ads

Jumaat, 15 Julai 2011

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2011 12:00 AM PDT

Masjid Sultan Ismail, Ledang, Tangkak, Johor


Pada Jumaat lepas (04/06/10), Hizbut Tahrir Malaysia (HTM) telah mengadakan seruan serentak di beberapa masjid di seluruh negara bagi mengutuk kekejaman Israel ke atas misi kemanusiaan yang dihantar ke Gaza. Dalam seruan tersebut, HTM menyeru dan menyedarkan umat Islam bahawa kaum Yahudi laknatullah boleh mengganas dengan sewenang-wenangnya ke atas umat Islam khususnya dan ke atas manusia amnya, kerana tidak adanya pembelaan dari seorang pemimpin Muslim pun. Pemimpin yang ada begitu pengecut dan senantiasa mengkhianati umat Islam dengan tidak pernah berusaha untuk menyelamatkan saudara-saudara kita di Gaza. Mereka memiliki tentera tetapi mereka tidak pernah menghantar tentera ini berjihad melawan Yahudi. Begitu juga para tentera umat Islam, mereka masih tetap tunduk patuh kepada para pemimpin sekular, bukannya tunduk patuh kepada perintah Allah dan Rasul agar keluar berjihad menentang musuh. Kerana itulah, Yahudi boleh mengganas dan melakukan kerosakan di muka bumi dengan begitu mudah kerana langsung tidak ada tentangan dari para tentera Islam dari negara mana sekalipun.

Berikut adalah teks penuh seruan yang telah disampaikan oleh anggota Hizbut Tahrir di seluruh Malaysia, dipaparkan agar para pembaca beroleh manfaat darinya dan digalakkan menyebarkannya dalam apa cara dan bentuk sekalipun demi menyedarkan para pemimpin dan para tentera khususnya dan umat Islam amnya akan tanggungjawab masing-masing dalam hal ini.

------------------------------------------------------------------------------------

Ma'asyiral muslimin rahimakumullah

Sebagaimana yang kita telah ketahui, beberapa hari lepas, tentera Yahudi Zionis la'natullah telah melakukan serangan komando ke atas kapal Mavi Marmara yang merupakan salah sebuah kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza dalam misi 'Flotila Pembebasan – Life Line For Gaza (LL4G)'. Serangan tidak berperikemanusiaan itu dilaporkan berlaku pada 31 Mei pukul 7.00 pagi waktu Mekah di perairan antarabangsa dan telah mengorbankan 19 nyawa di samping mencederakan berpuluh yang lain dan ramai telah menjadi tahanan tentera Israel. Semoga Allah melaknat rejim Zionis di atas kejahatan mereka ini

Sebagai seorang Muslim, kita hendaklah mengutuk tindakan kejam tentera israel ini. Hizbut Tahrir, sebagai sebuah gerakan Islam, juga mengutuk serangan ganas Zionis yang dilakukan ke atas konvoi kemanusiaan ini. Namun, kami ingin menegaskan dan menyatakan pendirian kami bahawa, semua ini berlaku kerana bantuan kemanusiaan yang dihantar ke Gaza tidak diiringi oleh bantuan ketenteraan dari pemimpin kaum Muslimin, baik oleh Turki, Mesir, Jordan, Pakistan dan lain-lain termasuk Malaysia. Hizbut Tahrir ingin menyatakan, bahawa sesungguhnya bantuan kemanusiaan tidak akan bererti jika tidak disertakan dengan bantuan ketenteraan. Apa ertinya perut penduduk Gaza berisi, jika peluru Israel terus menembusi perut-perut mereka? Apa ertinya ubat-ubatan yang menyembuhkan luka-luka mereka jika bom-bom Israel terus menghancurkan tubuh-tubuh mereka?. Apa ertinya kain selimut yang dihantar jika ia akhirnya hanya akan menyelimuti jenazah-jenazah mereka? Inilah yang telah berlaku dan sedang berlaku jika hanya misi kemanusiaan dan bukannya misi ketenteraan yang dihantar untuk menyelamatkan Gaza.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Sesungguhnya pemerintah kalian sudah tidak menghiraukan nasib umat Islam. Mereka hanya mempedulikan perut-perut mereka sahaja. Harta, wang ringgit, pangkat, kekayaan dan kuasa – inilah yang mereka peduli dengan sungguh-sungguh. Apabila umat Islam dibunuh, mereka hanya mengecam, mengutuk, mengadakan mesyuarat dan sidang tergempar yang kosong, yang tidak pernah menghasilkan apa-apa. Malah lebih buruk, mereka mengharapkan golongan kuffar untuk menyelamatkan umat Islam. Mereka mengharapkan PBB, sebuah badan kufur untuk menyelamatkan umat Islam. Apakah pemimpin ini begitu jahil sehingga mereka tidak tahu bahawa PBB-lah yang telah melahirkan Israel, dan PBB-lah yang selama ini telah membesarkan dan menjaga Israel!!! Sedarlah wahai kaum Muslimin, bahawa PBB hanyalah sebuah badan kufur yang ditubuhkan untuk menghancurkan Islam.

Selain mengharapkan PBB, pemerintah dan sebahagian dari umat islam juga mengharapkan OIC. Hizbut Tahrir ingin menyedarkan kalian wahai kaum Muslimin, bahawa OIC hanyalah merupakan himpunan negara-negara asobiyah dan wathoniyah yang hanya tahu bersidang! Setiap kali nyawa umat Islam melayang, setiap kali itulah mereka bersidang dan mengeluarkan resolusi kosong tidak bermakna. Dan persidangan mereka dipenuhi dengan kemewahan dan layanan VIP dan mendapat claim yang lumayan pula darinya. Inilah realiti OIC dan pemimpin OIC yang hanya handal bermesyuarat, hakikatnya, mereka ibarat tin kosong yang berkarat.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Israel tidak pernah takut kepada PBB kerana PBB adalah penjaga mereka. Israel juga langsung tidak kecut dengan OIC kerana mereka tahu bahawa pemimpin OIC kesemuanya pengecut dan pengkhianat. Dan Israel langsung tidak gentar dengan badan-badan misi kemanusiaan. Mereka langsung tidak takut dan mereka langsung tidak risau dengan ini semua. Tetapi yakin dan percayalah wahai kaum Muslimin! Israel akan sungguh-sungguh takut dan kecut jika tentera-tentera Islam datang kepada mereka atas nama jihad fi sabilillah!!!

Malangnya wahai saudara-saudaraku, tentera umat Islam hari ini memilih untuk mentaati pemimpin sekular, lebih dari mereka mentaati Allah dan Rasul. Tentera umat Islam hari ini, memilih untuk bergerak di bawah panji PBB, bukannya panji Allah dan Rasul. Tentera umat Islam hari ini, hanya berani menunjukkan 'belang' mereka pada acara-acara rasmi negara sahaja, dan mereka hanya berpeluk tubuh tatkala menyaksikan saudara-saudara mereka diratah dengan sewenang-wenangnya oleh puak kuffar. Inilah hakikat tentera kaum Muslimin yang tidak lagi mengetahui untuk apakah mereka menjadi tentera. Justeru, marilah kita sama-sama menyedarkan pasukan tentera kita bahawa mereka wajib berjihad fi sabilillah untuk membantu saudara-saudara kita yang sedang diperangi oleh musuh dan mereka hendaklah mengengkari pemerintah sekular yang telah memenjara dan memandulkan mereka selama ini. Sesungguhnya kekuatan ada pada mereka dan apabila mereka berperang, Allah akan pasti membantu mereka.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Rejim Israel sekarang boleh membunuh umat Islam dengan begitu mudah kerana tidak adanya pembelaan dari seorang pemimpin Muslim pun. Sesungguhnya kita sudah tidak mengharapkan pemimpin yang ada hari ini untuk menyelamatkan umat Islam. Mereka bersenang lenang tatkala umat bersusah payah, mereka kaya raya tatkala umat papa-kedana, mereka bahagia-gembira tatkala umat derita-sengsara, mereka berpeluk tubuh tatkala umat Islam dibunuh. Demi Allah! Demi Allah dan Rasulnya, kita perlu membuang pemimpin ini dan kita sekarang benar-benar memerlukan seorang Khalifah untuk menjadi ketua kaum Muslimin yang akan membela umat Islam, yang akan memimpin, melindungi dan menjaga harta, darah dan nyawa kaum Muslimin.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Hizbut tahrir dengan ini menyeru kalian agar berusaha bersama-sama kami untuk menegakkan kembali Daulah Khilafah ar-rasyidah ala minhaj nubuwwah yang bila tertegaknya institusi politik agung umat Islam ini, Khalifah pasti akan menghantar tentera untuk menyelamatkan saudara-saudara kita dan membebaskan keseluruhan negeri umat Islam dari cengkaman penjajah kuffar. Yakinlah wahai saudara, hanya dengan Khilafah sahajalah, nasib seluruh umat Islam di dunia akan terbela dan hanya dengan Khilafah sahajalah, umat Islam akan kembali menjadi umat yang mulia..

ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR!

------------------------------------------------------------------------------------

Sumber : http://mykhilafah.com/aktiviti-htm/2207-seruan-dari-hizbut-tahrir-malaysia-berhubung-serangan-zionis-ke-atas-kapal-mavi-marmara

Editor Pengarang - Abu Idris

Kewajiban yang terpikul ke atas dirinya untuk mengembalikan kehidupan Islam secara keseluruhan dengan berusaha membangkitkan semula Negara Islam Global iaitu Daulah Khilafah Islamiyah di atas muka bumi ini. Janji Allah, Khilafah Mengikut Jalan Kenabian pasti kembali. Insya Allah... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2011 12:00 AM PDT

Masjid Sultan Ismail, Ledang, Tangkak, Johor


Pada Jumaat lepas (04/06/10), Hizbut Tahrir Malaysia (HTM) telah mengadakan seruan serentak di beberapa masjid di seluruh negara bagi mengutuk kekejaman Israel ke atas misi kemanusiaan yang dihantar ke Gaza. Dalam seruan tersebut, HTM menyeru dan menyedarkan umat Islam bahawa kaum Yahudi laknatullah boleh mengganas dengan sewenang-wenangnya ke atas umat Islam khususnya dan ke atas manusia amnya, kerana tidak adanya pembelaan dari seorang pemimpin Muslim pun. Pemimpin yang ada begitu pengecut dan senantiasa mengkhianati umat Islam dengan tidak pernah berusaha untuk menyelamatkan saudara-saudara kita di Gaza. Mereka memiliki tentera tetapi mereka tidak pernah menghantar tentera ini berjihad melawan Yahudi. Begitu juga para tentera umat Islam, mereka masih tetap tunduk patuh kepada para pemimpin sekular, bukannya tunduk patuh kepada perintah Allah dan Rasul agar keluar berjihad menentang musuh. Kerana itulah, Yahudi boleh mengganas dan melakukan kerosakan di muka bumi dengan begitu mudah kerana langsung tidak ada tentangan dari para tentera Islam dari negara mana sekalipun.

Berikut adalah teks penuh seruan yang telah disampaikan oleh anggota Hizbut Tahrir di seluruh Malaysia, dipaparkan agar para pembaca beroleh manfaat darinya dan digalakkan menyebarkannya dalam apa cara dan bentuk sekalipun demi menyedarkan para pemimpin dan para tentera khususnya dan umat Islam amnya akan tanggungjawab masing-masing dalam hal ini.

------------------------------------------------------------------------------------

Ma'asyiral muslimin rahimakumullah

Sebagaimana yang kita telah ketahui, beberapa hari lepas, tentera Yahudi Zionis la'natullah telah melakukan serangan komando ke atas kapal Mavi Marmara yang merupakan salah sebuah kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza dalam misi 'Flotila Pembebasan – Life Line For Gaza (LL4G)'. Serangan tidak berperikemanusiaan itu dilaporkan berlaku pada 31 Mei pukul 7.00 pagi waktu Mekah di perairan antarabangsa dan telah mengorbankan 19 nyawa di samping mencederakan berpuluh yang lain dan ramai telah menjadi tahanan tentera Israel. Semoga Allah melaknat rejim Zionis di atas kejahatan mereka ini

Sebagai seorang Muslim, kita hendaklah mengutuk tindakan kejam tentera israel ini. Hizbut Tahrir, sebagai sebuah gerakan Islam, juga mengutuk serangan ganas Zionis yang dilakukan ke atas konvoi kemanusiaan ini. Namun, kami ingin menegaskan dan menyatakan pendirian kami bahawa, semua ini berlaku kerana bantuan kemanusiaan yang dihantar ke Gaza tidak diiringi oleh bantuan ketenteraan dari pemimpin kaum Muslimin, baik oleh Turki, Mesir, Jordan, Pakistan dan lain-lain termasuk Malaysia. Hizbut Tahrir ingin menyatakan, bahawa sesungguhnya bantuan kemanusiaan tidak akan bererti jika tidak disertakan dengan bantuan ketenteraan. Apa ertinya perut penduduk Gaza berisi, jika peluru Israel terus menembusi perut-perut mereka? Apa ertinya ubat-ubatan yang menyembuhkan luka-luka mereka jika bom-bom Israel terus menghancurkan tubuh-tubuh mereka?. Apa ertinya kain selimut yang dihantar jika ia akhirnya hanya akan menyelimuti jenazah-jenazah mereka? Inilah yang telah berlaku dan sedang berlaku jika hanya misi kemanusiaan dan bukannya misi ketenteraan yang dihantar untuk menyelamatkan Gaza.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Sesungguhnya pemerintah kalian sudah tidak menghiraukan nasib umat Islam. Mereka hanya mempedulikan perut-perut mereka sahaja. Harta, wang ringgit, pangkat, kekayaan dan kuasa – inilah yang mereka peduli dengan sungguh-sungguh. Apabila umat Islam dibunuh, mereka hanya mengecam, mengutuk, mengadakan mesyuarat dan sidang tergempar yang kosong, yang tidak pernah menghasilkan apa-apa. Malah lebih buruk, mereka mengharapkan golongan kuffar untuk menyelamatkan umat Islam. Mereka mengharapkan PBB, sebuah badan kufur untuk menyelamatkan umat Islam. Apakah pemimpin ini begitu jahil sehingga mereka tidak tahu bahawa PBB-lah yang telah melahirkan Israel, dan PBB-lah yang selama ini telah membesarkan dan menjaga Israel!!! Sedarlah wahai kaum Muslimin, bahawa PBB hanyalah sebuah badan kufur yang ditubuhkan untuk menghancurkan Islam.

Selain mengharapkan PBB, pemerintah dan sebahagian dari umat islam juga mengharapkan OIC. Hizbut Tahrir ingin menyedarkan kalian wahai kaum Muslimin, bahawa OIC hanyalah merupakan himpunan negara-negara asobiyah dan wathoniyah yang hanya tahu bersidang! Setiap kali nyawa umat Islam melayang, setiap kali itulah mereka bersidang dan mengeluarkan resolusi kosong tidak bermakna. Dan persidangan mereka dipenuhi dengan kemewahan dan layanan VIP dan mendapat claim yang lumayan pula darinya. Inilah realiti OIC dan pemimpin OIC yang hanya handal bermesyuarat, hakikatnya, mereka ibarat tin kosong yang berkarat.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Israel tidak pernah takut kepada PBB kerana PBB adalah penjaga mereka. Israel juga langsung tidak kecut dengan OIC kerana mereka tahu bahawa pemimpin OIC kesemuanya pengecut dan pengkhianat. Dan Israel langsung tidak gentar dengan badan-badan misi kemanusiaan. Mereka langsung tidak takut dan mereka langsung tidak risau dengan ini semua. Tetapi yakin dan percayalah wahai kaum Muslimin! Israel akan sungguh-sungguh takut dan kecut jika tentera-tentera Islam datang kepada mereka atas nama jihad fi sabilillah!!!

Malangnya wahai saudara-saudaraku, tentera umat Islam hari ini memilih untuk mentaati pemimpin sekular, lebih dari mereka mentaati Allah dan Rasul. Tentera umat Islam hari ini, memilih untuk bergerak di bawah panji PBB, bukannya panji Allah dan Rasul. Tentera umat Islam hari ini, hanya berani menunjukkan 'belang' mereka pada acara-acara rasmi negara sahaja, dan mereka hanya berpeluk tubuh tatkala menyaksikan saudara-saudara mereka diratah dengan sewenang-wenangnya oleh puak kuffar. Inilah hakikat tentera kaum Muslimin yang tidak lagi mengetahui untuk apakah mereka menjadi tentera. Justeru, marilah kita sama-sama menyedarkan pasukan tentera kita bahawa mereka wajib berjihad fi sabilillah untuk membantu saudara-saudara kita yang sedang diperangi oleh musuh dan mereka hendaklah mengengkari pemerintah sekular yang telah memenjara dan memandulkan mereka selama ini. Sesungguhnya kekuatan ada pada mereka dan apabila mereka berperang, Allah akan pasti membantu mereka.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Rejim Israel sekarang boleh membunuh umat Islam dengan begitu mudah kerana tidak adanya pembelaan dari seorang pemimpin Muslim pun. Sesungguhnya kita sudah tidak mengharapkan pemimpin yang ada hari ini untuk menyelamatkan umat Islam. Mereka bersenang lenang tatkala umat bersusah payah, mereka kaya raya tatkala umat papa-kedana, mereka bahagia-gembira tatkala umat derita-sengsara, mereka berpeluk tubuh tatkala umat Islam dibunuh. Demi Allah! Demi Allah dan Rasulnya, kita perlu membuang pemimpin ini dan kita sekarang benar-benar memerlukan seorang Khalifah untuk menjadi ketua kaum Muslimin yang akan membela umat Islam, yang akan memimpin, melindungi dan menjaga harta, darah dan nyawa kaum Muslimin.

Ma'asyiral Muslimin rahimakumullah

Hizbut tahrir dengan ini menyeru kalian agar berusaha bersama-sama kami untuk menegakkan kembali Daulah Khilafah ar-rasyidah ala minhaj nubuwwah yang bila tertegaknya institusi politik agung umat Islam ini, Khalifah pasti akan menghantar tentera untuk menyelamatkan saudara-saudara kita dan membebaskan keseluruhan negeri umat Islam dari cengkaman penjajah kuffar. Yakinlah wahai saudara, hanya dengan Khilafah sahajalah, nasib seluruh umat Islam di dunia akan terbela dan hanya dengan Khilafah sahajalah, umat Islam akan kembali menjadi umat yang mulia..

ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR!

------------------------------------------------------------------------------------

Sumber : http://mykhilafah.com/aktiviti-htm/2207-seruan-dari-hizbut-tahrir-malaysia-berhubung-serangan-zionis-ke-atas-kapal-mavi-marmara

Editor Pengarang - Abu Idris

Kewajiban yang terpikul ke atas dirinya untuk mengembalikan kehidupan Islam secara keseluruhan dengan berusaha membangkitkan semula Negara Islam Global iaitu Daulah Khilafah Islamiyah di atas muka bumi ini. Janji Allah, Khilafah Mengikut Jalan Kenabian pasti kembali. Insya Allah... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


Bercinta <b>di Johor Bahru</b> | Raracandyfloss

Posted: 11 Jul 2011 06:49 AM PDT

11
Jul

OH HELLO BLOG <3

Rindunyaaaaaaaaa nak bercerita! Dah jarang update sebab taktahu nak update pasal apa. Buat blog ni khas untuk cerita pasal boyfriend je boleh tak? KAH KAH KAH. Dua bulan tau tak jumpa kekasih hati penawar jantung I tu. Lama betul. Tak tertanggung kot rindu, hihi. Tapi buat-buat cool je dekat blog (cool lah sangat), padahal rindu setengah mati ke apa tah. Tiap hari merengek pasal rindu dekat Akmal. Agak-agak Akmal rimas tak? T___T

JENG JENGGG. Akhirnyaaaaaa. Akmal datang JB susah payah naik bas setelah berapa tahun entah dia tak naik bas. Demi I :') Rasa bersyukur sangat bila dia sudi datang rumah I ni. Akmal sampai JB lebih kurang pukul 12.30 malam. I pergi ambil dekat Terminal Larkin. Of course lah I sampai dulu sebelum Akmal sampai kan. Kang dia takut pulak sorang-sorang. Dah lah tak biasa dengan JB. Kikiki.

Calling Baby <3 ..

"Baby, katmana ni? Dah sampai tak?"
"Ha? Taktahu. Baru nak masuk Larkin kot" – Baru bangun tidur.
"Laa yeke. Okay baby"
"Eh jappp. Dah sampai kot ni"
"Eee Sayang dah agak dah. Sebab sayang nampak bas transnasional tadi. Okay okay pergi turun tau"

Letak phone. Pastu call balik.

"Baby katmana niii?" – Sambil mata melilau tengok kawasan Terminal Larkin tu.
"B dah turun ni. Dekat depan Pizza Hut ni. Sayang katmana?"
"Sayang kat depan McD ni. Ala. Jauhnya Pizza Hut tu. Takpalah Sayang jalan jap sampai sana"
"Okay Sayang"

Letak phone. Pastu call balik.

"Sayang dah depan Pizza ni, mana B?"
"Ni haaa B kat tepi ni. Mana Sayang? B tak nampak pun?"
"Eee mana tah B ni, Sayang pun tak nampak B ni"

Sekali masing-masing dah nampak dahhhh :D

I nampak je dia, rasa macam hati I ni berjoget joget je =P Ehem. Lepastu dia terus bagi bag dekat I. I pun pegang lah. Tiba-tiba dia cakap,

"B dah lama beli hadiah tu. Masa kita 3 bulan"

I pun macam "Hadiah keeee? Sayang ingat baju B!". Lepastu haruslah senyum senyum gedik kan. Tak sabar nak sampai dekat rumah nak bukak hadiah. KAH KAH KAH.

Sampai je rumah, terus bukak hadiah. Excited sangat kan. Sampai lupa nak ambil gambar bungkusan yang cantik tu. I bukak pun penuh hati-hati taknak bagi sampai terkoyak. Keh keh. Gedik gila perangai. Dah lah bukak hadiah depan Mak, lepastu dengan senyum tersipu-sipu lagi *lempang diri sendiri*.

Lepas bukak hadiah, kitaorang tengok tv sama-sama sampai pukul 3 pagi :) <3

Haaa. Hadiah apa? Macamana Akmal bila jumpa Mak for the first time? Nanti I update lagi :D

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG JOHOR: 01 <b>di pengerang</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 03:29 PM PDT

2 mayat mangsa bot karam <b>di Pengerang</b> ditemui: APMM | Malaysian <b>...</b>

Posted: 04 Jun 2011 02:06 PM PDT

June 5 2011

JOHOR BAHRU: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menemui dua lagi mayat dipercayai mangsa bot karam yang membawa pendatang tanpa izin di perairan Pengerang, dekat Kota Tinggi, Rabu lalu.

See the original post:
2 mayat mangsa bot karam di Pengerang ditemui: APMM

Did you like this? Share it:

You can leave a response, or trackback from your own site. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di segamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di segamat - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di segamat</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2011 12:00 AM PDT

Nama Segamat berasal dari ungkapan kata 'segera amat' atau 'segar amat'. Kata-kata itu lahir dari mulut Bendahara Tepok dalam pelariannya ke hulu Sungai Muar setelah Melaka ditawan Portugis.

Bendahara Tepok yang mengalami penyakit lumpuh terpaksa diusung ke perahu. Ketika sampai ke Lubuk Batu, menurut beliau, segera amat sampainya angkatan pengiring-pengiringnya ke tempat yang selamat, jauh dari ancaman Portugis.

Oleh kerana pada hari itu cuaca agak panas, Bendaraha Tepok pun mandilah di situ. Kata Bendahara Tepok setelah mandi, "Segar amat rasa badan ini" kata-kata Bendahara Tepok ini menjadi sebutan ramai pengikutnya hingga kemudiannya menamakan petempatan yang mereka duduki dengan nama Segamat.

Segamat merupakan daerah paling utara yang terletak di negeri Johor. Ia bersempadan dengan dua negeri lain iaitu Negeri Sembilan di utara dan Pahang di timur.

Keluasan Segamat ialah 2,825.4 km2. Nama Segamat dipercayai berasal daripada gabungan dua perkataan Melayu berikut - Segar-Amat. (Lihat pautan luar - Sejarah Segamat).

Terletak di antaraKuala Lumpur, Johor Bahru dan Singapura, Segamat merupakan daerah dimana sektor pertanian berkembang dengan pesat seperti kelapa sawit dan getah yang kebanyakannya ditanam di estet-estet dan di tanah rancangan Felda serta Felcra. Segamat terkenal dengan buah-buahan terutamanya durian. Sebagai tarikan pelancong, slogan baru telah diperkenalkan iaitu 'Selamat Datang ke Segamat – Tanah Raja Buah-buahan'.

Setelah pembentukan Daerah Segamat, kerajaan mula membangunkan Segamat terutamanya dengan aktiviti pertanian bagi memacu ekonomi Segamat. Ia termasuklah pembinaan Sistem Kereta api Kebangsaan yang melalui bandar Segamat.Stesen KTM Segamat memberi perkhidmatan kereta api bagi daerah Segamat, Ledang dan Muar Johor serta pembinaan jalan utama yang dikenali sebagai Laluan Persekutuan.

Pada tahun 1970-an, Lebuhraya Tun Razak telah dibina bagi memacu ekonomi Segamat sebagai hab pertanian, memendekkan perjalanan ke Kuantan serta untuk menyegerakan proses pembangunan di kawasan mundur di selatan Pahang.

Kampus cawangan Johor bagi Universiti Teknologi Mara (UiTM) telah dibina di Jementah pada penghujung 1980-an dan mula beroperasi pada tahun 1991. Pembinaan kampus UiTM di daerah Segamat menjadikan Segamat sebagai satu lagi hab pendidikan utama di Johor selain Skudai yang menempatkan Universiti Teknologi Malaysia.

Pada tahun 1996,Pelabuhan Darat Segamat dibina bagi menjadikan Segamat satu lagi hab pengangkutan utama, sebagai mana Nilai di Negeri Sembilan. Dengan pembinaan pelabuhan darat tersebut, pengilang hanya perlu menghantar barang ke Pelabuhan Darat Segamat dan kemudian barang tersebut akan dihantar ke pelabuhan terdekat seperti Pasir Gudang melalui Kereta api dan ini boleh meningkatkan kecekapan pengangkutan.

Pada tahun 1999, jambatan kedua Segamat, dibiayai terutamanya oleh pemaju swasta telah dibina bagi mengurangkan kesesakan di jambatan utama. Jambatan tersebut dimasukkan sebagai sebahagian pakej Jalan Lingkaran Dalam Segamat yang terdiri daripada kerja naik taraf kepada jalan 4 lorong di Jalan Pemuda, Jalan Hassan, Jalan Pee Kang Hai dan Jalan Chia Chin Koon, siap pada Ogos 2005.Jalan Lingkaran dalam tersebut amat berguna bagi mengalihkan aliran lalu lintas apabila jalan-jalan utama di pusat bandar ditutup bagi upacara khas seperti Hari Kebangsaan.

Daerah Segamat dibahagikan kepada 11 mukim. Setiap mukim ditadbir oleh Penghulu atau Ketua Kampung mewakili Pegawai Daerah untuk tugas harian. Mukim-mukim di Segamat adalah seperti berikut:-

  • Mukim Sungai Segamat – penempatan berdekatan bandar dengan lebih separuh penduduk
  • Mukim Gemereh – Mukim terkecil di Segamat
  • Mukim Bekok – Mukim terbesar di Segamat
  • Mukim Jabi
  • Mukim Sermin
  • Mukim Buloh Kasap
  • Mukim Jementah
  • Mukim Pogoh
  • Mukim Labis
  • Mukim Chaah
  • Mukim Gemas

Mukim Sungai Segamat merupakan penempatan yang padat kerana kebanyakan penempatan dibina berdekatan bandar. Populasi penduduk yang padat di Segamat adalah di Mukim Gemereh diikuti Mukim Sungai Segamat dengan lebih 200 penduduk per km2. Mukim Bekok merupakan mukim paling sedikit penduduk dengan 50 penduduk per km2.

Daerah Segamat dibahagikan kepada 2 daerah pentadbiran iaitu Majlis Daerah Segamat (di pusat bandar segamat sebelum ini dikenali sebagai Majlis Daerah Segamat Utara) dan Majlis Daerah Labis di pekan Labis dahulu dikenali sebagai Majlis Daerah Segamat Selatan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di desaru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di desaru - Google Blog Search


SYED MAZLAN SYED MAT DOM JAMALULLAIL: Matahari Naik <b>di Desaru</b> Johor

Posted: 30 Jun 2011 05:45 PM PDT

Pertama kali membina blog sendiri adalah satu pengalaman yang cukup menyeronokkan. Saya membuang masa berjam jam lamanya mengolah dan mengedit disini dan sana. Pendek kata semuanya cantik dan indah belaka. Apa juga ada gajet yang tersedia, semuanya nak di masukkan. Biasa lah tu ya. benda baru. nanti dah lama sikit, balik asal lah kut no..

Kepada pembaca yang budiman, mungkin artikel yang saya tulis ini menimbulkan kontroversi tetapi anggap lah ia sebagai tempat percambahan pemikiran. Bukan tempat untuk menggodam sesiapa, memalukan sesiapa atau mencerca sesiapa.

Komen-komen dari anda semua amat saya alu-alukan. Semugaianya akan dapat membantu saya menambahbaik lagi blog pertama saya ini dan membetulkan mana- mana artikel yang menyinggung perasaan saudara dan saudari semua. terima kasih.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di batu pahat</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 11:51 AM PDT

Ada apa di Batu Pahat? Ada pensyarah tanya, kawan-kawan tanya ada apa di Batu Pahat, apa yang istimewa. Mungkin ramai tak tahu disebabkan Batu Pahat bukanlah daerah popular ataupun pusat pelancongan mahupun peranginan. Jadi, bagi menjawab persoalan, meh aku cerita sikit apa yang best untuk dinikmati jika ke Batu Pahat.

Bab makanan dulu la kan. Pertama, Nasi Bariyani Gam. Orang luar Batu Pahat mungkin hanya mengetahui Nasi Bariyani di Benteng (sebelah sungai BP). Tapi ni aku nak bagitahu port yang lagi terbaik. Restoran Bariani Power yang terletak di Taman Soga. Berdekatan Hospital Besar BP tu. Rasanya lebih sedap dan restoran lebih sotifiskated. Haha! Tapi serius, mengancam!

Bariani Power!!!

Kedua, Kerang Pedas, Otak-Otak dan Sate. Paling terbaik di Batu Pahat? Jom datang Pantai Sungai Lurus. Hanya 26km dari B.Pahat. Jalan arah ke Pontian. Sambil-sambil makan boleh nikmati hembusan angin pantai. Dekat jek dengan rumah aku. Kalau datang bolehlah roger. Haha.

Ketiga, Cikong, Cendol dan Cendol Sagu. Cikong terbaik, haa..korang boleh datang gerai makan di Jalan Lim Yew Leong. Cendol? Pergi gerai cendol mamak di Jalan Engan, bandar lama Penggaram. Cendol Sagu? Terletak di Jalan Parit Karjo. Ini cendol fuhh... Dihidangkan pula dengan pisang goreng cicah sambal kicap dan sambal manis. (X_x) Grrrrrrr!

Ni Cikong. Hampir sama dengan Laicikang tapi ada sedikit perbezaan.

Keempat, Murtabak Singapore. Tapi aku tak pasti masih ada lagi ke tidak. Terletak di gerai makan Benteng. Kemudian, Bakso. Sejenis makanan tradisi Jawa. Terdiri daripada bebola daging, sup, mi halus dan campuran sayur dimakan bersama sambal istimewa. Rasanya? Pedas-pedas dan lazat!

Itu bab makan. Sekarang bab membeli-belah pula. Ada 3 mall utama untuk shopping. Dulu ada Wira Court, tapi sekarang mengalami sudah kegelapan. Selain tu, jika ke Ayer Hitam, boleh shopping pasu, kerepek dan teddy bear. Kalau kerepek, korang boleh pergi Azhar Food di Rengit. Terbaik. Kasik borong!

Azhar Food. Foto dari Facebook.

The Summit & BP Mall

S1 Mall

1. The Summit BP = Banyak barang pakaian untuk golongan muda. Haha. Kalau cari baju, seluar, jam tangan, bag, kasut dan barang kemas, inilah port yang sesuai dan banyak pilihan. Selain itu, ada pusat boling, wayang dan entah apa-apa lagi.

2. Batu Pahat Mall = Barangan seperti pakaian formal, kasual, elektrik, elektronik, komputer dan makanan. Ada foodcourt berdinding kaca, boleh tengok pemandangan luar dari aras tinggi. Sesuai la untuk bawa keluarga dan shopping. Selain tu, ada pusat boling, wayang dan arked.

3. Square One Mall = Ada Gulatis, Primamoda dan Parkson. Nak cari pakaian formal, barang kahwin ok kot di sini. Ada wayang, arked dan ruang ala2 uptown. Selain itu, sebelah S1 ni ada Carrefour. Boleh beli barang dapur.

Alam semulajadi? Bukit Soga. Korang boleh mendaki tangga menuju puncak. Sampai puncak, boleh menghirup udara segar sambil menikmati pemandangan bandar Batu Pahat.

Hutan Lipur Bukit Soga

Pantai? Walaupun tak lah secantik di tempat lain. Tapi bolehlah. Antaranya Pantai Punggor, Pantai Sungai Lurus dan Pantai Minyak Beku. Ok la untuk beriadah.

Sungai Lurus

Tempat rekreasi pula? Di Batu Pahat ada Tasik Y, Dataran Penggaram, Tropical Village dan Batu Pahat Walk. Hurm~ Itulah antara tempat-tempat best yang boleh korang pergi kalau ke Batu Pahat. Sebenarnya, Batu Pahat bukanlah pusat pelancongan, jadi tak ada apa sangat yang menarik. Huhu... Apapun, kalau korang datang Batu Pahat, roger-roger la aku. Boleh aku tunjuk jalan ke, tunjuk tempat best ataupun kalau rezeki korang murah, boleh aku belanja pekena cendol. Hehe.

Tropical Village. Ada macam kat oversea?

Dataran

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 11:12 AM PDT

Jual Dan Beli Tanah: Tanah 8000 kaki persegi <b>di Stulang</b> Laut

Posted: 23 May 2011 11:43 AM PDT

Subject: Tanah 8000 kaki persegi di Stulang Laut

Other info: Bumi Lot
Property Type: Residential
Size: 0.8 Acres
Area: Johor Bahru
Tenure: 99
Title type: Leasehold

Text:
Keluasan : 8000 kaki persegi
Kegunaan tanah : Bangunan seperti Banglo
Kedudukan : Berdekatan laut atas bukit.

Harga : RM 850ribu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di pontian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pontian - Google Blog Search


SMSJ77 CONNEXION: Fw: Jumpa kawan-kawan <b>di Pontian</b>, 5 Julai 2011

Posted: 13 Jul 2011 06:01 AM PDT

Projek Surau SMSJ merayu sumbangan drpd bekas pelajar2 SMSJ untuk tabung kewangan Projek Surau.

>>>> Terbaru - JK Pembinaan Suaru SAJOHA dan pihak sekolah SMSJ bersetuju untuk kembali ke cadangan asal pembesaran dan menaikkan taraf surau sedia ada (Surau Al-Ihsan)

Sumbangan batch77 setakat hari ini ialah: RM43,366.80 (sumbangan direct ke tabung)

Terbaru -
>>>> masuk ke dana surau RM3,000 pada 23/12/2010 hasil pledges 'Charity Walk for Surau SMSJ'.

Untuk menderma/menyumbang:
Akaun BIMB - No. 1418 0010 0076 85, Nama Akaun: Persatuan Alumni Sekolah Menengah Sains Johor, Kluang Johor (SAJOHA)

Yang belum lagi menderma, berazamlah untuk menghulurkan sumbangan. Kita semua berupaya melakukannya

Maklumat lanjut - RAYUAN DERMA SURAU.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di muar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di muar - Google Blog Search


afzalsukasuki: Se-tengahari <b>Di Muar</b>

Posted: 19 Jun 2011 06:25 PM PDT

Salam.me-monink kamu semua. Aku tak punya banyak masa hari nih (bunyik macam nak mati je :P).. sebab aku kena masuk lab lagi. Sebab aku tak banyak masa, so tak dapat la korang dengar aku membebel pepanjang. Hehe. Rasa macam cacat aka OKU plak kalau tak membebel sehari dalam blog, walaupun hakikat aku sebenarnya pendiam, pemalu, penyegan, penyompan-nyantun (jangan cari dalam kamus..memang haram takde).. pendek kata jejaka malaya terakhir lah. Hahahaharun salim bachik!!

So dalam masa sesingkat kentut di malam hari, tanpa bau..tanpa bunyi dan tanpa orang perasan, entry aku hari ni megajak korang ke Muar, Johor. On the way aku balik dari Kluang hari tu..sempat aku singgah Muar. Niat hati nak pekena mi bandung. Korang tau port terbaekk mi bandung Muar? Bukan kat sebelah jambatan atau depan stesen bas tau. Mengikut kata2 Ahmad Tukiman (bukan nama sebenar) yang merupakan seorang warga Muar yang berhijrah ke KL..port terbaek adalah kat Fuad Bandung Corner, bersebelahan petronas (jalan menghala ke Melaka). Aku lupa pulak nama taman tu, nanti aku recheck balik ye.

Memula dari pekan Muar tu..korang kena naik jambatan sungai Muar ye.. Maknanya korang kena keluar dari pekan la menuju ke arah Melaka pulak.

jarak dari jambatan tu sampai lokasi yang dituju ada la dalam kira-kira10 minit perjalanan menggunakan.. menggunakan kete. Kalu jalan kaki mau 1/2 jam kot. Aku belum pernah cuba..ape kata korang try. Orang kata lagi lapar, lagi nikmat bila menjamah menu nanti. Haha :D

Ha ini la kedai dia. Kedainya bersebelahan ngan petronas, sebelah taman perumahan ( dibahagian kiri jalan). Nasib aku datang awal hari tu, tak ramai sangat orang. Kalau tak takde tempat duduk. Terpaksa alas suratkhabar kat bawah lantai :P

Muka adik aku dah ketat..lapa menunggu gamaknya. Aku macam biasa, kopi tarik. Sebab kitorang datang terlalu awal.. so kitorang tak dapat makan menu mi bandung sebab mi bandung cuma ada bermula tengahari, dalam pukul 12-1 macam tu. Hmm kempunan aku datang dari jauh semata2 nak makan mi bandung Muar.

Kat sini ada juga dijual perencah mi bandung.. memandangkan aku tak dapat makan, aku beli je perencah tu. Sepeket cuma RM6 untuk 6 orang makan. Tu 6 orang macam aku, kalau 6 orang kaki melantak.. order sorang satu la macam tu. Hoho


 Last2 aku makan mi rebus je. Tapi mi rebus dia pon leh tahan. Kuah pekat, banyak pulak tu :) Berbaloi gak.

Maaf la..korang leh tengok je adik aku ni makan..kalau nak, korang kena cuba sendiri. Sedaapp sampai menjilat kaki :P

Dalam perjalanan balik tu, kat Ayer Keroh jalan jem. Rupa2nya sebab jem tu..orang lalu lalang tengah tengok kete Proton Exora ngah parking kat dalam longkang. Ala macam tak biasa pulak dorang tengok kete parking macam tu :P

P/s : So kalau ada kesempatan, kalau lalu Muar..singgah la ke Fuad Bandung Corner ye :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved