ads

Khamis, 27 Disember 2012

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 09:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Simpang Kiri: PANAS SUNGGUH HARI NI...KUGAGAHI JUA

Posted: 25 Jul 2012 04:17 AM PDT

Pagi ni kerja seperti biasa. Tamat jam 1.30 petang. Sampai simpang tiga Seri Medan tu confius, sama ada nak belok ke kanan iaitu balik rumah untuk tidur, atau belok kiri menuju ke Parit Yani....
Akhirnya gerak hati belok ke kiri...
Destinasi rumah customer. Dua kotak Kopi Kelapa Dara dibelinya. Kemudian aku call abang aku Ustaz Baharuddin. Malam ni jam 1.00 pagi dia nak berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah. Aku buka booth kereta, alamak jek kereta aku tertinggal kat kereta Kancil. Nak jalan terus ke Rengit? Kalau bocor tayar tengah jalan macamana? Ah...tawakkallah.....
Baru berapa minggu tak jalan kat Pt Yani ke Seri Bengkal ni, jambatan tu dah berpindah, jalan dah baru, ni 2 km dari Parit Yani menuju ke Pt Yob - Seri Bengkal.
Dua selekoh maut di Jalan Seri Bengkal dekat Seri Gading tu pun dah jadi jalan yang lebar....wau...bestnya...tak payah pulas stering lagi.....laju....laju....!

Persimpangan jalan Seri Bengkal...ke kanan ke Batu Pahat, ke kiri ke Parit Raja...depan tu dulu semak aje, sekarang dah jadi kota besar!
Ah....belok ke Pt Karjo ......dah ada pusingan U di situ, lebih selamat daripada jalan yang lama....
Dari Pt Karjo aku tembus ke Pt Kemang.....
Singgah di Salleh Food....taukeynya jutawan ni....income 6 angka sebulan...lagi-lagi raya ni
Nak beli apa ya....nak bawak buah tangan ni...
Beli ni ok lah...RM 13.00...Nama kuih ni apa, aku lupa, emak aku kata Kuih Pulau Pinang, kalau aku yang buat aku bubuh nama Kuih Sarang Lebah?
Pt Rejosari pulak aku redah, rajinnya orang kampung ni, tepi jalan pun mereka tanam pisang
Persimpangan Kg Seri Bahrom, sampailah aku rumah abang aku....dia tak nak diambil gambarnya kerana dia tu handsome sangat macam Yusuf Haslam masa muda-muda! Semoga kakandaku selamat pergi dan selamat kembali ke tanah air ya...
Balik .....lalu rumah bekas makwe lama aku ....entah berapa anak dia sekarang.....hahahahahaha! Agaknya 12?
Pukul 5.00 petang sampailah sudah di Batu diPahat...Panasnya, seronoknya kalau masa panas macam ni berendam di dalam air terjun.....
Beli kat sini Pn Pida...garenti lauk berbuka tak basi dan menyakitkan usus-usus di dalam perut kita. Lokasi ni ikut dari Hotel Pelikan belok Klinik Nur jalan terus jangan belok-belok, ada selekoh belok kanan sikit. Carilah di barisan kedai-kedai tu. Ada dua restoran asam pedas di situ. Harga pun ok...mesra pelanggan sangatlah.

Dua potong ikan pari, dan dua ekor ikan kembung besar RM 15.00...Oklah tu, petang tadi cuma ada 3 jenis ikan yang ada. Kepala ikan merah tu aku tak minat, nanti otak tak cerdas....?
Kesian kan isteri aku nak tolong suami dia tambah pendapatan, sebab tu aku beli asam pedas di Batu Pahat tadi, jadi taklah penat sangat.....tapi dia kena masak nasilah jugak....huhuhu

Alat Berat "Bego" Terpelosok <b>di Parit</b> | Portal Berita Wonogiri

Posted: 04 Aug 2012 09:10 AM PDT

Alat Berat " Bego " Terpelosok | Foto Sugiyarno

INFOWONOGIRI.COM – SIDOHARJO – Bego  sebuah kendaraan alat berat yang digunakan untuk meratakan tanah, mengalami kecelakaan terperosok ke parit di tepi Jl Sidokriyo Sidoharjo, Sabtu (4/8) dekat penggilingan batu di wilayah desa setempat.

Menurut informasi warga desa setempat, bego itu terperosok karena jalanya menepi, sementara jalan yang dilalui tidak mampu menahan beban kendaraan tersebut. Akibatnya alat berat tersebut terguling ke parit. Tidak ada korban jiwa, operator bego berhasil menyelamatkan diri.[nono@infowonogiri.com]

Incoming search terms:

  • video kecelakaan alat berat bego

PETANI KELUHKAN ZAT ASAM PADA LAHAN

Posted: 01 Aug 2012 05:22 AM PDT

Sejumlah petani di jalan ahmad yani dua, desa parit baru, kabupaten kubu raya mengeluhkan tingginya zat asam pada lahan pertanian mereka.

Akibatnya, tanaman padi banyak yang berwarna merah.

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Oct 2012 07:54 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2012 08:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2012 07:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sampah Membludak <b>Di</b> Kota Tanjungbalai | Harian Berita Sore

Posted: 04 Jul 2012 01:25 AM PDT

TG. Balai-(Berita) : Tukang sapu sampah Dinas Pasar dan Kebersihan jalan Raya Inti Kota dan sekitar kota Tanjungbalai diketahui cukup banyak, bahkan membludak, namun sampah dijalan Inti Kota dan sekitar masih bertumpuk serta berserakan,  di jalan Vetran, jalan Suprapto, jalan SM. Raja, jalan besar Teluk Nibung, jalan Asahan, jalan Sei Dua, jalan Jamin Ginting, jalan Jendral Sudirman kota Tanjungbalai. Pengamatan wartawan dilapangan, Selasa (03/7) sekitar pukul 18. 00 s/d pukul 20. 30 Wib. Namun sampah di tempat pembuangan sampah tidak diangkut, sehingga sampah tersebut berserakan dijalan.

Padahal tukang sapu sampah Dinas Pasar dan Kebersihan jalan Inti Kota dan sekitarnya mencapai ratusan orang, lain pengkoret parit dan tukang babat rumput, namun parit/riol banyak tumpat, saat hujan turun air di jalan Inti Kota dan sekitarnya tidak jalan sehingga air hujan tersebut merendam badan jalan, seperti jalan Gereja, jalan A. Yani, jalan Jalius, jalan Pahlawan dari depan kantor PN sampai Kuda Putih, jalan Suprapto dekat TPO sampai kejalan besar Teluk Nibung percis depan Mesjid Menara Lima.

Hujan, Senin (02/7) sekitar satu jam, karena parit/riol tumpat air hujan tenggelamkan badan jalan, genangan air di badan jalan itu masuk kerumah warga penduduk, warga dan pedagang disekitar parit/riol tumpat itu mengaku mengeluh pada wartawan, setiap hujan turun air hujan masuk kerumah mereka, hal ini sudah lama terjadi, namun Walikota C/q Dinas terkait belum berupaya untuk mengatasinya, terkesan Walikota tutup mata, untuk masyarakat maupun pedagang meminta Walikota segera mengatasinya agar mereka warga maupun pedagang tidak terganggu.

Kadis Pasar dan Kebersihan kota Drs. Syarifuddin yang di konfirmasi wartawan di kantornya baru-baru ini, terkait tukang sapu dan pengkorek parit/riol Dinas Kebersihan mengatakan, tukang sapu jalan 230 orang dan korek parit/riol 50 orang lebi dan tukang babat rumput 25 orang, tugas mereka dibagi tiga seep, pagi, siang dan malam hari. Dam Truk 16 dan Engkel dilengkapi supir dan kernetnya sama tugasnya, tetapi kalau sampah/parit masih belum bersih, itu tentu terkait kondisi, atau masyarakat tidak membuang sampah pada tempatnya, sehingga sampah berserakan kejalan, dihimbaulah masyarakat membuang sampahnya pada tempatnya agar sampah tidak berserakan.-(SYN).

JPNN.COM : Gelapkan 7 Motor untuk Bayar Judi Bola

Posted: 07 Jul 2012 01:05 AM PDT

PONTIANAK – Tujuh sepeda motor digelapkan spesialis tindak pidana pencurian di wilayah hukum Sektor Pontianak Selatan. Setelah melakukan aksi tersebut, pelaku dengan sigap melarikan diri ke luar kota. Kendati demikian, langkahnya tidak berjalan lama. Berkat informasi masyarakat dan penyidikan tim aparat kepolisian, dia dibekuk di Jalan Parit Tengkorak, Kubu Raya, Jumat (6/7).

Jun (28), terus berkilah saat diinterogasi polisi. Dia mengaku melakukan tindak pidana penggelapan, karena untuk membayar uang perjudian sepak bola. Modus operandi yang dilakukan tersangka, dengan cara meminjam barang bukti ke teman terdekatnya. Setelah kendaraan tersebut sampai ke tangannya, Jun langsung menggadai sepeda motor itu ke orang lain.  "Saya gadai tujuh kendaraan milik teman-teman saya itu ke orang tak dikenal senilai Rp2 juta," kilah tersangka.

Dia mengatakan, baru pertama kali melakukan aksi tindak kriminal itu. Setelah beraksi, langsung melarikan diri ke luar kota. Saat merasa aman, tersangka mengaku pulang ke Kubu Raya tempat sanak keluarganya. Namun nahas, kedatangannya telah diendus aparat penegak hukum. Tanpa melakukan perlawanan, dia digiring ke kantor polisi untuk diproses lebih lanjut.

Kapolsek Pontianak Selatan, Kompol I Gede S Wahyudi menuturkan, tersangka telah lama buron. Laporan masyarakat telah banyak yang masuk. Bukan hanya tindak pidana penggelapan, tersangka juga melakukan aksi kriminalitas lain. Itu dilakukannya telah bertahun-tahun. Bahkan, tersangka juga telah masuk ke penjara sebanyak tiga kali.
"Dia melakukan tindak pidana tersebut di wilayah hukum Pontianak Barat, Polresta, Sungai Raya, Pontianak Kota dan Pontianak Selatan. Tersangka ini, berhasil ditangkap karena nama dan wajahnnya sudah terdaftar," ungkapnya.

Atas perbuatan tersebut, tersangka dijerat dengan pasal 372 dan 378 KUHP tentang tindak pidana penggelapan dan penipuan. Dengan ancaman hukuman minimal empat tahun hukuman penjara.

"Kepada seluruh lapisan masyarakat, jangan mudah percaya dengan aksi serupa di kehidupan sehari-hari. Jika trejadi hal tersebut, segera laporkan ke pihak berwajib terdekat, agar kasus tersebut segera ditindaklanjuti," imbaunya.
 
Sementara itu, jajaran Polda Kalbar melakukan razia penyakit masyarakat. Dari razia itu, aparat kepolisian berhasil menjaring 50 pasangan tanpa ikatan resmi, Kamis(5/7) malam di hotel, cottage, dan villa di Pontaianak.
 
Petugas mendatangi salah satu hotel dan langsung mengecek satu per satu kamar dan ditemukan beberapa pasangan yang bukan suami istri usai melakukan hubungan intim. Melihat kedatangan petugas, beberapa pasangan mesum tersebut terburu-buru mencuci tubuhnya ke kamar kecil.

Petugas langsung melanjutkan ke salah satu villa dan juga menjaring beberapa pasangan bukan suami istri. Bahkan ada juga pasangan yang berlari untuk menghindari petugas kepolisian. Namun petugas kepolisian melakukan penyergapan menggiringnya ke mobil Dalmas.

Salah seorang yang terjaring mengaku, sewaktu dirazia, ia dan pacarnya yang sedang berada di dalam kamar hotel. Ia mengaku tidak melakukan apa-apa saat berduaan di dalam kamar. "Awalnya saya jemput dia. Dia minta carikan penginapan. Tiba-tiba polisi datang. Saya tidak ada buat apa-apa di kamar," katanya.

Polisi mengamankan pasangan tanpa ikatan resmi ke Direktorat Polda Kalbar untuk dilakukan pendataan dan diberikan peringatan, agar tidak melakukannya kembali. Sebelum petugas membawa pasangan yang terjaring, mereka melanjutkan kembali ke hotel di Jalan Ahmad Yani. Di hotel itu, petugas menjaring puluhan pasangan tanpa ikatan resmi.

"Mereka yang terjaring dilakukan pendataan dan diberikan peringatan serta dilakukan proses hukum, tentang tindak pidana ringan,"Kata Kabid Humas Polda Kalbar AKBP Mukson Munandar, Jumat (6/7).

Menurut Mukson, razia yang dilaksanakan jajaran Polda Kalbar itu merupakan kegiatan rutin. Dengan tujuannya, mengantisipasi penyakit masyarakat yang meresahkan.
 
"Kita menertibkan penyakit masyarakat, agar mereka mengetahui dan menaati peraturan, seperti memiliki KTP. Masyarakat harus mengetahui bahwa KTP merupakan suatu kewajiban bagi setiap warga negara, supaya di suatu hari ada hal-hal yang tidak diinginkan mudah diketahui," ungkapnya.

Apabila ditemukan barang-barang yang mencurigakan, lanjut Mukhson, seperti narkoba, Sajam dan bom tetap akan ditindak dan diserahkan ke bagian yang menangani kasus tersebut. Terkait antisipasi maraknya isu bom, antisipasi yang dilakukan adalah dengan  razia. "Dari enam orang yang terjaring akan dibawa ke pengadilan. Mereka nantinya akan mengikuti sidang tipiring," tegasnya.

Mukson menambahkan , pihaknya akan melakukan razia rutin. Sasarannya tempat-tempat penginapan serta lokasi yang disinyalir mengarah pada tindakan kriminal. "Bagi warga yang tidak mempunyai KTP, diharapkan mengurus ke kelurahan terdekat, supaya terdata di daerahnya," imbaunya. (rmn/adg)

01 di desaru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di desaru - Google Blog Search


VIVA <b>di</b> Lotus <b>Desaru</b> Beach Resort ! | Siti Kektus

Posted: 22 Dec 2012 06:22 PM PST

assalamualaikum. ;)


Lotus Desaru Beach Resort, Kota Tinggi, Johor.
akhirnya selesai sudah minggu ter-busy busy busy semester ini. VIVA dah selesai (sebut vaiva). yehuuuu ! lega gila weh. serius. hilang satu beban dah. cuma tinggal nak hadap final exam saje. bolehlah marathon tengok running man, merlin, modern family dengan girangnya lepas ni. nak bw laju2 dengan senang hatinya pon boleh dah. hihiii

* hai semuaa... teehee *



aku dan classmate yang lain p Lotus Desaru ni 18-19 disember lepas. bukan kitorang yang nak sangat pon, tapi dah orang yang uruskan viva nak buat kat sana, ikut saje lah. dapatlah holiday sekali kan. hehee tapi bayarannya boleh tahan lah jugak. kering jugak poket. walau bayaran mahal, tapi seronok giileerrrr.

bilik yang ditempah memang best ! 2 tingkat tuu. bila masuk je, semua dok menjerit-jerit sebab suka. hihiii sesuai lah dengan harganya. nasib baik berbaloi. kalau bayar mahal-mahal bilik tak setanding harganya, memang mengamuk kat situ jugak lah.



giliran aku bentangkan PSM lepas asar. lama tau nak menunggu dari pukul 8 pagi sampai pukul 4.30 petang. nervousnya tak usah cakap, dup dap dup dap. dan dan lah ada
swimming pool bersebelahan dengan bilik kitorang buat viva. memang rezeki lah mata-mata liar yang dok tengok gegirl2 ber-swimming suit tu. pakai baju biasa tak dibenarkan okeh.

 

main gelongsor air ni 5 kali. barulah cukup syarat. kehkeh

tak boleh mandi kat swimming pool tak apa. waterpark kan ada. hoho waterpark yang disediakan tak mencabar langsung. bagi orang yang sukakan adventure ini memang bukan tempatnya ye. apa guna dah bayar tapi tak main kat waterpark ni kan. permainan yang ada simple-simple je, tapi sebab ada kawan2 yang happening, terus jadi seronok gi-la. hihiii

hari-hari terakhir sebagai pelajar kian terasa. rasa sedih pulak. semester depan dah praktikal 6 bulan. memang tak akan jumpa lagi kawan-kawan yang dok jauh tuu sampailah hari konvo nanti. huaa ! nak nangis pulak rasanya. sobsob -_- 

# tempat ni jadikan tempat honeymoon pon seronok jugak. :)

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


Gambar Penampakan Hantu <b>Di</b> Surau Lama <b>Batu Pahat</b>

Posted: 17 Dec 2012 10:00 PM PST

Kisah mengenai penampakan hantu di Surau lama di Batu Pahat ini dikirim oleh seorang pembaca setia iaitu Encik Nasir Hamzah. Menurut beliau, dia tanpa sengaja telah terakam gambar entiti makhlus halus yang dipercayainya hantu. Dari segi  latar belakang surau berkenaan, ia sudah pun lama terbiar dan sering kali kejadian pelik dilaporkan oleh penduduk disitu.
Gambar Makhluk Halus di Surau Lama Yang Dirakam
cuba perhatikan betul2 dalam kotak  merah yg telah  aku  zoom kan..nampakkan? apa komen korang setelah melihat sendiri gambar ni?? aku pun seperti tak percaya.. tapi tak mustahilkan benda tu terakam sekali.. mulanya aku hanya suka2, tapi bila aku cek balik semula, terkejut aku… jadi aku pun kogsilah kat korang.. korang jangan cakap aku edit plak, aku memang tak pandai nak edit2 ni.. -Petikan dari Encik Nasir Hamzah

Sumber: Gambar Penampakan Hantu Di Surau Lama Batu Pahat | melvister.com 

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


15000 <b>Di Parit Raja</b> Petanda Sahih Anak Johor Bumi Kiyai Sudah <b>...</b>

Posted: 02 Dec 2012 08:31 PM PST

Lautan rakyat Johor kelmarin membanjiri Dataran Rakyat, Parit Haji Salleh Ros, Parit Raja sempena Himpunan Kebangkitan Rakyat Negeri Johor malam tadi.
Walaupun pada awalnya disebelah petang terdapat sedikit hujan, namun kehadiran luar biasa ini menunjukkan semangat perubahan politik rakyat negeri ini.

Program pada sebelah malamnya bermula dengan ucapan wakil-wakil badan bukan kerajaan NGO yang membawa agenda perjuangan hak rakyat.

Antaranya termasuk NGO Anti-PPSMI, Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Gerakan Mansuh ISA (GMI), Hak Air Untuk Semua (Haus), Gabungan Menuntut Royalti Kelantan 'R', Persatuan Anak Peneroka Felda (Anak), Gabungan menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), NGO Pengerang, serta NGO alam sekitar dan Anti Lynas.

Turut berucap menyemarakkan lagi himpunan kebangkitan rakyat malam tadi ialah Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim serta Tuan Haji Muhammad Sabu yang merupakan Timbalan Presedin PAS.


Mereka telah memberi ucapan penutup sekaligus menjawab beberapa tuduhan - tuduhan songsang yang dikemukakan oleh Umno sepanjang perhimpunan agung parti itu.
-----------------------------------------------------------
Mungkin ramai anak-anak muda yang tidak mengetahui tentang sekolah-sekolah pondok di Johor yang tidak kurang popular suatu ketika dahulu. Ramai pemuda dari kampung gua di Parit Perak merantau ke Johor untuk berguru di sekolah-sekolah pondok di sana. Tapi bukan era gua era datuk gua... wakaka.  

Johor sudah bangkit.. Alhamdulillah

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


PAS CAWANGAN <b>PLENTONG</b>-MULA MENGORAK LANGKAH

Posted: 21 Dec 2012 01:58 AM PST

Pas cawangan plentong markaz gerakkannya terletak di 118 kampung plentong baru adalah rumah kepada ketua cawangan serta mantan Yang dipertuan PAS pasir gudang saudara Rahim Ahmad,pernah satu ketika dahulu selain menjadi lokasi medan ilmu serta aktiviti siasah penduduk sekitar kampung plentong dan permas jaya,ia juga  menjadi tapak ceramah penerangan isu-isu semasa dari barisan pemimpinan PAS kawasan maupun pusat.

Malangnya ia terhenti sekian lamanya gara-gara satu ceramah oleh YB Gobalakrishnan yang diadakan pada tahun 2002,penahanan perceramah oleh pihak polis termasuklah Saudara Rahim sendiri serta pengerusi Par permas Saudara Syed Othman ketika itu Ketua Pemuda Pas Pasir gudang.Mereka di bawa ke balai untuk disoal siasat dan dilepaskan kemudiannya.Segala peralatan ceramah termasuk PA system dan sebagainya dirampas dan tidak dikembali oleh pihak polis hingga sekarang.

Benih Islam yang tertanam serta tarbiah yang diberi kepada generasi muda plentong dan permas sekian lama,telah menampakkan hasilnya,kebangkitan anak muda terserlah dan ternyata anak-anak muda ini kehadapan dengan sokongan padu dari pemimpin lama hingga menghidupkan kembali aktiviti yang selama ini kian pudar.kebangkitan anak muda ini menyokong PARTI ISLAM gagal dihalang maupun disogok dengan kebendaan kerana maklamat perjuangan mereka adalah menegakkan syiar Islam yang menjadi asas keutamaan.

Setelah 10 tahun berlalu,Tarikh Khamis 20hb Disember 2012 mencatit satu sejarah apabila PAS cawangan plentong mengadakan semula ceramah umum di lokasi yang sama seperti 10 tahun dahulu.Perceramah undangan,Ulamak tersohor,Dato Ust Hj Tuan Ibrahim Tuan Man selaku ketua penerangan Pas Pusat dengan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat tempatan dijemput untuk memberikan syarahan mereka.



Majlis semalam turut menyediakan nasi berani kembing dan ayam untuk dihidangkan kepada semua hadiri yang hadir.Kehadiran hadirin diluar jangkaan dan satu kejutan dengan kehadiran ramai wajah-wajah yang dulunya dikenali karat birunya.Walaupun ada sedikit kekecohan dari pencacai setan-setan yang dikenali namun telah berjaya diselesaikan oleh tentera merah Pemuda Pas kawasan.

Penulis selaku setiausaha cawangan pas plentong ingin merakamkan Jazakallah khair kepada semua pertugas yang berkerja keras bagi merelisasikan impian semua.Tidak lupa juga kepada Pertugas dari PAS cawangan Permas jaya yang turut sama membantu,yang lebih tepat ungkapan "Tanpa Anda beberapa oranglah saja kami".

kepada ketua cawangan saudara Rahim Selaku Tuan rumah serta ahli jawatankuasa,semua ini adalah titik permulaan untuk kita lebih komimted dalam gerakkerja bagi menyampaikan risalah Islam keseluruh masyarakat di plentong agar mereka bersama kita menghayati perjuangan Islam yang syumul ini.

TAKBIR!!!!

abusiraj alumner
setiausaha PAS plentong

01 di parit jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit jawa - Google Blog Search


KISAH BUAH MENTEGA.....KAT <b>PARIT JAWA</b> MUAR..

Posted: 23 Nov 2012 02:57 AM PST

     SALAM SEMUA!


     HARI INI NIKEE NAK KONGSI SIKIT TENTANG BERITA GEMBIRA BUAT SAHABAT LAMA PUAN ERRA AKMAL.ALHAMDULLILAH ERRA SELAMAT  BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN DI SUBANG JAYA SELEPAS ASAR SEMALAM.

  ERRA TERPAKSA DI BEDAH MEMANDANGKAN TEKAN DARAHNYA AMAT TINGGI... MEMBAHAYAKAN NYAWA BABY YG DI DALAM PERUT TU.BABY GIRL YG DI NANTI TIBA WALAUPUN HANYA SEBERAT 1.45 KG SAHAJA...YELAH MEMBER LAHIR AWAL SEBULAN LEBIH..HANYA 35 MINGGU DI DALAM PERUT MUMMY..  

  TAHNIAH TUK AKMAL,ERRA,AIRIN FARISHA SERTA ABG B YG BALIK JAUH DARI DAVAO CITY JUST TO MEET AND SEE HIS SWEET LITTLE BABY GIRL.


HARI JOMLAH LAYAN BLOG NIKEE ..NIKEE KE MUAR SEMASA HARI KEDUA HARI RAYA HAJI BARU-BARU NI..SAMPAI DI PARI JAWA RUMAH PAK YUSOF TU..KITA PUN DI HIDANGKAN SESUATU YG ISTIMEWA..PELIK PADA NIKEE ALMAKLUMLAH NIKEE NI ORANG DARAT DARI KELANTAN..KALAU SESUATU YG BARU NIKEE AMAT SUKA NAK TAHU .

   DALAM DUDUK MENUNGGU DAGING DI LAPAH ..KAMI DI HIDANGAN DENGAN BERBAGAI HIDANGAN KUIH MODEN DAN ASLI...SEDAP...

  PAK YUSOF PUN ..TIBA-TIBA HIDANGKAN KAMI BUAH MENTEGA..HAIKKK!APE LAGI NIKEE RASA PELIKLAH SEBAB DI KELANTAN TAKKAN JUMPA BUAH MACAM NIKAN...
     
  JOM INTAI..FOTO

NI YG DAH SIAP BASUH...

 KATA ABG SUFFIAN POKOK MENTEGA NI DARI HASIL TANAMAN ATUKNYA..DI BELAKANG RUMAH PUSAKA YG DI DUDUKI OLEH PAK YUSOF SEKARANG NI.DULU KATA ABANG BUAHNYA SEBESAR BUAH KELAPA DARA..TAU KELAPAPANDAN...WAHHH HAIRAN BESAR TU...

  PADA NIKEE BUAH NI TAK UBAH SEPERTI BUAH SETOL..YG BERWARNA KUNING CUMA BEZANYA SI BUAH MENTEGA NI..MERAH KECOKLATAN DAN SEDIKIT BERBULU.

  KATA MEREKA BUAH NI HARUS DI BASUH BERSIH DAN DI KIKIS HABIS BULUNYA KALAU TAK GATAL-GATAL TERKENA KULIT.

  KALAU DI KELANTAN BUAH SETOL TU DI MAKAN JERUK ATAU ADA YG DI BUAT GULAI...TAPI PAHIT-PAHIT MANIS GITULAH..BUAH MENTEGA DI SEDAP SERTA LEMAK RASANYA SEAKAN MENTEGA..

YG DAH JATUH NI BOLEH DI MAKAN DAH..MASAK RANUM ...JADI TAK KELAT RASANYA..


   SETAHU NIKEE ,BUAH MENTEGA NI DIKENALI JUGA SEBAGAI BUAH BISBUL.
DIKENALI DENGAN NAMA ILMIAHNYA DIOSPYROS BLANCOI A.

  NAMA LAIN PULA DI PANGGIL,BUAH LEMAK ,DALAM BAHASA JAWA PULA DIKENALI SEBAGAI KAMAGONG,TABANG @ MABOLO DALAM BAHASA TAGALOG,SEBAB BUAH YG BERBULU..

  BUAH MENTEGA JUGA DI KENALI SEBAGAI MARIT DALAM BAHASA THAI DAN BAHASA INGGERIS DI PANGGIL VELVET APPLE.

  APA PUN BUAH NI BANYAK TERDAPAT DI TANAH JAWA..JADI TAK HAIRANLAH JIKA NIKEE MENEMUINYA DI PARIT JAWA MUARKAN.


  BUAH MENTEGA NI HIDUP SUBUR DI KAWASAN TROPIKA YG BERIKLIM MONSOON.DI FILIPINA BUAH NI BERBUAH SEPANJANG BULAN JUN- SEPT SEMENTARA DI INDONESIA SEKITAR BULAN MAC- MEI.

  APA PUN KISAH BUAH MENTEGA...NIKEE BANGGA MENIKMATI SESUATU YG BARU..WALAUPUN BUAH NI AMAT DI KENALI DI SEKITAR NEGERI JOHOR.


JOM LAYANLAH FOTO-FOTONYA......KATA ORANG NILAH BUAH MENTEGA YG SUDAH MULA DI LUPAI OLEG SEMUA ORANG DAN PADA NIKEE TAK SEMUA MENGENALI BUAH NI.....

BUAH MENTEGA DI ATAS POKOK...


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Sep 2012 03:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jul 2012 12:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kumpulan Gendang Lawi Merah: Majlis Penangguhan Gelanggang <b>...</b>

Posted: 16 Jul 2012 12:27 PM PDT

14 Julai 2012

Assalamualaikum W.B.T
Pada hari ini kami dijemput bergendang di Majlis Penangguhan Gelanggang, Persatuan Seni Silat Sendeng Daerah Muar, di Parit Samsu, Parit Jawa, Muar.  Kami berada di lokasi selepas Maghrib untuk persediaan menyusun peralatan.  Pada majlis kali ini, kami turut ditemani rakan-rakan bergendang dari PSSSDM.


Sebelum bermulanya majlis, kami mengalunkan gendang terlebih dahulu sebagai pembangkit suasana persilatan sementara menuggu pesilat-pesilat mengambil tempat.

Jam 9.00 malam permulaan majlis, dimulakan dengan doa, kata-kata aluan dan ucapan diikuti dengan persembahan demi persembahan.  Tugas kami kali ini tak seberat hari semalam kerana dibantu oleh rakan-rakan bergendang dari PSSSDM.  Kami bergendang bergilir-gilir di setiap persembahan silat.  Di akhir persembahan penutupan gelanggang, kami mengubah formasi kedudukan bergabung bergendang bersama-sama.

Selesai persembahan silat, acara penyampaian cenderahati dan sijil kepada ahli-ahli PSSSDM.  Seterusnya kami bergambar bersama-sama dengan ahli-ahli PSSSDM sebagai kenang-kenangan sebelum bersurai.

:::Jutaan terima kasih kepada warga Persatuan Seni Silat Sendeng Daerah Muar dalam kesudian menjemput kami bergendang di Majlis Penangguhan Gelanggang pada kali ini.

Pautan di FB:
http://www.facebook.com/pages/Kumpulan-Gendang-Lawi-Merah/138431839560859 


Wassalam

Alam Fana: Kiyai Salleh Selempang Merah

Posted: 08 Jul 2012 04:30 AM PDT

Ketika zaman jepun, MPAJA telah menunjukkan taringnya di batu pahat
Ramai orang-orang kampong(melayu) telah dipaksa menyertai mereka.
Ape tah lagi orang orang cina,
Orang cina menyertai mpaja kerana jepun begitu zalim kepada org-org cina
Mpaja di sokong oleh komunis di negeri china
Mpaja (selepas ini diganti dengan komunis) telah menangkap, menyeksa, membunuh orang orang yang tidak menyokong/menyertai komunis.
Menyokong dengan cara memberi duit, makanan, maklumat dan lain-lain lagi.
Komunis tidak mengambil kira samada orang tua, perempuan atau pun kanak-kanak.
Ade juga orang-orang kampong yang hilang tanpa dikesan ketika pergi ke Bandar batu pahat.
Mereka dibunuh dengan berbagai cara seperti ditanam hidup-hidup, di pukul sampai mati, diseksa sampai mati, direbus, diseret di jalan dan berbagai-bagai lagi.. (tak dapat nak dibayangkan)
Ramai orang-orang melayu ketika itu menyertai komunis kerana terpaksa.. terpaksa mengikut keadaan..
Walau bagaimanapun ade juga orang-orang melayu yang menentang komunis, tetapi tidak ditunjukkan secara terang-terangan..
Ketika itu komunis berlindung di sebalik persatuan persatuan cina.

PERSATUAN MAHMUDDIAH

Beberapa orang penduduk di mukim empat telah menubuhkan satu persatuan yang dinamakan persatuan mahmuddiah untuk menentang komunis
Kejayaan pertama persatuan ini semasa mereka menjemput 2 orang ketua komunis memberi ceramah di kampong mereka, (sorang cina, sorang melayu) mereka di tangkap dan dibunuh di parit maimon
Selepas itu komunis telah membalas demdam dengan menyerang parit yaakob dan telah membunuh ketua kampong parit yaakob

Lagi satu kejayaan ialah semasa mereka menangkap seorang ketua komunis dan 6 pengikutnya di satu majlis, komunis tersebut telah diberi makan makanan yang dicampur ngan buah kecubung. Kejadian ini berlaku di parit bangas sri medan.
Komunis kemudiannya telah menyerang dan membakar semua rumah di parit bangas.

Ahli persatuan mahmuddiah juga telah membunuh komunis-komunis yang mereka jumpa atau terserempak di dalam kampong.

Ketika itu markas, markas komunis berada di dalam hutan, kerana jepun masih lagi menguasai Malaya.

Komunis juga telah mengadakan sekatan jalan raya untuk menangkap orang-orang yang tidak menyokong mereka (tidak kira bangsa)

Terdapat juga orang-orang melayu yang menjadi talibarut jepun.
Dan terjadik lah beberapa kejadian membalas dendam antara talibarut komunis dan jepun.

Antara kejadian serangan-serangan komunis pada orang-orang melayu terjadi di :
Bandar batu pahat
Pasar batu pahat.
Kedai gunting rambut di batu pahat.
Parit betong (ketua kampong dibunuh dan beberapa orang lagi)
Kampong pasir
Parit sulong-komunis membunuh talibarut jepun dan keluarganya
Parit haji abdul hadi (ketua kampong kena bunuh dan beberapa orang lagi)
Separap
Parit jawa batu pahat -8 jun 1945- ketua kampong dan beberapa orang dibunuh
10 jun 1945- DO batu pahat, dato Abdullah, tuan haji hasbullah-kadi bau pahat, dr woodhill- pegawai perubatan batu pahat dan 2 orang lagi telah ditangkap dan dibunuh di sekolah cina benut.

Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim

Nama lain- salleh hitam, salleh K3ling, panglima hitam, panglima salleh, kiyai salleh, cikgu salleh, pawang salleh.
Suka memakai baju hitam
Lahir di tanjung olak batu bukit pasir muar.
Ketika berumur 13 tahun (setelah tamat sekolah melayu Jorak) pergi merantau untuk mencari ilmu
Berketurunan banjar
Antara guru-guru � tuan guru haji hussein (belajar agama, al quran), haji alias, haji adam, haji ahmad. Dan ade yang mengatakan dia juga belajar dengan sykeih fadhil banten- (yang membawa ajaran wirid khaujakan dijohor selepas mendapat perkenan sultan ibrahim).
Telah menetap bersama keluarga di kayu ara pasong, pontian
Isterinya esah haji abdul rashid berasal dr situ,
Anaknya yang pertama yusof lahir di situ (yusof telah membaca semula ikrar melayu -yang di baca oleh bapanya ketika penubuhan umno- pada feb 2006 yang lepas)
Anak kiyai salleh-omar lahir di air bemban
----- anak lain tak tau laks aku-------
Kiyai salleh telah meninggalkan kampung, ibu, isteri, anak untuk berniaga di patu pahat
Ketika dia berniaga dia telah mendapat satu pedang- berasal dr keturunan raja-raja riau
Kiyai salleh dikatakan boleh membengkokkan besi
Dia juga telah menyertai komunis-terpaksa dan juga untuk mengorek rahsia
Semasa jadik ahli komunis, rumah nyer telah dikepung dan diserbu tetapi tidak dapat ditangkap kerana komunis tidak dapat melihat dia (walaupun dia berada dlm rumah tu)
Mase tu family dia masih lagi kat kampung..
Dia nak ditangkap kerana tidak menyerahkan duit kutipan cukai yang disuruh oleh komunis.

Kiyai salleh telah diminta untuk mengetuai persatuan mahmuddiah kerana kebanyakan pejuang dah hilang semangat. Dia pon terima dengan hati yang amat terbuka.

Serangan

Serangan pertama yang diketuai oleh kiyai saleh
Batu putih, pancur 19-april 1945-satu group serang air putih, satu group lagi di bukit simpor, kiyai salleh memimpin serangan di bukit simpor
2 orang kiyai salleh telah ditempak, seorang mati ketika sedang makan durian yang djumpai.
Mereka telah membunuh komunis (tak kira bangsa)
Senjata yang digunkan, pedang, parang panjang, keris, pisau, tombak, buluh tajam, pengandar.

Serangan-serangan lain

Air Hitam
Bukit Alam- seorang group kiyai salleh membawa satu senapang yang dijumpai
Bukit Belah-kiyai salleh dan seorang kawannya telah membunuh komunis yang mengawal pancuran air
Bukit berdiri, parit betong
Bakri, muar (area hitam, atuk belah bapak aku hampir kena sembelih oleh komunis di sini nasib baik ade sorang komunis cina kenal dia-kawan minum kat kedai kopi)
Bukit berdiri 2nd time-group kiyai salleh telah membunuh sejumlah kanak-kanak ahli keluarga komunis
Separap
Bagan
Batu 6 air hitam-dapat 7 senjata api

Parit jamil, bukit mor, parit jawa-semua dimuar.
Orang tua aku cakap mase diaorang serang muar, diaorang telah ditahan oleh dato onn supaya tidak teruskan amukan sehingga ke muar
Ade cerita yang aku dengar syeikh fadhil banten yang tahan.
Sedangkan mase tu dah ramai orang yg menunggu dimuar- diketuai oleh kiyai hanan/kanan
Aku pernah tengok satu tiang yang belubang di parit jawa, orang tua aku kata terkena peluru komunis

Semerah- 1 julai 1945
Serangan dilakukan melalui semerah darat, dari tengah dan dari arah laut
Ade komunis lari bawah kolong parit, tapi mati bila air pasang
Mane yang lari naik perahu, kebanyakkan nyer lemas sebab perahu tenggelam-muatan lebih.
Kiyai salleh tercedera di bahu ditikam ngan tombak (saper kata dia kebal?)
Seorang pengikut kiyai salleh meninggal,
Dikatakan 10 buah lori berulang alik untuk menggangkat mayat-mayat komunis (punya lah ramai kene bunuh)
Seperti biasa, tak kira bangsa ape, asal komunis semua kene cantas

Pastu diorang ade serang jompak
Senggarang (kampong mak aku)
Diminta oleh orang disenggarang untuk mengetuai gerakan membunuh komunis
Sedara belah mak aku- seorang ketua kampong, telah dibunuh, mata dikorek, rumah dibakar, satu family semua kena, hanya sorang jer yang hidup
Moyang aku blah mak aku (laki bini) asal dari cina-kwantung. Nenek aku yang orang melayu (bugis+jawa)

Kiyai salleh ade pergi ke semerah semula dan menangkap 7 org komunis melayu untuk mendapatkan maklumat, tapi telah diserang oleh komunis dan menyebabkan tawan tu semua terjun sungai dan mati lemas.

Lepas jepun menyerah kalah, komunis bermaharajalela di batu pahat, komunis di Malaya percaya komunis di cina akan datang membantu mereka.
Komunis telah menangkap dan membunuh orang-orang yang di syaki menentang mereka.

Kiyai salleh telah menyusun strategi untuk menyerang komunis di batu pahat
Serangan dari belah utara (orang-orang di muar, parit jawa, air hitam) diketuai oleh kiyai saidi, kiyai taha, kiyai hanan/kanan dan kiyai maskam

Dari selatan orang orang dari senggarang, pontian diketuai oleh kiyai salleh kintol
Dari timor orang-orang dari mukim empat parit sulong, bandan
Di barat- hanya ade laut selat melaka- komunis memang tokleh lari punya
On the way ke batu pahat, diorang cantas semua komunis yang diorang jumpa

Orang-orang komunis di batu pahat telah memberitahu dato onn jaafar tentang rancangan kiyai salleh menyerang mereka
Dato onn datang bersama-sama col wood, abdul rahman musa-penolong hasil tanah batu pahat, orang kaya jaafar b orang kaya sidek-penghulu bagan
Dato onn telah menahan kiyai salleh dari membunuh orang-orang cina
Terus cancel serangan tu

Dato onn telah menjemput kiyai salleh untuk berunding ngan cina di muar
Pada 15 sept 1945 perjanjian damai di tandatangani
Tapi komunis telah mencabulnya
Group kiyai salleh mengamuk semula�. Cantas�.. cantas厖 dan cantas lagiiii

Lepas tu dato onn buat perjanjian kedua
Semua penghulu di batu pahat, ketua-ketua bintang tiga, ketua-ketua orang cina dijemput ke dewan perniagaan cina di jalan rahmat

Sultan ibrahim mengucapkan terima kasih kerana menjaga negeri johor, dan diminta terus menjaga negeri johor
Kiyai salleh telah dijemput ke istana pelangi johor dan diberi gelaran panglima pada 26 disember 1945
Dilantik oleh sultan menjadi penghulu mukim empat
Mendapat pingat ibrahim sultan (PIS) pada 17 sept 1955

Walaupun jepun telah menyerah, british dtg kembali, perjanjian ditandatangani
Gerakan kiyai salleh tetap terus menghapuskan komunis..
Telah menyerak semula bakri yang menjadi pusat rekrut komunis baru

Seorang komunis melayu yang dikatakan handal, kebal-mat indra telah cuba menyerang mukim empat, tetapi kejadian itu tidak berlaku kerana kiyai salleh telah bersedia
Mat indra cuba menyerang pagoh tapi gagal,
Kemudian mat indra telah menyerang bukit kepong (tragedy bukit kepong)

Gerakan parang panjang dikatakan dihentikan selepas mat indra di tangkap di sri medan
Tetapi sebenarnya mereka telah menjadik homeguard dan menggunakan senapang pula.

Antara cerita-cerita lain ialah..
Dia tak kebal sebenarnya (umur dia panjang)
Dia nih jln laju (ramai kengkawannya menceritakan hal ini)
Masa muda agak nakal, mencuri.. org cakap maybe sebab nak cuba ilmu dia
Kiyai salleh pernah dipenjarakan-mungkin sebab mencurik
Mat indra pon pernah cuba cara nih untuk menguji ilmu (kawan dia haji kasim-terkantul sebab ilmu tak menjadik)
Mat indra pernah bersama cikgu mat yassin ketika menuntut ilmu- mohd yassin nih bapak muyiddin yassin (menteri di cabinet)
Menurut cerita bini kiyai salleh lagi handal/berilmu dari dia
Sebelum semua serangan dilancarkan terhadap komunis� pejuang pejuang akan diberi minum air yassin dan di selempangkan kain merah
Air yassin dan kain merah tu takde ape-ape sebenarnya.. hanya untuk menambah semangat org-org melayu supaya yakin kepada Allah

Mereka mempunyai beberapa pantang larang ketika mengamuk�
1. tidak boleh memakan bende yang bukan hak
2. tidak boleh terputus wudhu, kalo batal amek semula
3. kalo mencantas komunis.. hendaklah sekali cantas ajer.. tak boleh 2 3 kali

kiyai salleh juga mengajar ayat 4, zikir dan wirid-wirid yang tertentu
menurut seorang anggota pejuang (bapak angkat org tua aku di sri menanti muar)
dia pernah berlawan dengan seorang cina yang kebal (tak tau ilmu ape yg dia pakai) cina tu menggunakan senjata belantan� orang tua tu menggunakan kain yang tidak berjahit untuk mengalahkan cina tersebut�
Haji Abd Hamid bin Haji Hamzah (org yg mengembangkan silat sendeng muo) pernah berguru dengan kiyai salleh

Kiyai salleh telah meninggal dunia pada 21 april 1959

Dari cerita yang aku dengar� dari ape yang diceritakan� dari ape yg aku tanya�. Dari ape yang aku baca�

Kiyai salleh tak kebal, takde parang yang terbang�
Hanya menurut cerita komunis yg terselamat.. diorang tak nampak org yg memegang parang tu dan ade sesetengah nampak bayang hitam yg tinggi memegang parang tu.
Yang membuatkan pejuang-pejuang tu hebat adalah semangat diorang, keyakinan diorang� tu jer�

Sampai sekarang masih ade lagi org-org yang mengamalkan ape yg diajarkan oleh kiyai salleh�

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved