ads

Isnin, 19 Ogos 2013

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


Felda <b>Lok Heng</b> Barat Johan Anugerah Keceriaan Kampung Felda <b>...</b>

Posted: 16 Aug 2013 08:56 AM PDT

Felda Lok Heng Barat Johan Anugerah Keceriaan Kampung Felda 2013

 Rancangan-rancangan Felda yang muncul Juara  Anugerah Keceriaan Kampung Felda (AKKF)  dengan membawa pulang wang tunai RM1 juta  ialah; 

Tahun 2012 dimenangi oleh Felda Nitar 2.
Tahun 2013 - Felda Lok Heng Barat.  Semuanya di Negeri Johor.

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Aug 2013 09:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jul 2013 09:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2013 09:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2013 09:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2013 09:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2013 09:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2013 09:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mandi manda <b>di</b> Sg.Bantang, <b>Bekok</b> | Cucu Nelayan

Posted: 02 Feb 2013 05:08 AM PST

Cerita ni dah lama berlaku sebenarnya..tahun lepas kami merancang nak ke air terjun di gunung ledang, tapi disebabkan pada waktu itu, sedang musim hujan dan demi keselamatan, kami pun ubah plan untuk ke Sungai Bekok. Kat mana sg.bekok ni ek? Aku first time dengar walaupun dah lama dok kat johor ni. Ok kalau nak tau, korang google la sendiri ye sebab aku pun tak tau kedudukannya yang sebenar, hehe..Tapi secara kasarnya, sg.bantang ni terletak di antara ayer hitam dan batu pahat. Selepas ni aku akan gunakan nama sg.bekok sebab lebih sedap disebut, hehe..

Aku pergi dengan wife dan ofismate wife aku, semangat betul diorang ni, maklumlah semua bujang-bujang lagi, excited terlebih..hehe, yang dah kawen cuma aku je. Kami pergi dengan tiga kereta, mula-mula tu konvoi, tapi seperti yang aku katekan tadi, yang bujang-bujang ni excited terlebih, so diorang dah dok pecut meninggalkan kami, tapi takpelah, nanti jumpa jugak kan?

Perjalanan dari skudai ke sg.bekok mengambil masa lebih kurang dua jam. Jalan nya ok, tak susah, dari simpang empat ayer hitam tu, ikut jalan biasa menghala ke yong peng, nanti korang akan jumpa signboard ke kanan untuk ke sg.bekok. Pemandangan memang cantik, nyaman je..suasana kampung..

Dipendekkan cerita, kami pun sampailah di sg.bekok. Di hulu sungai memang ramai sangat orang dengan keluarga bawa anak-anak bermandi manda sambil berkelah. Memang best kawasan ni, air sungai yang sejuk, kawasan cetek, memang sesuailah untuk bawa anak-anak. Tapi kami ni yang konon-konon dah dewasa nak cuba panjat tinggi lagi, hajatnya nak mandi kat air terjun, tapi panjat punye panjat, tak sampai-sampai ke puncak, badan dah penat, hati dah tak sabar nak terjun ke dalam sungai yang sejuk tu. Jadi kami pun ambil keputusan untuk berhenti memanjat dan buat semua persiapan untuk mandi. Aku pun dirikan khemah igloo yang baru je beli sempena nak ke sini, manalah tau kot2 ade sape-sape nak tukar baju atau lepak-lepak ke..jadi tanpa membuang masa, jo, tengok gambar-gambar kami di sg.bekok:

Jadi itulah kisah kami di sg.bekok, memang best..tak boleh lupa kesejukan air sungainye..lama jugalah kitorang lepak berendam..dah keluar sungai, masuk balik sungai..macam tulah sampai kecut kulit-kulit ni..kepada anda semua memang tak rugi datang ke sini, bawalah anak-anak, kawan-kawan..memang best!

Pelantar Minyak Petronas Terbakar | Berita Semasa

Posted: 14 Dec 2010 04:00 PM PST

*gambar hiasan

Satu kejadian malang telah menimpa rakan-rakan kita yang bekerja di Pelantar Carigali Petronas Bekok C apabila platform minyak tersebut telah terbakar. Seramai 6 orang cedera dalam kejadian tersebut.

Kebakaran di platform itu yang terletak kira-kira 200 kilometer di luar pesisir pantai Semenanjung dikendalikan oleh Petronas Carigali.
Sejurus selepas kebakaran berlaku selepas tengah malam, api dapat dikawal oleh pasukan kecemasan Emergency Response Team (ERT).120 kakitangan yang berkerja di platform berkenaan telah pun dipindahkan ke platform lain yang berdekatan.

Berikut dibawah adalah nama-nama mangsa yang tercedera:

  1. ALIAS ABDULLAH
  2. HAMZAH ABDULLAH
  3. FAUZI IBRAHIM
  4. RISHAUDIN ISMAIL
  5. ARIFF FARIMI
  6. ZAMRI WAGIMAN

Malang tidak berbau.Apa-apa kerja yang kita buat pun, kalau dah nak jadi kemalangan, jadi juga. Ketepikan rasa marah terhadap isu kenaikan minyak tempohari. Semoga mereka yang telah tercedera akan segera sembuh untuk menyambung tugas masing-masing.


Cinta Itu Misteri: Berkelah <b>di</b> Air Terjun Sungai Bantang, <b>Bekok</b>, Labis

Posted: 29 Dec 2012 12:07 PM PST

Haaa, pasti ramai yang tak tahu di Bekok ni ada air terjun yang sangat cantik, sejuk dan menenangkan. Kenapa??? Masih tak percaya? Yeaaa saya tahu mesti yang ada terlintas di kepala, "ada apa dekat kawasan komunis tue???" Meh lihat ni;
Ini adalah pintu masuk ke Hutan Lipur Sungai Bantang yang di dalamnya terdapat air terjun, kawasan bermandi manda yang indah. Airnya sangat sejuk, kawasannya redup dilitupi pohon-pohon yang sudah berusia beratus tahun.
Saya bersama rombongan rakan sekerja ke Air Terjun Sg. Bantang pada 25 Disember 2012 yang lalu. Percutian dalam negeri sahaja, tetapi diatur dengan sangat rapi agar semuanya lancar, selamat sampai, cukup makan, puas berseronok, dan segalanya baik. Dengan keadaan cuaca yang tidak menentu kebelakangan ini, kami membuat keputusan untuk bergerak seawal 7.00 pagi. Berkonvoi sebanyak 6 buah kereta semuanya dan kami akhirnya sampai ke Sg. Bantang pada jam 10.00 pagi. 
Orang lain sebok duk mandi-manda, kita duk makan kat sinun plak yerrrr ...hehehe....
Lebihkurang pukul 2.00 petang kami dah berangkut pulang. Tapi masing-masing sudah kelaparan kembali. Kami berhenti sembahyang Zohor di surau berdekatan dan kemudian meneruskan perjalanan. hajat di hati hendak berhenti di Hentian Sebelah di Lebuhraya, tapi memandangkan perjalanan ke Lebuhraya Utara-Selatan masih jauh lagi, jadi kami pakat-pakat berhenti di sebuah gerai makan. 
Kena minta izin dulu sebab........... kami nak tumpang duduk dan order air sahaja sebabnya kami nak makan bekalan yang kami bawa. Sayang kalau tak dihabiskan. nasib baik tokey Kedai Makan E-Bu sporting.
p/s: Ada sesuatu yang berlaku sewaktu kami sedang makan tue.... Nantilah saya cerita. Dah pagi ni, nak tido dulu.
||lepas ni kitorang plan nak ke Cameron plak...uhukkkk||

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Mandi manda <b>di</b> Sg.Bantang, <b>Bekok</b> | Cucu Nelayan

Posted: 02 Feb 2013 05:08 AM PST

Cerita ni dah lama berlaku sebenarnya..tahun lepas kami merancang nak ke air terjun di gunung ledang, tapi disebabkan pada waktu itu, sedang musim hujan dan demi keselamatan, kami pun ubah plan untuk ke Sungai Bekok. Kat mana sg.bekok ni ek? Aku first time dengar walaupun dah lama dok kat johor ni. Ok kalau nak tau, korang google la sendiri ye sebab aku pun tak tau kedudukannya yang sebenar, hehe..Tapi secara kasarnya, sg.bantang ni terletak di antara ayer hitam dan batu pahat. Selepas ni aku akan gunakan nama sg.bekok sebab lebih sedap disebut, hehe..

Aku pergi dengan wife dan ofismate wife aku, semangat betul diorang ni, maklumlah semua bujang-bujang lagi, excited terlebih..hehe, yang dah kawen cuma aku je. Kami pergi dengan tiga kereta, mula-mula tu konvoi, tapi seperti yang aku katekan tadi, yang bujang-bujang ni excited terlebih, so diorang dah dok pecut meninggalkan kami, tapi takpelah, nanti jumpa jugak kan?

Perjalanan dari skudai ke sg.bekok mengambil masa lebih kurang dua jam. Jalan nya ok, tak susah, dari simpang empat ayer hitam tu, ikut jalan biasa menghala ke yong peng, nanti korang akan jumpa signboard ke kanan untuk ke sg.bekok. Pemandangan memang cantik, nyaman je..suasana kampung..

Dipendekkan cerita, kami pun sampailah di sg.bekok. Di hulu sungai memang ramai sangat orang dengan keluarga bawa anak-anak bermandi manda sambil berkelah. Memang best kawasan ni, air sungai yang sejuk, kawasan cetek, memang sesuailah untuk bawa anak-anak. Tapi kami ni yang konon-konon dah dewasa nak cuba panjat tinggi lagi, hajatnya nak mandi kat air terjun, tapi panjat punye panjat, tak sampai-sampai ke puncak, badan dah penat, hati dah tak sabar nak terjun ke dalam sungai yang sejuk tu. Jadi kami pun ambil keputusan untuk berhenti memanjat dan buat semua persiapan untuk mandi. Aku pun dirikan khemah igloo yang baru je beli sempena nak ke sini, manalah tau kot2 ade sape-sape nak tukar baju atau lepak-lepak ke..jadi tanpa membuang masa, jo, tengok gambar-gambar kami di sg.bekok:

Jadi itulah kisah kami di sg.bekok, memang best..tak boleh lupa kesejukan air sungainye..lama jugalah kitorang lepak berendam..dah keluar sungai, masuk balik sungai..macam tulah sampai kecut kulit-kulit ni..kepada anda semua memang tak rugi datang ke sini, bawalah anak-anak, kawan-kawan..memang best!

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Johor Daily: Jalan <b>Pengerang</b> rosak, Azalina kesal

Posted: 12 Aug 2013 11:11 PM PDT

Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said mengakui kesal apabila pihak yang menyebabkan kerosakan jalan utama di Pengerang enggan bertanggungjawab dalam menaik taraf jalan-jalan tersebut.

Beliau menyifatkan Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) di Pengerang yang sudah beroperasi beberapa bulan lalu itu menjadi punca jalan-jalan tersebut rosak teruk.

"Memang masalah utama di Pengerang adalah masalah jalan rosak ekoran projek besar yang sedang beroperasi di sana.

"Banyak pihak yang tidak mahu bertanggungjawab untuk menaik taraf jalan dan sebagainya," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Beliau juga akui kerosakan jalan bukan saja melibatkan Lebuh raya E22 malah hampir semua jalan di Pengerang.

"Kita tahu ini satu isu yang...memang bukan di jalan itu (Lebuh raya E22) sahaja tapi semua jalan di Pengerang mengalami masalah yang sama.

"Jalan pecah-pecah disebabkan oleh projek Rapid ini. Kenderaan berat banyak masuk," katanya.

Mengulas perkara sama, Azalina turut mengakui turut menerima aduan berhubung keadaan jalan itu daripada penduduk setempat dan perkara tersebut sudah dimaklumkan kepada pihak berkuasa.

"Memang banyak aduan saya terima dan saya pun sudah maklumkan pada pihak berkuasa tetapi masih belum menerima maklum balas.

"Sebab itu saya bersetuju, kita dah bayar tol mahal tapi jalan teruk," katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap, pihak yang terlibat dengan projek mega tersebut turut bertanggungjawab untuk membantu menaik taraf jalan-jalan tersebut.

"Jika perkara ini dibawa kepada kerajaan Pusat, ia akan memakan masa.

"Jadi, saya harap, mereka yang terlibat dengan projek itu boleh bertanggungjawab untuk membantu," katanya.

Projek Rapid bernilai kira-kira RM60 bilion membabitkan pembinaan 20 kilang penapisan adalah sebahagian program pembangunan di bawah Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) yang terbesar dan termoden di rantau ini.

Malah, projek yang membabitkan 4,000 penduduk itu, sudah mendapat kelulusan Kesan Penilaian Alam Sekitar (EIA).

Laporan EIA terperinci disediakan jururunding berdaftar dengan Jabatan Alam Sekitar bagi cadangan projek itu, diluluskan pada 27 Ogos 2012 selepas ia memenuhi kehendak Seksyen 34A (2) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974. - Sinar

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit sulong</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Aug 2013 11:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di lok heng</b> - Google Blog Search

Posted: 30 May 2013 07:30 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kit Siang bakal berkubur <b>di Gelang Patah</b> | The Unspinners

Posted: 30 Mar 2013 06:00 PM PDT


Penasihat DAP, Lim Kit Siang sudah disahkan akan bertanding di Parlimen Gelang Patah, Johor sekaligus memadamkan hasrat Pengerusi PKR Johor, Chua Jui Meng yang sebelum ini berangan-angan untuk menjadi calon PKR di kawasan tersebut.

Kejayaan DAP mempengaruhi Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim supaya memberi laluan kepada Kit Siang bertanding di Gelang Patah agak mengecewakan ramai penyokong PKR sementelah lagi sudah berbulan-bulan Pengerusi PKR Johor itu melakukan gerak kerja kempennya di sana.

Baru-baru ini sumber yang rapat dengan Jui Meng memberitahu akhbar Nanyang Siang Pau yang bekas pemimpin MCA itu berura-ura untuk meletakkan semua jawatannya dalam PKR sebagai tanda protes berikutan tindakan Anwar yang dianggap sebagai satu pengkhianatan.

DAP memang lama mahu masuk Johor. Dengar komen Tunku Aziz berikut:

Sama ada ura-ura itu menjadi kenyataan atau tidak, yang pastinya Gelang Patah tidak menjanjikan laluan mudah untuk Kit Siang yang dijangkakan akan berdepan dengan protes secara besar-besaran dari penyokong PKR.

Kit Siang yang sudah acap kali berpindah randah dari satu negeri ke negeri lain untuk melebarkan pengaruh DAP tidak hanya akan menghadapi protes penyokong PKR pro Jui Meng tetapi juga bakal berdepan dengan masalah penerimaan pengundi selain cabaran sengit dari BN.

Majoriti pengundi keturunan Cina di negeri yang terkenal dengan jolokan kubu kuat UMNO sejak berdekad lamanya terbukti mempunyai sikap unik dan penerimaan mereka juga jauh berbeza dari pengundi Cina di negeri lain. Cabaran ini tentunya sukar di mengertikan oleh Kit Siang.


Apatah lagi Ketua MCA Bahagian Gelang Patah, Jason Teoh yang hampir pasti mewakili BN bukannya kecil anak untuk diperlekehkan oleh Kit Siang.

Gambaran awal kegusaran DAP dengan keterampilan Teoh dapat dilihat dari serangan awal jentera propaganda DAP yang mula melakukan sabotaj terhadap pemimpin MCA itu melalui sebuah fan page tiruan.

Teoh yang sudah sekian lama dikenali kerana rekod khidmatnya yang cemerlang dan rapat dengan ramai pengundi di sini, sudah tentu merupakan sandaran kukuh untuk BN mengekalkan penguasaan di Gelang Patah.

Tindakan Kit Siang beralih kawasan sempena PRU 13 dengan bertanding di Gelang Patah sebenarnya boleh diibaratkan seperti menggali kuburnya sendiri. Kekuatan DAP di kawasan Parlimen itu ditambah dengan pengaruh peribadinya sukar untuk meruntuhkan kubu BN di sana.

Malah kekuatan DAP yang kian suram di kawasan ini khususnya di DUN N48 Skudai yang dimenanginya dengan majoriti besar 12,854 undi pada PRU 12 tahun 2008 dulu, meletakkan DAP bukan dalam keadaan selesa untuk merampas Parlimen Gelang Patah dari BN.

Berdasarkan trend terkini menunjukkan pengaruh DAP di DUN Skudai sudah semakin suram dan ada kemungkinan parti itu bakal kehilangan kerusi tersebut. Paling tidak pun DAP cuma berupaya mempertahankannya dengan majoriti kurang dari 2,000 undi, mana-mana satu yang berlaku ia tetap berita buruk untuk DAP.

Sementara satu lagi DUN dalam Parlimen gelang patah iaitu N49 Nusajaya yang dimenangi BN melalui calon UMNO dengan majoriti 7,384 undi pada PRU yang lepas, hampir pasti akan kekal di tangan BN dengan undi majoriti yang lebih tinggi.


Berdasarkan senario ini, sudah pasti PRU 13 bakal menjadi igauan buruk untuk DAP dan nyawa politik Kit Siang akan tamat di Gelang Patah dek kerana terbunuh di tangan Teoh.

Rakyat Johor tidak sabar menantikan saat itu bagi memberi pengajaran supaya politikus kaki panjang seperti Kit Siang yang gemar berpindah randah sana sini untuk kepentingan kerjaya politik sendiri tidak terus dijadikan ikutan.

Pengundi-pengundi Cina tidak mengalu-alukan kepulangan Kit Siang di penghujung hayat politiknya. Mungkin Kit Siang sudah mula rasa kerana pekedai-pekedai Cina tidak mahu bersalaman dengan beliau ketika dia melawat kawasan.

Kenapa dia tidak berada di Johor selama ini? Baru sekarang nak balik ke negeri asalnya.

01 di pagoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pagoh - Google Blog Search


30,000 kunjungi Rumah Terbuka TPM <b>di Pagoh</b> ABN News | BM

Posted: 09 Aug 2013 08:31 AM PDT

PAGOH – Kira-kira 30,000 pengunjung menghadiri Rumah Terbuka Aidilfitri Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kompleks Seri Pekembar.

Rumah terbuka yang diadakan pada raya kedua setiap tahun itu, bermula 9 pagi hingga 4 petang.

Majlis turut diserikan dengan persembahan nyanyian dari Kumpulan Muzik Kombo Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Pelbagai hidangan disajikan antaranya, nasi beriani, mi bandung Muar, laksa Johor dan sate.

Orang ramai khususnya penduduk sekitar Parlimen Pagoh mengambil kesempatan bersalaman dengan Muhyiddin yang juga anggota Parliman kawasan itu serta isteri Puan Seri Noorainee Abdul Rahman.

Turut hadir Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek.

Muhyiddin kemudiannya menyertai penduduk setempat menunaikan solat Jumaat di Masjid Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Pagoh. – Bernama

30,000 kunjungi rumah terbuka TPM <b>di Pagoh</b> | Berita2u.tk

Posted: 08 Aug 2013 11:43 PM PDT

PAGOH: Kira-kira 30,000 pengunjung menghadiri Rumah Terbuka Aidilfitri Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kompleks Seri Pekembar di sini, hari ini.
Source: RSS Berita Harian – Mutakhir  

Short URL: http://www.berita2u.tk/?p=70722

01 di parit jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit jawa - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Aug 2013 03:15 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jul 2013 03:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2013 03:09 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2013 03:12 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2013 03:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2013 03:23 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

TRR Muar Batu Pahat: <b>Parit Jawa</b>

Posted: 12 Feb 2013 08:48 PM PST

Parit Jawa adalah satu pekan di daerah Muar, Johor, Malaysia. Terletak diantara 15km dari bandar Muar dan 39km dari bandar Batu Pahat.
Pada asalnya dahulu nama Parit Jawa adalah 'Padang'. Ia merupakan sebuah jajahan di dalam negeri Johor, yang terletak di bahagian pantai barat Daerah Muar yang mempunyai rupa bentuk geografinya yang luas, rendah, rata dan tidak berbukit-bukit.[1]
Luas Padang asalnya ialah kira-kira 13 km dengan lebar 6 km iaitu dari Parit Perupuk hingga ke Parit Jawa. Walau bagaimanapun, panjang jajahan Padang ini berubah-ubah dari masa ke semasa tertakluk kepada zaman pemerintahan dan pentadbiran:
  • Zaman Belanda (1641-1825) - Keluasan Padang hanya dari Parit Perupuk hingga ke Parit Pinang Seribu sahaja.
  • Zaman Sultan Abu Bakar (1863-1895) - Keluasan Padang mengunjur sehingga ke Sungai Balang.
  • Zaman Inggeris dan selepas Merdeka (1990an) - Keluasan Padang hanya terhad kepada kawasan Parit Jawa dan sekitarnya.
Oleh sebab itu ada yang mengatakan dan adalah dipercayai bahawa wilayah Padang itu sendiri merupakan kawasan Parit Jawa sekarang, dan malahan nama sebutan dalam Bahasa Cina dan loghat-loghatnya bagi Parit Jawa sehingga sekarang masih menggunakan sebutan 'Padang' (Bahasa Cina:巴冬, Hanyu Pinyin: Bā​ Dōng​​​, Teochew & Hokkien: Pa Tang ) walaupun nama panggilan rasminya Bahasa Melayu zaman kini adalah Parit Jawa.[2]. Nama ini berasal dari dari parit yang digali oleh peneroka-peneroka orang jawa yang berasal dari kepulauan Jawa, Indonesia yang telah membuka kawasan ini. Dalam tahun 1886, bagi Muar dan Kesang diletakkan dibawah tadbiran Residen atau State Commissioner for Muar (Bahasa Melayu: Orang Besar (Pesuruhjaya Negeri) Daerah Muar) Ungku Sulaiman Daud, daerah Parit Jawa pula ditadbirkan oleh Penolong Residen. Parit Jawa terkenal dengan pengeluaran kelapa dan pinang oleh peneroka berbangsa Jawa, manakala penangkapam ikan dan hasil laut serta perdagangan oleh peneroka berbangsa Cina.
Ia terkenal dengan makanan lautnya kerana hidangan gulai ikan asam pedas Melayu dan ikan bakar hasil daripada masakan turun temurun masyarakat nelayan tempatan. Pantai Leka di Parit Jawa kini telah dibangunkan untuk tujuan riadah serta tarikan pelancong. Parit Jawa juga terkenal kerana merupakan kawasan persinggahan burung-burung migrasi dalam perjalanan musim penghijrahan mereka yang telah menjadikan Parit Jawa satu tempat istimewa peminat-peminat burung-burung migrasi untuk memerhati geligat mereka dan mengambil gambar mereka.

KISAH BUAH MENTEGA.....KAT <b>PARIT JAWA</b> MUAR.. - Nik Helen

Posted: 23 Nov 2012 02:57 AM PST

     SALAM SEMUA!


     HARI INI NIKEE NAK KONGSI SIKIT TENTANG BERITA GEMBIRA BUAT SAHABAT LAMA PUAN ERRA AKMAL.ALHAMDULLILAH ERRA SELAMAT  BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN DI SUBANG JAYA SELEPAS ASAR SEMALAM.

  ERRA TERPAKSA DI BEDAH MEMANDANGKAN TEKAN DARAHNYA AMAT TINGGI... MEMBAHAYAKAN NYAWA BABY YG DI DALAM PERUT TU.BABY GIRL YG DI NANTI TIBA WALAUPUN HANYA SEBERAT 1.45 KG SAHAJA...YELAH MEMBER LAHIR AWAL SEBULAN LEBIH..HANYA 35 MINGGU DI DALAM PERUT MUMMY..  

  TAHNIAH TUK AKMAL,ERRA,AIRIN FARISHA SERTA ABG B YG BALIK JAUH DARI DAVAO CITY JUST TO MEET AND SEE HIS SWEET LITTLE BABY GIRL.


HARI JOMLAH LAYAN BLOG NIKEE ..NIKEE KE MUAR SEMASA HARI KEDUA HARI RAYA HAJI BARU-BARU NI..SAMPAI DI PARI JAWA RUMAH PAK YUSOF TU..KITA PUN DI HIDANGKAN SESUATU YG ISTIMEWA..PELIK PADA NIKEE ALMAKLUMLAH NIKEE NI ORANG DARAT DARI KELANTAN..KALAU SESUATU YG BARU NIKEE AMAT SUKA NAK TAHU .

   DALAM DUDUK MENUNGGU DAGING DI LAPAH ..KAMI DI HIDANGAN DENGAN BERBAGAI HIDANGAN KUIH MODEN DAN ASLI...SEDAP...

  PAK YUSOF PUN ..TIBA-TIBA HIDANGKAN KAMI BUAH MENTEGA..HAIKKK!APE LAGI NIKEE RASA PELIKLAH SEBAB DI KELANTAN TAKKAN JUMPA BUAH MACAM NIKAN...
     
  JOM INTAI..FOTO

NI YG DAH SIAP BASUH...

 KATA ABG SUFFIAN POKOK MENTEGA NI DARI HASIL TANAMAN ATUKNYA..DI BELAKANG RUMAH PUSAKA YG DI DUDUKI OLEH PAK YUSOF SEKARANG NI.DULU KATA ABANG BUAHNYA SEBESAR BUAH KELAPA DARA..TAU KELAPAPANDAN...WAHHH HAIRAN BESAR TU...

  PADA NIKEE BUAH NI TAK UBAH SEPERTI BUAH SETOL..YG BERWARNA KUNING CUMA BEZANYA SI BUAH MENTEGA NI..MERAH KECOKLATAN DAN SEDIKIT BERBULU.

  KATA MEREKA BUAH NI HARUS DI BASUH BERSIH DAN DI KIKIS HABIS BULUNYA KALAU TAK GATAL-GATAL TERKENA KULIT.

  KALAU DI KELANTAN BUAH SETOL TU DI MAKAN JERUK ATAU ADA YG DI BUAT GULAI...TAPI PAHIT-PAHIT MANIS GITULAH..BUAH MENTEGA DI SEDAP SERTA LEMAK RASANYA SEAKAN MENTEGA..

YG DAH JATUH NI BOLEH DI MAKAN DAH..MASAK RANUM ...JADI TAK KELAT RASANYA..


   SETAHU NIKEE ,BUAH MENTEGA NI DIKENALI JUGA SEBAGAI BUAH BISBUL.
DIKENALI DENGAN NAMA ILMIAHNYA DIOSPYROS BLANCOI A.

  NAMA LAIN PULA DI PANGGIL,BUAH LEMAK ,DALAM BAHASA JAWA PULA DIKENALI SEBAGAI KAMAGONG,TABANG @ MABOLO DALAM BAHASA TAGALOG,SEBAB BUAH YG BERBULU..

  BUAH MENTEGA JUGA DI KENALI SEBAGAI MARIT DALAM BAHASA THAI DAN BAHASA INGGERIS DI PANGGIL VELVET APPLE.

  APA PUN BUAH NI BANYAK TERDAPAT DI TANAH JAWA..JADI TAK HAIRANLAH JIKA NIKEE MENEMUINYA DI PARIT JAWA MUARKAN.


  BUAH MENTEGA NI HIDUP SUBUR DI KAWASAN TROPIKA YG BERIKLIM MONSOON.DI FILIPINA BUAH NI BERBUAH SEPANJANG BULAN JUN- SEPT SEMENTARA DI INDONESIA SEKITAR BULAN MAC- MEI.

  APA PUN KISAH BUAH MENTEGA...NIKEE BANGGA MENIKMATI SESUATU YG BARU..WALAUPUN BUAH NI AMAT DI KENALI DI SEKITAR NEGERI JOHOR.


JOM LAYANLAH FOTO-FOTONYA......KATA ORANG NILAH BUAH MENTEGA YG SUDAH MULA DI LUPAI OLEG SEMUA ORANG DAN PADA NIKEE TAK SEMUA MENGENALI BUAH NI.....

BUAH MENTEGA DI ATAS POKOK...


pekena asam pedas <b>di parit jawa</b> muar - warna-warni kehidupanku

Posted: 19 Nov 2012 05:30 PM PST

sambung lagi ye...sampai aje pekan Parit Jawa , terus singgah ke medan selera Parit Jawa  . kebetulan kami semua mmg belum makan apa-apa lagi utk lunch , so bila dah sampai Muar , mmg terbaek arr nak isi perut yg tengah keroncong ni .

kat medan selera ni , makanan utama adalah masak asam pedas . ada pelbagai jenis ikan dan ikan-ikan ni semua mmg fresh semuanya . mana tak freshnya , dihadapan medan selera ni , adalah  jetty nelayan...nelayan balik dari mengail , mmg ikan-ikan tu terus aje masuk periuk masak asam pedas . makan kat situ , dah la sedap , view pun cantik utk sejukkan mata memandang .

hari tu , au singgah di kedai No 1 , kedai Mak Pon namanya , kami pekena masak asam pedas ikan sembilang ( fuhh...mmg feveret aku tu )  , telur dadar dan kicap manis cap udang aje...3 kombinasi yg terbaek kalau korang mkn asam pedas...klu nak tau betapa kicknya , cuba la buat?!

selesai  makan , kami tak balik ke rumah , terus ke bandar Muar utk amik baju yg siap ditempah...ala , baju basahan ke opis aje...pas tu , terus makan lagik utk dinner pulak....mmm...giler punya makan bila dok kampung ni..huhuhuhu


asam pedas ikan sembilang...best dan sedap!!

veiw di hadapan kedai...deretan bot-bot nelayan di Parit Jawa ,Muar
parking depan kedai coz dah lapar sgt dah gamaknya...

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2013 03:29 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ain & Afi, <b>Parit Jawa</b>, Muar | acaii jawe

Posted: 12 Mar 2013 06:09 PM PDT

Bismillahirrahmanirrahim

Semalam aku tengok rancangan di TV tentang masalah anak-anak yang lemah dalam pelajaran dan bagaimana mengatasinya. Ada ibu bapa yang sedih anak mereka lemah sebegitu. Subhanallah. Sebenarnya Allah maha adil dan perancangan Allah kadangkala tak sama dengan apa yang manusia rancang. Jujurnya pada pendapat aku, pelajar yang lemah dalam pelajaran dan 'bermasalah' pada usia remaja kebanyakkannya merekalah yang menjaga ibu bapa bila mereka dah tua kelak.

Banyak sangat contoh ini berlaku di sekeliling kita. Ibu bapa yang mempunyai ramai anak. Hampir semuanya belajar di universiti dan mendapat kerja yang bagus kecuali seorang. Satu hari nanti mereka semua akan meninggalkan ibu bapa di kampung cari rezeki di luar. Hanya sorang inilah yang menjaga sakit demam ibu bapanya. Menjaga rumah dan boleh diharap bila berlaku apa-apa kecemasan. Anak-anak lain yang berjaya semua bagi alasan kerja dan sukar mendapat cuti. Melawat ibu bapa jarang sekali. Nah, sekarang anak mana yang paling dapat banyak pahala & paling berbakti kepada ibu bapanya? Ibu bapa yang telefon tu mesti tak lihat dari sudut ini.

Aku update majlis bertandang pasangan Ain & Afi yang diadakan di Parit Jawe, Muar. Pertama kali aku sampai sini sebenarnya. Nak juga aku cari lokasi penggambaran cerita 'Parit Jawa' tu tapi tak berkesempatan,hehe. Majlis ini sebenarnya berlangsung serentak dengan majlis perkahwinan adik Afi. Jadi ada dua pasangan pengantin dalam majlis ni:)



Alhamdulillah majlis berjalan lancar. Biasanya kalau kali pertama buat majlis kahwin memang ramai sangat tetamu yang datang. Walaupun gerimis petang tu tapi dapat juga adakan sesi outdoor sebentar. Lokasinya memang cantik tapi tempat ni memang ramai orang lalu lalang. Jadi banyak main tight shoot je:) Tahniah sekali lagi atas ikatan yang terjalan. Pakat hidup baik-baik:) Semoga berkekalan bahagia dalam rahmat dan mawaddah sampai ke syurga,ameen. Jumpa next entry.

Wassalam.

Mohd Faisal bin Hj Mohd Rahim aka Acaii
Photographer
Email : faisalhjrahim@yahoo.co.uk
Blog : http://www..faisalrahim.com/blog
Facebook : http://www.facebook.com/acaiijawephotography
Twitter : http://www.twitter.com/acaiijawe

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Aug 2013 03:32 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved