ads

Ahad, 24 Februari 2013

01 di mersing - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di mersing - Google Blog Search


| PADUKA PULAI | : Pembangunan <b>di Mersing</b> (Mersing Laguna)

Posted: 21 Apr 2012 11:07 PM PDT

Penduduk Mersing Diseru Rebut Peluang Pembangunan Mersing Laguna
MERSING: Kerajaan Negeri berharap penduduk Mersing mengambil peluang daripada kesan pembangunan Mersing Laguna yang akan mentransformasikan bandar itu kepada bandar ekopelancongan dalam tempoh kira-kira tujuh tahun.
Menteri besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman, berkata setiap golongan masyarakat di Mersing mempunyai peranan untuk menjayakan transformasi daerah itu supaya manfaatnya dapat dinikmati bersama.
"Majlis pecah tanah pada hari ini adalah sebagai tanda permulaan satu projek pembangunan Mersing sebagai sebuah bandar pelancongan. Pembangunan secara perkongsian bijak di antara Kerajaan Negeri dan swasta di atas tanah tebus guna seluas 809 hektar ini akan membabitkan pelaburan tidak kurang daripada RM4.5 bilion."

Katanya, Kerajaan Negeri yakin projek itu akan membawa manfaat besar kepada hampir 100,000 penduduk Mersing sama ada secara langsung atau tidak langsung dari segi pewujudan peluang pekerjaan mahupun perkhidmatan daripada industri sokongan sektor pelancongan, di samping kesan limpahan kepada kegiatan ekonomi yang lain.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Pecah Tanah Projek Pembangunan Resort Bersepadu di atas kawasan yang akan ditebus guna oleh sebahagian pesisiran pantai Mersing (Projek Mersing Laguna) di Dataran Pulau Mersing, di sini, baru-baru ini.

Turut berangkat ialah Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni almarhum Sultan Iskandar. Hadir sama ialah Presiden Power Constructions Corporation China, Ma Zong Lin dan Ketua Eksekutif Radiant Starfish Developement Berhad, Ungku Safian Abdullah.

Jelasnya lagi, untuk rekod, Mersing sudah terkenal dengan kekayaan alam sekitar terutamanya pesisir pantai dan gugusan kepulauannya yang terbanyak di Malaysia, terdiri daripada Pulau Sibu, Pulau Tinggi, Pulau Aur dan Pulau Pemanggil.
"Sejak dulu lagi, daerah Mersing dengan keluasan 2,800 kilometer persegi sudah termasyhur dengan pantai yang memanjang lagi memutih, sungai yang lebar lagi jernih, hutannya yang luas dan tertua, pulau-pulau yang banyak lagi indah, hasil buminya yang kaya lagi subur, sehingga menjadi tumpuan pengunjung dan pelabur," katanya.
Kawasan ekopelancongan Mersing Laguna akan dibangunkan dengan nilai pelaburan sebanyak RM22 bilion dan dijangka siap sepenuhnya pada 2019. Komponen pembangunan itu akan mewujudkan tiga buah pulau buatan yang merangkumi pembinaan 22 hotel, 4,000 vila dan pangsapuri, kemudahan marina seperti pangkalan khas tempat kapal layar, pelabuhan bot persiaran serta beberapa pusat komersial.
Projek berkenaan dibangunkan melalui kajian terperinci selama lima tahun dengan pelaksanaan kajian kesan alam sekitar dan sosioekonomi penduduk setempat. Apabila siap kelak ia dijangka dapat menawarkan 12,600 peluang pekerjaan di kawasan berkenaan.
Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni almarhum Sultan Iskandar menyempurnakan gimik perasmian pembangunan Mersing Laguna sambil diperhatikan oleh Menteri Besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman (kanan); Presiden Power Constructions Corporation China, Ma Zong Lin (empat dari kiri); Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad (dua dari kanan) dan Ketua Eksekutif Radiant Starfish Developement Berhad, Ungku Safian Abdullah.
Pada majlis berkenaan, Sultan Ibrahim meminta agar penduduk Mersing memberikan kerjasama sepenuhnya kepada usaha menaik taraf bandar itu dengan mengetepikan sifat cemburu, menabur fitnah atau cuba mengkhianati usaha murni yang hendak dilaksanakan.
"Pihak pemaju dan kerajaan telah menjalankan kajian mendalam dengan mengambil kira semua faktor serta kesan projek berkenaan kepada penduduk dan alam sekitar.
"Suka saya ingatkan di sini supaya jangan ada mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan dengan bertindak membuat bantahan atau tuntutan yang bukan-bukan untuk kepentingan diri sendiri atau kepentingan politik.
"Sebagaimana semua maklum, saya memang sering datang ke Mersing yang menjadi tempat permainan saya sejak kecil lagi. Oleh itu, saya sendiri akan sentiasa mengawasi kemajuan projek ini dan memastikan ia dibuat dengan baik. Sekiranya penduduk Mersing mempunyai masalah yang berkaitan dengan projek ini, maklumkanlah kepada Pegawai Daerah yang akan menyampaikan masalah tersebut kepada saya," titah baginda pada majlis pecah tanah projek pembangunan Mersing Laguna di Dataran Pulau, di Mersing. 

AEZEK: FISHING BAY RESORT, <b>MERSING</b>

Posted: 20 Feb 2013 08:50 PM PST


Sebenarnya aku pergi kat tempat nie dah lama dah, dalam bulan April 2012. cuma sekarang bila duk tengok gambar2 lama, ternampak pulak keindahan suasana kat tempat ni. Itu yang buat aku terpanggil untuk tulis pasal tempat nie. Aku dan kawan aku pergi kat sini sebab ianya agak jauh dari Nilai, dan dalam usaha untuk 'menerai' kete yang baru beberapa minggu dibeli dek kawan aku, Hana. 
Tapi percutian 3 hari 2 malam kat sini memang berbaloi. Masuk je ke kawasan Fishing Bay Resort nie buat hati tertawan dengan keadaannya yang nyaman dan kehijauan suasana. Aku nie nak kata jiwang, takla jugak. Tapi aku memang suka tempat2 yang nampak hijau dan cantik. Semua orang sama je kot, ye tak?



Pantainya bersih dan bukak je pintu bilik dah boleh terus ke pantai! Orangpun tak ramai untuk melakukan pencemaran di pantai ni.Resort ni jugak ada sediakan kerusi kayu untuk pengunjung berehat di pantai. Boleh minum petang sambil tengok laut. Pehhhh best giler wei!


Lagi satu, Fishing Bay Resort ni jugak ada sediakan kolam renang. Jadi kalau tak nak mandi air masin, boeh je lepak kat kolam. Siap ada gelongsor untuk bebudak lagi. Dari kolam ni pun boleh nampak laut. Memang sesiapa yang tak pernah datang ke Mersing, kalau nak datang, silalah menginap kat sini. Aku promote bukan dapat komisyen beb. Sumpah!. Hehehe.

Kalau boring duduk kat bilik boleh merayau sekitar resort dan sekitar Mersing. Ada macam-macam yang menarik. Ada satu tempat tu, entah kat mana, akupun tak ingat, pasir kat pantai dia hitam! Unik sungguh! Aku siap berhenti untuk ambik gambar lagi. Cuma tak nampak pulak sesiapa yang mandi manda kat sini. Mungkin tak boleh mandila kot.

Tempat makanpun ada banyak di Mersing. Pergi je kat mana-mana, singgah dan makan. Gerenti best punya. Tapi kat Resort ni pun makanan diapun ok gak. Aku cuma sarapan pagi je. Lunch dan dinner memang sengaja cari kat sekitar Mersing.
 Ni suasana cafe di Fishing Bay Resort nie. Best!

Ni nombor room bilik yang aku sewa. Tempat kunci dia pun klasik!

Cak! Cer cari orang yang tersembunyi....Huhuhu

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved