ads

Khamis, 9 Jun 2011

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


PJK Felda <b>Lok Heng</b> Selatan, Johor | Kembara Pusat Jalur Lebar Komuniti

Posted: 07 Jan 2011 01:35 AM PST

Felda Lok Heng Selatan telah dibangunkan pada tahun 1978 dengan tanaman kelapa sawit seluas 1768.44 hektar. Pada peringkat awalnya, kawasan ladang Felda Lok Heng Selatan adalah kawasan ladang Felda Lok Heng Barat dan Felda Lok Heng Timur yang mana kebanyakan kawasannya tidak ekonomik, rendah dan berpaya. Kawasan ini telah dipulihkan dan dibangunkan. Maka, wujudlah rancangan Felda Lok Heng Selatan.

Asal Usul Nama dan Tarikh
Mengikut pendapat orang-orang lama, nama Lok Heng berasal daripada nama seorang pekebun Cina yang bernama Lok Heng yang merupakan orang terawal meneroka kawasan ini. Walau bagaimanapun, sejarah ini tidak diketahui kesahihan faktanya.

Tanah rancangan Felda Lok Heng Selatan telah dibangunkan pada tahun 1978 dan mula diduduki oleh peneroka baru secara rasmi pada Januari 1986 bagi peringkat 01 seramai 110 orang tidak termasuk ahli keluarga masing-masing dan pada Februari 1987 bagi peringkat 02 seramai 261 orang tidak termasuk ahli keluarga masing-masing.
(Sumber: Maklumat Asas Dan Profil Rancangan 2008 – Felda Lok Heng Selatan)

Menurut cerita orang-orang di sini, perkataan 'lok heng' adalah berasal daripada perkataan dalam bahasa Cina untuk merujuk kepada keadaan dan persekitaran kawasan ini yang dipenuhi hutan paya dan mudah dinaiki air. Terdapat hanya beberapa keluarga nelayan sahaja yang sanggup tinggal di sini. Mereka bergantung hidup kepada aktiviti penangkapan ikan dan hasil hutan paya sebagai sumber pendapatan.
(Sumber: Laman Web Projek USP 5 Perpustakaan Desa Felda Lok Heng Selatan)

8 Januari 2011 ialah hari dimana berlangsungnya Hari Terbuka Pusat Jalurlebar Komuniti di Felda Lok Heng Selatan. Kawasan PJK yang agak strategik; memudahkan para penduduk untuk mendapatkan akses internet. Walaupun cuaca yang panas terik, ia tidak mematahkan semangat para penduduk dan urusetia untuk memastikan Hari Terbuka Pusat Jalurlebar Komuniti berjalan dengan lancar.

Tentatif bermula dengan kedatangan pelajar PDK (Pemulihan Dalam Komuniti), dimana PDK merupakan satu pertubuhan yang membantu pelajar OKU untuk menjalani kehidupan seperti biasa. Mereka memeriahkan Hari Terbuka dengan memasuki pertandingan mewarna online. Selepas itu aktiviti-aktiviti yang selalu dikendalikan seperti Menuip belon dalam plastik, pertandingan kerusi beracun, juga diadakan kepada pelajar-pelajar SMK Luqman Hakim. Pemberita dari akhbar Sinar Harian juga hadir untuk membuat liputan tentang Hari Terbuka yang berlangsung pada hari ini.

Tarian zapin oleh para pelajar PDK membuka tirai majlis penutup Hari Terbuka Jalurlebar Komuniti. Walaupun deria pendengaran mereka tidak setajam seperti orang lain, mereka dapat mengikut rentak dan tarian dengan baik.

Sambutan majlis penutup berlangsung begitu meriah sekali. Yang Berhormat Tuan Hj Rasman bin Haji Ithnin (ADUN Sedili, Kota Tinggi) hadir untuk merasmikan majlis penutup Hari Terbuka Pusat Jalurlebar Komuniti Felda Lok Heng Selatan. En. Mohamed Faiezal Othman, selaku wakil dari Suruhanjaya Komuniti dan Multimedia Malaysia turut hadir untuk menerangkan apakah itu PJK dan kepentingannya kepada masyarakat setempat. Manakala Pengurus PJK, Cik Noralisah binti Ashari memberi sedikit taklimat ringkas tentang PJK dan kemudahan-kemudahan yang disediakan kepada masyarakat setempat. Pengacara majlis disandang oleh Penolong Pengurus PJK, Nurihdayah binti Ahmad. Majlis disudahi dengan Tarian penutup oleh pelajar PDK.

Dengan kedatangan Yang Berhormat Tuan Hj Rasman bin Haji Ithnin (ADUN Sedili, Kota Tinggi) dan para VIP-VIP yang lain, ia secara tidak langsung memeriahkan lagi Hari Terbuka Pusat Jalurlebat Komuniti dan menunjukkan komitmen kerajaan kepada masyarakat setempat bahawa PJK ini merupakan salah satu inisiatif untuk membantu komuniti luar bandar dalam pembentukan masyarakat berteknologi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


Voyage into the unknown: Kamus Loghat Muar / <b>Tangkak</b>

Posted: 08 Jun 2011 01:15 AM PDT

Aku dilahirkan di Muar (Muo kata orang Muar) dan dibesarkan di Tangkak. Walaupun bahasa melayu diambil daripada bahasa Johor/Riau, tetapi orang-orang Muar dan Tangkak mempunyai gaya bahasa yang sedikit berbeza apabila bertutur. Arwah Tok Tan aku misalnya, mempunyai gaya loghat yang 'distinctively Tangkak'. Banyak perkataan-perkataan yang biasa dituturkan masyarakat Muar dan Tangkak yang aku telah lupa. Jadi sebagai tribute untuk Arwah Tok Tan dan orang-orang Muar / Tangkak, aku akan cuba untuk menyenaraikan sebanyak mungkin perkataan dalam loghat Muar / Tangkak apabila aku teringat.

Ampar (sebutan Am-po) = Hamparan, permaidani
Anu = Si folan = Dia ke tangkak dengan si anu tu, anak Noh Itik.
Basan = pakaian basahan , pakaian harian
Berlengas = Badan melekit
Bersendor = Berdengkur
Berteromba (sebut beteghombe) = Bermain-main, berlari-lari dan bersuka ria (kebiasaan oleh anak-anak kecil dalam rumah),
Centong = Senduk
Endut = kekasih - Kau dah ada endut Syam?
Gak Ngapa? = Mengapa?
Gak Ya (sebut 'ye') = Ya kah? 
Gebor = Selimut
Gedobos = Longgar (pakaian)
Genjot = Merajuk
Ghobok = Almari
Godak = Kacau, gaul
Hempok = Pukul
Jajan = Makanan ringan - Nanti atuk balik belikan jajan ek
Jerang = Masak air - Kau usah balik dulu, Makcik kau tengah jerang air.
Kain Sal = Tuala
Katup = Tutup
Kejam = Selain zalim juga bermaksud pejam mata
Kelebang = Malas tahap tertinggi selepas, malas dan kelesa = Kau nak jadik apa ni? Tak ada orang nak dengan perempuan kelebang tau tak.
Kelesa = Malas tahap pertengahan (tetapi lebih teruk dari malas biasa)
Kecur = Terliur
Kemut = Selain mengetatkan otot-otor seperti manahan buang air besar, juga bermaksud kedekut
Kerok = Garu
Ketetel = Lari laju atau benda bergerak pantas (tetapi tak smooth)
Lepa (sebutan Lepe) =  Terleka atau hilang tumpuan = pantang lepa cepat saja tangan budak ni mencapai
Meladung = Air bergenangan - Kenapa tak ditutup paip tu? Habis air meladung dalam bilik air.
Melak = Agaknya, mungkinkah (sama seperti 'kut-kut lah' atau 'mana lah tahu') = Aku nak mengail ikan, melak dapat toman 
Melacak = Banyak bertaburan = Gi kutip jambu air yang melacak ke tanah tu.
Membeser = Buang air kecil
Memerut = Buang air besar
Mencangut (atau disebut encangut) = Sesak nafas - Alah aku ni tak boleh dibuat beteghomba, mencangut
Mengkal = Padat, sendat - Kecik sangat seluar tu sampai mengkal peha
Mengopes = Menyelongkar
Mengelaso (atau ngelaso) = Perbuatan tak reti duduk diam lazimnya oleh anak kecil - Cuba duduk diam-diam, mengelaso je dari tadi
Menjengkit= Merayau atau pergi berjalan (selalunya dengan tanpa izin) - kau nak kemana saja ni? Asal petang je menjengkit, cuba lah duduk duduk rumah dah nak maghrib ni. 
Menonong = Berbuat sesuatu tanpa berfikir atau toleh kiri kanan - Amboi menonong je, tak singgah dulu ke Cik Enon?
Meraban = Tak tentu hala
Pak kal (selalunya ditambah 'lah') = Nasib baik lah - Pakkal lah kau ni cucu aku kalau tidah aja ku hempok dengan penyapu ni
Rak = Cakap beria-ia - Bagai nak rak Cik Enon bercerita pasal parti tupperware tu
Ralit (sebut ghalit) = Asyik, tekun - Ralit si beruk tu mencarik kutu si abu
Ralit = Mengantuk - ralit mata aku ni menganyam ketupat dari subuh tadi
Semenggah = Elok, kemas, antonim, Tak Semenggah = Tak elok - cuba kau tukar baju ni, tak semenggah aku tengok
Tak Masal = Tak fasal-fasal
Tagas = Nakal, degil
Talak = Dibiarkan - Kenapa ditalakkan budak tu menangis?
Tanak = Masak Nasi - Kau jangan balik dulu, Makcik kau tengah tanak nasi
Terkelempap = Bau kurang enak disebabkan humidity dan pengudaraan yang tak baik
Tengkar (sebut Tengko) = Degil, melawan atau tidak mendengar kata = Jangan tengkar, aku kata! Jerit Tok Tan pada ku
Terejal = Terlampau nakal, dan tak mendengar kata

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


Kamus Loghat Muar / <b>Tangkak</b>

Posted: 08 Jun 2011 01:15 AM PDT

Aku dilahirkan di Muar (Muo kata orang Muar) dan dibesarkan di Tangkak. Walaupun bahasa melayu diambil daripada bahasa Johor/Riau, tetapi orang-orang Muar dan Tangkak mempunyai gaya bahasa yang sedikit berbeza apabila bertutur. Arwah Tok Tan aku misalnya, mempunyai gaya loghat yang 'distinctively Tangkak'. Banyak perkataan-perkataan yang biasa dituturkan masyarakat Muar dan Tangkak yang aku telah lupa. Jadi sebagai tribute untuk Arwah Tok Tan dan orang-orang Muar / Tangkak, aku akan cuba untuk menyenaraikan sebanyak mungkin perkataan dalam loghat Muar / Tangkak apabila aku teringat.

Ampar (sebutan Am-po) = Hamparan, permaidani
Anu = Si folan = Dia ke tangkak dengan si anu tu, anak Noh Itik.
Basan = pakaian basahan , pakaian harian
Berlengas = Badan melekit
Bersendor = Berdengkur
Berteromba (sebut beteghombe) = Bermain-main, berlari-lari dan bersuka ria (kebiasaan oleh anak-anak kecil dalam rumah),
Centong = Senduk
Endut = kekasih - Kau dah ada endut Syam?
Gak Ngapa? = Mengapa?
Gak Ya (sebut 'ye') = Ya kah? 
Gebor = Selimut
Gedobos = Longgar (pakaian)
Genjot = Merajuk
Ghobok = Almari
Godak = Kacau, gaul
Hempok = Pukul
Jajan = Makanan ringan - Nanti atuk balik belikan jajan ek
Jerang = Masak air - Kau usah balik dulu, Makcik kau tengah jerang air.
Kain Sal = Tuala
Katup = Tutup
Kejam = Selain zalim juga bermaksud pejam mata
Kelebang = Malas tahap tertinggi selepas, malas dan kelesa = Kau nak jadik apa ni? Tak ada orang nak dengan perempuan kelebang tau tak.
Kelesa = Malas tahap pertengahan (tetapi lebih teruk dari malas biasa)
Kecur = Terliur
Kemut = Selain mengetatkan otot-otor seperti manahan buang air besar, juga bermaksud kedekut
Kerok = Garu
Ketetel = Lari laju atau benda bergerak pantas (tetapi tak smooth)
Lepa (sebutan Lepe) =  Terleka atau hilang tumpuan = pantang lepa cepat saja tangan budak ni mencapai
Meladung = Air bergenangan - Kenapa tak ditutup paip tu? Habis air meladung dalam bilik air.
Melak = Agaknya, mungkinkah (sama seperti 'kut-kut lah' atau 'mana lah tahu') = Aku nak mengail ikan, melak dapat toman 
Melacak = Banyak bertaburan = Gi kutip jambu air yang melacak ke tanah tu.
Membeser = Buang air kecil
Memerut = Buang air besar
Mencangut (atau disebut encangut) = Sesak nafas - Alah aku ni tak boleh dibuat beteghomba, mencangut
Mengkal = Padat, sendat - Kecik sangat seluar tu sampai mengkal peha
Mengopes = Menyelongkar
Mengelaso (atau ngelaso) = Perbuatan tak reti duduk diam lazimnya oleh anak kecil - Cuba duduk diam-diam, mengelaso je dari tadi
Menjengkit= Merayau atau pergi berjalan (selalunya dengan tanpa izin) - kau nak kemana saja ni? Asal petang je menjengkit, cuba lah duduk duduk rumah dah nak maghrib ni. 
Menonong = Berbuat sesuatu tanpa berfikir atau toleh kiri kanan - Amboi menonong je, tak singgah dulu ke Cik Enon?
Meraban = Tak tentu hala
Pak kal (selalunya ditambah 'lah') = Nasib baik lah - Pakkal lah kau ni cucu aku kalau tidah aja ku hempok dengan penyapu ni
Rak = Cakap beria-ia - Bagai nak rak Cik Enon bercerita pasal parti tupperware tu
Ralit (sebut ghalit) = Asyik, tekun - Ralit si beruk tu mencarik kutu si abu
Ralit = Mengantuk - ralit mata aku ni menganyam ketupat dari subuh tadi
Semenggah = Elok, kemas, antonim, Tak Semenggah = Tak elok - cuba kau tukar baju ni, tak semenggah aku tengok
Tak Masal = Tak fasal-fasal
Tagas = Nakal, degil
Talak = Dibiarkan - Kenapa ditalakkan budak tu menangis?
Tanak = Masak Nasi - Kau jangan balik dulu, Makcik kau tengah tanak nasi
Terkelempap = Bau kurang enak disebabkan humidity dan pengudaraan yang tak baik
Tengkar (sebut Tengko) = Degil, melawan atau tidak mendengar kata = Jangan tengkar, aku kata! Jerit Tok Tan pada ku
Terejal = Terlampau nakal, dan tak mendengar kata

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di segamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di segamat - Google Blog Search


Senarai Hotel <b>Di Segamat</b> Johor Darul Takzim | PakJi.com

Posted: 05 May 2011 09:20 PM PDT

segamat

Sekiranya anda mencari hotel di Segamat di bawah ini adalah senarai hotel yang anda boleh pilih. Buatlah tempahan dengan menelefon terus atau datang sendiri ke hotel berkenaan. Segamat adalah nama sebuah pekan dan juga daerah di utara negeri Johor. Terletak kira-kira 142 kilometer melalui lebuhraya utara selatan dari Kuala Lumpur ke Tangkak. Juga 55 kilometer melalui Jalan Federal 23. Tardapat banyak perkhidmatan bas ke Segamat antaranya Transnasional, Damai Ekspress, Yow Hoe Bus dan SE Ekspress. Anda juga boleh ke Segamat dengan menaiki tren KTM.

vip hotel mid range

VIP Hotel
1st. Mile, Jalan Buloh Kasap, Segamat, Johor, Malaysia.
Kadar caj:
Deluxe RM 118.00 nett
Executive RM 138.00
Family Room RM 165.00
VIP Room RM 218.00
Kemudahan: tub mandi, pengering rambut, surat khabar, bilik bersambung disediakan, kolam renang, tempat meletak kereta, penghawa dingin, TV ASTRO, dobi, servis bilik, panggilan telefon IDD, pemanas air, kopi,teh, percuma Internet WIFI.

Hotel Sri Pelangi
Ground Floor, Wisma Chew Ann Ting, Jln Buloh Kasap,
85000 Segamat, Johor
07-931 2101
Kadar Caj: RM75.00
Kemudahan: Penghawa dingin, talian telefon, TV, air panas atau sejuk, bilik mandi, bilik conference, dewan makan, dean tari-menari, servis kurier atau surat-menyurat.

Silver Inn
No. 11, 1st Floor, Jln Rose,
85000 Segamat, Johor
07-931 2211
Kemudahan: Penghawa dingin, talian telefon, air panas atau sejuk, bilik mandi, tempat meletak kereta

Hotel Mandarin Inn
No. 99, Jln Genuang, 85000 Segamat, Johor
07-931 7966
Kadar caj minimum: RM36
Kemudahan: Penghawa dingin, talian telefon, peti sejuk. salon rambut, salon kecantikan, dobi, surat menyurat dan kurier, servis bilik 24 jam dan sekuriti 24 jam.

Woon Hotel
No. 4, Jln Buloh Kasap, Taman Rimau, 85000 Segamat, Johor
07-932 2577

The Pine Classic Inn Sdn Bhd
No. 30, Jln Genuang, 85000 Segamat, Johor
07-932 2008

Hotel Segamat Sdn Bhd
No. 18, Jln Salim, Kampung Abdullah, 85000 Segamat, Johor
07-931 2919

Nanyang Hotel
No. 8, Jln Awang, 85000 Segamat, Johor

Search Terms:

  • senarai hotel di segamat
  • hotel di segamat
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Litar kereta kawalan jauh <b>di Segamat</b>

Posted: 24 Apr 2011 11:52 PM PDT

SEGAMAT - Impian peminat kereta kawalan jauh daerah ini untuk memiliki kawasan khusus bagi hobi itu, menjadi kenyataan apabila kerajaan Johor membangunkan Litar Putera Speedway dekat Bandar Putera IOI di sini.

Litar sejauh 150 meter yang mengambil masa kira setahun untuk dibangunkan atas tanah milik Majlis Daerah Segamat (MDS) itu dibina dengan kos RM120,000 hasil inisiatif Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemelah, Datuk Ayub Rahmat.

Ayub berkata, beliau berusaha memohon peruntukan daripada kerajaan negeri bagi pembinaan litar berkenaan kerana melihat kepada peningkatan minat anak muda kawasan Segamat khususny sekitar DUN Kemelah terhadap hobi berkenaan.

"Selain daripada boleh dimanfaatkan anak tempatan, saya berharap pelbagai acara pertandingan yang diadakan di sini mampu menarik kehadiran pengunjung atau peserta daripada luar daerah dan negeri ini.

"Saya berharap, anak muda di sini dapat meluangkan masa dengan menyertai hobi yang berfaedah ini, daripada membahayakan diri dan pengguna jalan raya lain jika mereka merempit di jalanraya.," katanya ketika merasmikan kemudahan litar terbabit.

Sempena perasmiannya, satu pertandingan kereta kawalan jauh dianjurkan di litar terbabit yang berhasil menarik lebih 100 penyertaan dari seluruh negara dan Singapura.

Peserta daripada Radio Control Auto Club (RCAC) Kuala Lumpur, Norazam Zainal Abidin, 45, menyifatkan Litar Putra Speedway yang dibangunkan itu paling selamat dan terbaik pernah dilihatnya sepanjang 10 tahun pengalaman dalam hobi itu.

Katanya, berikutan kelajuan kereta kawalan jauh yang digunakan, setiap peserta mengambil masa kira-kira limat minit bagi melengkapkan satu pusingan 150 meter itu.

"Kereta kawalan jauh ini dijanakan oleh bateri atau enjin yang menggunakan petrol. Penggunaan kereta berkuasa bateri membabitkan kos yang lebih rendah.

"Harga sebuah kereta kawalan jauh berbeza mengikut keupayaan dan kualiti di antara RM1,500 hingga RM5,000 berserta aksesori yang lengkap," katanya.

Berita Harian Edisi Johor | 25 April 2011

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di chaah johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di chaah johor - Google Blog Search


SingaLautMetrO: DUA MANGSA LEMAS <b>DI JOHOR</b>: KERETA MASING-MASING <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2011 01:10 AM PST


DUA MANGSA lemas di Johor akibat banjir, berlaku di Chaah, Segamat dan di Kulai Jaya. Dalam kejadian pertama seorang wanita, Rohani Ismail, 51, lemas apabila kereta dipandunya di Chaah, dihanyutkan arus deras ke sebuah ladang kelapa sawit.

Rohani gagal diselamatkan manakala empat ahli keluarganya berjaya menyelamatkan diri ketika mereka dalam perjalanan menuju ke Pahang.

Dalam kejadian kedua di Kulaijaya, Aw Yoke Lin, 53, maut apabila kenderaan pacuan empat rodanya dihanyutkan arus dan termasuk ke dalam sungai jam 9 malam di Kampung Rahmat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di masai johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di masai johor - Google Blog Search


MACAM-MACAM HAL: Kena Calit Minyak

Posted: 01 Jun 2011 12:08 AM PDT


Nyaris dilarikan lelaki Lombok

IBNU Sina bersama Nurul menunjukkan salinan laporan polis mengenai lelaki Lombok yang dikenali sebagai Hasan Basri ketika ditemui di rumahnya di Masai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 31 Mei - Seorang bakal pengantin melalui pengalaman yang menakutkan apabila nyaris dilarikan seorang lelaki Lombok, Indonesia awal bulan lalu.

Namun, kepantasan bapa gadis berusia 21 tahun itu dengan bantuan orang kampung berjaya menyelamatkannya daripada menjadi mangsa lelaki yang dikenali sebagai Hasan Basri itu.

Bapa wanita berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Ibnu Sina, 50, berkata, selepas menyedari kehilangan Nurul, 21, kira-kira pukul 4 pagi pada 9 Mei lalu, dia terus menghubungi rakan-rakannya untuk meminta bantuan bagi mencari gadis itu.

"Alhamdulillah, melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), seorang tekong bot di laluan keluar Ulu Tiram berjaya mengesan anak saya bersama lelaki berkenaan ketika ingin menaiki bot untuk ke Lombok.

"Lelaki tersebut memberitahu kepada tekong itu bahawa wanita yang dibawanya itu warganegara India, namun kad pengenalan yang diserahkan menunjukkan nama dan nombor yang sama dengan SMS yang diterimanya," katanya ketika ditemui di rumahnya di Pasir Gudang hari ini.

Dalam pertemuan itu, anaknya Nurul turut berada di dalam rumah, namun dia tidak menjawab pertanyaan wartawan akibat masih trauma dengan kejadian tersebut.

Ibnu Sina berkata, sejak kejadian itu anaknya seakan-akan hilang ingatan dan tidak menyedari semua kejadian yang dilaluinya sepanjang dilarikan lelaki berkenaan.

Katanya lagi, anak kedua daripada lapan beradik itu yang bakal berkahwin Sabtu ini pernah bertanya kepada ibunya tentang kejadian yang berlaku terhadapnya.

"Apa dah jadi dengan angah mak? Cuba mak tampar angah, mungkin angah boleh sedar. Itu kata anak saya kepada ibunya. Selepas kejadian tersebut dia jadi murung dan jarang bercakap," katanya lagi.

Dia percaya lelaki berkenaan menggunakan ilmu hitam bagi menundukkan Nurul kerana selepas kejadian itu, dia membawa anaknya bertemu pengamal perubatan tradisional dan diberitahu bahawa lelaki berkenaan mencalitkan sejenis minyak pada Nurul.

Malah, kejadian awal Mei lalu bukan pertama kali kerana Nurul pernah dilarikan bersama adiknya setahun lalu oleh lelaki yang sama.

"Saya sudah buat laporan polis berhubung kejadian tersebut, namun tiada sebarang tindakan diambil terhadap lelaki berkenaan. Ia memberi kesan mendalam terhadap anak saya apabila menyedari lelaki berkenaan masih bebas dan perkara yang sama boleh berulang," katanya lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KELAB GREENBOC: Tindakan Pantas Seorang Bapa Selamatkan Anaknya <b>...</b>

Posted: 31 May 2011 05:00 PM PDT

Bakal pengantin nyaris ke Lombok

JOHOR BAHRU - Tindakan pantas seorang bapa menyebarkan khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk mengesan anak perempuannya yang bakal berkahwin pada Sabtu ini dapat menyelamatkan wanita berkenaan daripada dilarikan seorang lelaki ke Lombok pada 9 Mei lalu.

IBNU SINA menunjukkan laporan polis yang dibuat terhadap seorang lelaki yang ingin melarikan Nurul ke Lombok ketika ditemui di Kota Masai, Johor Bahru semalam.

Ibnu Sina, 50, mendakwa, dia menyedari kejadian itu pada pukul 4 pagi apabila mendapati anaknya yang dikenali sebagai Nurul, 21, hilang ketika dia bangun untuk menunaikan solat Subuh.

Katanya, dia terus memberitahu penduduk kampung sebelum anak kedua daripada lapan beradik itu dikesan di laluan 'tikus' di Ulu Tiram di sini yang biasa digunakan oleh warga asing untuk pulang ke Indonesia.

"Dalam SMS itu, saya nyatakan segala maklumat peribadi mengenai anak saya sebelum seorang tekong bot di situ dapat mengesan Nurul sebelum dia dilarikan ke Lombok.

"Ketika disoal, lelaki Lombok yang dikenali sebagai Hasan Basri berusia 24 tahun itu memberitahu wanita itu berketurunan India namun pemeriksaan pada Mykad menunjukkan namanya sama dengan SMS yang diterima," ceritanya ketika ditemui di rumahnya di Kota Masai di sini semalam.

Tambahnya, lelaki Lombok itu kemudian dibelasah sebelum diserahkan kepada polis. -kosmo

6 comments:

View Comments/Post a Comment

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


Kisah Qarun berlaku <b>di Negeri Johor</b>? - BLOG Komuniti gempakZ by Mr <b>...</b>

Posted: 17 Jan 2011 02:07 AM PST

Mungkin, ini adalah jawapan mengapa Albert Baker, Ibrahim dan keturunan mereka kaya raya..tak perlu pakai duit rakyat untuk joli sana sini.. 'cluenya' ada ditulis.. Pada pagi hari.. 6th February 1887.. 140 tahun yang dulu.. Jeng jeng jengg....

Pokok persoalannya, Siape yg beri 'clue' itu????

Jawapan: Salah sorang org yg dihormati... keturunan Nabi [dikhabarkan]

Nama2 besar seperti :
- Al-Sagoff
- Al-Kaff
- Al-Junaid
- Al-Habsyi
- Al-Attas

Dorang merupakan keturunan Arab yg bertaburan di nusantara yg datang terus dari Mekah.. terutamanye di Singapore.. nama-nama yg besar dari keturunan itu juga, mcm Syed Habib Noh Al Habsyi, Syed Muhammed Husin Al Habsyi, Syed Umar Al-Junaid, Syed Abu Bakar Umar Al-Junaid, Syed Salim Mohsin Al-Attas, Syed Muhammad Abdul Rahman Al-Sagoff dan berpuluh - puluh lagi name besar yg hidup 150 tahun dulu... semua itu tu jugak merupakan keturunan Nabi..


TAPI...tak mungkin kita mengenali mereka sebab:

Bidang utama mereka adalah PERNIAGAAN....bukan dakwah seperti yang di tanamkan dalam fikiran orang melayu islam.. kalausebut keturunan nabi je automatically terfikir mereka adalah pendakwah.. Silap tuu.. kayu ukur kalau sebut keturunan Nabi ni ialah orangnye mesti "Syed".. dan kaya-raya tapi tidak kedekut... pemurah dan beragama...

di JOHOR

Orang2 itu lah yg diberi kepercayaan utk membangunkan negeri.. bukan cina towkay.. dari kukup.. sampai ke endau.. dari kulai.. sampai ke Muar.. semua di cartel oleh keturunan Arab...


TIBALAH SATU HARI...

Syed Hussin Muhammad Al Habsyi... tokoh perniagaan dari singapore.. berasal dari Palembang.. yg berkait rapat dgn Habib Noh Muhammad Al Habsyi... telah datang dia dan menulis sepucuk surat kepada setiausaha kerajaan HH Albert Baker.... yg bunyinya amat pelik.... macam inilah:


Isinya menulis.. yang harta si Qaron itu, tertanam di bawah :

- kaki gunung Ledang
- istana hinggap Bukit Surga (Soga) batu pahat
- sempadan tanah Kukub

tertanam sedalam 40-60 hasta kedalam tanah...


Rujukan Surat asal masih tersimpan di Johor..

KALAU....

Kalau yang menulis surat itu.. pak lebai hassan, ataupun.. pawang ngah.. aku tak ambik pedulik... tapi... yg tulis tu surat tu adalah Syed Husin Muhammed Al-Habsyi.. keturunan Arab dan keturunan dari Nabi... aku pun sangat-sangat tertanya-tanya..

DITAMBAH PULA

...dengan cerita Nabi Sulaiman dan Tharsis dan Gunung Ledang.. bolehlah disimpulkan.. cerita Qarun sebenarnya adalah dari daerah sini... Pelik? takkanlah Kisah Qarun yang Kaya raya itu berasal dari negeri Johor? ataupun Harta kekayaan Qarun tu sahaja dibawak ke negeri Johor... erm.. Misteri misteri..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

LAWAT MAHASISWA <b>JOHOR DI</b> MESIR BUKTI MAIJ PRIHATIN

Posted: 08 May 2011 06:12 AM PDT

RABAAH EL-ADAWIYAH, 5 MEI 2011 – Baru-baru ini, "Majlis Ramah Mesra Bersama Delegasi Majlis Agama Islam Johor (MAIJ)" telah berlangsung dengan jayanya di Dewan Asrama Pelajar Johor Rabaah.

Rombongan diketuai oleh Ketua Penolong Pengarah bahagian Zakat, Baitulmal dan Wakaf MAIJ, Tuan Haji Ahmad Faisal Bin Mohammad bertujuan memberi penerangan kepada masyarakat mahasiswa mengenai bantuan melalui wang kutipan zakat serta memantau segala keperluan mahasiswa di sini.

Turut terlibat 'turun padang' ialah Ustaz Haji Yahya Bin Ahmad sebagai Ketua Penolong Pengarah bahagian Undang-Undang Syara', Ustaz Haji Noh Bin Kadri selaku Ketua Penolong Pengarah bahagian Pengurusan Masjid dan Surau Negeri Johor dan Ustaz Haji Suhaimi Bin Rebu, Ketua Unit Fatwa Jabatan Mufti Negeri Johor.

Antara persoalan yang diajukan oleh ahli Johor adalah berkisar tentang skop pengurusan "aktiviti qariah" yang dijalankan di masjid-masjid dan surau-surau di kampung setiap daerah negeri Johor. Hal-hal lain yang berbangkit ialah mengenai status kelayakan seseorang itu untuk memohon bantuan zakat ibn sabil di Majlis Agama Islam Johor dan penempatan pelajar yang semakin berkurangan di Asrama Rumah Johor Iskandariah.

"Antara aktiviti-aktiviti harian yang diatur oleh bahagian pengurusan masjid dan surau ialah mengadakan kuliah subuh, kelas mengaji al-Quran, kelas ta'mir selepas maghrib, program keluarga sakinah, bacaan yassin pada setiap malam jumaat di rumah-rumah ahli qariah yang ditetapkan mengikut giliran. Manakala program berkala pula adalah sempena hari asyura, sambutan maulidur rasul, gotong-royong perdana dan sebagainya," jelas Ustaz Haji Noh bin Kadri.

Menurut Tuan Haji Ahmad Faisal bin Mohammad, "Pemohon bantuan zakat mestilah anak Negeri Johor sebagaimana ta'rif mengenainya yang telah menetap tidak kurang tiga(3) tahun berturut-turut di Negeri Johor dan membayar zakat (fitrah dan harta) di dalam Negeri Johor. Pemohon juga mestilah tidak mendapat bantuan/sumbangan/pinjaman daripada mana-mana pihak lain. Walaubagaimanapun, hanya mereka yang berhak mengikut hukum Syara' dan peraturan serta syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh MAIJ sahaja yang layak memohon dan mendapat bantuan MAIJ."

Sebelum majlis bersurai, beliau memberi kata-kata semangat dan dorongan kepada mahasiswa/wi Johor agar meningkatkan prestasi kejayaan dalam pengajian masing-masing demi agama Islam dan masyarakat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di pontian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pontian - Google Blog Search


ahmadmaslan.blogspot.com: Dgn anak & isteri 7 nelayan <b>di Pontian</b>

Posted: 08 May 2011 05:33 AM PDT

Dgn anak & isteri 7 nelayan di Pontian

News: 7 nelayan Pontian yg dijatuhi hukuman penjara 2 thn 6 bulan serta denda rm350ribu kerana dituduh memasuki kws perairan Indonesia akan diusahakan pembebasan melalui saluran diplomatik..Saya juga bersetuju utk menanggung kos guaman bagi merayu kes itu di Bengkalis..Hari ini selaku MP Pontian, saya memberi bantuan siri yg ke 4 kali kpd isteri & anak2 nelayan berkaitan..Nelayan itu mengaku tak bersalah & sebut mereka dlm perairan Msia ketika ditangkap.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


Gambar Rody Kristal bersama kekasih <b>di Batu Pahat</b> | Media Malaya

Posted: 08 Jun 2011 05:45 PM PDT

Ini adalah kekasih Rody Kristal. Dia merupakan seorang doktor, model dan juga blogger. Namanya Totin, kami sudah lupa nama penuhnya tapi dia juga merupakan seorang blogger yang agak popular.

Apa pun selepas insiden maki k-pop di twitter, kekasihnya ini yang banyak memberi sokongan di blognya. Lagi gambar after the jump.

Related posts:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


jakionline inc: Kung Fu Panda 2

Posted: 05 Jun 2011 09:24 PM PDT

mp3quran.net

Quran Online

Arabic Quran

Your MP3 Quran Library on the internet

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved