Khamis, 8 September 2011

01 di labis - Google Blog Search

01 di labis - Google Blog Search


AR JOHOR: RAYA 2011

Posted: 04 Sep 2011 08:45 PM PDT

Raya kali ni turn Ayer Baloi. Bagaimanapun kami bermalam di Labis (rumah mentua) 2 malam sebelum raya. Kami selamat sampai di Labis jam 2:00 pagi (hari Jumaat 26 Ogos) selepas bertolak dari Shah Alam dalam pukul 10:30 malam.


Kemeriahan suasana petang dan malam raya mengingatkan saya pada zaman kanak-kanak...dan tentunya saya seronok melayan anak-anak. Paginya saya ke Pekan Rengit...kesibukan Pekan Rengit dengan peniaga-peniaga yang menjual daging lembu dan keperluan hariraya mengimbau kenangan silam bersama arwah Abah...selalunya di sinilah tempat kami berbelanja membeli ayam dan daging serta keperluan masakan yang lain...dan kali ini saya pergi bersendirian...tanpa disedari kenangan itu mengusik hati dan perasaan hingga bercucuran airmata kerinduan. Al-Fatihah untuk Arwah Abah...


Dah nama budak-budak...parit yang besar satu ketika dulu tempat kami bermain dan bergodak...di situ juga dia orang nak main...mula-mula jenguk aje...lepas tu main baling batu dalam parit...dan seterusnya saya turun dan ajak dia orang sekali...ni lah penangan teringat masa kecil-kecil dulu..."syyhhhh...jangan bagi tau mak atok eh...nanti kena marah..." he..he..he..


nampak tak anak ikan tu...


apsal main baling batu tu ahhh...tu yang monyok aje tu...



jom...cape nak ikut Abah turun...



kalau tak berdentam berdentum,pasang pelita dan bunga api...bukan balik kampung namanya...





Petang nak raya...anak-anak saya semua sibuk dan menyibuk di dapur...saya cakap pada Ayong anak saya yang tua..."tugas Abah masa kecik-kecik dulu petang raya ialah siang daging untuk dimasak...sekarang Ayong pulaklah..."yang anak dara sebelah Ayong tu...dah penat main masak masak dengan daun-daun kering dan batu-batu...entah apa yang dimasaknya tak tahulah...


Yang bongsu ni..letak atas meja je...abis nak diramasnya dan dimasukkan ke mulut ketupat-ketupat tu..lapar agaknya...mentang-mentang lah tak puasa...he..he..he


Ni album famili bersama emak saya...Puan Hajah Fatimah Binti Hj. Mastan


Tema raya tahun ni serba hijau...

Inilah gambar keluarga raya 2011. Salam Aidil Fitri Maaf Zahir Batin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads