ads

Khamis, 15 Mei 2014

01 di muar - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di muar - Google Blog Search


AbeLek RM: Tanah Untuk Dijual <b>Di Muar</b>, Johor DT

Posted: 26 Apr 2014 06:02 AM PDT

SAJE SUKA-SUKA: Musim Bunga <b>Di Muar</b>

Posted: 06 Apr 2014 11:55 PM PDT

Assalamualaikum,

 Hari Sabtu baru-baru ni balik lah kampung. Ini disebabkan telah mendapat jemputan kenduri kahwin Sepupu di Sg Abong, Muar. Jadi petang Jumaat setelah meredah hujan dengan lebatnya di Putrajaya, alhamdulillah di ampang hujan pun reda jadi plan nak balik Muar berjalan lancar. Selesai semua kami meneruskan perjalanan dalam pukul 6 petang. Nasib baik tak jem sangat dan aliran traffik berjalan lancar sehingga ke Tangkak. Berhenti sebentar di RnR Jejantas Air Keroh untuk solat dan beli makan. Oleh kerana cuaca yang sejuk apa lagi lah cepat je rasa lapar. Sampai di Tangkak hampir nak pukul 9 malam. Ala tak dapat tenguk episod akhir The Great Doktor kat 8TV. hahahaha sempat lagi tu.

 Hari Sabtu, kami pun menuju ke Muar. Kiranya ni merupakan perkahwinan cucu pertama Mak Saudara aku dan anak ke2 Kak zaidah. Sepanjang perjalanan sebelum sampai Muar wah..... bestnya melihat bunga ala-ala sakura berkembang. Tapi sebab Kak Jal bawa laju tak sempat nak snap gambar. Singgah ambil Kak Limah dan terus menuju ke Sg Abong. Lepas kenduri ni kami akan ke Melaka pula sebab Kak Nong buat kenduri kesyukuran sempena nak menunaikan Umrah pada hari Isnin.


Sampai rumah Kak limah wah bunga kertas dia berkembang mekar di Porch kereta. Cantik pulak.
   Ni pula perjalanan melalui Jambatan Sultan Ismail sebab nak singgah ke pasar Muar nak beli paste Mee Bandong Mak Pon dan Paste Soto Peserai. Paste Mee Bandong Mak Pon ni sedap tau. Memang alris bila musim perayaan. Sebab senang naks ediakan dan mudah serta sedap. Tak percaya? Kalau singgah di Muar pergilah cari di Pasar Muar. Berhampiran dengan gerai Buah-buahan. Yang aku nampak ada paste asam pedas, paste Rendang dan juga paste Ikan Bakar. Tapi kami lebeh suka paste Mee Bandong lagi umpp. Ala lupa nak snap gambar dia. Tak pa lain kali kita cerita ya.
  Ni semasa berhenti di lampu isyarat sebelum sampai ke JPJ. Seronok sungguh tenguk bunga berkembang di kiri dan kanan jalan.
 Sekali bila nak sampai tempat rumah pengantin sebelum belok wah banyaknya bunga berkembang. Ada parking lot dan sederetan bunga sedang berkembang. Apa lagilah semua jadi seronok. Rupanya rumah pengantin tak jauh dari deretan bunga yang kami nampak semasa masuk. Terjumpa pula adik aku yang kat Batu Pahat pun baru sampai. Jadi kami beriringan makan nasi pengantin.
Masing-masing sedap je layan nasi beriani. Memang datang nak makan kan. hehehee 
  Sempat lagi skodeng pokok bunga orang. hahahaha... nampak cantik je gugusannya.

  Selesai je makan bila balik apa lagi lah posing time di bawah pohon bunga yang sedang mekar. Ala -ala Cherry blossom lah pulak. Tak payah pi jepun ke seoul ke, kat malaysia pun ada.



Ni akak-akak dan adik lelaki aku serta anaknya. Orang rumah tak ikut sebab kena kerja.

Adik aku Faizol dan anak-anaknya, 3 jejaka hensem




Ni pula berlatar belakangkan bunga warna puteh.

Hamparan bunga bertebaran di bawah. Rasa nak lepak  bawah tapi sebab kotor tak jadilah. Kalau atas rumput entah2 dah lama aku landing posing diatas helaian bunga-bungaan yang dah berguguran. hahahahaha 

Rupanya ramai juga yang berhenti kat tempat parking tu ambil gambar. Hah tenguk tu ada keluarga cina turut sama seperti kami berposing ala-ala musim bunga gitu.
  Rupanya kali ini memang serentak bunga ala-ala sakura or cherry blossom ni berkembang. Selalunya pernah nampak pokok ni berkembang tapi kali ni macam serentak 1 malaysia ianya berkembang. Selepas selesai di Sg Abong, kami menuju ke Melaka. Wah sepanjang jalan bunga mekar dengan meriahnya. Malahan semasa balik ke KL hari Ahad semalam, sepanjang jalan di lebuh raya KL Seremban, memang semuanya merimbun. Malahan kat Putrajaya juga. Malahan ada yang jenis macam juntaian pula berwarna kuning.  Subhanallah kuasa Allah yang menjadikan bunga tersebut serentak berkembang. Member aku yang pergi korea baru-baru ni, nampak lah dia letak gambar dia berlatar belakangkan Cherry blosom di seoul kat FB. Kat Jepun pun katanya bunga sakura sedang berkembang. Ada member aku tepek gambar di Alor Star lagilah penuh bunga-bunga diatas tanah. Apa pun semua jadi seronok melihat fenomena bunga berkembang ala-ala cherry blossom gitu. Setelah musim panas melanda bulan lepas, musim bunga pula berkembang. Apa pun bersyukur diatas segala kurniaan Allah kerana dapat melihat pemandangan indah tersebut. Ingat kena pergi luar negeri aje ke nak nikmati suasana tersebut.... sekarang kat malaysia pun ado ya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved