Sabtu, 31 Mac 2012

01 di tangkak - Google Blog Search

01 di tangkak - Google Blog Search


Projek terusan elak banjir <b>di</b> Segamat | N9 Kini - Portal Berita Negeri <b>...</b>

Posted: 25 Mar 2012 05:54 PM PDT

SEGAMAT: 26 Mac – Sebuah terusan yang menghubungkan Sungai Segamat dengan Sungai Genuang akan dibina bagi mengurangkan tekanan air di Sungai Segamat yang tidak dapat menampung air pada musim tengkujuh dan mengakibatkan banjir.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, berkata dengan pembinaan terusan terbabit, air dari sungai itu akan dialirkan ke Sungai Muar melalui Sungai Chodan sebelum ke laut Selat Melaka.

"Apabila projek ini siap kelak, barulah projek tebatan banjir selanjutnya yang membabitkan Ledang dan Pagoh di Muar akan dimulakan," katanya ketika berucap pada perjumpaan bersama pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) kawasan Parlimen Sekijang di Jalan Genuang di sini, semalam.

Katanya, sebahagian daripada projek tebatan banjir bernilai RM200 juta yang sedang dilaksanakan di Sungai Muar sekarang akan siap tidak lama lagi.

Selain itu, katanya, landasan berkembar kereta api antara Gemas-Johor yang sedang dibina juga akan ditinggikan supaya tidak terjejas dengan masalah banjir.

Sebelum ini, katanya, landasan itu menjadi penghalang kepada pengaliran air daripada sebelah hilir Sungai Segamat dan Genuang menyebabkan air melimpah dan merosakkan landasan pada banjir besar 2006 dan 2007.

Katanya, fasa pertama projek pembinaan jalan empat lorong antara Segamat dengan Lebuh Raya Utara-Selatan di Tangkak sudah dimulakan beberapa bulan lalu.

Projek itu sebagai menunaikan janji beliau untuk menyelesaikan masalah perhubungan di daerah Segamat pada pilihan raya umum 2008.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads