ads

Rabu, 27 November 2013

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Nusajaya Kini: Pemuda PAS <b>Gelang Patah</b> Bantah Jet Pejuang <b>...</b>

Posted: 19 Nov 2013 07:54 PM PST

Sejak 2 minggu kebelakangan ini, kerap kali penduduk tempatan sekitar Gelang Patah diganggu bunyi bising oleh pesawat pejuang Angkatan Udara Republik Singapura (RSAF) dengan melakukan penerbangan rendah di ruang udara Malaysia. 

Badan Perhubungan PAS Negeri Johor sebelum ini telah bertindak dengan membuat kenyataan media secara rasmi meminta pihak kerajaan Malaysia bertegas menangani isu ini namun tiada tindakan susulan dijalankan oleh pihak kerajaan untuk menghentikan pengunaan ruang udara Malaysia oleh pesawat pejuang RSAF ini. Malah aktiviti ini semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Bukan itu sahaja, keadaan ini menjadi semakin rungsing apabila terdapat  guru sekolah di sekitar Gelang Patah telah membuat satu laporan polis kerana masalah ini berlaku ketika pelajar-pelajar sedang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Pesawat-pesawat ini dilihat telah terbang rendah dan mengganggu fokus pelajar-pelajar ini menduduki peperiksaan yang sangat penting ini. 

Jika negara luar seperti Korea Selatan mengarahkan segala aktiviti masyarakat ditunda, perjalanan penerbangan dan keretapi ditangguhkan. Semata-mata untuk membolehkan peperiksaan besar dijalankan dengan lancar dan tumpuan pelajar-pelajar tidak terganggu, kerajaan Malaysia juga harus melakukan sesuatu untuk memastikan gangguan yang tidak sepatutnya seperti pesawat luar negara terbang rendah ini berlaku.

Rentetan daripada masalah ini, Dewan Pemuda PAS Gelang Patah telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Nusajaya pada 9.23 pagi ini. Di dalam laporan polis itu kami berpendapat bahawa Kementerian Pertahanan Malaysia perlu memberikan penjelasan yang kukuh terhadap insiden yang berlaku ini kepada penduduk serta mendesak pihak ketenteraan Singapura agar menghentikan penerbangan pesawat pejuang RSAF di ruang udara Malaysia serta merta. Pihak kerajaan haruslah memandang secara serius berkenaan isu ini.

Selain itu, kami juga ingin mempersoalkan berkenaan penerbangan yang dilakukan oleh pesawat pejuang RSAF ini sama ada ia mengikut prosedur yang ditetapkan ataupun tidak kerana tindakan tentera udara Singapura ini yang melakukan penerbangan rendah telah menganggu ketenteraman penduduk sekitar kawasan Gelang Patah.

Sekiranya bantahan diplomatik tidak diambil endah oleh kerajaan Singapura. Perlu ada tindakan yang lebih tuntas dan tegas dari kerajaan Malaysia. Ini bukan sekadar melibatkan ketenteraman penduduk disekitar Johor terutamanya di Nusajaya sahaja. Isu ini juga melibatkan kedaulatan negara serta masa depan rakyat Malaysia.


Yang Benar,

MOHD TAUFIK RIZAL BIN MOHD SAID
KETUA
DEWAN PEMUDA PAS GELANG PATAH

**KLIK SINI untuk Iklan Teks produk anda dengan hanya RM5 sebulan!!**

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

01 di benut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di benut - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di benut</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2013 07:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Murah Sarapan <b>Di</b> Warung Parit Betak, <b>Benut</b>... - EH - Ekslamasi <b>...</b>

Posted: 03 Nov 2013 06:29 PM PST

Assalammualaikum dan selamat hari isnin...


Kampung emak di Parit Lubuk Sipat, Benut dekat dengan Parit Betak...
Pada pendapat EH agak murah bersarapan di warung Parit Betak bila balik ke kampung emak. EH bertiga bersarapan di sana hanya RM5.70. Murah jika dibandingkan dengan di Bandaraya JB. Setuju?
Antara menu sarapan adalah teh tarik, teh o. kopi o, nasi lemak, roti kosong 2 dan sekeping roti telur. Semuanya berjumlah RM5.70.
Kalau balik kampung emak juga ada menu sarapan yang EH tak pernah jumpa kat JB iaitu "bom". Bukan roti bom tau! Kalau nak rasa belilah di Warung Ancan kat Simpang, Kg Parit Lubuk Sipat... Ok semua, sekian dan sayonara!
Segmen Ekspresi Interaksi...


ahmadmaslan.com: Majlis Perasmian Bank Rakyat <b>di Benut</b>

Posted: 22 Aug 2013 02:15 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Kongsi Raya @Masjid Al Najihin, BTR, KL · Kembara Mahkota dgn Sultan Johor di Benut. Jasa 5 Ketua Penerangan UMNO dihargai · Pembangunan luar bandar fokus utama baharu Bajet 2... Majlis Perasmian Bank Rakyat ...

BLOG JOHOR: 01 <b>di benut</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2013 07:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

saifulam-agrofarm: Projek Cendawan Saifulam Agro Farm <b>di Benut</b> <b>...</b>

Posted: 23 May 2013 06:21 AM PDT

Alhamdulillah projek cendawan kami turut mendapat liputan akhbar Sinar Harian sepanjang perjalanan Projek Cendawan kami di Benut,Pontian,Johor.Pertanian adalah Perniagaan,Bertani adalah Ibadah.

BLOG JOHOR: 01 <b>di benut</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Nov 2013 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Homestay Tawakkal: KEMUDAHAN <b>DI</b> HOMESTAY <b>BENUT</b>

Posted: 23 Nov 2013 07:14 PM PST

Alhamdulillah bertemu kembali dengan rakan2 dan juga pelanggan2 yang kami kasihi. Di musim cuti persekolahan begini memang kami agak sibuk melayan tempahan untuk menginap di homestay kami. Kadang2 terlalu banyak tempahan yang bertindih terutamanya di hujung minggu. Kami minta maaf jika terlalu sibuk hingga tidak dapat menjawab panggilan anda. Mungkin bagus kiranya anda dail semula jika tiada jawapan di panggilan pertama.
Mercu tanda anda sudah tiba di homestay, Tangki Air
Seperti yang anda sedia maklum, kami sudah memulakan operasi di lokasi terbaru di Benut, Pontian yang terletak bersebelahan dengan lokasi pertama kami. Konsep homestay kami masih kekal dengan KLASIK ITU MENAWAN yang mana kami telah menggunakan rumah klasik kayu kami yang telah dinaik taraf dengan kelengkapan terkini seperti sistem penghawa dingin (satu untuk setiap bilik tidur), mandian air panas, juga Astro untuk kemudahan pelanggan kami semua.

Untuk memudahkan anda yang menginap di homestay kami, ingin juga kami kongsikan kemudahan2 yang terletak berdekatan dengan lokasi homestay.

1. Kedai makan/restoran
Kami tahu yang anda datang dari pelbagai lokasi dari seluruh Malaysia malahan ada juga yang datang dari negara jiran. Jadi kami pasti bila tiba, dan perut terasa kosong, pasti tempat makan menjadi tujuan untuk menjamu selera. Lokasi kami yang terletak di tengah2 pekan Benut sebenarnya amat mudah untuk ke lokasi menjamu selera. Restoran Burhani yang terletak hanya dalam 20m atau 2 minit berjalan kaki yang beroperasi 24 jam merupakan lokasi terdekat yang boleh anda kunjungi.

Selain itu, ada juga beberapa restoran yang terletak dalam lingkungan 100 meter dari homestay kami. Restoran 25 JAM, Tepian Raudah, Restoran Haji Arshad, Restoran Singgahsana, kedai minuman Coolblog antara lokasi berdekatan untuk menjamu selera.


2. Masjid
Terletak kurang dari 500m. Selain digunakan untuk beribadat, juga boleh digunakan sebagai tempat untuk menjalankan majlis akad nikah.
3. Stesen Minyak - Shell, Petronas
Terletak lebih kurang 1 km. Mudah untuk dapatkan bekalan minyak untuk mereka yang datang berkenderaan.

4. Dewan Serbaguna
Bagi yang mungkin ingin mengadakan majlis perkahwinan, atau pun majlis keraian, dewan ini menjadi pilihan kerana saiz dan kemudahan yang ada.


5. TARGET shopping centre
Terletak di Pusat Perniagaan Benut yang menawarkan pelbagai barangan keperluan seperti makanan, pakaian dan banyak lagi.
6. Bank Rakyat & BSN
Cawangan Bank Rakyat & BSN yang baru dirasmikan oleh Dato' Ahmad Maslan. Memudahkan urusan perbankan anda. 7. Pejabat Pos (juga ada mesin ATM Maybank)
8. Kedai 2nd hand (Bundle)
Mula beroperasi 9 mlm ke atas hingga awal pagi, juga ada di Rengit yang terletak lebih kurang 15 minit perjalanan. Tempat yang sesuai anda lawati jika ingin mencari barangan terpakai yang kadang2 lebih berkualiti berbanding dengan barangan baru. 9. Klinik
Ada beberapa klinik yang boleh anda kunjungi sekiranya anda atau kaum keluarga menghadapi masalah kesihatan. Antaranya ialah Klinik Rashid (berdepan dengan homestay kami), Klinik Tan, Klinik Muhammad, dan Klinik Kerajaan di Parit Ismail.
10. Balai Polis
Keselamatan anda menjadi keutamaan kami. Kami ingin memastikan yang tempat yang anda lawati adalah selamat. Anda HAPPY kami puas hati. 11. MRSM Pontian yang terletak di mukim Ayer Baloi (8km)
Pasti ada segelintir yang menghantar anak ke asrama ini. Anda tidak perlu risau kerana homestay kami hanya beberapa kilometer dari MRSM ini yang terletak di mukim Ayer Baloi.
12. Kukup (47km)
Jika ingin ke pulau2 berdekatan di Indonesia, ini tempat yang anda patut tujui. Ada perkhidmatan feri laju yang disediakan dan pusat imigresen. Selain itu juga ini tempat tujuan untuk mendapatkan makanan seafood yang terbaik di Johor.
13. Tanjung Piai (50km)

14. Sekolah
Mungkin ada yang datang ke Benut untuk menghadiri mensyuarat, audit berkala mahupun urusan2 pejabat. Ada beberapa sekolah yang terletak berhampiran seperti Sek Sri Tanjung, Sek Men Benut, Sek Keb Benut, Sek Agama An-Nur, Sek Agama Benut, Sek Agama Bersepadu, Sek Keb Bugisia dan juga Sek Sri Benut. 15. Stesen bas & teksi
Untuk yang datang ke Benut menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam, jangan bimbang kerana lokasi kami hanya berada 1km dari stesen bas & teksi (Tanjung).

16. Dataran Dato Jalok, Benut (0.5km)
Seringkali diadakan majlis seperti Pesta Jualan, Pesta UMNO, Pesta UTM, Forum Perdana Hal Ihwal Islam dan lain2. Kami ada pelanggan yang menginap yang berniaga di pesta2 tersebut.

17. Pekan berdekatan Benut
Simpang Renggam (24km)
Batu Pahat (48km)
Pontian (25km)
Rengit (10km)

Semoga dengan coretan ini membantu anda untuk 'survive' di pekan Benut. Kami pasti pengalaman indah ini sesuai untuk dikongsikan bersama keluarga mahupun sahabat handai sebagai destinasi untuk lari dari kesibukan hidup di kota raya. Hingga berjumpa lagi di coretan lain.Wassalam.

01 di kempas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kempas - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kahang</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Nov 2013 01:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Orang Cina Sg Limau, orang India <b>Gelang Patah</b> | Helen Ang

Posted: 01 Nov 2013 04:33 AM PDT

Orang Cina Sg Limau, orang India Gelang Patah

November 1, 2013 at 7:33 pm

Lim Kit Siang mengeluarkan sebuah kenyataan akhbar bertajuk: 'Will Muhyiddin allocate RM480 million to the two SRJK(C) Kuo Kuang1 and 2 in Gelang Patah based on his promise in Sg Limau by-election?'

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Muhyiddin Yassin beberapa hari lepas mengumumkan peruntukan sebanyak RM1 juta untuk SRJK (C) Aik Min dan RM750,000* untuk  SRJK (C) Yuk Meng in Sungai Limau, Kedah.

(* Kit Siang dalam kenyataan akhbarnya menyebut bahawa SRJK (C) Yuk Meng telah diperuntukkan RM1 juta, satu angka yang bercanggah dengan laporan-laporan berita.)

Kit Siang berkata:

"In announcing the allocations in the Sungai Limau by-election, Muhyiddin said the Barisan Nasional government will continue to assist Chinese and Tamil schools for as long as there is the sun and the moon."

SRJKCsgLimau

Sekolah 15 orang murid

Kit Siang membuat kiraan bahawa peruntukan RM1 juta kepada SRJK (C) Aik Min akan memanfaatkan RM66,666 setiap seorang daripada jumlah 15 orang murid sekolah di tersebut.

Selaku Ahli Parlimen Gelang Patah, Kit Siang menuntut supaya peruntukan yang sama nilai turut disalurkan kepada sekolah Cina di kawasannya.

Katanya SRJK (C) Kuo Kuang 1 di Gelang Patah mempunyai seramai 3,200 orang murid dan  SRJK (C) Kuo Kuang 2 mempunyai 4,000 murid.

Maka dengan itu, Kit Siang mahukan SRJK (C) Kuo Kuang 1 diberikan peruntukan RM213 juta dan SRJK (C) Kuo Kuang 2 sebanyak RM266 juta berdasarkan perhitungan belanja RM66,666 setiap seorang murid.

Bila DAP pernah membantu sekolah Cina?

Tuntutan Kit Siang menonjolkan sifat hasad dengki DAP yang terlebih membenci musuh serta sebenarnya tidak sayang kepada sekolah Cina.

Hanya kerana dia hendak kenakan Muhyiddin dan kerajaan pusat, Kit Siang sanggup membuka pekung di dada masyarakat Cina.

Butir-butir yang dipaparkan oleh Mursyidul Am DAP itu – yakni SRJK (C) Aik Min mempunyai 15 orang pelajar sahaja manakala SRJK (C) Yuk Meng, 41 orang – menggambarkan betapa gigihnya kaum Cina dalam usaha mereka mempertahankan keberlangsungan pendidikan menerusi bahasa pengantar bahasa ibunda.

Jujur cakap, adalah tidak berbaloi untuk diteruskan sebuah sekolah dengan jumlah bilangan murid lebih kurang sebuah kelas tadika kecil. Namun kerajaan BN yang senantiasa dituduh sebagai "rasis" dan "jahat" masih lagi bersetuju untuk menampung perbelanjaan (bayar gaji guru) SRJK (C) Aik Min dan Yuk Meng.

Dan di sini pula, Kit Siang sengaja buat hal mencabar Menteri Pelajaran.

Ke mana Deklarasi Gelang Patah?

Sekiranya DAP mahu mengungkit perkara kerajaan pusat membantu kaum Cina Sg Limau, ke mana pula perginya janji-janji yang ditabur DAP kepada kaum India di Gelang Patah sewaktu pilihanraya umum yang lepas?

DAP pun menjanjikan bulan dan bintang kepada masyarakat India Johor. Deklarasi Gelang Patah 31 Mac 2013 boleh dibaca di blog Kit Siang.

Dalam pada itu, boleh kita tanya program apa yang telah diatur untuk membina rakyat marhaen sepanjang 6 tahun DAP-Pakatan memerintah Pulau Pinang dan Selangor sejak 2008?

Yang nampak ketara ialah rancangan mempromosi personaliti cult sahaja. Tengok pada saiz kalung bunga itu.

Maharani Puan Speaker Selangor

Hannah Yeoh (hannahyeoh) on Twitter 2013-11-01 18-07-26

Hipokrit bukan kepalang

Kononya Hannah Yeoh paling suka lah membeli-belah di Little India.

Gambar di atas dirakam kelmarin sementara gambar di bawah diambil 6 bulan lepas semasa kempen PRU13.

Walaupun Puan Speaker mendakwa bahawa dia begitu suka kedai-kedai India – lihat tweetnya "my favourite place to shop" di atas – namun Hannah Yeoh ini tidak beza dengan Teo Nie Ching saudari satu Skuad Selendangnya yang sering bergambar dalam sehelai sahaja baju kurung kuning itu juga.

Ini Hannah Yeoh memakai baju India yang sama sahaja. Cuba tengok.

Banana

Entry filed under: DAP MENGKHIANATI KAUM INDIA. Tags: , .

01 di masai johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di masai johor - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Nov 2013 03:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 03:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

foto ular telan budak 4 tahun - Bicara Perjuangan - Blogger

Posted: 05 Oct 2013 11:43 PM PDT


Awal pagi tadi, aku telah keluarkan cerita dan gambar mengenai seekor ular sawa telah menelan budak berumur 4 tahun di Masai, Johor.. yang aku kongsi dari blog rakan blogger yang sangat aku hormati. Lihat entrynya di sini dan di blog ini.. di sini


Selepas itu, di facebook pulak mereka upload....


Dari status2 di Facebook itu, maka ramailah pembaca yang memberi komen. Ada yang terkejut dan tidak kurang juga yang merasa pelik atau hairan.  Mereka mungkin pelik kerana jika benar cerita itu berlaku di negeri Johor, kenapa kisahnya tidak disiarkan di akhbar-akhbar arus perdana tempatan ataupun tabloid.  Walaupun begitu, tidak kurang juga yang mengiyakannya....
Kemudian... dari komen-komen itu.... aku temui ini.....
Bertitik-tolak dari situ... sebuah portal berita mynewshub.my telah mengeluarkan kenyataan berikut :

Malam tadi… ada isu yang trending di media sosial negara ini.
Kali ini kecoh kononnya ada seorang kanak-kanak empat tahun ditelan seekor ular sawa di sebuah Felda di Masai, Johor.
Soalnya….. hanya sekeping gambar seperti di atas yang tersebar sebagai bukti kononnya ada kes seumpama itu.
Tak tahulah apa kebenarannya… tapi penulis agak yakin kes itu tidak betul.
Perbincangan dengan rakan-rakan followers Twitter Mynewshub juga gagal memperlihatkan sebarang petunjuk kepada kebenaran kejadian itu.
Siap ada komen di Twitter …"aku dah tengok gambar ni semalam…apasal baru hari ni dia makan".Dan kalau benar, sudah tentu lebih banyak gambar dan berita kejadian kecoh di semua media-media utama di negara ini malam tadi lagi.
Malah, kalau melibatkan manusia ditelan ular…media-media asing pun akan berlumba-lumba melaporkan kejadian berkenaan.
Ini kerana ia memiliki nilai berita human interest yang tinggi kepada sesiapa sahaja di mana jua.
Gambar tu betul... tapi kejadian bukan di Masai, Johor dan mangsa bukanlah kanak-kanak 4 tahun... (sapa lah yang buat cerita fitnah tu....). BICARA PERJUANGAN dengan rendah hati ingin memohon maaf di atas penyiaran cerita sebelum ini..... kesilapan adalah amat dikesali....
Lihat juga pengakuan rakan blogger yang mula-mula siarkan berita tersebut... klik di sini
Mangsa adalah ...... lihat gambar berikut :

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 03:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Oct 2013 03:07 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di masai johor</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 03:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :- di masai johor - Google Blog Search

Ular Sawa Telan Budak Kat <b>Johor</b> – Sape Gatal Mulakan Cita Ni?

Posted: 05 Oct 2013 10:01 AM PDT


Malam tadi… ada isu yang trending di media sosial negara ini.

Kali ini kecoh kononnya ada seorang kanak-kanak empat tahun ditelan seekor ular sawa di sebuah Felda di Masai, Johor.

Soalnya….. hanya sekeping gambar seperti di atas yang tersebar sebagai bukti kononnya ada kes seumpama itu.

Tak tahulah apa kebenarannya… tapi penulis agak yakin kes itu tidak betul.

Perbincangan dengan rakan-rakan followers Twitter Mynewshub juga gagal memperlihatkan sebarang petunjuk kepada kebenaran kejadian itu.

Siap ada komen di Twitter …"aku dah tengok gambar ni semalam…apasal baru hari ni dia makan".

Dan kalau benar, sudah tentu lebih banyak gambar dan berita kejadian kecoh di semua media-media utama di negara ini malam tadi lagi.

Malah, kalau melibatkan manusia ditelan ular…media-media asing pun akan berlumba-lumba melaporkan kejadian berkenaan.

Ini kerana ia memiliki nilai berita human interest yang tinggi kepada sesiapa sahaja di mana jua.

Disebabkan berita itu hampir pasti tidak betul…maka soalnya kini…siapa yang gatal tangan sebarkan gambar dengan berita seumpama itu mula-mula sekali?

Dapat faedah apa?

(Kalau berita ni betul… penulis perlu cari jalan untuk cover malu esok… tapi 99.99 peratus rasanya ini temberang…)

Ular Sawa Telan Budak Kat Johor – Sape Gatal Mulakan Cita Ni?http://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/10/telan-budak.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/10/telan-budak-150x150.jpgMyNewsHub myHangatUtama,,,

Malam tadi... ada isu yang trending di media sosial negara ini. Kali ini kecoh kononnya ada seorang kanak-kanak empat tahun ditelan seekor ular sawa di sebuah Felda di Masai, Johor. Soalnya..... hanya sekeping gambar seperti di atas yang tersebar sebagai bukti kononnya ada kes seumpama itu. Tak tahulah apa kebenarannya... tapi penulis...

Malam tadi... ada isu yang trending di media sosial negara ini. Kali ini kecoh kononnya ada seorang kanak-kanak empat tahun ditelan seekor ular sawa di sebuah Felda di Masai, Johor. Soalnya..... hanya sekeping gambar seperti di atas yang tersebar sebagai bukti kononnya ada kes seumpama itu. Tak tahulah apa kebenarannya... tapi penulis agak yakin kes itu tidak betul. Perbincangan dengan rakan-rakan followers Twitter Mynewshub juga gagal memperlihatkan sebarang petunjuk kepada kebenaran kejadian itu. Siap ada komen di Twitter ...<strong>"aku dah tengok gambar ni semalam...apasal baru hari ni dia makan".</strong> Dan kalau benar, sudah tentu lebih banyak gambar dan berita kejadian kecoh di semua media-media utama di negara ini malam tadi lagi. Malah, kalau melibatkan manusia ditelan ular...media-media asing pun akan berlumba-lumba melaporkan kejadian berkenaan. Ini kerana ia memiliki nilai berita human interest yang tinggi kepada sesiapa sahaja di mana jua. Disebabkan berita itu hampir pasti tidak betul...maka soalnya kini...siapa yang gatal tangan sebarkan gambar dengan berita seumpama itu mula-mula sekali? Dapat faedah apa? <strong>(Kalau berita ni betul... penulis perlu cari jalan untuk cover malu esok... tapi 99.99 peratus rasanya ini temberang...)</strong>

01 di mersing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di mersing - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di mersing</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2013 03:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Satu cerita....: Kem Kembara Muslim <b>di</b> Teluk Gorek, <b>Mersing</b>, Johor.

Posted: 06 Nov 2013 09:27 AM PST

Assalamualaikum.

Ya hanana, ya hanana, ya hanana, ya hanana. Suka sangat meyebut ya hanana :)

Oh yaa, bulan lepas ain ada menyertai KKM'13 (Kem Kembara Muslim'13) bertempat di Teluk Gorek, Mersing, Johor. Kem ini di bawah anjuran Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia Skudai.

Tak pernah pun pergi Mersing ni. Alhamdulillah, seronok sebab dapat merantau ke negeri orang :)
Yang pastinya, perjalanan daripada UTM Skudai ke Mersing ni mengambil masa dalam 3 jam. Jauh !!!
Tempatnya ke dalam, memang sangat ke dalam.

Tapi setibanya di Chalet berhampiran situ, kami semua sangat gembira sebab dapat dengar bunyi ombak !!
Lama dah tak pergi pantai. Tapi sedih sebab masa sampai tu malam, tak dapat tengok keindahan pantai tu.

2 malam di situ, kami hanya tidur di dalam khemah. Pertama kali ain tidur dalam khemah. Agak tak selesa sebab khemah kami bawah tu ada batu-batu. Sakit badan tau :(

Alhamdulillah, banyak ilmu yang ain dapat daripada kem ni :)
Syukran ukhti dan akhi yang banyak membantu kami !!!


Haa apapun, TELUK GOREK memang awesome !! kawasan ni memang sesuai untuk buat hari  keluarga. Chalet ada, khemah ada, kafe ada, toilet ada. Semua lengkap dan selesa !!! Kalau harga ain tak pasti, tapi rasanya berpatutan.

Jadi kalau masa cuti sekolah, tak ada tempat nak pergi. Pergilah ke Teluk Gorek ni !! Inshaallah, anda akan merasa gembira :)

terlajak <b>di</b> pantai air papan <b>mersing</b> - sudut bicara labu emas - Blogger

Posted: 11 Sep 2013 07:36 AM PDT

    Salam sejahtera keatas kamu.......

Bertemu kembali kita dalam sudut bicara labu emas.Dalam tajuk,percutian yang terlajak....kali ini saya ingin kongsi kan aktiviti labu emas pada 10 september 2013.pukul 10 pagi bertolak menuju ke Kulai Johor bahru,dan terus ke kota tinggi untuk mencari makanan.setelah selesai segala urusan di kota tinggi,kami meneruskan perjalanan ke mersing johor,keadaan agak tertekan bimbang tiada tempat penginapan.setiba di mersing lebih kurang pukul 6 petang(pemanduan selamat) kami terus ke lokasi yang di tuju iaitu pantai Air Papan,mersing,setiba di sana,memusing sebentar mencari homestay...namun syukur kami dapati kawasan pantai air papan agak sunyi,agaknya kerana bukan musim cuti...terus kan bersama percutian yang terlajak Sedeeeaaa.....

Sebuah bukit indah di tengah bandar tertera perkataan MERSING,di bawah bukit terletak sebuah tokong cina bersebelahan dengan kuil india.
Pemandangan unik yang kita boleh lihat sebelum tiba di pekan mersing,di hadapan tokong ini terletak deretan kedai lama yang masih berfungsi
Antara nya kedai makan,pam minyak Shell dan di belakang bagunan tersebut ialah terminal bas awam mersing berhampiran dengan sungai mersing,
Sungai yang menjadi pelabuhan kapal nelayan yang tinggal di kawasan mersing.
Sepanjang perjalanan dari simpang ke air papan,kita dapat merasai suasana kampung,pohon pisang yang di tanam rapi di sepanjang jalan menuju ke pantai air papan.dan berhampiran lokasi tujuan,kita akan di saji kan dengan pemandangan hijau dari sawah,sawah ini telah di usahakan oleh penduduk sstempat sejak dahulu lagi.
Juga terdapat sebuah rumah di tegah-tengah bendang,agak nya itu rumah pemilik sawah.di lengkapi dengan bekalan elektrik dan juga air bersih.
Dan kami telah pun tiba di pantai air papan,namun suasana agak sunyi agaknya bukan waktu cuti membuatkan pantai ini kekurangan pengunjung.mungkin nak bagi keselesaan dari kesesakan pengunjung.bersama kami ada sekumpulan pelancung dari negara luar yang turut menyewa homestay berhadapan dengan kami.ketika kami tiba,kebanyakan kedai makan tutup,mengikut tuan punya homestay yang kami sewa,Encik Mokhtar,kebiasaan nya kedai makan cuma di buka ketika Hujung minggu ataua pun ketika cuti sakolah,kerana ketika itu ramai pengunjung,maka terpaksa lah kami mencari makanan di luar,namun tak perlu risau,kerana cuma memakan masa kurang 15 minit ke bandar mersing Untuk mendapat makanan.
Ketenangan laut dengan pukulan ombak yang lembut,di buai dengan tiupan angin cukup memukau mata,persisiran pantai yang bersih,
Tidak jauh dari tempat penginapan,terdapat sebuah gunung yang menghiasi pemandangan pantai.saya sempat kesana untuk melihat keindahan batu yang terhakis kerana pukulan ombak,kawasan ini memang menarik untuk mereka yang bercinta.dan saya rasa kawasan ini selamat dari haiwan buas kerana tidak jauh dari penempatan penduduk air papan.dan juga kawasan ini menjadi lokasi kaki pancing.
Pemandangan ini menjadi agak gelap kerana biasan dari cahaja matahari yang terang.
Batu-batu yang di hanyutkan dari bukit di belakang saya,
Terdapat batu yang besar di permukaan air tidak jauh dari pantai,sesuai di jadi kan port memancing ikan gelama atau siakap ketika malam.agaknya batu ini selalu di pukul ombak atau kunjungan orang membuatkan permukaan nya tidak tajam atau pun licin.
Ketika ini,saya betul- betul berada di kaki gunung kecil,walaupun pemandangan terganggu kerana dahan dan ranting reput yang tersangkut di celah batu.namun yang menarik nya,kawasan ini bersih dari sampah seperti bungkusan makanan,botol minuman dan sebagai nya,atau mungkin kawasan ini sentiasa di pantau oleh pihak resort.
Laluan berjalan kaki di tepi Pantai memudahkan kita ke sebelah kiri atau kanan untuk mencari lokasi berkelah atau mandi yang selesa.namun laluan ini tidak muat untuk kereta.
Terapat tanda amaran dari pertahanan awam di kawasan pantai untuk peringatan keselamatan kepada pengunjung.
Bangsal yang di bina oleh pengurusan resort untuk kemudahan pengunjung.
Dan ini lah teratak sementara kami,nampak ringkas tetapi berhadapan dengan pantai.di sebelah kanan adalah pejabat Encik Mokhtar,pemilik chalet ini.
Kelengkapan bilik yang ringkas dan kemas,terdapat tiga katil satu katil berkembar dan dua katil bujang,bilik air,dan dua meja makan.
Gambar ini nampak gelap kerana biasan dari cahaya matahari dari luar,di sudut ini terletak sebuah telivisyen untuk kegunaan pengunjung chalet ini.segala kelengkapan dah ada,chalet,makanan semua ada,tetapi sayang,kami dah terlajak untuk menginap di sini walaupun SEHELAI SEPINGGANG kerana terlupa membawa pakaian.jadi nya,cuma lihat jela pantai,nak mandi tetapi tiada pakaian persalinan.....mengikut rancangan memang nak menginap di sini,entah kenapa mem besar terlupa nak siap kan barang keperluan.
Sekian sahaja perkongsian saya yang terlajak buat kali ini.jika tiada aral melintang,insyaAllah awal oktober,saya akan kongsi kan pengalaman di pulau pula....tetapi tidak pasti lagi pulau mana akan di tuju.dan kali ini semoga tiada kelengkapan yang terlupa atau tertinggal.jika boleh siap bawa mesin basuh dan peti ais dari rumah...hahaha....

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Nov 2013 11:16 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Oct 2013 11:07 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2013 11:05 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Aug 2013 11:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 11:09 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2013 11:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2013 11:47 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:21 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tempat menarik <b>di</b> Johor Bahru – Pantai <b>Stulang</b> Laut | Makan <b>...</b>

Posted: 25 Nov 2012 04:15 PM PST

tempat-menarik-johor bahru-pantai-stulangTempat menarik di JohorBahru ni bukannya susah nak dicari lokasinya, jika anda rajin bertanya penduduk tempatan pastinya anda akan tersua dengan Pantai Stulang ni walaupun keindahan pemandangan dan landskapnya kelihatan biasa-biasa sahaja, ia merupakan salah satu tempat bersiar-siar dan jalan-jalan yang mendapat perhatian dan kunjungan penduduk tempatan Johor Bahru. Mana lagi ada sebuah bandaraya yang mempunyai pantai berpasir seperti ni?

Pantai ini ramai dikunjungi terutamanya pada waktu sebelah petang dan di hujung-hujung minggu ataupun hari kelepasan am. Tempat yang menarik di Johor Bahru ini terletak berhampiran dengan kompleks imigresen dan kastam Johor Bahru yang lama setelah kompleks baru yang lebih canggih dan besar didirikan berhampiran Bukit Cagar.

Pantai Stulang ini juga terletak berhampiran dengan penginapan hotel-hotel seperti Grand Blue Wave Hotel(4 star), Suria City Hotel(3star) dan juga Zone Regency Hotel(3 star). Yang menariknya tentang Zone ni ialah ia juga terletak di dalam satu kompleks bangunan Pusat Membeli-Belah Zone Bebas Cukai . Jadi bagi anda yang bercadang nak shopping kat sini dan berhajat membeli coklat-coklat bebas cukai ,jangan miss peluang ni, singgahlah ke Kompleks Bebas Cukai Zone ni! Ia juga mengandungi Kompleks Imigresen Kastam Dan Jeti Laut (CIQ) ke Singapura, Batam-Tanjung Pinang-Indonesia dan lain-lain destinasi luar negara mengikut jalan laut.

Selain itu Pantai Stulang ini juga menjadi tempat menarik di Johor Bahru untuk dikunjungi kerana kedekatannya dengan Medan Selera Stulang yang terletak bersebelahan sahaja dengan Zone Bebas Cukai , Stulang. Pada waktu malam anda boleh bersiar-siar di sepanjang Pantai Stulang yang terletak juga selari dengan Jalan Stulang Laut . Kalau nak menikmati pemandangan malam di Stulang datanglah ke sini, lagi best jika anda ambil peluang untuk makan-makan dulu di Medan Selera Stulang ni sebelum jalan-jalan di waktu malam, ruang pejalan kakinya juga disinari lampu-lampu . Dari sini anda juga boleh memerhatikan cahaya-cahaya lampu bandaraya kota Singapura di seberang selat sana.

Satu lagi perkara yang menjadikan Stulang Laut ni tempat menarik di Johor Bahru untuk dikunjungi ialah pada bulan-bulan tertentu terdapatnya acara-acara temasya air atau event peringkat tempatan, kebangsaan atau antarabangsa yang dianjurkan di sini. kat sini pernah diadakan pertandingan International Speed Boat, water scooter, pertandingan memancing ,sukaneka air dan lain-lain lagi. Kalau nak tahu lanjut lagi fasal event atau temasya air kat Stulang laut ni bolehlah ke website Majlis Bandaraya Johor Bahru atau ke Johor Tourism

Walaupun air di sini taklah berapa bersih untuk bermandi-manda, kita masih boleh lihat anak-anak kecil bermandi-manda di sini pada waktu petang dan dihujung-hujung minggu. Skala kerbersihan air yang Krew Jalan2cuti2 bagi ialah 2 daripada 5!! Jadi bagi anda yang ada anak berkulit agak sensitif , nasihat kami ialah jauhkanlah diri daripada bermandi-manda kat sini. Kalau setakat nak meranduk-randuk air tepian pantai tu mungkin boleh dan pasti tak akan menyebabkan apa-apa mudarat.

Tak lupa juga bagi anda yang mencari makan tengahari dengan harga yang berpatutan (harga biasa-biasa) jangan lupa singgah ke Warung Batu yang menyediakan masakan Nasi Padang (lauk kari memang best!),Asam Pedas dan sayur-sayur ulam-ulaman kampung segar yang diletakkan dalam penyejuk air batu agar kekal segar . Lokasinya berhampiran persimpangan 4 lampu isyarat bersebelahan Imigresen Kastam lama dan juga berhampiran Suria City Hotel.

Satu lagi yang menjadikan Stulang Laut tempat menarik di Johor Bahru ialah terdapatnya jeti persendirian milik keluarga DiRaja Sultan Johor. Di sini anda akan dapat melihat bot-bot layar milik kerabat DiRaja Johor dilabuhkan di sini… Lokasinya di tepi pantai berhadapan dengan Foon Yew High School.

Itulah dia serba sedikti tentang Stulang Laut yang dapat Krew Jalan2cuti2 bawakan setakat ni. Jika anda berkunjung ke Johor Bahru dan nak cari tempat untuk meluangkan masa atau menghilangkan kebosanan datanglah ke Pantai Stulang yang bersejarah ni..

Tips J2C2: kalau ke sini jangan miss Pusat Membeli -belah Zone Bebas Cukai

BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Nov 2013 11:09 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Laman Pengail: <b>STULANG</b> LAUT (pasar orang Seletar)

Posted: 19 Sep 2013 09:11 PM PDT


PASAR ORANG ASLI (KAUM SELETAR) DI STULANG LAUT

Lirik lagu Tanjung Puteri
Atas bukit Tanjung Puteri
Taman hiburan indah berseri
Pemandangan menawan hati
Jalan tambak hubungan negeri
( korus )
Tanjung Sekijang nun di kuala
Tempat nelayan mengail gelama
Istana Hinggap di Kuala Danga
Pantai berkelah keluarga diraja
Dari Tebrau orang berakit
Singgah Stulang membeli kopi
Pusara Si Bongkok di lereng bukit
Di tepi pantai Tanjung Puteri
   Suku Kaum Seletar jugak dikategorikan sebagai Orang Laut. Di Johor,terdapat beberapa buah kampung yang menjadi penempatan suku kaum Seletar,antaranya Kampung Orang Asli Stulang Laut,Kampung Orang Asli Bakar Batu,dan Kampung Orang Asli Telok Jawa-Semuanya terletak di kawasan Johor Bahru. Walaupun diorang asalnya sebahagian daripada kelompok Orang Laut,tapi kerajaan Malaysia telah mengkategorikan mereka sebagai sebahagian daripada Orang Asli. Orang Asli merupakan kelompok minoriti di negara ini.Walaupun Orang Asli dikategorikan sebagai golongan bumiputera,mereka agak terlewat menerima pembangunan kerana kelompok ini lebih selesa hidup secara tradisional dan tinggal di pesisiran sungai/pantai dan di hutan.Dan sumber pencarian mereka ialah dari hasil laut dan hasil hutan.
Kadang-kala,belum sempat di bawa keatas...org ramai telah berebut membeli di bot nelayan orang asli... ibarat siapa cepat dia dapat,kerana waktu jualan cuma sampai jam 9 pagi aje..lewat dah habis

Hasil laut segar dgn harga berpatutan.Umpan udang hidup utk kaki pancing dgn harga 30sen seekor pun terdapat disana.Dan kebanyakan pemancing yg menaiki bot bergegas menempah umpan udang hidup bagi jalan mudah untuk mendapatkan umpan segar.

Lihatlah...ikan besar2 ni..ianya bukan ada terdapat disungai2,biasa adanya di laut lepas...dimana kerajaan telah banyak membantu Orang Asli ini seperti memberi peralatan menangkap ikan seperti Bot, Jaring, engine bot, penempatan baru yang lebih selesa kepada kaum asli ini
Daripada Laman Pengail Zulkiffleeh
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved