ads

Rabu, 16 April 2014

01 di parit raja - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di parit raja - Google Blog Search


Hanya Suatu Ilusi: Bekalan dari Taiping ke <b>Parit Raja</b>

Posted: 13 Apr 2014 06:30 PM PDT

Aktiviti pagi jumaat lepas
Sehari sebelum balik ke kl & johor..
Daku teringin nak buat homemade sambal
Ni gara2 tengok rakan di fb share sambal ni
Selalu pes cili yang daku buat
Sekadar buang biji2 cili kering
Rebus dahulu n blend macam biasa je..
Kurang2 dalam seminggu je
Yang dimasak terlebih dahulu..
Bawang besar - daku suka bawang banyak dalam 3 biji
Bawang putih - pun sama gak dalam 9-10 ulas
(Ikut resipi kawanku itu dia ada letak serai, aiseh time tu terlupa plak, ikut korang la nak letak ke tak ye)
Buang biji cili kering dahulu
Blendkan bersama2 bawang merah , bawang putih & halia
Dan masukkan bahan2 yg diblend tadi
Letak sikit belacan (bagi wangi)
Masak dengan api yang perlahan
Sehingga betul2 kering dan masak
Perasakan dgn gula & garam
Daku letak sikit kicap (juga tip dari rakan fb)
untuk bagi warna gelap sikit
Boleh dimakan dengan apa2 je
Ni kes untuk memudahkan kerja2
Daku di dapur selepas ini
Bukan ni je bekalan dari Taiping
Macam2 barang2 lagi ada..
Bahan2 kering jgn cerita la
Macam la kat parit raja tu tak ada
Ni juga kes malas nak keluar sgt
Bila dah balik sana nanti

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved