ads

Sabtu, 31 Mac 2012

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


::iNFO:LEDANG:: ~Sumber Berita Warga Ledang~: NIZAM <b>...</b>

Posted: 23 Mar 2012 07:48 AM PDT


MELAKA TENGAH: Berceramah dengan gaya bersahaja dan diselitkan unsur jenaka menjadi `modal' kepada penceramah bebas, Nizam Ali untuk menyampaikan dakwah, sekali gus mampu menarik masyarakat Islam khususnya golongan muda hadir ke setiap majlis ilmu.

Walaupun ceramahnya tidak sehebat penceramah ternama lain di negara ini, namun persembahan ketika berdakwah yang menarik, ditambah dengan hujah serta fakta agama cukup membuatkan pendengarnya tidak berganjak mengikutinya dari mula hingga akhir.

Nama Nizam,40, mula mekar dalam bidang dakwah di negeri ini apabila sering diundang penceramah jemputan di stesen radio Melaka FM yang boleh didengar bukan saja di Melaka, malah di sekitar Muar dan Segamat di Johor, Muadzam Shah di Pahang serta Tampin dan Gemas di Negeri Sembilan menerusi frekuensi 102.3FM.

Anak kelahiran Sungai Mati, Muar itu juga kerap menerima undangan masjid dan surau seluruh Melaka, menyebabkan beliau terpaksa menolak beberapa jemputan kerana jadual dakwahnya yang padat.

"Saya tidak mengeluh dengan keadaan ini, malah bersyukur kerana ilmu yang ada dapat disebarkan menerusi program ceramah di masjid, surau dan taman perumahan.

"Aktiviti dakwah ini memberi semangat kepada saya kerana mahu melihat umat Islam menjadi manusia yang benar-benar mengikut jalan Allah," katanya.

Nizam berkata, usahanya menyampaikan dakwah itu diharap dapat diterima masyarakat sebagai panduan kehidupan, di samping menyebarkannya kepada orang lain yang tidak mengetahui perkara disampaikannya itu.

"Dalam usaha berdakwah ini, pasti ada ujian Allah kerana tidak semua manusia boleh terima apa yang kita sampaikan.

"Saya reda jika itu berlaku ke atas saya kerana setiap ujian itu sebenarnya baja yang baik untuk menyuburkan hati kita supaya lebih sabar dan tenang ketika menyampaikan dakwah," katanya.

PROFIL

Nama: Nizam Ali

Isteri: Jumakyah Sadon

Anak: Nurul Fatehah, 14; Muhammad Al-Fateh, 12 dan Muhammad Fathul Ariffin, 9.

Asal: Kampung Serom 3 Panggong, Sungai Mati, Ledang, Johor.

Pendidikan: Sekolah pondok di Madrasah Kiyai Syamsudiniah, Kundang Ulu, Muar.

Jawatan lain: Guru agama di Sekolah Agama Bukit Gambir.

Pengalaman: Guru agama di FELDA Lok Heng Kota Tinggi Guru gantian di Sekolah Agama Nurul Falah Lok Heng

SUMBER: BERITA HARIAN SENTRAL, 22 MAC 2012

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


Projek terusan elak banjir <b>di</b> Segamat | N9 Kini - Portal Berita Negeri <b>...</b>

Posted: 25 Mar 2012 05:54 PM PDT

SEGAMAT: 26 Mac – Sebuah terusan yang menghubungkan Sungai Segamat dengan Sungai Genuang akan dibina bagi mengurangkan tekanan air di Sungai Segamat yang tidak dapat menampung air pada musim tengkujuh dan mengakibatkan banjir.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, berkata dengan pembinaan terusan terbabit, air dari sungai itu akan dialirkan ke Sungai Muar melalui Sungai Chodan sebelum ke laut Selat Melaka.

"Apabila projek ini siap kelak, barulah projek tebatan banjir selanjutnya yang membabitkan Ledang dan Pagoh di Muar akan dimulakan," katanya ketika berucap pada perjumpaan bersama pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) kawasan Parlimen Sekijang di Jalan Genuang di sini, semalam.

Katanya, sebahagian daripada projek tebatan banjir bernilai RM200 juta yang sedang dilaksanakan di Sungai Muar sekarang akan siap tidak lama lagi.

Selain itu, katanya, landasan berkembar kereta api antara Gemas-Johor yang sedang dibina juga akan ditinggikan supaya tidak terjejas dengan masalah banjir.

Sebelum ini, katanya, landasan itu menjadi penghalang kepada pengaliran air daripada sebelah hilir Sungai Segamat dan Genuang menyebabkan air melimpah dan merosakkan landasan pada banjir besar 2006 dan 2007.

Katanya, fasa pertama projek pembinaan jalan empat lorong antara Segamat dengan Lebuh Raya Utara-Selatan di Tangkak sudah dimulakan beberapa bulan lalu.

Projek itu sebagai menunaikan janji beliau untuk menyelesaikan masalah perhubungan di daerah Segamat pada pilihan raya umum 2008.

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


Nurriza & Mohd Melaki @ <b>Bekok</b>, Segamat | Saifudin Photography

Posted: 30 Mar 2012 11:32 PM PDT

Sebenarnya ini adalah post kedua saya setelah saya buat posting pagi tadi. Walaupun begitu akibat masalah teknikal, blog ini telah hampir musnah. Nasib baik saya sempat buat backup database dan gunakannya semula untuk mendapat semula blog ini seperti sedia kala. Walaupun begitu saya tetap kehilangan post ini dan terksa buat semula.

Majlis telah berlangsung pada 11 Mac 2012 di mana pada hari yang sama majlis Liza & Zainuddin berlangsung. Alhamdulillah, bila redundant macam ni pastinya partner saya Rizal Mohd akan membantu. Sememangnya hasil kerja Rizal adalah terbaek!. Lokasi penggambaran outdoor telah dijalankan di air terjun sungai Bantang dan juga jalan keretapi. Sedikit gambar yang boleh dikongsikan.

Nak tengok sample design custom album pasangan ini? jika ya sila klik button di bawah. Kepada yang berhajat untuk mendapatkan perkhidmatan kami, bersegeralah untuk menghubungi kami di talian 017-7149632

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Taman Nusantara <b>Gelang Patah</b> Johor | Rasa Mewah Catering

Posted: 27 Mar 2012 08:32 AM PDT

Perkhidmatan katering di Taman Nusantara Gelang Patah Johor dibawah Bandar Nusajaya. Walaupun dengar macam jauh antara Taman Bukit Mewah dan Taman Nusantara tetapi dengan adanya laluan Highway Second Link, jarak perjalanan semakin dekat dan masa yang diambil kurang dari 20 minit.  Taman ini bersebelahan dengan Kg Melayu Gelang Patah.
Terima kasih kepada Cik Shura kerana memberikan kepercayaan kepada Rasa Mewah Catering untuk menyediakan makanan kepada para tetamu dan sanak saudara pada Majlis Perkahwinan beliau. 
Untuk saiz yang lebih besar, sila klik pada imej. 
Katering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang Patah

Katering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang Patah

Katering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang Patah

Katering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang Patah

Katering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang PatahKatering Taman Nusantara Gelang Patah

Majlis Pernikahan telah selamat diadakan pada sebelah paginya. Rombongan Pengantin lelaki dapat juga beristirahat di Homestay PERKEP yang telah disediakan sementara menunggu acara Bersanding pada petangnya.
Anecdote 1: Tersenyum Mak Pengantin bila mendapat pujian kesedapan makanan yang dihidang dan pandai memilih katering.
Anecdote 2: Cuaca amat panas sekali dan tiada tiupan angin, sehingga hampir pengsan pekerja kami. Sedikit hujan pada sebelah petang selepas majlis tamat. Alhamdulillah.
Anecdote 3: Orang pertama yang menghiburkan para tetamu dengan berkaraoke adalah.......Bapa Pengantin.

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


Projek terusan elak banjir <b>di</b> Segamat | N9 Kini - Portal Berita Negeri <b>...</b>

Posted: 25 Mar 2012 05:54 PM PDT

SEGAMAT: 26 Mac – Sebuah terusan yang menghubungkan Sungai Segamat dengan Sungai Genuang akan dibina bagi mengurangkan tekanan air di Sungai Segamat yang tidak dapat menampung air pada musim tengkujuh dan mengakibatkan banjir.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, berkata dengan pembinaan terusan terbabit, air dari sungai itu akan dialirkan ke Sungai Muar melalui Sungai Chodan sebelum ke laut Selat Melaka.

"Apabila projek ini siap kelak, barulah projek tebatan banjir selanjutnya yang membabitkan Ledang dan Pagoh di Muar akan dimulakan," katanya ketika berucap pada perjumpaan bersama pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) kawasan Parlimen Sekijang di Jalan Genuang di sini, semalam.

Katanya, sebahagian daripada projek tebatan banjir bernilai RM200 juta yang sedang dilaksanakan di Sungai Muar sekarang akan siap tidak lama lagi.

Selain itu, katanya, landasan berkembar kereta api antara Gemas-Johor yang sedang dibina juga akan ditinggikan supaya tidak terjejas dengan masalah banjir.

Sebelum ini, katanya, landasan itu menjadi penghalang kepada pengaliran air daripada sebelah hilir Sungai Segamat dan Genuang menyebabkan air melimpah dan merosakkan landasan pada banjir besar 2006 dan 2007.

Katanya, fasa pertama projek pembinaan jalan empat lorong antara Segamat dengan Lebuh Raya Utara-Selatan di Tangkak sudah dimulakan beberapa bulan lalu.

Projek itu sebagai menunaikan janji beliau untuk menyelesaikan masalah perhubungan di daerah Segamat pada pilihan raya umum 2008.

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


Seminar Affiliate <b>Di Johor Bahru</b> | Infonewbie.Com

Posted: 30 Mar 2012 03:42 AM PDT

Wah,, ini peluang terbaik untuk rakyat Johor Bahru khususnya warga yang tinggal berdekatan dengan UTM Skudai. Sebabnya 15 April 2012 nanti Rahman Basri iaitu seorang IM tempatan akan menganjurkan seminar affiliate di sana. Dalam seminar ini korang akan didedahkan tentang ilmu perniagaan internet dan juga ilmu affiliate. Sudah pastinya banyak ilmu akan dicurahkan dalam seminar ini nanti. Rahman Basri nih merupakan seorang pakar affiliate tempatan yang telah mula bergiat dengan perniagaan internet sejak tahun 2009 dan mempunyai banyak pengalaman dan pencapaian yang dicapainya hingga hari ini. Pemasaran affiliate ini bukanlah satu fenomena baru tapi ia telah lama dijalankan oleh masyarakat antarabangsa cuma di Malaysia terdapat masih ramai yang still tak tau berkenaan affiliate ini.

Kebiasaannya affiliate ini melibatkan barangan berbentuk digital. Ia dilakukan antara pemilik produk dan juga penjual. Actually, mesti ramai tak faham apa itu affiliate nih kan? Affiliate merupakan salah satu pemasaran yang melibatkan antara 2 orang individu iaitu pemilik produk dan juga penjual (tukang promosi). Affiliate atau tukang promosi ini akan promosikan produk tersebut dan menikmati hasil keuntungan atau komisyen apabila ada orang yang membeli sesuatu produk yang dipromosikannya. Dalam seminar nih nanti korang akan didedahkan tentang bagaimana untuk jadi affiliate, strategi dalam affiliate dan banyak lagi, segalanya akan dikongsikan di sini. Yang bestnya kita tak perlu buat sendiri produk tapi hanya menikmati keuntungan hasil daripada produk orang lain.

Pemasaran ini jugak boleh dibuat dengan pelbagai cara dan boleh dilakukan secara part time dan juga full time. Hmm dari duduk-duduk saja buka internet apa salahnya buat duit juga kan? Dapat jana wang secara pasif pun dah ok. So jangan lepaskan peluang terbaik nih. Untuk maklumat lanjut berkenaan seminar affiliate ini korang bleh tengok SINI

Related posts:

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


MOONER area: INDAHNYA 1st NITE

Posted: 12 Mar 2012 12:00 AM PDT


   Suatu ketika, Yani diajak oleh ayahnya untuk mengunjungi wilayah pemakaman umum kaum muslimin di kota metropolitan, Jakarta. Mereka berputar sejenak dan kemudian mendapatkan makam yang dicari. Mereka duduk di depan seonggok nisan, "Hj. Muthia binti Muhammad, Lahir : 19 Januari 1915, Meninggal : 20 Januari 1965."
Ayah Yani berkata, "Nak, ini adalah kuburan nenekmu, mari kita berdoa untuk kebaikan nenekmu." Yani melihat wajah ayahnya, lalu menirukan tangan ayahnya menengadah ke atas dan memejamkan matanya seperti halnya ayahnya. Ia mendengarkan doa ayahnya untuk neneknya.
Selesai berdoa, Yani bertanya, "Yah, nenek waktu meninggal berumur 50 tahun ya Yah ?" Ayahnya mengangguk sambil tersenyum sembari memandang pusara ibunya, Hj. Muthia.
"Hm, berarti nenek sudah meninggal 44 tahun yang lalu ya, Yah ?" kata Yani berlagak dengan menghitung dengan jarinya, "Ya, nenekmu sudah di dalam kubur selama 44 tahun…"jawab ayahnya
Yani memutar otaknya, memandang sekeliling, banyak kuburan di sana, di samping kuburan neneknya ada kuburan tua berlumut, "Muhammad Zaini, Lahir : 19 Februari 1804, Meninggal : 30 Januari 1910."
"Hmm, kalau begitu, yang itu sudah meninggal 109 tahun yang lalu ya Yah ?" jarinya menunjuk nisan di di samping kuburan neneknya. Sekali lagi ayahnya mengangguk, tangannya terangkat mengelus kepala anaknya satu-satunya sembari menatap teduh mata anaknya dan berkata, "Memangnya kenapa nak ?"
"Hmm, ayah semalam bilang bahwa kalau kita mati, lalu dikubur dan kita banyak dosanya, kita akan disiksa. Dan ditempatkan pada parit dari parit-parit neraka. Begitu sebaliknya, kalau amal shalih kita banyak, kita akan mendapatkan kenikmatan dan tinggal di sebuah taman dari taman-taman jannah.  Iya kan Yah ?" Yani meminta persetujuan ayahnya.
Ayahnya tersenyum dan bertanya, "Lalu ?" "Ya…kalau nenek banyak dosanya, berarti nenek sudah disiksa selama 44 tahun dong yah di kubur ? tetapi kalo nenek banyak amal shalihnya berarti sudah 44 tahun pula berada di taman dari taman-taman jannah….ya nggak Yah ?" mata Yani berbinar karena bisa mengemukakan pendapatnya kepada ayahnya.
Ayahnya tersenyum, namun sekilas keningnya Nampak berkerut, tampaknya cemas, "Iya nak, kamu memang pintar." Kata ayahnya pendek.
Pulang dari pemakaman, ayah Yani tampak gelisah. Setelah pulang, di atas sajadahnya, ayahnya merenungi perkataan anaknya. Lalu ia menunduk dan meneteskan air mata, kalau ia yang meninggal, lalu banyak dosanya, lalu kiamat masih 100 tahun lagi, masih 200 tahun lagi atau mungkin masih 300 tahun lagi ? sanggupkah ia selama itu menanggung derita di dalam kubur. Bukankah setelah bangkit dari kubur, siksa yang lebih dahsyat sudah menanti. Ayah yani tertunduk dan berdoa berulang-ulang, "Allahumma inni as'alukal 'Afiyah fid dunya wal akhiroh." Ya Allah, aku memohon kepada-Mu  keselamatan dan kebaikan, di dunia dan akherat.
Setelah membacakan sedikit kisah diatas, apa yang terlintas di benak saudara pembaca muslimska..coba pejamkan bayangkan dengan kedalam hati lantas ungkapkan isi otak saudara pembaca semua lewat gambar..dan temukan jawabannya di situ..
"Saudara-saudaraku yang aku sayangi dan aku cintai….sekarang bayangkanlah kalau seandainya pada malam hari ini kita lah yang meningal dunia. Menjadi mayit. Berada di alam kubur yang demikian pekat, gelap dan mengerikan. Tidak ada yang berani menemani kita, walau ia adalah orang yang terdekat sekalipun. Sendiri dan sepi.
muslimska  fillah….


suatu ketika khalifah Harun Ar-Rasyid pergi berburu. Kemudian beliau bertemu dengan buhlul. Khalifah berkata, "Wahai Buhlul, berilah aku nasehat."
Buhlul bertanya"Wahai Harun, di manakah kubur ayah, kakek dan nenek moyangmu ?."
"Di sana." Jawab Harun singkat.
Buhlul bertanya "Lantas, di manakah istanamu ?"
"Di sana." Jawab Harun.
Buhlul berkata, "Wahai Harun, engkau mengatakan kuburan ayah, kakek dan nenek moyangmu berada di sana sedang istanamu berada di sana. Tidakkah anda tahu, anda akan meninggalkan istana itu dan berpindah menuju kubur yang gelap gulita dan sendirian tanpa anak, istri dan harta yang selama ini kamu kumpulkan ? kamu akan berpindah dari istanamu yang menjulang tinggi nan megah menuju kuburan yang sempit."
Kemudian Harun menangis dan menderita sakit. Hingga ketika sudah merasa ajalnya dekat, Harun mengumpulkan anak, istri dan para pengawal serta tentara istana sembari berkata, "Wahai Dzat yang tidak akan kehilangan kekuasaannya, kasihilah orang yang akan kehilangan kekuasaannya ini." Lalu Harun meninggal dunia.
Ikhwani fillah…apakah kita mengira bahwa umur kita masih panjang dan menyangsikan datangnya malaikat maut yang siap menjemput kita. Tamu yang datang tanpa diundang. Bila waktunya tiba, ia akan melaksanakan titah Tuhannya, Allah Ta'ala tanpa memajukan dan tanpa memundurkan barang satu detikpun.
Maka, bayangkanlah seolah-olah kita sedang berada di kuburan dan merenungi nasib apa yang akan antum dapatkan di sana. Berada di salah satu taman dari taman-taman surga atau parit dari parit-parit neraka.
Lantas apa yang hendak kita lakukan wahai saudara2ku..apakah kita tetep berbangga hati mengumpulkan dosa , menumpuknya, bahkan terus2an mengamalkannya ??
Pertanyaan pertama, "Amal apa yang sudah antum lakukan , untuk persiapan tidur panjang kita di alam kubur ?"
"Saudara-saudaraku yang aku sayangi dan aku cintai..…
"Saya tidak tahu amal kebaikan apa yang telah saya lakukan. Yang jelas, begitu sedikit amal kebaikan yang saya lakukan sedang dosa saya sangat banyak."
"Selama ini mungkin amal yang saya lakukan sangat sedikit, bahkan tidak ada apa-apanya bila dibandingkan dosa-dosa yang telah saya lakukan. Mungkin amal saya belum cukup untuk menebus semua dosa-dosa yang telah aku lakukan." Astaghfirullahal 'Azhim…..


ayo mari saudaraku semua kita bahu membahu saling mengingatkan mengumpulkan bekal guna menjaga amukan para malaikat Munkar Nakir.

Pertanyaan kedua, "Apa pesan antum kepada orang-orang yang antum cintai, ayah, ibu dan teman-teman antum ?"
MUSLIMSKA fillah….sekarang hadirkanlah bayangan orang-orang yang kita cintai, ibu dan bapak , keluarga anak istri /suami antum, Bayangkanlah wajah mereka semua. Hadirkanlah kenangan-kenangan indah bersama mereka. Mari kita sejenak mengingat jasa-jasa orang tua kita semua. Mengingat masa ketika kita masih dalam kandungan. Lupakah kita tentang berat tubuh kita yang dipikul oleh ibu kita ? selama kurang lebih Sembilan bulan 10 hari lamanya, ibu senantiasa membawa kita kemanapun beliau pergi. Dan Allah menyebut kesusahan yang dialami ibu kita saat mengandung dengan bahasa wahnan 'ala wahnin, kesusahahan di atas kesusahan, kesulitan di atas kesulitan, kepayahan di atas kepayahan, yang bertambah-tambah.
 Memang demikian adanya. Ingatkah kita ketika di malam hari kita menangis, lalu ibu kita terbangun untuk menenangkan dan menidurkan kita lagi setelah selesai menunaikan hajat kita. Ingatkah kita ketika kita makan dan disuapi oleh ibu kita. Ketika kita mandi dan kita meraung-raung karena tidak ingin mandi.  Ingatkah juga ketika ibu kita mengajari kita, "A…Ba…Ta…Tsa…" dengan kesabaran yang sangat tinggi. Ingatkah kita bahwa tatkala kita sedang sakit,  ibu lah orang yang paling gundah dan gelisah.
Saudara-saudaraku yang aku sayangi dan aku cintai….
Sekarang, bayangkanlah wajah bapak kita. Tidakkah kita memahami bahwa hitamnya warna kulitnya dan berkeriputnya wajahnya adalah karena pengorbanannya yang tidak kenal lelah dalam mencari nafkah untuk kehidupan sehari-hari dan menyekolahkan kita mengeyangkan perut kita dengan rezeki makanan. Itu semua dilakukan demi kita, anak2nya. Orang tua kita ingin agar kita lebih pintar, lebih tiggi jenjang sekolahnya, lebih arif, lebih bahagia, lebih banyak mendapatkan ilmu-ilmu agama dan lebih bijaksana dalam memecahkan problem kehidupan yang akan kita dapatkan dan lebih bijaksana dalam mengambil sebuah keputusan. Itulah bapak kita. Ia curahkan semua pengorbanannya kepada kita. Sekalipun sakit, ia tetap bekerja dan tidak memperdulikan rasa sakitnya asal kita mendapatkan kecukupan hidup. Semuanya demi kita ya muslimska fillah…,
Dan bayangkan juga suami / istri kita di mana mereka juga ikut andil dalam merubah pribadi kita menjadi pribadi yang indah, yang senantiasa menemani dan merawat kita, serta anak2 kita kita juga memiliki peran besar dalam melatih tanggungjawab kita sebagai seorang ibu / bapak, kebersamaan dan rasa kasih sayang yang mereka curahkan. Adakah kita melupakannya ?
Apakah kita termasuk orang congkak yang dengan muda melupakan jasa2 mereka semua ?
Sesekali Bernostalgialah dengan orang yang paling kita cinta; ibu dan bapak anak istri / suami agar memantik emosional kita sehingga seolah kita tersadarkan dan diingatkan oleh jasa-jasa mereka; di samping juga mengingatkan betapa seringnya kita melukai perasaan mereka padahal kita belum pernah membahagiakaannya (ingatlah bisa jadi itu akan jadi penghalang kita cium aroma surga ). sesekali marilah kita ungkapkan dosa2 yang pernah kita lakukan kepada mereka,  seperti :
"bapak, maafkan atas apa yang telah aku lakukan pada bapak. Selama ini, aku sering sekali menyakitimu, aku sering membantahmu, aku sering marah-marahimu dulu gara2 ini itu. Maafkan atas semua perbuatanku selama ini, maafkan aku bapak….., Aku juga minta maaf pada ibu jika aku tidak berterima kasih atas apa yang ibu berikan, maafkan aku ibu jika aku selalu menjadi beban bagimu…maafkan aku ibu….jika aku selalu menyakitimu…istri / suamiku, maafkan aku karena aku sering menyakitimu, sering membantahmu Mungkin aku ini orang yang tidak mau berterima kasih padamu sayangku. Maafkan aku…" (bukankah jika begini hidup terasa indah bukan, bermaafan nggak harus nunggu idul fitri, bukan ? )


selanjutnya.......


"Ibu, engkau wanita mulia, ingin sekali anakmu ini memelukmu dan menciummu. Berjuanglah, doakanlah aku ibu agar aku menjadi anak yang sholeh-sholehah supaya kita bisa berkumpul kembali di akherat nanti. Semoga pengorbananmu dibalas oleh Allah dengan jannah dan dosa-dosamu diampuni. Terima kasih ibu….terima kasih atas semua pengorbananmu. Terima kasih ibu….,
Pertanyaan ketiga : Sudahkan kita membalas jasa kedua orang tua kita, minimal dengan banyak mendoaan mereka ?
Pertayaan keempat : Sudahkah kita banyak beristighfar kepada Allah atas dosa-dosa kita ?"
Pertanyaan kelima : Siapakah yang akan mendoakan kita ketika kita sudah meninggal dunia ?"
Saudara-saudaraku semua yang aku sayangi…..
Kalau kita sudah mengenang kenangan-kenangan indah bersama bapak dan ibu anak istri / suami kita dan pengorbanan mereka yang tidak kenal lelah. Mari kita merenung sejenak, sudahkah kita membalas jasa-jasa mereka, minimal adalah dengan banyak berdoa ?
muslimska fillah….Mari kita banyak melantunkan doa yang dituntunkan oleh Rosululloh untuk kedua orang tua kita, -dengan suara terbata-bata saya memandu mereka untuk berdoa ;

رب اغفر لي ولوالدي وارحمهما كما ربياني صغيرا
  
رب اغفر لي ولوالدي وارحمهما كما ربياني صغيرا

"Duhai Allah, ya Allah, ya Tuhanku….ampunilah aku dan kedua orang tuaku. Dan kasihilah 
mereka sebagaimana mereka mendidikku sewaktu aku kecil."

"Ya  Allah, ya Tuhanku….ampunilah aku dan kedua orang tuaku. Dan kasihilah mereka sebagaimana mereka mendidikku sewaktu aku kecil."
Dari sekelumit cerita di atas ,satu pelajaran penting yang bisa kita dapatkan, yaitu pentingnya nasehat menasehati.


اللهم لاتؤاخذني بما يقولون واجعلني خيرا مما يظنون
Selalunya kita mengidentikkan malam pertama sebagai malam kebahagiaan bersama suami atau istri tercinta. Memang begitulah kenyataannya. Namun kita juga harus jujur; jujur kepada Allah dan diri kita sendiri. Bagaimana reaksi kita bila ternyata malam itu berubah menjelma menjadi malam pertama di dalam liang kubur yang gelap, pekat, sempit dan menyeramkan. Sendirian. Tiada kawan, tiada teman.
Tempat yang membuat Rosululloh melinangkan air matanya tatkala melihat ada seseorang yang dikuburkan; dengan berpesan kepada umatnya tercinta, "Li mitsli hadza, falya'malil 'amilun….menghadapi hari seperti inilah, hendaknya seseorang beramal."
Tempat yang juga membuat Utsman bin Affan berhenti sejenak sembari membayangkan apa yang terjadi dalam kubur; antara nikmat dan siksa, hingga beliau menangis dan berkata, "Aku pernah mendengar Rosululloh saw bersabda, "Kubur adalah salah satu taman dari taman-taman jannah, atau parit dari parit-parit neraka."
Tempat yang juga membuat Harun Ar-Rasyid jatuh sakit hingga menyebabkan kematiannya. Dan tatkala ajalnya sudah hampir tiba, ia berkata, "Ya man la yazulu mulkuhu, irham man zala mulkuhu…Duhai dzat yang kekuasaannya tidak akan pernah hilang, kasihilah hamba yang akan kehilangan kekuasaanya."
Tempat yang juga dijadikan rehat oleh salah seorang salaf tatkala ia mendapati kekerasan hatinya. Ia menggali lubang di dalam rumahnya. Tatkala tengah malam tiba, ia bangun dan tidur di pekuburan buatannya sembari berkata kepada dirinya sendiri, "Wahai jiwa, apa yang engkau inginkan sekarang? Aku ingin kembali ke dunia. Aku ingin banyak beramal shaleh" ia pun bangkit dan tumbuh semangat imannya.
Begitulah generasi terbaik umat ini membangkitkan spirit imannya. Terkadang satu kuburan lebih dahsyat dan berkesan dalam jiwa dari ribuan materi pelajaran yang didapatkan. Adakah kita memungkiri kenyataan bahwa kita akan melewatinya ? tetangga, saudara, kerabat dan orang-orang yang kita cinta pergi satu per satu meninggalkan kita namun kita lupa atau pura-pura terhadap kenyataan yang pasti akan kita temui nanti.
Sudah siapkah kita kalau pada saat ini; pagi, siang atau malam ini kita melalui malam pertama di kubur kita ?? Allahumma inna nas'alukal 'afiyah, fid dunya wal akhirah….
Semoga bermanfaat, walluhu'alam..

01 di kempas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kempas - Google Blog Search


Cerpen...Masuk kiri keluar kanan...2 - Yok Rempitan

Posted: 30 Mar 2012 10:31 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Dia cakap ingin ke sawah padi organik di Kahang..oklah..nak ke Kluang pasti melalui jalan yang sama..Kita pun bersembang dengan mat salleh ni..umur muda lagi dalam 23 tahun berasal dari Perancis. Dia meronda jalan ...

01 di masai johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di masai johor - Google Blog Search


Bekas Tentera Ditahan Ugut Ibu Dirang Melalui SMS | ct N honey

Posted: 16 Mar 2012 03:54 AM PDT

Polis menahan seorang bekas anggota tentera yang dipercayai membuat ugutan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) terhadap ibu Dirang, kanak-kanak berusia lima tahun yang dibunuh dan dibakar di Masai, Johor.

Lelaki berumur 45 tahun itu ditahan di sebuah rumah di Pulai Chondong, Machang dekat Kota Bharu kira-kira jam 3 pagi tadi.

Dia dipercayai menghantar SMS untuk mengugut Roselyn Alan, 25, bagi membuat pembayaran sebanyak RM10,000 kononnya bagi mendapatkan semula Dirang yang dilaporkan hilang pada 1 Mac lalu ketika keluar membeli makanan di sebuah kedai berhampiran rumahnya.

Khamis lalu, kanak-kanak itu disahkan dibunuh dan dibakar selepas ujian DNA mengesahkan mayat rentung yang ditemui di Nusa Damai, Masai adalah mayat Dirang atau nama sebenarnya Nurul Nadirah Abdullah.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata polis menemui tiga buah telefon bimbit di rumah suspek dan siasatan lanjut mendapati sebuah daripada telefon tersebut telah digunakan bagi menggugut Roselyn.

Sebelum ini polis Johor telah meminta kerjasama polis Kelantan bagi mengesan suspek yang dipercayai berada di Kelantan.

"Lelaki itu telah direman selama tiga hari bermula hari ini dan kita akan menyerahkan kes ini kepada polis Johor untuk tindakan selanjutnya," kata Jalaluddin kepada pemberita di Kota Bharu hari ini.

Beliau berkata suspek merupakan duda yang mempunyai dua orang anak dan bekerja sebagai buruh binaan setelah dipecat dari tentera kerana terbabit dalam penyalahgunaan dadah dan mempunyai rekod jenayah berkaitan kes dadah di mahkamah.

Dia ditahan mengikut Seksyen 507 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 506 kanun yang sama kerana membuat ugutan jenayah, yang boleh dipenjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Beliau berkata suspek dipercayai cuba mengambil kesempatan dari kes kanak-kanak itu terhadap keluarga mangsa semasa membuat ugutan berkenaan.

01 di desaru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di desaru - Google Blog Search


~Kecohnye Kunang~: Bercuti <b>di</b> LOTUS <b>DESARU</b> BEACH RESORT <b>...</b>

Posted: 12 Mar 2012 05:27 PM PDT

selamat pagi uollzzz....kunang in da house......


Akhirnye,kunang selamat juga kembali bertugas dan bekerja hari ni...setelah seharian bercuti dan berehat...gitu.....


Penat uolz...3 hari 2 mlm menetap di LOTUS desaru beach resort merupakan pengalaman menarik yg kunang akan ingat smpai bile2...








pade waktu malam,kunang n Karen selalu feeling kteorg kt New Zealand uolzz...dgn lighting n decoration park dieorg memang meletooppppp....memang feeling oberseas tau...*matiee,kunang n karen berdress,feeling pompuan mat salleh*


Uolzzz dah pernah sampai tak??uolz out there should go..kami telah diberi bilik apartement 2 bilik,dimana satu malam berharga Rm656,kami duduk 2 malam + breakfast for 2 days n wristbands for 7 pax to use all facilities at theme park,so total amount is RM1400.00..


Thanx to Raff Rafael,Karen Hudda, Amalina, Daddy, Yap n Fizul kerana telah same2 menjayakan  show yg berlangsung selama 2  malam berturut2...malam show,siang mandi water park...memang lepak...


And actually,this vacation is more to make surpise besday party for Raff Rafael...n die tak tau pun yg kiteorg plan all dis kind of things...


N of course,die terkezut + terkesima lah uolzzz..*buatan sgt ko nyah*


Walaupun ongkos agak mahal kt sane,but wat can i says,it's worth it..*kannn*....Thanx jugak kt pengarah drama singkat Fizul kerana menggunakan khidmat saye sebagai pelakon JALANG dlm assingmnet awk...hehehhee...*mntak payment*


Lepas ni,kunang nk berehat dr show2 buat sementara waktu..sbb pertengahan mei ni,kunang akan menjalani satu pembedahan..hopefully,pembedahan itu akan berjaya...dan hrp sgt,uolz doakan kunang sihat dan selamat menjalani pembedahan...gituuu!


Keep on follow my blog,coz i love uolz out there....


Bye...Sawadikap..luvely...kunang:)
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved