ads

Sabtu, 28 Disember 2013

01 di endau - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


cute PANDA: Mencari sarung ketupat <b>di</b> Pasar Basah <b>Endau</b>

Posted: 15 Oct 2013 07:09 PM PDT

Sudah lebih sebulan tiada entry baru untuk blog ini, terlalu sibuk dengan kerja dan kelas. Tiada peluang untuk bergerak ke mana-mana. Semperna dengan Hari Raya Idul Adha atau lebih di kenali dengan hari raya haji ini, panda mengambil kesempatan untuk pulang ke desa. Walhal pada awalnya panda merencanakan untuk pulang ketika Devalee nanti.
Sehari sebelum Aidul Adha, panda mengambil kesempatan ke pekan Endau, sebuah pekan kecil di sempadan Johor-Pahang. 25 km dari pekan Kuala Rompin dan 64 km dari Mersing. Kedudukannya di muara sungai Endau bersebelahan dengan pekan Tanjung Gemuk di Sebelah Pahang.

Pekan ini amat signifikan kedudukannya sekitar 20-40 tahun lepas, tetapi semakin malap selepas berlaku beberapa kebakaran besar sekitar 80an dan 90 an. Kemudian peranannya di ambil alih oleh pekan-pekan sekitar yang lain. Pembangunannya kembali pulih apabila LKIM membina jeti pendaratan ikan terbesar di Semenanjung (?) beberapa tahun sudah.


Harga barangan di pekan ini masih lagi rendah berbanding di Kuala Rompin, cuma sarung ketupatnya sudah berharga RM5.00/10 sarung. Beberapa tahun sudah hanya RM2.00/ 10 sarung. Patutlah ketupat daun kelapa hilang nilai komersial bila betanding dengan ketupat plastik penyebab kanser (perlu penjelasan lebih lanjut).

Entri kali ini adalah cubaan pertama panda bersama baby baru panda. Banyak lagi yang perlu di terokai. InsyaAllah, jika tiada halangan, panda akan travel atas urusan kerja di sekitar Malaysia, harap banyak sumber untuk entri akan datang.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved