Jumaat, 30 November 2012

01 di parit sulong - Google Blog Search

01 di parit sulong - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di lok heng</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Aug 2012 07:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

01 di kota tinggi - Google Blog Search

01 di kota tinggi - Google Blog Search


PeNgembara: Kenangan Peristiwa Banjir Besar <b>Di Kota Tinggi</b> 2006 <b>...</b>

Posted: 04 Nov 2012 03:25 AM PST

Pada akhir tahun 2006 dan awal tahun 2007 iaitu bermula dari 19 Disember 2006 sehingga 16 Januari 2007, Kota Tinggi telah dilanda banjir paling besar dalam sejarahnya. Banjir gelombang pertama pada 19 Disember telah menenggelamkan hampir keseluruhan bandar Kota Tinggi termasuklah bank, kedai-kedai dan kompleks membeli-belah. Namun banjir gelombang kedua bermula dari 11 Januari 2007 lebih dahsyat kerana menenggelamkan tempat yang tidak ditenggelamkan sebelumnya sehingga hampir menerjah masuk ke Hospital Daerah Kota Tinggi (HDKT). Ini terjadi berikutan angin monsun Timur Laut yang bertiup dari bulan Oktober hingga Mac menyebabkan hujan lebat telah melanda seluruh negeri Johor selama hampir seminggu sehingga Sungai Johor tidak mampu lagi menampungnya. Hampir 12,000 orang dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan yang terpaksa dibuka dua kali kerana banjir telah melanda sebanyak dua kali. Malahan terdapat pusat-pusat pemindahan juga ada yang turut dinaiki air menyebabkan mangsa-mangsa terpaksa berpindah ke Pusat Pemindahan lain. Banjir pada kali ini telah mencatatkan sejarahnya kerana air Sungai Johor telah naik sehingga 5.45 meter berbanding rekod tertinggi yang pernah dicatatkan sebelum ini iaitu 4.9 meter.
Rumah aku pun tidak terkecuali, dan dalam sejarahnya pertama kali aku menjadi mangsa banjir, selalu aku nengok dalam tv je.
Sekarang sudah memasuki hujung tahun dan lazimnya hujung tahun merupakan musin hujan, dan semua kawasan yang pernah di naiki air iaitu banji seperti Kota Tinggi yang pernah tenggelam sudah mendapat pengajaran dan pengalaman. Aku percaya mereka yang tinggal di Daerah Kota Tinggi sudah bersiap sedia menghadapi musibah, malapetaka, dugaan dan rezeki dari ALLAH S.W.T.
Kedalaman air pada tahun 2006/2007 mencecah 4.9 meter. Dalam!!!
Semoga Family aku yang berada di Kota Tinggi berada dalam keadaan berjaga-jaga. Kita sama-sama berdoa agar musibah banjir tidak akan berulang kembali. INSYAALLAH...

01 di tebrau - Google Blog Search

01 di tebrau - Google Blog Search


Pengalaman Beraya Buat Pertama Kali <b>di Tangkak</b> Johor dan <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2012 05:00 PM PDT

Artikel ini saya tujukan untuk En.  Yusof Bakar dari PP Seni,  USM.  (kih kih kih)

Jumaat,  17 Ogos

Mood Raya Datang,  Mood Kerja Menghilang
Aihhh malaihnyaaa nak pi kerja.  Tapi kena lah pi jugak.  Hari ni dah last day kerja u olls.  Ramai jugak orang yang dah cuti kat office.  We olls yang mai office ni,  jasad sahaja di office.  Otak dan jiwa dah merewang-rewang ke tempat lain.  Duk pikiak raya sahaja.  At 11am,  Kak Zie meletops mai kat akak "Adik,  Dr.  Siva maybe akan bagi kita half day.  Kami semua duk tunggu keputusan dia.  Tapi kalau kata dia tak setuju pun,  adik balik la dulu.  Kak Zie cover adik,"  meletops Kak Zie.  Thanks Kak Zie.  Berat sama dipikul ringan sama dijinjing.  GITUUU.  Tepat 12.30pm,  akak pun terus balik rumah dengan pantasnya.  So,  bolehlah akak berehat sebentar dan mengemas beg untuk balik kampung.  Yelah,  sibuk membuat kueh kacang bagai.  Tak sempat nak mengemas u olls.  Katanya malam ni dah nak gerak balik Tangkak.

Buah tangan jeruk dari Penang adalah kemestian.

Berbuka Puasa Bersama Keluarga Penang - buat Kali Terakhir Tahun Ini

Lepas berbuka bersama keluarga di Penang,  Kak Edeh masak special iaitu mee goreng mamak,  we olls pun beraya siap siap with all the family.  Depa semua memang saja mai bukak posa kat rumah akak sebab senang nak jumpa semua.

At 12.30 am,  kami bergerak perlahan-lahan dari Penang ke Tangkak menaiki Dorrie meletops.

Inilah satu-satunya benda yang raya yang akak beli.  Subang raya. 
Sabtu,  18 Ogos

Ketibaan Si Anak dan Menantu Yang Berbadan Agam

We olls sampai di depan rumah Kak Juma di Jalan Mesra Rakyat,  Off Lorong Wak Musa,  Serom 5,  Tangkak tepat jam 5.50am.  Sungguh dahsyat En.  Khafi mendrive,  relaks dan very tertib sampai akak boleh jadi tidur kecantikan kat sebelah.

Ketibaan kami disambut dengan penuh rasa syukur oleh Kak Juma dan Abang Omar.  Lepas sembang ringan dan angkat beg,  kami semua sambung tidur sebentar.  Penat u olls.

Pegedil spesyel resepi Kak Juma.  Nanti i akan blogkan resepi ini.
Selepas tidur beberapa jam,  we olls pun bangun dan maka itu bermulalah aktiviti masak memasak.  I olls dan Kak Juma buat kuah kacang,  ketupat,  kuah lodeh,  ayam masak usik dan pegedil.  Kak Juma tak masak banyak-banyak macam Kak Edeh.  Dia masak sikit-sikit jer.  I olls sempat belajar beberapa tips dan rahsia dapur dari Kak Juma.  Memang best kali ni we olls dapat sembang panjang-panjang sambil masak.  Tidak lupa bergosip. 

Petang itu,  Ina dan Aji serta anak-anak (keluarga adik En.  Khafi) tiba dari Port Dickson.  En.  Khafi ada adik yang dah kawen dan ada dua anak ya.  Meletops. 

Aktiviti Membalas Kampung Ala Serom 5

Menjelang petang,  Kak Juma membungkus all the lauk pauk yang we olls masak tadi dan disiapkan 5 enam set bungkusan.  Kak Juma kata "Tengok la nanti petang,  satu kampung akan datang hantar lauk.  Penuh nanti satu meja.  Kamu makanlah puas-puas," 

Kisahnya,  setelah Asar,  maka orang kampung sorang demi sorang datang ke rumah dan bagi lauk yang depa masak.  Semua lauk yang lebih kurang sama iaitu lauk raya!! Pastu Kak Juma pun balas lah balik dengan lauk pauk yang dia bungkus tu.  Tapi tak tau la macam mana punya mejik,  in the end...........nenjiaaaaaaaaaaaaaaaaa penuh satu tikar kat dapur ni dengan lauk pauk.  MAKAN JUMIE............MAKANNNNNNNNNN!!

Ahad,  19 Ogos

HARI RAYA U OLLLS!

Tereeenggggg tenee nee....tereng tereng...ten neee neee...terengg nee nee neee...Indahnya sungguh di hari raya...ramainya orang bersuka riaa (suara Hail Amir)

Fajar syawal dari bilik kami di rumah Kak Juma. 
Gituuuu!! Hari raya pun tiba.  Ohhh...akak bangun pagi itu dan akak bukak tingkap.  Cahaya fajar yang sangat cantek.  Cabaran pada pagi itu?  MENANGIH ATAU TIDAK MENANGEH. 

Selepas mentengok video iklan raya Bernas,  akak sangat sebak bila memikirkan hari raya.  Yelah berjauhan dengan keluarga.  FEEELNG!  Akak duk bayangkan macam mana kalau akak dengar takbir raya pagi tu.  Entah macam manalah perasaan akak.

En.  Khafi banyak kali duk bagi akak takut dan lemah semangat "Nanti pagi raya hang nanti menangih la kat Tangkak.  Hang nanti telefon Kak Edeh pastu masuk bilik dan nangeh,'  kata En.  Khafi sambil gelak kuat macam jin aprit.

Disebabkan rumah Kak Juma terletak jauh di hujung kampung dan dikelilingi oleh pokok kelapa sawit dan juga pokok getah,  so akak tak dapat dengar sangat bunyi takbir raya.  ALHAMDULILLAHHHHHHHHHHHHHHHHHh............hahaha boleh?  Bayangkan kalau akak dengar.  Mesti akak terus menangih pukul-pukul bagi pecah gelang tangan kat dinding.  Gitu.

Beraya dengan Suami Terpaling Love

Lepas mandi dan bersiap simple,  we olls semua bersarapan ringkas di dapur.  Tapi before kami keluar ke dapur,  akak dan En.  Khafi mengambil kesempatan untuk beraya berdua.  Akak yang mintak maaf dulu dengan En.  Khafi semua.  Aiiiiyoooooo.....masa tu ayak mata akak dah penuh dengan ayak mata.  Tunggu nak menitik ja.  Lubang idung akak pun macam sat sat nak kembang,  sat sat nak kuncup.  Atas bibir akak,  tiba tiba rasa macam panjang like kuda.  Tahan nangis sambil menyusun ayat memohon maaf kat suami ku.  Akak banyak durhaka dengan suami akak u olls.  Banyak sangat onar yang akak buat untuk dia.  Dia ni sabar sahaja.  Dah la baju kerja dia gosok sendiri.  So,  kami pun bermaaf maafan semua.  Habis tu,  kami pun keluar dari bilik.  Ada la babak cium sikit sikit,  MANA BOLEH CERITAAAAAAA!! NUSYUZZZ U OLLLSS!  Tapi yang penting,  walaupun akak almost nak nanges,  tapi akak tak nanges. 

And then,  they olls semua lapik perut untuk they olls nak pergi sembahyang raya.  We olls yang perempuan semua tak pergi.  Yang lelaki je yang pergi.  So kami yang perempuan,  siaplah apa-apa yang patut.  Makan dan isi kueh raya.


Sesi salam bersalam dan bermaaf-maafan dimulakan selepas solat sunnat Aidilfitri dan juga makan pagi.  Start dengan Kak Juma salam Abang Omar dulu.  Pastu kami semua follow kat belakang.  Salam....salamm......dan....ALHAMDULILLAHHHHHHHHHHH.....akak tak nangih pun.  In fact akak sangat happy dan gelak-gelak lagi.

Sessi Beraya Keliling Kampung Serom 5 dan Gersik,  Bukit Gambir 

Destinasi pertama,  of coz rumah Tok Jali dan Tok Neng iaitu bapa dan ibu kepada Kak Juma,  ibu mertua I olls.  Setibanya di sana,  sanak saudara dan sepupu lain pun sudah mulai ramai.  Akak sorang jer feeling berjubah dan berselendang.  Nasib baik tak pakai belt.  HAHAHAHA feeling Regina la kau ni Jumie Samsudin.  We olls bersembang dan bersalam salaman.  Amik-amik gambar sikit.

Dari situ,  kami pun mula berarak dari satu rumah ke rumah yang lain,  semua rumah mak mak menakan,  tok menakan En  Khafi side Kak Juma kami ziarahi.  (tak semualah u olls...sebab keluarga Kak Juma ramai ya.  Lebih kurang 13 beradik.  Tak termampu nak pergi semua). 

Masa nilah nak berkenal-kenalan dengan sanak saudara yang akak tak pernah jumpa sebelum.  Kalau kenal pun dalam Facebook ja u ollls.  Depa semua pun,  tengok akak depa tau "Oo....orang Penang ni...." Nasib baik!!  Kalau depa kata "Oooo...anak mami ni,'  Haaaaa.....haruslah secara otomatik akak bukak aipek dan suruh akak baca artikel blog akak kan!!

Kami dan Tok Jali.  Tok Jali bagi pose meletops kat ampa semua.  Siap bye bye lagi.
Depa ni love kuat.  Kak Juma dan Abang Omar.
Bersama biras akak dan juga hembek meletops hasil jualan Kueh Kacang Mazola.  

Ada satu time tu,  we olls tengah beraya kat rumah Tok Sayuti,  ada aunty En.  Khafi duduk sebelah akak.  Dia duk tunjukkan sorang-sorang sedara dari jauh.  Dia ni sapa...dia ni sapa......Ramai u ollls!!! So ada satu family ni masuk,  "Haaa.....dua ni sepupu belah.....diorang dua ni doktor tau,"

GETUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!  Aunty...........i kerja USM aunty.  Hidup i bergelumang dengan doktor dan professor aunty.  (POKER FACE DISITU)

By Zuhur kami semua balik ke rumah,  mandi rehat dan solat.  At 230pm,  kami gerak ke rumah Tok Gayah iaitu mak Abang Omar (pak mertua I olls).  Dari Serom nak ke Gersik amik masa lebih kurang 20 ke 30 minit.  Lainnya suasana beraya di rumah Tok Gayah ialah,  we olls duduk dan melepak dan beraya di situ sampai malam tak pergi mana-mana rumah sedara lain.  Bak kata Kak Juma kepada akak "Sebab tu mak tak suka beraya datang sini,  abah kamu bukan nak berjalan.  Duduk je kat sini sampai malam,"  gituuuuuuuuu Kak Juma onarkan suami.

Isnin,  20 Ogos

Soto Special Kak Merr di Raya Kedua

Hari raya kedua.  We olls takdak planning nak keluar beraya.  So,  akak mengambil iktibar untuk menjadi menantu yang bukan sahaja penuh dengan kecantikan malah baik hati dan rajin di dapur.  Hari itu,  akak masak soto ayam dan juga rendang.  Katanya kakak ipar i olls iaitu Norfariza akan balik hari ini.  So,  haruslah masak meletops u olls.

Soto.  Yeee...nanti akak akan buh dalam blog resepi dia.

Kak Juma adalah seorang yang sangat menghormati akak didapur.  Akak masak betul ke salah ke,  tak ikut cara dia ke,  dia relaks dan tak complaint langsung.  Bila anak-anak lain mula memberi komen,  Kak Juma akan mengomen "Biarlah....mak nak rasa macam mana kamu masak.  Tak maulah ikut cara mak,"  Gituuuuuuuuuuu!

Actually akak nervous jugak u olls!  Kau gila masak sebelah otai.  Rasanya macam nak jahit baju sebelah Rizalman.  Silap haribulan terjahit kuku dengan kain.  Haaa!! Dah jadi selendang ulik mayang.

Akak feeling profesyenel dan dengan niat tidak mahu malukan Kak Edeh yang dikenali sebagai makcik kantin tersohor di Sekolah Menengah St Xavier Pulau Pinang,  akak kena berikan prestasi yang terbaik.  Nanti apa masyarakat kata kepada akak?  MAK DIA MAKCIK KENTIN,  ANAK MASAK MACAM AHLI GUSTI.  Haaaaaaaa...Tapi alhamdulillah,  akak berjaya menyiapkan sup soto,  celur bihun,  mee,  taugeh,  nasi impit dan tidak dilupakan sambal kicap.  Selain itu,  akak juga telah memasak rendang daging (yang ni akak siapkan rempah dan bahan-bahan jer.  Kak Juma yang masakkan).

Katanya...............................tetamu pertama yang datang.  Almost semua buat penambahan!!  Gituuuu!!  Depa puji kata sedap dan boleh buat meniaga.  OHHH KAK EDEH!! I MADE U PROUD!!  Terima kasih Kak Ita dan Kak Iken yang bagi akak tolong meniaga dengan depa kat Kedai Lontong dua tahun lepas sebelum kami gaduh dan kedai pun tutup.  Katanya,  by the end of the day...............................sambal kicap kena buat second round. Dua tupperware lincin!!!  Sambal kicap Johor dibuat oleh menantu Penang rasanya sangat meletops???? KERLASSS!!!! 

Selasa,  21 Ogos

Gugurnya Hati Ayam

Hari yang sungguh malang bermula hari ini.  Untuk pengetahuan u olls,  sejak sehari nak raya,  akak dah mulai period u olls.  Tapi hari ini lain macam rasanya.  Pagi itu,  bila akak bangun tidur.  Darah keluar lain macam u olls.  Bila akak pergi checkkkkkkkkkkkk...................OH NO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Memang banyak.  Dah berketul ketul macam hati ayam.  Ini dah boleh buat masak goreng kunyit.   (HAHAHAH LAWAK BODOH DI SINI.  SILA TENDANG AKAK)

So akak pun terus rasa lembik satu hari.  Kan akak pi jumpa doktor pakar haritu.  Dan dia bagi akak ubat hormon apa bagai.  I think,  inilah hasilnya.  Dia mencuci rahim akak dan membuang segala anasir jahat yang tak keluar dengan elok selama ini.  Kira macam overhaul enjin la gitu.  Dan seharian akak tidur sahaja dan tidak larat membuat apa-apa kerana siriesly akak bukan sahaja cramp di perut malah badan akak pun rasa macam sangat lunyai. 

Kesian Kak Juma hilang sorang assistant.

Ini bukan punca akak keluar hati ayam banyak ya.  Ini anak ular sawa sesat yang mati bawah kereta adik ipar akak.
Rabu,  22 Ogos

Nasi Tomato,  Ayam Masak Merah,  Acar Jelata dan Sayur Buncis Goreng bersama Santan

Hari ini hari terakhir akak di rumah Kak Juma bagai.  Memandangkan semalam Kak Juma dah penat melayan tetamu apa semua.  Hari ni,  akak cakap kat Kak Juma,  biarlah akak masak sepenuhnya.  Dia tak payah tolong langsung.  Hari ni akak nak masak nasi tomato sebab dah lama sangat tak makan nasik rasanya. 

Pagi itu,  akak,  adik Akmal dan En.  Khafi pergi ke pasar.  Kami beli barang dapur.  Akak beli beras Basmati.  Susah nak cari beras Basmati yang 5kg kat sini.  Semuanya size besar.  Maybe because orang sini jarang makan beras Basmati.  Sebab tu pekedai pun stenbai stok paket besar jer banyak.  Tapi carik punya carik,  terjumpa jugak satu paket beras Basmati 5kg.  YES!!!!

Actually ini first time akak buat nasi tomato.  Boleh laaa.........nak makan-makan :)

Lepas bershopping di market,  destinasi wajib akak bila balik kampung adalah KEDAI 2 RINGGIT!  Tak lengkaplah diri akak kalau tak mau kedai ni at least sekali bila balik kampung.  Kat Penang takdak kedai macam ni.  Kalaulah ada..............habihlaaaa Tesco semua nanti tak laku.  Kedai 2 Ringgit ni ada dua tiga buah.  Tapi yang paling we olls suka pergi adalah yang kat simpang depan dengan CIMB. 

Macam-maca adaaaaaa daripada periuk dan kuali,  bekas pelastik,  alat tulis,  bunga hiasan,  bek,  dandanan rambut,  keropok jajjan,  alat menoreh,  pinggan mangkuk,  alatan mencuci rumah,  alatan dan perkakas dapur,  bedak,  sabun,  bulu mata palsu,  beteri,  reket bekminton,  ayak kotak,  alat untuk repair paip air,  ubat nyamuk,  baja pokok dan racun serangga...............dan macammmmmmmmmm macam lagi.  Semua ada!!  Tapi bukan semua RM2.  Kalau ada tanda harga dia tulis RM3 ka RM10 ka...maknanya itulah harga benda tu.  Kalau takdak tanda harga makanya benda tu RM2 la.

Akak beli macam-macam.  Bestnyaa shopping kat kedai dua ringgi!!!

Ronda Petang di Bandar Muar

Lepas makan tengahari!!!  Kaum lelaki pun mulai tidur macam naga.  Akak dan kakak ipar akak niat nak ke Gersik dan juga Muar.  Niat di hati nak pi cari apa-apa buat buah tangan balik Penang.  So,  dari Serom ke Gersik,  Along yang drive.  Dan dari Gersik ke Muar.  AKAK YANG DRIVE.  Along sangat impress dengan akak sebab walaupun tidak menggunakan GPS akak masih ingat jalan-jalan ke bandar Muar dan pusing balik ke Serom melalui Bukit Kangkar dan Tangkak.  Nampaknya IQ akak lebih tinggi dari Along di situ.

Gambar ini diambil oleh Along.  Tapi dia malu nak amik gambar dengan I.

We olls tak pusing jauh-jauh sangat.  Sebabnya takdak apa sangat pun nak buat di bandar Muar yang busy itu.  Kami end up beli buah duku,  kerepek,  madu lebah,  dodol dan beberapa kueh tradisi along the way. 

Masih,  Along terpana sebab akak lebih arif dengan jalan-jalan di Muar dari beliau.  OH ya,  En.  Khafi tak ikut sebab suruh dia tidur dan rehat.  Malam tu dia nak drive balik Penang.

Good bye Tangkak

At 1130pm,  kami meninggalkan Serom 5.  Hati rasa sayu.  Tapi kenalah balik sebab En.  Khafi dah nak kerja esok.  Maka berakhirlah cuti cuti raya akak di Johor.  Satu pengalaman yang mendamaikan dan bermakna.  Simple tapi belajar banyak benda baru.  Harap tahun depan dapat balik beraya di Tangkak lagi tapi En  Khafi kata "Nanti Abang Manap baling botol todi kat aku!"

Sekian,  laporan dari akak khas untuk diri akak sendiri.  Esok lusa,  anak cucu akak baca artikel ini,  semoga u olls semua menjadi menantu yang terbaik apabila balik ke rumah mentua.  Well,  kita maybe bukan yang paling perfect,  but at least kita try la.  Jangan jadi kera sumbang memalukan kaum keluarga Kak Juma dan Kak Edeh.  Biarlah orang tahu,  keturunan kita ni,  bukan sahaja penuh dengan kecantikan malah baik hati dan rajin di dapur.

Love,

Jumie Samsudin
Anak Kak Edeh,  Menantu Kak Juma

01 di tangkak - Google Blog Search

01 di tangkak - Google Blog Search


Pengalaman Beraya Buat Pertama Kali <b>di Tangkak</b> Johor dan <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2012 05:00 PM PDT

Artikel ini saya tujukan untuk En.  Yusof Bakar dari PP Seni,  USM.  (kih kih kih)

Jumaat,  17 Ogos

Mood Raya Datang,  Mood Kerja Menghilang
Aihhh malaihnyaaa nak pi kerja.  Tapi kena lah pi jugak.  Hari ni dah last day kerja u olls.  Ramai jugak orang yang dah cuti kat office.  We olls yang mai office ni,  jasad sahaja di office.  Otak dan jiwa dah merewang-rewang ke tempat lain.  Duk pikiak raya sahaja.  At 11am,  Kak Zie meletops mai kat akak "Adik,  Dr.  Siva maybe akan bagi kita half day.  Kami semua duk tunggu keputusan dia.  Tapi kalau kata dia tak setuju pun,  adik balik la dulu.  Kak Zie cover adik,"  meletops Kak Zie.  Thanks Kak Zie.  Berat sama dipikul ringan sama dijinjing.  GITUUU.  Tepat 12.30pm,  akak pun terus balik rumah dengan pantasnya.  So,  bolehlah akak berehat sebentar dan mengemas beg untuk balik kampung.  Yelah,  sibuk membuat kueh kacang bagai.  Tak sempat nak mengemas u olls.  Katanya malam ni dah nak gerak balik Tangkak.

Buah tangan jeruk dari Penang adalah kemestian.

Berbuka Puasa Bersama Keluarga Penang - buat Kali Terakhir Tahun Ini

Lepas berbuka bersama keluarga di Penang,  Kak Edeh masak special iaitu mee goreng mamak,  we olls pun beraya siap siap with all the family.  Depa semua memang saja mai bukak posa kat rumah akak sebab senang nak jumpa semua.

At 12.30 am,  kami bergerak perlahan-lahan dari Penang ke Tangkak menaiki Dorrie meletops.

Inilah satu-satunya benda yang raya yang akak beli.  Subang raya. 
Sabtu,  18 Ogos

Ketibaan Si Anak dan Menantu Yang Berbadan Agam

We olls sampai di depan rumah Kak Juma di Jalan Mesra Rakyat,  Off Lorong Wak Musa,  Serom 5,  Tangkak tepat jam 5.50am.  Sungguh dahsyat En.  Khafi mendrive,  relaks dan very tertib sampai akak boleh jadi tidur kecantikan kat sebelah.

Ketibaan kami disambut dengan penuh rasa syukur oleh Kak Juma dan Abang Omar.  Lepas sembang ringan dan angkat beg,  kami semua sambung tidur sebentar.  Penat u olls.

Pegedil spesyel resepi Kak Juma.  Nanti i akan blogkan resepi ini.
Selepas tidur beberapa jam,  we olls pun bangun dan maka itu bermulalah aktiviti masak memasak.  I olls dan Kak Juma buat kuah kacang,  ketupat,  kuah lodeh,  ayam masak usik dan pegedil.  Kak Juma tak masak banyak-banyak macam Kak Edeh.  Dia masak sikit-sikit jer.  I olls sempat belajar beberapa tips dan rahsia dapur dari Kak Juma.  Memang best kali ni we olls dapat sembang panjang-panjang sambil masak.  Tidak lupa bergosip. 

Petang itu,  Ina dan Aji serta anak-anak (keluarga adik En.  Khafi) tiba dari Port Dickson.  En.  Khafi ada adik yang dah kawen dan ada dua anak ya.  Meletops. 

Aktiviti Membalas Kampung Ala Serom 5

Menjelang petang,  Kak Juma membungkus all the lauk pauk yang we olls masak tadi dan disiapkan 5 enam set bungkusan.  Kak Juma kata "Tengok la nanti petang,  satu kampung akan datang hantar lauk.  Penuh nanti satu meja.  Kamu makanlah puas-puas," 

Kisahnya,  setelah Asar,  maka orang kampung sorang demi sorang datang ke rumah dan bagi lauk yang depa masak.  Semua lauk yang lebih kurang sama iaitu lauk raya!! Pastu Kak Juma pun balas lah balik dengan lauk pauk yang dia bungkus tu.  Tapi tak tau la macam mana punya mejik,  in the end...........nenjiaaaaaaaaaaaaaaaaa penuh satu tikar kat dapur ni dengan lauk pauk.  MAKAN JUMIE............MAKANNNNNNNNNN!!

Ahad,  19 Ogos

HARI RAYA U OLLLS!

Tereeenggggg tenee nee....tereng tereng...ten neee neee...terengg nee nee neee...Indahnya sungguh di hari raya...ramainya orang bersuka riaa (suara Hail Amir)

Fajar syawal dari bilik kami di rumah Kak Juma. 
Gituuuu!! Hari raya pun tiba.  Ohhh...akak bangun pagi itu dan akak bukak tingkap.  Cahaya fajar yang sangat cantek.  Cabaran pada pagi itu?  MENANGIH ATAU TIDAK MENANGEH. 

Selepas mentengok video iklan raya Bernas,  akak sangat sebak bila memikirkan hari raya.  Yelah berjauhan dengan keluarga.  FEEELNG!  Akak duk bayangkan macam mana kalau akak dengar takbir raya pagi tu.  Entah macam manalah perasaan akak.

En.  Khafi banyak kali duk bagi akak takut dan lemah semangat "Nanti pagi raya hang nanti menangih la kat Tangkak.  Hang nanti telefon Kak Edeh pastu masuk bilik dan nangeh,'  kata En.  Khafi sambil gelak kuat macam jin aprit.

Disebabkan rumah Kak Juma terletak jauh di hujung kampung dan dikelilingi oleh pokok kelapa sawit dan juga pokok getah,  so akak tak dapat dengar sangat bunyi takbir raya.  ALHAMDULILLAHHHHHHHHHHHHHHHHHh............hahaha boleh?  Bayangkan kalau akak dengar.  Mesti akak terus menangih pukul-pukul bagi pecah gelang tangan kat dinding.  Gitu.

Beraya dengan Suami Terpaling Love

Lepas mandi dan bersiap simple,  we olls semua bersarapan ringkas di dapur.  Tapi before kami keluar ke dapur,  akak dan En.  Khafi mengambil kesempatan untuk beraya berdua.  Akak yang mintak maaf dulu dengan En.  Khafi semua.  Aiiiiyoooooo.....masa tu ayak mata akak dah penuh dengan ayak mata.  Tunggu nak menitik ja.  Lubang idung akak pun macam sat sat nak kembang,  sat sat nak kuncup.  Atas bibir akak,  tiba tiba rasa macam panjang like kuda.  Tahan nangis sambil menyusun ayat memohon maaf kat suami ku.  Akak banyak durhaka dengan suami akak u olls.  Banyak sangat onar yang akak buat untuk dia.  Dia ni sabar sahaja.  Dah la baju kerja dia gosok sendiri.  So,  kami pun bermaaf maafan semua.  Habis tu,  kami pun keluar dari bilik.  Ada la babak cium sikit sikit,  MANA BOLEH CERITAAAAAAA!! NUSYUZZZ U OLLLSS!  Tapi yang penting,  walaupun akak almost nak nanges,  tapi akak tak nanges. 

And then,  they olls semua lapik perut untuk they olls nak pergi sembahyang raya.  We olls yang perempuan semua tak pergi.  Yang lelaki je yang pergi.  So kami yang perempuan,  siaplah apa-apa yang patut.  Makan dan isi kueh raya.


Sesi salam bersalam dan bermaaf-maafan dimulakan selepas solat sunnat Aidilfitri dan juga makan pagi.  Start dengan Kak Juma salam Abang Omar dulu.  Pastu kami semua follow kat belakang.  Salam....salamm......dan....ALHAMDULILLAHHHHHHHHHHH.....akak tak nangih pun.  In fact akak sangat happy dan gelak-gelak lagi.

Sessi Beraya Keliling Kampung Serom 5 dan Gersik,  Bukit Gambir 

Destinasi pertama,  of coz rumah Tok Jali dan Tok Neng iaitu bapa dan ibu kepada Kak Juma,  ibu mertua I olls.  Setibanya di sana,  sanak saudara dan sepupu lain pun sudah mulai ramai.  Akak sorang jer feeling berjubah dan berselendang.  Nasib baik tak pakai belt.  HAHAHAHA feeling Regina la kau ni Jumie Samsudin.  We olls bersembang dan bersalam salaman.  Amik-amik gambar sikit.

Dari situ,  kami pun mula berarak dari satu rumah ke rumah yang lain,  semua rumah mak mak menakan,  tok menakan En  Khafi side Kak Juma kami ziarahi.  (tak semualah u olls...sebab keluarga Kak Juma ramai ya.  Lebih kurang 13 beradik.  Tak termampu nak pergi semua). 

Masa nilah nak berkenal-kenalan dengan sanak saudara yang akak tak pernah jumpa sebelum.  Kalau kenal pun dalam Facebook ja u ollls.  Depa semua pun,  tengok akak depa tau "Oo....orang Penang ni...." Nasib baik!!  Kalau depa kata "Oooo...anak mami ni,'  Haaaaa.....haruslah secara otomatik akak bukak aipek dan suruh akak baca artikel blog akak kan!!

Kami dan Tok Jali.  Tok Jali bagi pose meletops kat ampa semua.  Siap bye bye lagi.
Depa ni love kuat.  Kak Juma dan Abang Omar.
Bersama biras akak dan juga hembek meletops hasil jualan Kueh Kacang Mazola.  

Ada satu time tu,  we olls tengah beraya kat rumah Tok Sayuti,  ada aunty En.  Khafi duduk sebelah akak.  Dia duk tunjukkan sorang-sorang sedara dari jauh.  Dia ni sapa...dia ni sapa......Ramai u ollls!!! So ada satu family ni masuk,  "Haaa.....dua ni sepupu belah.....diorang dua ni doktor tau,"

GETUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!  Aunty...........i kerja USM aunty.  Hidup i bergelumang dengan doktor dan professor aunty.  (POKER FACE DISITU)

By Zuhur kami semua balik ke rumah,  mandi rehat dan solat.  At 230pm,  kami gerak ke rumah Tok Gayah iaitu mak Abang Omar (pak mertua I olls).  Dari Serom nak ke Gersik amik masa lebih kurang 20 ke 30 minit.  Lainnya suasana beraya di rumah Tok Gayah ialah,  we olls duduk dan melepak dan beraya di situ sampai malam tak pergi mana-mana rumah sedara lain.  Bak kata Kak Juma kepada akak "Sebab tu mak tak suka beraya datang sini,  abah kamu bukan nak berjalan.  Duduk je kat sini sampai malam,"  gituuuuuuuuu Kak Juma onarkan suami.

Isnin,  20 Ogos

Soto Special Kak Merr di Raya Kedua

Hari raya kedua.  We olls takdak planning nak keluar beraya.  So,  akak mengambil iktibar untuk menjadi menantu yang bukan sahaja penuh dengan kecantikan malah baik hati dan rajin di dapur.  Hari itu,  akak masak soto ayam dan juga rendang.  Katanya kakak ipar i olls iaitu Norfariza akan balik hari ini.  So,  haruslah masak meletops u olls.

Soto.  Yeee...nanti akak akan buh dalam blog resepi dia.

Kak Juma adalah seorang yang sangat menghormati akak didapur.  Akak masak betul ke salah ke,  tak ikut cara dia ke,  dia relaks dan tak complaint langsung.  Bila anak-anak lain mula memberi komen,  Kak Juma akan mengomen "Biarlah....mak nak rasa macam mana kamu masak.  Tak maulah ikut cara mak,"  Gituuuuuuuuuuu!

Actually akak nervous jugak u olls!  Kau gila masak sebelah otai.  Rasanya macam nak jahit baju sebelah Rizalman.  Silap haribulan terjahit kuku dengan kain.  Haaa!! Dah jadi selendang ulik mayang.

Akak feeling profesyenel dan dengan niat tidak mahu malukan Kak Edeh yang dikenali sebagai makcik kantin tersohor di Sekolah Menengah St Xavier Pulau Pinang,  akak kena berikan prestasi yang terbaik.  Nanti apa masyarakat kata kepada akak?  MAK DIA MAKCIK KENTIN,  ANAK MASAK MACAM AHLI GUSTI.  Haaaaaaaa...Tapi alhamdulillah,  akak berjaya menyiapkan sup soto,  celur bihun,  mee,  taugeh,  nasi impit dan tidak dilupakan sambal kicap.  Selain itu,  akak juga telah memasak rendang daging (yang ni akak siapkan rempah dan bahan-bahan jer.  Kak Juma yang masakkan).

Katanya...............................tetamu pertama yang datang.  Almost semua buat penambahan!!  Gituuuu!!  Depa puji kata sedap dan boleh buat meniaga.  OHHH KAK EDEH!! I MADE U PROUD!!  Terima kasih Kak Ita dan Kak Iken yang bagi akak tolong meniaga dengan depa kat Kedai Lontong dua tahun lepas sebelum kami gaduh dan kedai pun tutup.  Katanya,  by the end of the day...............................sambal kicap kena buat second round. Dua tupperware lincin!!!  Sambal kicap Johor dibuat oleh menantu Penang rasanya sangat meletops???? KERLASSS!!!! 

Selasa,  21 Ogos

Gugurnya Hati Ayam

Hari yang sungguh malang bermula hari ini.  Untuk pengetahuan u olls,  sejak sehari nak raya,  akak dah mulai period u olls.  Tapi hari ini lain macam rasanya.  Pagi itu,  bila akak bangun tidur.  Darah keluar lain macam u olls.  Bila akak pergi checkkkkkkkkkkkk...................OH NO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Memang banyak.  Dah berketul ketul macam hati ayam.  Ini dah boleh buat masak goreng kunyit.   (HAHAHAH LAWAK BODOH DI SINI.  SILA TENDANG AKAK)

So akak pun terus rasa lembik satu hari.  Kan akak pi jumpa doktor pakar haritu.  Dan dia bagi akak ubat hormon apa bagai.  I think,  inilah hasilnya.  Dia mencuci rahim akak dan membuang segala anasir jahat yang tak keluar dengan elok selama ini.  Kira macam overhaul enjin la gitu.  Dan seharian akak tidur sahaja dan tidak larat membuat apa-apa kerana siriesly akak bukan sahaja cramp di perut malah badan akak pun rasa macam sangat lunyai. 

Kesian Kak Juma hilang sorang assistant.

Ini bukan punca akak keluar hati ayam banyak ya.  Ini anak ular sawa sesat yang mati bawah kereta adik ipar akak.
Rabu,  22 Ogos

Nasi Tomato,  Ayam Masak Merah,  Acar Jelata dan Sayur Buncis Goreng bersama Santan

Hari ini hari terakhir akak di rumah Kak Juma bagai.  Memandangkan semalam Kak Juma dah penat melayan tetamu apa semua.  Hari ni,  akak cakap kat Kak Juma,  biarlah akak masak sepenuhnya.  Dia tak payah tolong langsung.  Hari ni akak nak masak nasi tomato sebab dah lama sangat tak makan nasik rasanya. 

Pagi itu,  akak,  adik Akmal dan En.  Khafi pergi ke pasar.  Kami beli barang dapur.  Akak beli beras Basmati.  Susah nak cari beras Basmati yang 5kg kat sini.  Semuanya size besar.  Maybe because orang sini jarang makan beras Basmati.  Sebab tu pekedai pun stenbai stok paket besar jer banyak.  Tapi carik punya carik,  terjumpa jugak satu paket beras Basmati 5kg.  YES!!!!

Actually ini first time akak buat nasi tomato.  Boleh laaa.........nak makan-makan :)

Lepas bershopping di market,  destinasi wajib akak bila balik kampung adalah KEDAI 2 RINGGIT!  Tak lengkaplah diri akak kalau tak mau kedai ni at least sekali bila balik kampung.  Kat Penang takdak kedai macam ni.  Kalaulah ada..............habihlaaaa Tesco semua nanti tak laku.  Kedai 2 Ringgit ni ada dua tiga buah.  Tapi yang paling we olls suka pergi adalah yang kat simpang depan dengan CIMB. 

Macam-maca adaaaaaa daripada periuk dan kuali,  bekas pelastik,  alat tulis,  bunga hiasan,  bek,  dandanan rambut,  keropok jajjan,  alat menoreh,  pinggan mangkuk,  alatan mencuci rumah,  alatan dan perkakas dapur,  bedak,  sabun,  bulu mata palsu,  beteri,  reket bekminton,  ayak kotak,  alat untuk repair paip air,  ubat nyamuk,  baja pokok dan racun serangga...............dan macammmmmmmmmm macam lagi.  Semua ada!!  Tapi bukan semua RM2.  Kalau ada tanda harga dia tulis RM3 ka RM10 ka...maknanya itulah harga benda tu.  Kalau takdak tanda harga makanya benda tu RM2 la.

Akak beli macam-macam.  Bestnyaa shopping kat kedai dua ringgi!!!

Ronda Petang di Bandar Muar

Lepas makan tengahari!!!  Kaum lelaki pun mulai tidur macam naga.  Akak dan kakak ipar akak niat nak ke Gersik dan juga Muar.  Niat di hati nak pi cari apa-apa buat buah tangan balik Penang.  So,  dari Serom ke Gersik,  Along yang drive.  Dan dari Gersik ke Muar.  AKAK YANG DRIVE.  Along sangat impress dengan akak sebab walaupun tidak menggunakan GPS akak masih ingat jalan-jalan ke bandar Muar dan pusing balik ke Serom melalui Bukit Kangkar dan Tangkak.  Nampaknya IQ akak lebih tinggi dari Along di situ.

Gambar ini diambil oleh Along.  Tapi dia malu nak amik gambar dengan I.

We olls tak pusing jauh-jauh sangat.  Sebabnya takdak apa sangat pun nak buat di bandar Muar yang busy itu.  Kami end up beli buah duku,  kerepek,  madu lebah,  dodol dan beberapa kueh tradisi along the way. 

Masih,  Along terpana sebab akak lebih arif dengan jalan-jalan di Muar dari beliau.  OH ya,  En.  Khafi tak ikut sebab suruh dia tidur dan rehat.  Malam tu dia nak drive balik Penang.

Good bye Tangkak

At 1130pm,  kami meninggalkan Serom 5.  Hati rasa sayu.  Tapi kenalah balik sebab En.  Khafi dah nak kerja esok.  Maka berakhirlah cuti cuti raya akak di Johor.  Satu pengalaman yang mendamaikan dan bermakna.  Simple tapi belajar banyak benda baru.  Harap tahun depan dapat balik beraya di Tangkak lagi tapi En  Khafi kata "Nanti Abang Manap baling botol todi kat aku!"

Sekian,  laporan dari akak khas untuk diri akak sendiri.  Esok lusa,  anak cucu akak baca artikel ini,  semoga u olls semua menjadi menantu yang terbaik apabila balik ke rumah mentua.  Well,  kita maybe bukan yang paling perfect,  but at least kita try la.  Jangan jadi kera sumbang memalukan kaum keluarga Kak Juma dan Kak Edeh.  Biarlah orang tahu,  keturunan kita ni,  bukan sahaja penuh dengan kecantikan malah baik hati dan rajin di dapur.

Love,

Jumie Samsudin
Anak Kak Edeh,  Menantu Kak Juma

01 di pengerang - Google Blog Search

01 di pengerang - Google Blog Search


Anak Sungai Derhaka: Lebih 3,000 bantah Rapid <b>di Pengerang</b>

Posted: 29 Sep 2012 08:27 PM PDT


Perhimpunan kumpulan peserta Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Johor yang dirancang bagi membantah projek petrokimia Rapid dijadual bermula sekitar jam 10 pagi.


pengerang himpunan hijau 300912 start marching 05Penduduk di perkampungan nelayan itu, diketuai satu gabungan NGO, mendakwa mereka tidak dirunding dan bimbang projek besar bernilai RM60 bilion itu akan menjejaskan alam sekitar, kesihatan dan punca ekonomi mereka.

Mereka akan berkumpul di dua lokasi – sejauh kira-kira satu kilometer dari tempat perhimpunan, sebelum berarak ke Dataran Sungai Rengit di Pengerang.

Kumpulan peserta perhimpunan itu akan membawa maskot udang besar sebagai lambang hasil pengeluaran utama kawasan itu.

LAPORAN LANGSUNG

pengerang himpunan hijau 300912 start marching 0710.45am: Jumlah peserta perhimpunan meningkat kepada 3,000 orang.
Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Mazlan Aliman menyenaraikan sebab mengapa Pengerang dipilih untuk projek Rapid, yang disambut dengan laungan "boo" dari peserta perhimpunan.

10.15am: Wakil dari pelbagai NGO diberi peluang untuk berucap, seorang demi seorang.

Para jurugambar mengadu tidak cukup masa untuk merakam gambar.

10am: Himpunan Hijau Lestari Pengerang dimulakan dengan bacaan doa.
Sementara itu, seorang wartawan
Citizen Journalist Malaysiakini mendakwa  keretanya disimbah asid pagi ini.

"Saya tidak tahu mengapa saya jadi sasaran," katanya.

Beliau berada di Pengerang sejak jam 3 pagi semalam bersama beberapa orang untuk merakam satu video mengenai serangan sama ke atas kereta Lim Hwee Seng - seorang bekas guru dan penduduk lama kawasan itu.

Kejadian itu dipercayai berlaku di kediaman Lim yang terletak kira-kira lima minit perjalanan daripada lokasi perhimpunan.

pengerang himpunan hijau 300912 start marching 049.55am: Seramai kira-kira 1,500 orang mula berarak dari Tokong Bao An ke lokasi perhimpunan yang terletak sejauh kira-kira 1km.

Mereka melaungkan slogan "Hidup rakyat", "Tolak Rapid", "Tolak BN" ketika beregerak ke arah Dataran Sungai Rengot di Pengerang.

Kebanyakan daripadanya merupakan penyokong pembangkang dari seluruh negara. Seramai kira-kira 40 anggota unit amal PAS membantu mengawal trafik dan keselamatan.

9.30am: Peserta di Tokong Bao An meningkat kepada kira-kira 500 orang.

Kumpulan peserta itu membawa kain rentang dengan slogan bantahan ke atas projek penapisan minnyak dan ramai yang mengambil peluang untuk merakam gambar.

Salah satu kumpulan dari Pagoh melaungkan "Turun Muhyiddin" dalam bahasa Cina - yang merujuk kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Salah satu kumpulan lagi dari Segamat melaungkan: "Kami sokonga Pengerang".

pengerang himpunan hijau 300912 supporter 039.05am: Penganjur meminta peserta berusia bawah 15 tahun meninggalkan lokasi sebelum perhimpunan bermula jam 10 pagi, selari dengan Akta Perhimpunan Aman 2012.

Pengumuman melalui sistem siar raya itu juga meminta individu yang bertopeng supaya menanggalkannya.

8.45am: Jumlah peserta di Dataran Sungai Rengit meningkat kepada kira-kira 300 – kebanyakan daripada mereka berteduh di bawah rimbunan pokok atau di bawah bumbung kedai.

7.50am: Lebih 120 orang diketuai CEO Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor Tang Ah Chai tiba dengan tiga bas dan menyertai kumpulan Jawatankuasa Haramkan Sianida Bukit Koman yang menaiki satu bas lain.

pengerang himpunan hijau 300912 supporter 05Pengerusi Jawatankuasa Haramkan Sianida Bukit Koman Wong Him Hoong memberitahu Malaysiakini bahawa pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan menahan sebuah bas daripada memasuki lebuhraya dalam perjalanan ke Pengerang.

"Ini memaksa kami menggunakan jalan lama ke Pengerang," kata Wong.

Menurut ketua pergerakan pemumuda sosialis DAP Tan Hong Pin, polis membuat sekatan di plaza tol Ulu Tiram di Lebuhraya Desaru.

~ Malaysiakini

01 di masai johor - Google Blog Search

01 di masai johor - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Nov 2012 03:14 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 03:36 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Rohani Property Management: Bilik <b>di</b> Tmn Pasir Putih, <b>Masai Johor</b>

Posted: 05 Mar 2012 12:31 AM PST

Bilik untuk di sewakan di jalan Seluang, Tmn Pasir Putih, kekosongan untuk lelaki (diutamakan). Rumah jenis Double stry 3 bilik. Rumah siap barang ada katil, tilam, meja makan, sofa dan dapur. Lokasi berdekatan dengan tg puteri resort, tg langsat, mmhe, sime darby, johor port dll. Sewa RM250 sebulan termasuk air dan api. Kemasukan segera. Berminat, sila buat tempahan di talian 016-734 7120.

Caramel Toffee » SURAT TERBUKA UNTUK PKP SMK KOTA <b>MASAI</b>

Posted: 26 Jun 2012 07:04 AM PDT

Surat Terbuka Untuk Penolong Kanan Pentadbiran SMK Kota Masai, Pasir Gudang, Johor.

Saya seorang guru Bahasa Inggeris yang bertugas di Rantau Panjang, Kelantan dan juga isteri kepada seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Masai (SKOMAS), Pasir Gudang, Johor amat kesal dengan sikap tidak bertimbang rasa dan juga ketidakperihatinan Penolong Kanan Pentadbiran (PKP) sekolah tersebut.

Pada hari Sabtu yang lalu, berlaku kes kecemasan di mana suami terpaksa membawa saya ke hospital. Pada hari yang sama, SKOMAS mengadakan Hari Terbuka sekolah. Suami saya meminta kebenaran untuk menghantar saya ke hospital. Adalah menjengkelkan apabila PKP tersebut sanggup memberi cadangan agak kejam supaya suami saya meninggalkan sahaja saya di bilik air ataupun di rumah SEORANG DIRI sedangkan beliau tahu saya cuma berada di Johor pada hujung minggu sahaja. Beliau beranggapan sakit saya tidak serius dan boleh ditolak ketepi.

Pada hari bekerja seterusnya, beliau terus menyarankan supaya suami membawa saya tinggal bersama dan bertugas di Pasir Gudang. Beliau langsung tidak bertanyakan khabar saya yang terpaksa dihantar suami ke hospital, sebaliknya melontarkan cadangan ini kononnya untuk menyenangkan suami. Cadangan ini amat menyakitkan hati kerana sebelum ini, suami telahpun meminta untuk berpindah ke Kelantan tetapi permohonannya tidak berjaya, mungkin kerana suami mengajar Bahasa Inggeris untuk kelas-kelas peperiksaan. Kami tidak terlalu terkilan kerana sudah boleh mengagak kegagalan yang bakal dihadapi. Ianya bukanlah kerana tiada kekosongan di Kelantan (ada lebih kurang 100 kekosongan guru Bahasa Inggeris di Kelantan) tetapi kerana PPD Pasir Gudang sendiri tidak menyokong permohonan, apatah lagi  di peringkat JPN Johor. Suami bagaimanapun bertekad untuk tidak berputus asa meminta bertukar keluar dari Johor kerana sebab-sebab yang tertentu. Antara sebab-sebab tersebut termasuklah untuk membantu saya yang tinggal menjaga ibu bapa saya di kampung.  Kami telah berbincang tentang hal ini sebelum berkahwin, jadi beliau atau sesiapun terutamanya yang tiada pertalian tidak berhak untuk mengubah pendirian kami.

Ingin saya nyatakan di sini adalah kejam untuk beliau meminta saya berpindah ke Johor sedangkan sayalah satu-satunya anak yang tinggal bersama ibu bapa yang telah tua. Seorang abang saya bersama kakak ipar juga tidak dapat berpindah keluar dari Johor (Pasir Gudang), kejamlah jika saya juga pindah bekerja jauh daripada mereka setelah penat ibu bapa berdoa dan bersolat hajat meminta supaya saya dapat berada dekat dengan mereka! Jika saya sakit dan suami tiada berdekatan, ibu bapa saya pula yang perlu bersusah payah menjaga saya sedangkan itu sepatutnya tugas saya. Lagipun jikalau saya berpindah ke sana, sudah tentu beliau akan memberi cadangan supaya suami tinggalkan sahaja saya kesakitan seorang diri di rumah. Suami cuba menerangkan perkara ini kepada beliau namun beliau tidak langsung ingin mendengar apa-apa penjelasan. Sungguh sombong dan tidak perihatin. Saya tidak sangka seorang wanita yang berpangkat dan waras boleh bertindak tidak bertimbangrasa seperti beliau. Beliau sepatutnya menjadi contoh. Beliau juga sepatutnya memberi dorongan kepada guru-guru baru, bukannya mematahkan semangat mereka.

Mungkin beliau tidak pernah berhadapan dengan situasi di mana ahli keluarga beliau sakit dan beliau terpaksa bergegas ke hospital. Saya harap beliau akan lebih prihatin dan bertimbangrasa dengan memikirkan perasaan orang lain pada masa hadapan.

Saya sayangkan profession ini tetapi mungkin belum masanya profession ini sayangkan saya, apatah lagi pihak-pihak yang berada di atas seperti PKP berkenaan yang langsung tiada rasa simpati. Mungkin beliau tidak pernah mengalami situasi sebegini.

Adlina.
PPPS Opsyen TESL

p.s/Aku sebenarnya nak layangkan surat ni ke sekolah terus. Takpun PPD Pasir Gudang. Paling best, hantar terus ke JPN Johor. Of course la tak masukkan bab tak dapat tukar tu but still… Aku memang tak puas hati dengan PKP ni! Nasib baik bukan PKP aku >:(

© 2012, Adlina. All rights reserved. Please link back to this page if quoted.

(GAMBAR) Kilang terbakar <b>di</b> Taman Megah Ria <b>Masai Johor</b> | Blog <b>...</b>

Posted: 24 Aug 2012 04:42 AM PDT

Sebuah kilang memproses minyak pelincir kenderaan musnah dalam kebakaran di Taman Perindustrian Kota Puteri, Masai, di Pasir Gudang hari ini.

Kejadian pada pukul 4.19 petang tersebut dipercayai berpunca dari bahagian bawah premis dua tingkat tersebut.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Johor, Hamid Suari berkata, pihaknya terpaksa menggunakan semburan air buih untuk mengawal kebakaran, namun sehingga pukul 8 malam ini, api masih lagi marak.

"Ia kerana bahan yang terdapat dalam kilang itu merupakan minyak pelincir yang likat dan susah untuk dipadamkan apabila terbakar.

"Bomba juga menghadapi masalah tekanan air rendah yang turut menjejaskan operasi memadam," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Hamid menjelaskan, ketika pihak bomba tiba pada pukul 4.30 petang, api sedang marak dan kesemua pekerja kilang berkenaan termasuk pemiliknya, Voon Lin Yau, 62, berjaya menyelamatkan diri.

Tambah beliau, kebakaran itu turut menyebabkan berlaku beberapa letupan kecil.

"Setakat ini, anggaran kemusnahan dan kerugian belum dapat dipastikan," ujarnya.

Beliau menambah, sebanyak enam buah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Johor Bahru, Johor Jaya dan Pasir Gudang bersama 38 anggota terlibat dalam operasi tersebut.




Incoming search terms:

Sign up free email newsletter

Stay Updates with this Blog. Get Free email newsletter updates, Enter your Email here:

Don't forget to confirm your email subcription

Leave a Reply to this Post

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jalan Bacang 23, Taman Kota <b>Masai</b> | Rumah Lelong Bank <b>Johor</b> <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2012 08:27 PM PDT

  • Street: No 4, Jalan Bacang 23, Taman Kota Masai, 81700 Pasir Gudang, Johor
  • Auction Date: 25 Julai 2012
  • Property Description: Rumah Teres Satu Tingkat Lot Pertengahan
  • Land/Floor Area ( in sqft ): 1,400
  • Tenure: Freehold
  • City: Pasir Gudang
  • State: Johor
  • Zip/Postal Code: 81700
  • Listed: July 10, 2012 11:27 am
  • Expires: 170 days, 5 hours

Description

For Booking Hotline: 011-19737060 Rashid

Bookmark and Share

Lelongbank Reference ID: 284ffba095c762a

01 di chaah johor - Google Blog Search

01 di chaah johor - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di chaah johor</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 03:46 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di chaah johor</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Nov 2012 03:54 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di chaah johor</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Nov 2012 03:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di chaah johor</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Nov 2012 03:59 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di chaah johor</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2012 03:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

01 di mersing - Google Blog Search

01 di mersing - Google Blog Search


Mersing.my: Kisah Roti Arab <b>di Mersing</b> yg sangat popular

Posted: 06 Nov 2012 05:05 AM PST

Petang ( sehingga jam 7.15 malam)
Kedai roti Arab ni sudah lama dibuka iaitu sebelum jalan baru Tanjung-Air Papan dibina. Selepas waktu ofis jam 5 petang berduyun-duyun pengunjung sanggup datang dari jauh untuk menikmati roti arab ni.
Dari bandar Mersing ambil jalan pantai menuju Tanjung ( jalan jeti LKIM ). Teruskan perjalanan dalam 5 km melepasi galeri keropok, Restoran Brother Joe, Restoran Green House, SMK Mersing ( Tenglu) . Berdekatan dengan kedai roti arab ni ialah Suara's Chalet dan La Bella yang popular tu
Roti arab di sini begitu  istimewa kerana dihidang panas-panas, sangat lembut dan rasanya kurang masam . Ringkasnya sungguh enak & segar
Kari ayam sebagai pencicah roti sungguh 'kaw' . PHD sebagi seorang peminat kari mamak terpaksa 'mengakui' bahawa resipi kari di sini setanding dengan kari mamak.
Disebabkan  ruangan dalam kedai dipenuhi pengunjung, kami memilih meja di luar untuk menikmati pemandangan yang lebih menarik.Kelihatan di sebelah kanan ialah Pulau Tikus. Juga sayup-sayup Pulau Tioman di tengah laut. Langit begitu cerah  dan hampir semua pulau di perairan Mersing jelas kelihatan
Gerai yang begitu 'simple'..
Dua hari sebelumnya PHD membuat kunjungan pertama ke sini . Petang itu hujan turun sangat lebat dan angin dari laut bertiup kencang. Sungguh nyaman menjamah roti arab yg panas-panas sambil tubuh dipukul angin kencang dari laut serta tempias hujan yang meyegarkan !
Pengunjung semakin berkurangan apabila hari semakin gelap
Terdapat deretan chalet yang moden dan selesa berhadapan dengan kedai.Pengunjung dari jauh boleh saja bermalam di sini kerana jaraknya yang tidak begitu jauh dengan premis-premis makanan popular di tepi pantai.
Hari sudah gelap kerana jam sudah menujukkan pukul 7.00 malam. 
Kami beredar dari kedai roti arab untuk ke bandar Mersing membeli keperluan harian
Jika berkunjung ke Mersing amatlah rugi jika tidak mencuba menu roti arab di sini sambil menikmati pemandangan indah pantai dan pulau-pulau yang berhampiran !

01 di desaru - Google Blog Search

01 di desaru - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di desaru</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 01:47 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sepetang <b>di Desaru</b> dan Tanjung Balau - Xpdc Faiz

Posted: 15 Jul 2012 06:52 AM PDT

Hari minggu kali ini kami melepak di Desaru dan Tanjung Balau, Kota Tinggi yang hanya 30min berkereta dari rumah kami. Pusat peranginan yang terkenal di Johor ini sememangnya menjadi tumpuan orang ramai pada hujung minggu daripada asik lepak di rumah sahaja. Maka, kami singgah dulu ke Bandar Penawar untuk membeli makanan sebelum lepak di Tanjung Balau.

Bandar Penawar yang sunyi.

Petang yang agak panas tidak menghalang kami dan pengunjung lain dari beraktiviti di Tanjung Balau. Pantainya yang landai dan kemudahan yang ada, menjadi keselesaan bagi semua pengunjung. Pengawal pantai juga sedia khidmat sekiranya berlaku kecemasan.


 

Kami di Tanjung Balau

Lepak-lepak sambil bersukan., hehe.

Setelah puas mandi manda, kami berkunjung pula ke Muzium Nelayan. Bayaran hanya RM2, memberi maklumat jelas mengenai aktiviti perikanan di Malaysia. Pelbagai info dan barang pameran menerangkan kepelbagaian cara dan peralatan menangkap ikan.

Kami di Muzzium Nelayan

Cantik sungguh!

Pelbagai bahan pemeran yang menarik.

Patung mini dengan lanskap perkampungan nelayan zaman dahulu.

Setelah puas menikmati keindahan pantai di tanjung Balau, kami melepak pula di Pantai Desaru, Kami tidak mandi di pantai Desaru ini kerana telah bersiap lebih awal setelah mandi di Tanjung Balau.

Melepak di pantai Desaru

Sesungguhnya kami sangat gembira dan ceria semasa sepetang di tempat tersebut.

ThE BatTLe LifE of mE: Picnic <b>di Desaru</b>

Posted: 23 Jun 2012 10:48 AM PDT

Dari pandangan kepada penulisan: Picnic <b>di Desaru</b>

Posted: 20 Jun 2012 10:30 PM PDT

Let's picnic not panic. Wuhuu dah lama tak main pantai nie. Even bila balik rumah, pantai adalah tempat wajib akan pergi, tapi tak pernah nak main air laut. Hanya mampu tengok dari tebing je. Kenapa? Entah laa no reason for that.
Trip selepas trip 24 jam itu telah diberi nama trip ke pantai dengan objektif untuk makan raja buah disamping ada juga spageti air tangan bakal perantin bulan 11 nanti. Bagus2 sebelum kasi suami makan, biar lab rat's yang rasa dulu. Tak sedap leh cakap depan2. Wakaka. Tapi best wei yang ko masak tu cuma.. Opss ada cuma ya. Cuma xde daging nak gigit. Seelok2nye guna laa daging burger xpyh laa guna daging yang dah kisar tu. Tapi nasib baik ada cendawan leh laa ku gigit juga.
Malam sebelum hari kejadian tu, hujan turun dengan lebatnye. So aku dah rasa frust time tu, sebab takut xleh main laut. Last main laut tiga tahun lepas dengan budak kos. Dalam hati masih lagi bagi harapan yang esoknye pasti hujan nie dah berhenti. Tapi.... sehingga ke time bertolak pun masih lagi hujan. Dan kerana hujan aku lewat bangun. Waaaa nagis nasib baik orang tak tinggal.
Kami picnic kat Desaru. Kenapa Desaru? Sebab ada 2 orang lab rat's orang JOHOR xpernah sampai Desaru. Motifff sangat. Sampai Desaru tu hujan masih lagi rintik2. Tu yang budak 2 orang dalam gambar atas letak surat khabar atas kepala. Hujan ke xhujan ke orang tetap ramai k. Masa kiteorang sampai tu dh ada yang kat dalam air. Woo semangat. Pe2 pun kiteorang sampai kiteroang makan dulu. Isi tenaga sebab nak jadi buaya nie. Katanya.
p/s ~ nak durian lagi!!!!

ads