ads

Rabu, 6 Jun 2012

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


masam manis: Ke <b>Tangkak</b> meminang Tuan Puteri...

Posted: 28 May 2012 06:38 PM PDT

Assalamualaikum

Rasa-rasanya ramai ibu bapa yang sibuk menghantar anak-anak mereka ke Matrikulasi semalam. Kepada semua bakal-bakal mahasiswa dan mahasiswi sekalung tahniah dari ita buat semua yang berjaya tak kiralah ke Matrikulasi, IPTA atau IPTS. Tahniah!


Rasa-rasanya macam baru semalam ita menghantar Amirul ke MRSM, rupa-rupanya telah 6 tahun ianya berlalu. Kini anak emak dah meningkat dewasa. Kini dah melangkah pula ke farsa baru. Kehidupan di kampus yang mungkin satu pengalaman berharga yang amat di impi-impikan. Besar harapan emak, ayah dan adik-adik untuk melihat abang berjaya. Berlajarlah bersunguh-sungguh anakku.. semoga setiap apa yang diimpi-impikan akan tercapai. Emak dan ayah hanya mampu mendoakan dari kejauhan. Tekun dan usaha , tangga kejayaan. Jadikan ianya satu semangat untuk menerpa kejayaan yang lebih baik. Jangan di persia-siakan peluang yang ada.. Berusaha , berdoa dan bertawakal.. insyaallah kejayan akan sentiasa bersama mu..

Sebelum pulang kami sempat singgah di Kolam Air Panas Gunung Ledang atau Air Terjun  Air Panas Gunung Ledang yang terletak di Sagil, Tangkak. Nama sahaja air panas tapi airnya tidak lah panas. Ia merupakan kawasan tumpuan pengunjung tidak kiralah dari dalam atau dari seberang tambak untuk berkelah dan mandi manda.

Walaupun ita ni tinggal di JB, tapi ita tak pernah lagi berkesempatan ke Gunung Ledang. Selalu dengar suami ita cerita aje.. Suami ita ni dah 3 kali mendaki Gunung Ledang semasa beliau belajar di MRSM Muar. Ia adalah aktiviti kokorikulum di MRSM  yang pernah di ikuti dan amat di minati oleh suami ita. Kalau dengar cerita dan pengalaman beliau semasa mendaki Gunung Ledang, terasa seram pun ada juga. Katanya pelbagai peristiwa aneh yang beliau dan rakan-rakannya alamai sewaktu berada di Gunung Ledang.

Salah satu peristiwa yang masih segar dalam kotak ingatan beliau dan sering di ceritakan pada anak-anak ialah..
Penemuan belalang mekah yang berwarna-warni, bukan seekor malah beratus2 dan beribu2 ekor.
Sewaktu berkemah pada waktu malam yang gelap, beliau melihat banyak sangat kerdipan lampu seolah lampu pelita yang di nyalakan pada malam 7 lekor. Sedangkan kawasan itu adalah kawasan hutan yang tak berpenghuni.
Kawasan di atas gunung yang dikatakan sangat sejuk, seperti berada di Cameron Highland. Sehingga semua peserta terpaksa menyarungkan baju sejuk.
Beliau dan rakan-rakannya juga menemui satu kawasan yang lapang dan bersih seakan tempat bersembahyang kerana terdapat batu yang seakan mimbar masjid. Dan banyak terdapat pokok senduduk putih yang tumbuh di celah-celah batu di situ.
Beliau juga menyatakan seorang rakan beliau terkena demam panas kerana mematahkan pokok senduduk di situ.
Sewaktu berkhemah pada malam hari, seorang rakan beliau juga demam panas yang teruk kerana beliau ternampak kelibat Sang Belang.. uiii... meremang bulu tengkuk!!
Ada berani??

Gunung Ledang seringkali di kaitkan dengan unsur mistik lagenda Tuan Puteri Gunung Ledang yang menolak peminangan Sultan Melaka. Penolakan secara baik Tuan Puteri Gunung Ledang yang meletakkan beberapa syarat yang tidak masuk akal, masih lagi menjadi satu cerita dongeng yang hingga kini masih lagi diceritakan pada anak-anak kecil.

Kedatangan tuan hamba ke Gunung Ledang bukanlah untuk meminang Tuan Puteri Gunung Ledang untuk anak teruna hamba.. Aii.. Tuan Puteri anak hamba baru sahaja nak melangkah ke alam Matrik.. macam mana lah nak meminang tuan puteri yang cantik rupawan..

Kenapalah tuan puteri letakkan hantaran yang mahal.. kan.. sekarang semua gadis-gadis di Malaysia ni turut meletakkan hantaran yang mahal tuan puteri Oiiii...

Batu kikir jomatan bosi
Gulai udang sebelangor
Cubooo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo ayiiih....

Tapi kedatangan ita ke Gunung Ledang bukanlah untuk mendaki, sebaliknya untuk meninjau-ninjau lokasi yang menjadi tarikan ibu bapa untuk membawa anak-anak mereka mandi manda dan berkelah terutamanya pada musim cuti sekolah ini.
Masa ita pergi ni, memang ramai sangat orang, maklumlah musim cuti sekolah.

Jom lah kita tinjau-tinjau kawasan sekitar kolam air di kaki Gunung Ledang ni.. manalah tau kot-kot ada perancangan untuk membawa anak-anak berkelah semasa musim cuti sekolah ni..
 

Gunung Ledang silamnya dipanggil "Mount Ophir" oleh orang-orang Portugis.( sumber sejarah Melaka di Perpustakaan Lisbon, Portugal) yang menguasai negeri Melaka pada tahun 1511. Merupakan sebuah gunung yang terdapat di daerah Ledang, negeri Johor Darul Takzim, Malaysia. Terletak berdekatan dengan sebuah pekan kecil iaitu Asahan, Melaka. Dengan ketinggian 1,276 meter, 4,187 kaki (dari aras laut) Gunung Ledang merupakan gunung yang tertinggi di selatan Semenanjung Malaysia. Jika berada di atas gunung ini pada hari yang cerah, seseorang boleh melihat Selat Melaka dan Sumatera, Indonesia dengan jelas.
  
Di kawasan gunung ini juga pernah diceritakan wujudnya emas dan pernah ditemui di suatu kawasan gunung yang dinamakan Gunung Gemih. Cerita orang dahulu,, ketika Gunung Ledang masih baru didaki orang dan belum mendapat jalan mendaki seperti sekarang. Sesiapa yang sedang mendakinya akan merasakan sesuatu yang luarbiasa seolah-olah sedang berada di suatu tempat yang sangat indah. Maknanya semangat Puteri Gunung Ledang masih wujud di Gunung Ledang. 
Terdapat beberapa pendapat yang popular berhubung dengan asal-usul nama gunung ini. Menurut satu pendapat, sejarah purbakala menunjukkan bahawa Gunung Ledang adalah tempat yang mengandungi begitu banyak simpanan emas, menarik pedagang sehingga sejauh Greece dan China. Nama `Ophir' itu sendiri dikatakan berasal dari bahasa Ibrani. Dalam kurun ke-14, pelayar Cina yang berulang-alik di Selat Melaka memanggil gunung tersebut sebagai 'Kim Sua' yang bermaksud 'Gunung Emas' (Golden Mountain). Satu sumber lain mengatakan bahawa Jawa ketika pemerintahan empayar Majapahit telah menamakan gunung tersebut sebagai 'Gunong Ledang', yang membawa maksud 'gunung dari jauh'.

Kepada yang berhajat untuk mendaki Gunung Ledang, ada 3 runut untuk mendaki :

1. Dari Asahan,Melaka, masuk ke sebelah kanan menuju ke Gunung Ledang. Laksamana Hang Tuah dipercayai menggunakan denai ini. Anda boleh mula dari kolam air di Kampung Asahan.

2. Dari Lebuhraya Utara-Selatan, susur keluar Tangkak menuju ke Jementah/Segamat di sebelah kiri lebuh raya. Anda akan jumpa Sagil. 10 km dari Tangkak menuju ke Segamat, anda akan jumpa air terjun Ayer Panas di sebelah kiri, kilang getah dan Estet Ledang Baharu. Dari air terjun , anda boleh ikut runut Sagil menuju ke puncak Gunung Ledang. Jalan ini lebih popular. Hanya 2-3 jam dikatakan boleh sampai ke puncak.

3. Dari Tangkak ke Segamat, ada satu jalan ke puncak stesen radio, stesen telefon RTM, Telekom Berhad dan empangan air. Tetapi jalan ini ditutup kepada orang ramai.


ANTARA MAKLUMAT PENTING BERKAITAN SEJARAH GUNUNG LEDANG YANG BELUM DI KETAHUI UMUM IALAH 
  1. Ledang, menurut Kamus Dewan ialah dari segi Bahasa Jawa yang bererti menunjuk-nunjukkan diri seseorang yang ego.

  2. Adalah dipercayai, nama Gunung Ledang ini dicipta oleh Kerajaan Majapahit yang telah berkuasa di negeri ini sebelum kebangkitan kerajaan Melaka. Maksudnya Gunung Ledang itu ialah gunung yang tinggi.

  3. Maklumat daripada Sejarah China pula, Laksamana Cheng Ho dikatakan pernah melawat Gunung Ledang. Beliau dikatakan melawat lombong-lombong emas di Gunung Ledang dan mengambil contoh emas-emas tersebut untuk pengetahuan rajanya.

  4. Di keliling kemuncak Gunung Ledang terdapat 7 buah kemuncak rendah. Setiap satunya mempunyai legendanya yang tersendiri.

  5. Yang paling aneh sekali ialah Legenda Gunung Gemih yang ceritanya ada sebuah gua emas yang dikawal rapi oleh penunggunya seekor lembu emas.

  6. Dalam peta lama Portugis, nama GEMIH ini ditulis sebagai "GUMMAY" yang bermaksud sebuah pusat perusahan emas.

  7. Menurut kolonel Gerini ( 1904 ), Gemih masih merupakan pusat perlombongan emas orang-orang Melayu di Gunung Ledang sehingga tahun 1817.

  8. Rounsevelle Wildman, seorang penulis terkenal dari Amerika Syarikat telah menemui seketul logam yang diambil dari kawasan lombong di tebing Sungai Gemih pada tahun 1894, apabila dileburkan didapati mengandungi emas.

Ada sesuatu yang istimewa di Gunung Ledang yang penuh dengan legenda ini, iaitu terdapat 3 puncak yang salah satunya dinamakan sebagai Puncak Mahligai, dipercayai puncak tempat Puteri Gunung Ledang bersemayam dan bermain-main dengan dayangnya. 
Kesan sejarah gunung ini masih utuh disini. Terdapat satu batu bersurat dalam tulisan jawi tidak berapa jauh dari puncak G. Ledang di Asahan Trail. Disini juga menjadi tempat berteduh dan berlindung dari mentari bagi pendaki sekiranya cuaca begitu panas di puncak.
 
Penemuan taman yang penuh dengan bunga orkid yang indah dan tersusun rapi oleh Alfred Wakauce, seorang sejarahwan British pada tahun 1854, tidak boleh dianggap sebagai biasa. Mungkinkah di tempat itu tempatnya Hang Tuah bertemu Puteri Gunung Ledang untuk menyampaikan hajat hati Sultan Melaka hendak meminang puteri yang cantik dan jelita itu? Ataukah di situ tempat Puteri Gunung Ledang menyamar sebagai perempuan tua yang menguji kesabaran utusan Sultan Melaka ini, hanya Allah swt saja yang Maha Mengetahui..

Rujukan :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_Ledang
http://www.ogkl.com.my/infoGUNUNG/infoLedang.htm
http://lusuh.multiply.com/journal/item/230/Maklumat_penting_sejarah_gunung_Ledang_yang_terpendam...

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


masam manis: Ke <b>Tangkak</b> meminang Tuan Puteri...

Posted: 28 May 2012 06:38 PM PDT

Assalamualaikum

Rasa-rasanya ramai ibu bapa yang sibuk menghantar anak-anak mereka ke Matrikulasi semalam. Kepada semua bakal-bakal mahasiswa dan mahasiswi sekalung tahniah dari ita buat semua yang berjaya tak kiralah ke Matrikulasi, IPTA atau IPTS. Tahniah!


Rasa-rasanya macam baru semalam ita menghantar Amirul ke MRSM, rupa-rupanya telah 6 tahun ianya berlalu. Kini anak emak dah meningkat dewasa. Kini dah melangkah pula ke farsa baru. Kehidupan di kampus yang mungkin satu pengalaman berharga yang amat di impi-impikan. Besar harapan emak, ayah dan adik-adik untuk melihat abang berjaya. Berlajarlah bersunguh-sungguh anakku.. semoga setiap apa yang diimpi-impikan akan tercapai. Emak dan ayah hanya mampu mendoakan dari kejauhan. Tekun dan usaha , tangga kejayaan. Jadikan ianya satu semangat untuk menerpa kejayaan yang lebih baik. Jangan di persia-siakan peluang yang ada.. Berusaha , berdoa dan bertawakal.. insyaallah kejayan akan sentiasa bersama mu..

Sebelum pulang kami sempat singgah di Kolam Air Panas Gunung Ledang atau Air Terjun  Air Panas Gunung Ledang yang terletak di Sagil, Tangkak. Nama sahaja air panas tapi airnya tidak lah panas. Ia merupakan kawasan tumpuan pengunjung tidak kiralah dari dalam atau dari seberang tambak untuk berkelah dan mandi manda.

Walaupun ita ni tinggal di JB, tapi ita tak pernah lagi berkesempatan ke Gunung Ledang. Selalu dengar suami ita cerita aje.. Suami ita ni dah 3 kali mendaki Gunung Ledang semasa beliau belajar di MRSM Muar. Ia adalah aktiviti kokorikulum di MRSM  yang pernah di ikuti dan amat di minati oleh suami ita. Kalau dengar cerita dan pengalaman beliau semasa mendaki Gunung Ledang, terasa seram pun ada juga. Katanya pelbagai peristiwa aneh yang beliau dan rakan-rakannya alamai sewaktu berada di Gunung Ledang.

Salah satu peristiwa yang masih segar dalam kotak ingatan beliau dan sering di ceritakan pada anak-anak ialah..
Penemuan belalang mekah yang berwarna-warni, bukan seekor malah beratus2 dan beribu2 ekor.
Sewaktu berkemah pada waktu malam yang gelap, beliau melihat banyak sangat kerdipan lampu seolah lampu pelita yang di nyalakan pada malam 7 lekor. Sedangkan kawasan itu adalah kawasan hutan yang tak berpenghuni.
Kawasan di atas gunung yang dikatakan sangat sejuk, seperti berada di Cameron Highland. Sehingga semua peserta terpaksa menyarungkan baju sejuk.
Beliau dan rakan-rakannya juga menemui satu kawasan yang lapang dan bersih seakan tempat bersembahyang kerana terdapat batu yang seakan mimbar masjid. Dan banyak terdapat pokok senduduk putih yang tumbuh di celah-celah batu di situ.
Beliau juga menyatakan seorang rakan beliau terkena demam panas kerana mematahkan pokok senduduk di situ.
Sewaktu berkhemah pada malam hari, seorang rakan beliau juga demam panas yang teruk kerana beliau ternampak kelibat Sang Belang.. uiii... meremang bulu tengkuk!!
Ada berani??

Gunung Ledang seringkali di kaitkan dengan unsur mistik lagenda Tuan Puteri Gunung Ledang yang menolak peminangan Sultan Melaka. Penolakan secara baik Tuan Puteri Gunung Ledang yang meletakkan beberapa syarat yang tidak masuk akal, masih lagi menjadi satu cerita dongeng yang hingga kini masih lagi diceritakan pada anak-anak kecil.

Kedatangan tuan hamba ke Gunung Ledang bukanlah untuk meminang Tuan Puteri Gunung Ledang untuk anak teruna hamba.. Aii.. Tuan Puteri anak hamba baru sahaja nak melangkah ke alam Matrik.. macam mana lah nak meminang tuan puteri yang cantik rupawan..

Kenapalah tuan puteri letakkan hantaran yang mahal.. kan.. sekarang semua gadis-gadis di Malaysia ni turut meletakkan hantaran yang mahal tuan puteri Oiiii...

Batu kikir jomatan bosi
Gulai udang sebelangor
Cubooo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo ayiiih....

Tapi kedatangan ita ke Gunung Ledang bukanlah untuk mendaki, sebaliknya untuk meninjau-ninjau lokasi yang menjadi tarikan ibu bapa untuk membawa anak-anak mereka mandi manda dan berkelah terutamanya pada musim cuti sekolah ini.
Masa ita pergi ni, memang ramai sangat orang, maklumlah musim cuti sekolah.

Jom lah kita tinjau-tinjau kawasan sekitar kolam air di kaki Gunung Ledang ni.. manalah tau kot-kot ada perancangan untuk membawa anak-anak berkelah semasa musim cuti sekolah ni..
 

Gunung Ledang silamnya dipanggil "Mount Ophir" oleh orang-orang Portugis.( sumber sejarah Melaka di Perpustakaan Lisbon, Portugal) yang menguasai negeri Melaka pada tahun 1511. Merupakan sebuah gunung yang terdapat di daerah Ledang, negeri Johor Darul Takzim, Malaysia. Terletak berdekatan dengan sebuah pekan kecil iaitu Asahan, Melaka. Dengan ketinggian 1,276 meter, 4,187 kaki (dari aras laut) Gunung Ledang merupakan gunung yang tertinggi di selatan Semenanjung Malaysia. Jika berada di atas gunung ini pada hari yang cerah, seseorang boleh melihat Selat Melaka dan Sumatera, Indonesia dengan jelas.
  
Di kawasan gunung ini juga pernah diceritakan wujudnya emas dan pernah ditemui di suatu kawasan gunung yang dinamakan Gunung Gemih. Cerita orang dahulu,, ketika Gunung Ledang masih baru didaki orang dan belum mendapat jalan mendaki seperti sekarang. Sesiapa yang sedang mendakinya akan merasakan sesuatu yang luarbiasa seolah-olah sedang berada di suatu tempat yang sangat indah. Maknanya semangat Puteri Gunung Ledang masih wujud di Gunung Ledang. 
Terdapat beberapa pendapat yang popular berhubung dengan asal-usul nama gunung ini. Menurut satu pendapat, sejarah purbakala menunjukkan bahawa Gunung Ledang adalah tempat yang mengandungi begitu banyak simpanan emas, menarik pedagang sehingga sejauh Greece dan China. Nama `Ophir' itu sendiri dikatakan berasal dari bahasa Ibrani. Dalam kurun ke-14, pelayar Cina yang berulang-alik di Selat Melaka memanggil gunung tersebut sebagai 'Kim Sua' yang bermaksud 'Gunung Emas' (Golden Mountain). Satu sumber lain mengatakan bahawa Jawa ketika pemerintahan empayar Majapahit telah menamakan gunung tersebut sebagai 'Gunong Ledang', yang membawa maksud 'gunung dari jauh'.

Kepada yang berhajat untuk mendaki Gunung Ledang, ada 3 runut untuk mendaki :

1. Dari Asahan,Melaka, masuk ke sebelah kanan menuju ke Gunung Ledang. Laksamana Hang Tuah dipercayai menggunakan denai ini. Anda boleh mula dari kolam air di Kampung Asahan.

2. Dari Lebuhraya Utara-Selatan, susur keluar Tangkak menuju ke Jementah/Segamat di sebelah kiri lebuh raya. Anda akan jumpa Sagil. 10 km dari Tangkak menuju ke Segamat, anda akan jumpa air terjun Ayer Panas di sebelah kiri, kilang getah dan Estet Ledang Baharu. Dari air terjun , anda boleh ikut runut Sagil menuju ke puncak Gunung Ledang. Jalan ini lebih popular. Hanya 2-3 jam dikatakan boleh sampai ke puncak.

3. Dari Tangkak ke Segamat, ada satu jalan ke puncak stesen radio, stesen telefon RTM, Telekom Berhad dan empangan air. Tetapi jalan ini ditutup kepada orang ramai.


ANTARA MAKLUMAT PENTING BERKAITAN SEJARAH GUNUNG LEDANG YANG BELUM DI KETAHUI UMUM IALAH 
  1. Ledang, menurut Kamus Dewan ialah dari segi Bahasa Jawa yang bererti menunjuk-nunjukkan diri seseorang yang ego.

  2. Adalah dipercayai, nama Gunung Ledang ini dicipta oleh Kerajaan Majapahit yang telah berkuasa di negeri ini sebelum kebangkitan kerajaan Melaka. Maksudnya Gunung Ledang itu ialah gunung yang tinggi.

  3. Maklumat daripada Sejarah China pula, Laksamana Cheng Ho dikatakan pernah melawat Gunung Ledang. Beliau dikatakan melawat lombong-lombong emas di Gunung Ledang dan mengambil contoh emas-emas tersebut untuk pengetahuan rajanya.

  4. Di keliling kemuncak Gunung Ledang terdapat 7 buah kemuncak rendah. Setiap satunya mempunyai legendanya yang tersendiri.

  5. Yang paling aneh sekali ialah Legenda Gunung Gemih yang ceritanya ada sebuah gua emas yang dikawal rapi oleh penunggunya seekor lembu emas.

  6. Dalam peta lama Portugis, nama GEMIH ini ditulis sebagai "GUMMAY" yang bermaksud sebuah pusat perusahan emas.

  7. Menurut kolonel Gerini ( 1904 ), Gemih masih merupakan pusat perlombongan emas orang-orang Melayu di Gunung Ledang sehingga tahun 1817.

  8. Rounsevelle Wildman, seorang penulis terkenal dari Amerika Syarikat telah menemui seketul logam yang diambil dari kawasan lombong di tebing Sungai Gemih pada tahun 1894, apabila dileburkan didapati mengandungi emas.

Ada sesuatu yang istimewa di Gunung Ledang yang penuh dengan legenda ini, iaitu terdapat 3 puncak yang salah satunya dinamakan sebagai Puncak Mahligai, dipercayai puncak tempat Puteri Gunung Ledang bersemayam dan bermain-main dengan dayangnya. 
Kesan sejarah gunung ini masih utuh disini. Terdapat satu batu bersurat dalam tulisan jawi tidak berapa jauh dari puncak G. Ledang di Asahan Trail. Disini juga menjadi tempat berteduh dan berlindung dari mentari bagi pendaki sekiranya cuaca begitu panas di puncak.
 
Penemuan taman yang penuh dengan bunga orkid yang indah dan tersusun rapi oleh Alfred Wakauce, seorang sejarahwan British pada tahun 1854, tidak boleh dianggap sebagai biasa. Mungkinkah di tempat itu tempatnya Hang Tuah bertemu Puteri Gunung Ledang untuk menyampaikan hajat hati Sultan Melaka hendak meminang puteri yang cantik dan jelita itu? Ataukah di situ tempat Puteri Gunung Ledang menyamar sebagai perempuan tua yang menguji kesabaran utusan Sultan Melaka ini, hanya Allah swt saja yang Maha Mengetahui..

Rujukan :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_Ledang
http://www.ogkl.com.my/infoGUNUNG/infoLedang.htm
http://lusuh.multiply.com/journal/item/230/Maklumat_penting_sejarah_gunung_Ledang_yang_terpendam...

01 di tampoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tampoi - Google Blog Search


Aien Not Alien: Pengalaman <b>Di Tampoi</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:30 AM PDT





Entri kali ini aku nak kongsikan sedikit pengalaman mengikuti PAC AADK Siri 1/2012 yang bertempat di Klinik C&C 1 Malaysia Tampoi & beberapa aktiviti sampingan :


Hari Pertama :

  • Pendaftaran dan mendengar taklimat awal. Masa ni aku terjumpa 2 orang course-mate yang berasal dari Batu Pahat, diorang terperanjat tengok aku dari Melaka datang JB, rupa-rupanya semua baru tahu calon Zon Selatan berpusat di JB. 
  • Selesai taklimat terus menduduki Ujian Psikologi yang boleh tahan Psiko-nya dengan masa yang terhad, terkojar-kojar den nak menjawab eaa...haha~
  • Habis Ujian Psikologi terus LDK untuk aktiviti yang memerlukan KBKK dibuat dalam 2 Sesi Bahasa Melayu dan 2 Sesi Bahasa Inggeris. Berbincang sesama ahli kumpulan dan buat pembentangan. Hampir 2 tahun habis belajar, berkarat otak...kikiki~
  • Sudah LDK ada Pengucapan Awam, tajuk dah diberi awal-awal jadi dalam keadaan rushing nak alert Jadual Kumpulan yang sentiasa bertukar ikut aktiviti semua calon kena bersedia dengan isi-isi penting untuk Pengucapan Awam. Agak mendukacitakan aku terlepas pandang "Tidak Dibenarkan Membawa Sebarang Nota Semasa Berucap" dengan slumber ya-yaaa aku pegang kertas sambil bercakap. POTONG MARKAH. Menyesal tak sudah sampai aku terus bad-mood. *Kalau-kalau tak dapat dah tahu sebab apa.
  • Sebelah malam disebabkan bad-mood kawan aku ajak jalan-jalan cuci mata kat Jusco Bukit Indah. Tengah jalan-jalan cuci mata mak aku SMS "Jangan putus asa, esok buat yang terbaik...." terus semangat kembali semula. Habis cuci mata pergi makan Laksam dekat kedai Pokok Ceri, sedapppp gilerrr Laksam!!! Balik rumah buat persiapan untuk Public Speaking keesokkan harinya.
Hari Kedua......BERSAMBUNG.

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


S.C.R.A.T.C.H: Nenek Zaharah <b>di Johor Bahru</b>

Posted: 01 Jun 2012 10:43 PM PDT

Beberapa hari selepas itu, SCRATCH-er kami di Johor, Cik Zetty Abdillah telah ke Taman Universiti, Skudai, Johor bersama Sabariah untuk melawat Nek Zaharah.

Nek Zaharah sudah berumur 75 tahun, kematian suami sejak tahun lalu dan kini tinggal sendirian bersama 10 ekor kucingnya. Nek Zaharah tidak mempunyai anak. Namun sekali-sekala, anak tiri beliau akan datang membantu dan menjengah keadaan Nek Zaharah.
Rutin harian Nek Zaharah setiap hari ialah menaiki bas ke pasar Taman U untuk memberi makan kucing-kucing yang dibuang di sana. Ada anak-anak kucing yang dibawanya pulang kerana kasihan, meskipun berbekalkan beg plastik/kotak dengan menaiki bas.
Gambar-gambar ini merupakan antara kucing-kucing yang mendiami rumah Nek Zaharah.
Kucing yang diberi nama Ben-10. Dikutip dari dalam longkang dengan mata yang penuh berlumpur. Sekarang dah handsome :D
Yang di atas ni Mok namanya. Ditemui oleh Nek Zaharah dalam keadaan kakinya terkulai dan membusuk. Kerana tiada wang, Nek Zaharah hanya mencurahkan minyak gamat pada kaki yang membusuk. Keesokannya, kaki yang terkulai tertanggal sendiri. 
Mok sudah dimandulkan oleh Nek Zaharah.
Ada beberapa ekor yang masih belum dimandulkan. Setelah berbincang dengan Dr Marlia dari Klinik Haiwan Tiram yang pernah menjalankan program Cat Speutering Day dengan SCRATCH, 4 ekor kucing Nek Zaharah di hantar ke sana untuk dimandulkan menggunakan Dana SCRATCH.
Terima kasih kepada SCRATCH-ers kami di JB, Cik Zetty dan Afiq Luqman yang sudi meminjamkan carriers dan menguruskan penghantaran pergi balik kucing-kucing ini dari rumah Nek Zaharah ke Klinik Haiwan Tiram. Terima kasih sekali lagi kepada Cik Zetty yang membiayai kos boarding kucing-kucing betina milik Nek Zaharah.

01 di mersing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di mersing - Google Blog Search


Hujung Dunia: Hujan Ribut <b>di</b> jalan <b>Mersing</b>-Jemaluang

Posted: 22 May 2012 03:16 AM PDT

 Nota : Setelah beberapa hari cuaca yang sanat panas, tiba-tiba hujan yang sangat lebat beserta angin ribut yang mampu  mematahkan dahan-dahan pokok. Tingkap kaca yang berat & ketat lokasi foto ini diambil terbuka di'tarik' angin & langsir 'terbang'  keluar. Suatu yg tak pernah berlaku di sini.
Kiri-kanan jalan sepanjang perjalanan pulang dari MRSM ke bandar Mersing dipenuhi daun-daun dan dahan-dahan pokok yang patah dan tumbang.
 Tanda-tanda kekuasaan Allah swt !

Hujung Dunia: Senja <b>di Mersing</b> Laguna

Posted: 28 Apr 2012 06:43 AM PDT

( Selatan Mersing Laguna-2021)
 Pulau Setindan sayup-sayup di tengah laut. 3 buah pulau buatan akan terbina dengan projek tambakan laut selama 7 tahun sehingga ke pulau tersebut
 Pemandangan indah dan istimewa ini akan lenyap apabila Mersing Laguna terbina
 Senja yg indah..Menikmati sebelum semuanya tinggal kenangan apabila projek akan bermula tak lama lagi


 Anak-anak Mersing Laguna 2021..
 Selamat tinggal Mersing lama..
Selamat datang Mersing Laguna..

01 di pontian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pontian - Google Blog Search


ahmadmaslan.com: Sembilan lagi sekolah agama baru <b>di Pontian</b>

Posted: 28 May 2012 01:15 PM PDT


Ahmad Maslan menyampaikan pencetak komputer kepada Junaidah Baharon ketika merasmikan Mesyuarat Agung PIBG Sekolah Rendah Arab Bersepadu Benut di Pontian, baru-baru ini.

PONTIAN 28 Mei - Kerajaan negeri akan membina sebanyak sembilan buah lagi sekolah agama dalam Parlimen Pontian untuk menampung keperluan kira-kira 5,000 pelajar yang menumpang di sekolah kebangsaan.

Ahli Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan berkata, sekolah agama tersebut ialah Sekolah Agama Tanjung Air Hitam, Seri Pulai, Jaya Mulia, Seri Semangat, Seri Bugis, Sanglang, Seri Anom, bangunan tambahan Sekolah Agama Parit Semerah dan Bandar Pontian yang masing-masing memakan belanja RM1.2 juta hingga RM1.5 juta.

Menurutnya, pembinaan bangunan baru atau tambahan satu blok bangunan dua tingkat yang mengandungi enam bilik darjah serta lain-lain kemudahan itu dilaksanakan oleh Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) bagi memenuhi keperluan semasa penduduk.

"Ia juga bagi memenuhi harapan pemilik tanah yang telah mewakafkan tanah bagi tujuan pembinaan sekolah agama di tempat mereka. Kelewatan itu juga telah menjadi isu pada pilihan raya umum 2004 dan 2008 dan diharap pembinaannya akan memberi kelegaan kepada orang ramai.

"Dengan adanya bangunan baru kelak, ia akan memberikan keselesaan kepada pelajar dan guru-guru untuk menjalankan aktiviti mereka berdasarkan kesesuaian semasa," katanya ketika merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Rendah Arab Bersepadu Benut di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Guru Besarnya, Junaidah Baharon dan Yang Dipertua PIBG, Ahmad Yahya Damiran dalam majlis yang turut menyaksikan pelancaran Dana Pembangunan Insan (DP) SRAB bertujuan mengumpul sumbangan bagi menjalankan pelbagai aktiviti serta membantu pelajar kurang berkemampuan.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengalu-alukan penubuhan dana tersebut yang mampu meningkatkan lagi kerjasama antara pihak sekolah dan ibu bapa dalam melaksanakan beberapa aktiviti bagi faedah bersama.

"Ia juga peluang kepada ibu bapa dan orang ramai untuk memberikan sumbangan ikhlas mereka bagi sama-sama membangunkan bidang pelajaran sejajar dengan transformasi pendidikan negara," katanya.

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


gamelan: Pengalaman <b>di</b> pantai Baron,<b>Kukup</b>,Krakal

Posted: 28 May 2012 03:24 AM PDT

Pada pukul 06.30 aku dan warga desaku berpariwisata ke pantai baron,kukup,krakal.Kami menaiki bus pariwisata dan berkumpul di depan gereja. Tempat tujuan pertama di pantai baron,ke dua pantai kukup,dan ke tiga dipantai krakal.Semua warga terlihat gembira dengan diadakan piknik itu.Sebelum berangkat di buka dengan doa,selama perjalanan di dalam bus ada orang yang mendengarkan music,tidur,cerita dan lain-lain.Tetapi aku di dalam bus tidur.

Setelah sampai semua turun dari bus dan menikmati hawa di pantai baron.Anak-anak senang bermain ombak dengan asyik.Setelah waku sudah habis di pantai baron, lalu semua warga melanjutkan perjalanannya di pantai yang satunya yaitu pantai kukup.Setelah sampai semua warga juga menikmati hawa segar pantai kukup.Di pantai kukup aku membeli baju dan seluruh warga juga berbelanja.Di pantai kukup teryata anginnya sangat besar dari pada di pantai baron.Anak-anak di pantai kukup tidak bermain air tetapi asyik mencari ikan dengan jaring.Waktu sudah habis dan semua warga kembali ke bus untuk kembali ke rumah.

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


Pelanggan Pertama Servis Kereta <b>Di</b> Pusat Servis Hyundai <b>...</b>

Posted: 03 Mar 2012 04:17 AM PST

Hari ini hari Sabtu, Pusat Servis Hyundai Plentong dibuka separuh hari sahaja. Mia telah booking untuk servis semalam. Pegawai yang bertugas Rahimin kata pukul 8.30 pagi, kereta mesti dah ada di situ.
Makanya, pagi-pagi tadi Mia dan Suami Mia bersiap-siap lebih awal dan sampai dalam pukul 8.00 pagi. Tak sangka pula jadi pelanggan pertama servis kereta pada hari ini. Sukanya.
Meter dah menunjukkan 41 750, patutnya buat major service tapi cuma buat normal service dan tukar air filter. Kemudian kami berjalan kaki ke cafe yang berdekatan untuk bersarapan. Sedang tengah bersarapan sambil baca paper Harian Metro, Mia dapat panggilan dari pusat servis Hyundai menyatakan bateri kereta sudah lemah dan perlu ditukar baru. Hmmm...  belum pernah tukar lagi sejak dibeli Januari 2010 yang lepas. Mungkin dah tiba masanya. Nanti tak pasal-pasal tak hidup plak kat mana-mana, kan susah. Jadi, kami pun setuju untuk ditukar baru. Harganya hampir RM 280.00 rasanya. Bila dah diskaun, dapat RM 264.00.
Hari ini sahaja kos yang keluar hampir RM 500.00. Lagipun kereta ni, Mia guna hari-hari untuk pergi kerja. Kami pulang dalam 9.30 pagi. Banyak lagi kereta yang diservis hari ini. Lega... nasib baik jadi pelanggan pertama hari ini. Syukur sangat-sangat.....







p/s: sayang betul kat kereta ni.....
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved