun di gunung ledang, tapi disebabkan pada waktu itu, sedang musim hujan dan demi keselamatan, kami pun ubah plan untuk ke Sungai Bekok. Kat mana sg.bekok ni ek? Aku first time dengar walaupun dah lama dok kat johor ni. Ok kalau nak tau, korang google la sendiri ye sebab aku pun tak tau kedudukannya yang sebenar, hehe..Tapi secara kasarnya, sg.bantang ni terletak di antara ayer hitam dan batu pahat. Selepas ni aku akan gunakan nama sg.bekok sebab lebih sedap disebut, hehe..

Aku pergi dengan wife dan ofismate wife aku, semangat betul diorang ni, maklumlah semua bujang-bujang lagi, excited terlebih..hehe, yang dah kawen cuma aku je. Kami pergi dengan tiga kereta, mula-mula tu konvoi, tapi seperti yang aku katekan tadi, yang bujang-bujang ni excited terlebih, so diorang dah dok pecut meninggalkan kami, tapi takpelah, nanti jumpa jugak kan?

Perjalanan dari skudai ke sg.bekok mengambil masa lebih kurang dua jam. Jalan nya ok, tak susah, dari simpang empat ayer hitam tu, ikut jalan biasa menghala ke yong peng, nanti korang akan jumpa signboard ke kanan untuk ke sg.bekok. Pemandangan memang cantik, nyaman je..suasana kampung..

Dipendekkan cerita, kami pun sampailah di sg.bekok. Di hulu sungai memang ramai sangat orang dengan keluarga bawa anak-anak bermandi manda sambil berkelah. Memang best kawasan ni, air sungai yang sejuk, kawasan cetek, memang sesuailah untuk bawa anak-anak. Tapi kami ni yang konon-konon dah dewasa nak cuba panjat tinggi lagi, hajatnya nak mandi kat air terjun, tapi panjat punye panjat, tak sampai-sampai ke puncak, badan dah penat, hati dah tak sabar nak terjun ke dalam sungai yang sejuk tu. Jadi kami pun ambil keputusan untuk berhenti memanjat dan buat semua persiapan untuk mandi. Aku pun dirikan khemah igloo yang baru je beli sempena nak ke sini, manalah tau kot2 ade sape-sape nak tukar baju atau lepak-lepak ke..jadi tanpa membuang masa, jo, tengok gambar-gambar kami di sg.bekok:

Jadi itulah kisah kami di sg.bekok, memang best..tak boleh lupa kesejukan air sungainye..lama jugalah kitorang lepak berendam..dah keluar sungai, masuk balik sungai..macam tulah sampai kecut kulit-kulit ni..kepada anda semua memang tak rugi datang ke sini, bawalah anak-anak, kawan-kawan..memang best!

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2013 07:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2013 07:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2013 07:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2013 07:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2013 07:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Herba Tihara: Jalan-jalan <b>Tangkak</b>, Johor..

Posted: 28 May 2013 06:40 AM PDT

Apa khabar kawan-kawan saya kat sini?
rasa macam dah setahun tak ngadap blog nih..

Semalam, alhamdulillah saya dan hubby ke Tangkak Johor..
kami hantar anak saudara hubby ke Matrikulasi di situ..
saya tak biasa sangat dengan daerah-daerah  di Johor ni..
daerah-daerah di Pahang pun saya belum habis explore lagi..
tetapi disebabkan kami menuju ke Tangkak ni,
secara automatiknya kami dapatlah explore daerah-daerah di Pahang,
Negeri Sembilan dan Johor sekaligus..

bla..bla...bla..banyaknya saya bebel kan,
ini baru intronya...

Ada tempat yang saya dah familiar dan unfamiliar..
suatu pengalaman yang baru..
sebelum ini saya pernah ke Majidi dan UTM Skudai,
tapi ke Tangkak ni adalah pertama kali bagi saya..

Pusat Matriks ni pun betul-betul dekat dengan ladang sawit..
pemandangan biasa bagi anak felda macam saya.
tetapi di sini kawasan plantation dan bukanlah felda.
ada sebuah pekan kecil..
mungkin bandar berhampiran adalah Segamat,
saya tak arif ni, sebab saya tak sempat pun singgah Segamat...
ia sangat hampir dengan Taman Negara Gunung Ledang dan
air terjun Tangkak..

sempatlah saya jalan-jalan ke sana dengan caj RM7 satu kereta..
ada resort, gerai jualan dan cafe..
sempat beli keychain Gunung Ledang, sape nak?
heheh..

kami selamat sampai di sini pada jam 11.30 pagi..
jalan jem manjang, mamapapa pakat anto anak nak masuk matriks..
so hubby ajak makan nasik dulu..

kitorang makan kat gerai bawah pokok .
haih, lupa pulak nak snap gambar masa ni..
saya suka ler dengan akak dan adik yang meniaga di sini, 
mereka ni ramah-ramah orangnya..
saya makan ayam masak kicap dan sayur tempe.
huih sedapnya orang Johor masak :)
Mula-mula  jumpa gerai jualan t-shirt Gunung Ledang, keychain dan makanan
Ini Gunung Ledang Resort~
Puteri Gunung Ledang dari Pahang..hins
 sambil baca ni sambil snap kat tepi cafe menuju ke air terjun..

Setelah  selesai urusan anak saudara, kami pun pulang..
sempat singgah stesen keretapi Gemas..


  Sejarah tentang Stesen ini~

kami pun merentas sempadan Johor,Negeri Sembilan dan akhirnya Pahang..

GEMPAR!!!!!... RIBUAN RAKYAT JOHOR BERDEMO <b>...</b> - Omak Kau!!!!

Posted: 14 May 2013 03:13 AM PDT

Dianggarkan tidak kurang 2000 warga Johor yang terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat, NGO, guru-guru Agama telah berkumpul di perkarangan Ibu Pejabat Polis Daerah Tangkak, Johor  bagi membantah kehadiran Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Johor bagi Perhimpunan Kebangkitan Rakyat Membantah Penipuan PRU 13 yang dijadualkan akan berlangsung malam Rabu ini.

Maka amat wajar para pengajur terutamanya DSAI sendiri untuk memikirkan sama ada mau meneruskan atau batal terus Perhimpunan tersebut memandangkan bantahan dari rakyat Tangkak amatlah kuat sekali.

Lagi pun bukankah Johor negeri UMNO paling kuat gagah perkasa sekali dalam dunia...PRU 13 yang lalu membuktikan UMNO tetap teguh dan tiada kawasan pun UMNO tumpas.

Kalau tak percaya cuba tanya Ahmad Maslan dan Puad Zakarshi.

PENGEDAR HERBALIFE <b>DI TANGKAK</b>, MUAR DAN SEGAMAT

Posted: 07 Mar 2013 03:42 AM PST

Berita baik kepada mereka yang berada di sekitar kawasan Tangkak, Muar dan Segamat hubungi pengedar Herbalife di kawasan tersebut di talian : Suzana - 01115393409

= CeTuSaN iDeA =: \...Ramadhan <b>Di Tangkak</b>, Johor.../

Posted: 10 Jul 2013 02:36 AM PDT

Assalamualaikum.. hari pertama berpuasa di tempat org, jauh dari keluarga.. Pengalaman yg sgt baru buat diri ini.. terasa bagai ramadhan ini disambut hambar walau ku mengukir senyum, mengolah bahagia.. keghairahan utk berbuka, membeli di bazaar & yg paling utama waktu bersahur semakin berkurang.. Baruku  sedar bahawa tidak selamanya kita kekal bersama.. Adakalanya, perpisahan pasti berlaku tanpa perlu menunggu persiapan diri.. BE STRONG, GIRL !! (apsal la melankolik sgt first paragraph aku nih eh..? ahahaa!)

Apa2 pun, sbnarnya x la sedih sgt just sayu sikit.. teringat opah kat Penang nuu..~ apa laa yg opah kesygan bersahur..? berbuka pulak mcm mna...? uhuk! uhuk! rindu laa!! Chef kat sni merindui org2 yg di sana..~ rindu yg dipendam x diluah..~ 

Even sedih sbb menyambut ramadhan jauh dari keluarga, tp excited sbb sambut bersama kawan2 yg turut sama berada jauh dari famili tercinta.. Experience pertama katakan..~ lebih2 lagi bazaar ramadhan dpn kolej kediaman aja..~ eheheee..~ Best! Best! (y) .. tu je lah nak story psl ramadhan thn ini..~ Chef nak turun pegi bazaar ramadhan jap lagi.. See ya..!


01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2013 07:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2013 07:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2013 07:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2013 07:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2013 07:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Herba Tihara: Jalan-jalan <b>Tangkak</b>, Johor..

Posted: 28 May 2013 06:40 AM PDT

Apa khabar kawan-kawan saya kat sini?
rasa macam dah setahun tak ngadap blog nih..

Semalam, alhamdulillah saya dan hubby ke Tangkak Johor..
kami hantar anak saudara hubby ke Matrikulasi di situ..
saya tak biasa sangat dengan daerah-daerah  di Johor ni..
daerah-daerah di Pahang pun saya belum habis explore lagi..
tetapi disebabkan kami menuju ke Tangkak ni,
secara automatiknya kami dapatlah explore daerah-daerah di Pahang,
Negeri Sembilan dan Johor sekaligus..

bla..bla...bla..banyaknya saya bebel kan,
ini baru intronya...

Ada tempat yang saya dah familiar dan unfamiliar..
suatu pengalaman yang baru..
sebelum ini saya pernah ke Majidi dan UTM Skudai,
tapi ke Tangkak ni adalah pertama kali bagi saya..

Pusat Matriks ni pun betul-betul dekat dengan ladang sawit..
pemandangan biasa bagi anak felda macam saya.
tetapi di sini kawasan plantation dan bukanlah felda.
ada sebuah pekan kecil..
mungkin bandar berhampiran adalah Segamat,
saya tak arif ni, sebab saya tak sempat pun singgah Segamat...
ia sangat hampir dengan Taman Negara Gunung Ledang dan
air terjun Tangkak..

sempatlah saya jalan-jalan ke sana dengan caj RM7 satu kereta..
ada resort, gerai jualan dan cafe..
sempat beli keychain Gunung Ledang, sape nak?
heheh..

kami selamat sampai di sini pada jam 11.30 pagi..
jalan jem manjang, mamapapa pakat anto anak nak masuk matriks..
so hubby ajak makan nasik dulu..

kitorang makan kat gerai bawah pokok .
haih, lupa pulak nak snap gambar masa ni..
saya suka ler dengan akak dan adik yang meniaga di sini, 
mereka ni ramah-ramah orangnya..
saya makan ayam masak kicap dan sayur tempe.
huih sedapnya orang Johor masak :)
Mula-mula  jumpa gerai jualan t-shirt Gunung Ledang, keychain dan makanan
Ini Gunung Ledang Resort~
Puteri Gunung Ledang dari Pahang..hins
 sambil baca ni sambil snap kat tepi cafe menuju ke air terjun..

Setelah  selesai urusan anak saudara, kami pun pulang..
sempat singgah stesen keretapi Gemas..


  Sejarah tentang Stesen ini~

kami pun merentas sempadan Johor,Negeri Sembilan dan akhirnya Pahang..

GEMPAR!!!!!... RIBUAN RAKYAT JOHOR BERDEMO <b>...</b> - Omak Kau!!!!

Posted: 14 May 2013 03:13 AM PDT

Dianggarkan tidak kurang 2000 warga Johor yang terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat, NGO, guru-guru Agama telah berkumpul di perkarangan Ibu Pejabat Polis Daerah Tangkak, Johor  bagi membantah kehadiran Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Johor bagi Perhimpunan Kebangkitan Rakyat Membantah Penipuan PRU 13 yang dijadualkan akan berlangsung malam Rabu ini.

Maka amat wajar para pengajur terutamanya DSAI sendiri untuk memikirkan sama ada mau meneruskan atau batal terus Perhimpunan tersebut memandangkan bantahan dari rakyat Tangkak amatlah kuat sekali.

Lagi pun bukankah Johor negeri UMNO paling kuat gagah perkasa sekali dalam dunia...PRU 13 yang lalu membuktikan UMNO tetap teguh dan tiada kawasan pun UMNO tumpas.

Kalau tak percaya cuba tanya Ahmad Maslan dan Puad Zakarshi.

PENGEDAR HERBALIFE <b>DI TANGKAK</b>, MUAR DAN SEGAMAT

Posted: 07 Mar 2013 03:42 AM PST

Berita baik kepada mereka yang berada di sekitar kawasan Tangkak, Muar dan Segamat hubungi pengedar Herbalife di kawasan tersebut di talian : Suzana - 01115393409

= CeTuSaN iDeA =: \...Ramadhan <b>Di Tangkak</b>, Johor.../

Posted: 10 Jul 2013 02:36 AM PDT

Assalamualaikum.. hari pertama berpuasa di tempat org, jauh dari keluarga.. Pengalaman yg sgt baru buat diri ini.. terasa bagai ramadhan ini disambut hambar walau ku mengukir senyum, mengolah bahagia.. keghairahan utk berbuka, membeli di bazaar & yg paling utama waktu bersahur semakin berkurang.. Baruku  sedar bahawa tidak selamanya kita kekal bersama.. Adakalanya, perpisahan pasti berlaku tanpa perlu menunggu persiapan diri.. BE STRONG, GIRL !! (apsal la melankolik sgt first paragraph aku nih eh..? ahahaa!)

Apa2 pun, sbnarnya x la sedih sgt just sayu sikit.. teringat opah kat Penang nuu..~ apa laa yg opah kesygan bersahur..? berbuka pulak mcm mna...? uhuk! uhuk! rindu laa!! Chef kat sni merindui org2 yg di sana..~ rindu yg dipendam x diluah..~ 

Even sedih sbb menyambut ramadhan jauh dari keluarga, tp excited sbb sambut bersama kawan2 yg turut sama berada jauh dari famili tercinta.. Experience pertama katakan..~ lebih2 lagi bazaar ramadhan dpn kolej kediaman aja..~ eheheee..~ Best! Best! (y) .. tu je lah nak story psl ramadhan thn ini..~ Chef nak turun pegi bazaar ramadhan jap lagi.. See ya..!


01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2013 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Petisyen PRU13: Pakatan Rakyat 39, BN 21 | Badan Perhubungan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 09:03 PM PDT

KUALA LUMPUR: Petisyen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang tempohnya berakhir semalam, menyaksikan sejumlah 60 petisyen difailkan sekaligus menjadi jumlah paling banyak dalam sejarah petisyen pilihan raya di negara ini.

Apa yang menarik, tindakan memfaikan petisyen yang biasanya hanya sinonim dengan pihak pembangkang, kali ini juga turut dikemukakan oleh BN.

Daripada jumlah keseluruhan 60 petisyen itu, 39 dikemukakan oleh Pakatan Rakyat manakala 21 lagi oleh BN.

Bagi Pakatan Rakyat, 39 petisyen tersebut adalah membabitkan 25 kerusi parlimen manakala 14 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Bagi BN pula, 21 kawasan yang terlibat adalah masing-masing enam parlimen dan 15 Dun.

Di Kedah, kawasan parlimen yang terbabit dengan petisyen adalah Merbok dan Kulim Bandar Baru yang dikemukakan oleh PKR, manakala tiada bagi kerusi Dun.

Di Kelantan perlimen terlibat adalah Ketereh yang dikemukakan oleh PAS, Machang (PKR), Bachok (BN), manakala bagi Dun pula, Kok Lanas (PAS), Selinsing (PAS), Ayer Lanas (PAS), Jelawat (BN), Mengkebang (BN), Gaal (BN) dan Manek Urai (BN).

Di Terengganu, tiada kerusi parlimen terlibat petisyen, tetapi kerusi Dun adalah Hulu Besut (PAS), Kuala Berang (PAS), Rantau Abang (BN) dan Teluk Pasu (BN).

Di Pahang juga tiada petisyen terlibat bagi kerusi parlimen, namun hanya satu bagi kerusi Dun iaitu Dun Cameron Highlands (DAP).

Bagi Pulau Pinang pula, parlimen terlibat adalah Balik Pulau (PKR) dan tiada petisyen bagi kerusi Dun.

Di Perak, parlimen terlibat adalah Tapah dan dua petisyen bagi Bagan Datok yang dikemukakan PKR, manakala bagi kerusi Dun adalah Selama, Rungkup, Manong, Pasir Panjang, Manjoi dan Lubok Merbau yang kesemuanya dikemukakan oleh PAS.

Bagi negeri Selangor, tiga kawasan parlimen terlibat iaitu Sabak Bernam (PKR), Sungai Besar (PAS), Kuala Selangor (PAS) manakala tiada petisyen bagi kawasan Dun.

Bagi Kuala Lumpur, parlimen terlibat adalah Setiawangsa (PKR), Titiwangsa (PAS), Lembah Pantai (BN) dan Parlimen Batu (BN).

Di Melaka, tiada petisyen yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat, manakala BN memfailkan dua petisyen iaitu bagi kerusi Parlimen Bukit Katil dan Dun Bukit Baru.

Bagi negeri Johor, parlimen terlibat adalah Pulai (PAS), Segamat (PKR), Ledang (PKR), Muar (PKR), Tebrau (PKR), Pasir Gudang (PKR), Labis (DAP), Batu Pahat (BN) manakala bagi Dun adalah Gambir (PAS), Mahkota (PAS), Nusajaya (PAS), Penggaram (BN), Parit Yani (BN), Stulang (BN) dan Puteri Wangsa (BN).

Di Sabah, parlimen terlibat adalah Kota Marudu (PKR), Beaufort (PKR) dan Pensiangan (PKR), manakala bagi Sarawak adalah parlimen Baram (PKR) dan Sarikei (BN).

Menurut Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, jika terdapat mana-mana pihak tidak berpuas hati dengan keputusan pemilihan pilihan raya umum lalu, mereka boleh mengemukakan petisyen pilihan raya kepada Mahkamah Tinggi yang mempunyai bidang kuasa di tempat pilihan raya itu diadakan.

Seksyen 38 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5) pula memperuntuk tiap-tiap petisyen pilihan raya hendaklah dikemukakan dalam tempoh 21 hari dari tarikh keputusan dan penyata pengundian disiarkan dalam warta.

Tempoh 21 hari itu dianggap bermula pada 23 Mei lalu dan berakhir semalam.

01 di senai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di senai - Google Blog Search


Buffet Ramadhan <b>di</b> Medan Palma, Le Grandeur Palm Resort <b>Senai</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2013 02:36 AM PDT

Buffet Buka Puasa di Medan Palma, Le Grandeur Palm Resort Senai.Lebih daripada 150 juadah berbuka dari sajian-sajian tradisi daripada resepi masakan Melayu.

Harga untuk buffet:-

Dewasa : RM60nett/seorang
Kanak-kanak : RM33nett/seorang

Untuk sebarang tempahan atau pertanyaan lanjut, hubungi

Le Grandeur Palm Resort Johor
Jalan Persiaran Golf,
Off Jalan Jumbo, 81250
Senai Johor, Malaysia

Tel: (6 07) 599 6000
Fax: (6 07) 599 6301

BLOG JOHOR: 01 <b>di senai</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jul 2013 03:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di senai</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2013 03:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Dua Penerbangan <b>di</b> Bandara <b>Senai</b> Dialihkan | HarianIndo.Com

Posted: 20 Jun 2013 10:31 PM PDT

21/06/2013
Kabut Asap Akibat Kebakaran di Sumatra

Kabut Asap Akibat Kebakaran di Sumatra

Kuala Lumpur – Akibat kabut asap yang menyebar ke Malaysia dan Singapura, kini imbasnya dua penerbangan yang ada di Bandara Internasional Senai, Malaysia harus dialihkan. Walaupun sempat dialihkan namun nampaknya aktivitas penerbangan masih berjalan normal.

Dua penerbangan yang dialihkan tersebut adalah maskapai penerbangan Firefly dan Air Asia. Bahkan Pesawat milik maskapai Firefly pendaratan yang seharusnya dilakukan di Senai harus dialihkan ke Bandara Subang . Sedangkan untuk Air Asia pendaratannya harus dilakukan ke Bandara Internasional Kuala Lumpur.

Penyebab pengalihan ini sebenarnya hanya karena jarak pandang yang terlalu pendek yang ada di wilayah Johor Baru. Karena jika diteruskan maka pendaratan kedua pesawat tersebut nantinya dapat berakibat fatal karena kabut asap yang semakin memburuk.

Seperti yang dikutip dari The Star, Jumat (21/6/2013), juru bicara bandara Senai mengungkapkan bahwa pada pukul 11.00 (20/6/2013) jarak pandang di Bandara Senai hanya mencapai 400 meter saja sehingga dapat mengganggu keselamatan dari para penumpang.

Ketika jarak pandang mencapai 3.000 meter maka pendaratan di Bandara Senai masih dapat berjalan normal, namun ketika jarak pandang semakin menurun maka ada beberapa pesawat yang akan mendarat ataupun lepas landas harus terpaksa diatur ulang jadwalnya ataupun penundaan sementara, tambah juru bicara Bandara Senai.

Sedangkan Bandara Internasional Kuala Lumpur yang berada di Sepang saat ini masih berjalan normal. Hal ini diutarakan oleh Datuk Azmi Murad selaku Manajer Senior Bandara Internasional Kuala Lumpur, bahwa akibat kabut asap, salah satu bandara terbaik di dunia ini, sampai saat ini belum mengalami kendala apapun. Namun kami masih memantau kondisi dengan rutin dan mengadakan koordinasi dengan pihak maskapai penerbangan. (Rani Soraya – www.harianindo.com)

CITARASA RINDUAN: Majlis Akikah <b>di</b> Kampung Jaya Sepakat <b>Senai</b>

Posted: 14 Apr 2013 09:57 PM PDT

Kumpulan Yasin wanita Kampung Jaya Sepakat, Senai diundang untuk melengkapkan majlis akikah anak saudara sepupuku.
Majlis bermula jam 3 petang hingga 9 malam.
Ibu kepada bayi lelaki iaitu sepupuku Nur Shila Dolmat, seingatku majlis perkahwinannya pada hujung tahun 2011 kebanyakkan blogger ku undang, ramai yang hadir termasuk blogger sari yusa, oh oeya dan family blogger kasawari. Syukur awal tahun ini dah bergelar ibu.. Tahniah Shila dan Helmy
Mohd Amar Hadif Bin Aniss Helmy, kemerahan kulitnya, pasti cerah seperti ibunya apabila dewasa. Kacak seperti ayahnya yang bertugas menjaga keamanan negara.
Gelagat 3-4 sepupuku termasuk adik perempuanku dan anaknya. Banyak cerita dikongsi.. Daku? layan karenah Umai dan layan bacaan berzanzi. Alhamdullilah, majlis berjalan dengan lancar dengan izinNya..Moga Mohd Amar menjadi anak yang soleh dan diberi kesihatan yang baik-baik olehNya.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved