Jumaat, 13 April 2012

01 di tampoi - Google Blog Search

01 di tampoi - Google Blog Search


Aien Not Alien: Pengalaman <b>Di Tampoi</b> 2 (Akhir)

Posted: 12 Apr 2012 07:50 PM PDT



SAMBUNGAN ENTRI LEPAS.....Hari Kedua :-

  • Aktiviti Public Speaking bermula seawal 0830AM. This time dah set dalam otak "Jangan bawa nota!!" duduk menanti tibanya giliran memang terseksa. Tiba giliran aku terus kedepan dan Alhamdulillah berjaya buat dengan baik selama 5 minit yang diberikan untuk ber-Public Speaking bagai. Masa habis terus muka legaaaa tak ingat...hahaha~
Kepada Liyaa Mf dan Lea Isnawi jawapannya ialah KENA BERUCAP 2X sebab Bahasa Melayu (Hari Pertama Pengucapan Awam) dan Bahasa Inggeris (2nd Day Public Speaking). Banyakkan bercakap kurangkan berdiam diri semasa LDK akan menonjolkan kita dikalangan ratusan calon dimata Pegawai Penilaian.
  • Selesai Public Speaking terus ke Aktiviti Persediaan Kerja Sosial dan selepas Zohor aktiviti Kerja Sosial berjalan selama 2 Jam dimana semua calon akan bekerjasama dengan Klien. Masa ni memang seronok sangat-sangat sebab diberi peluang mendekati para Klien dengan lebih dekat dan menyelami hati budi mereka. Terbit rasa insaf mengenangkan mereka-mereka yang telah tersilap langkah tersalah percaturan sehingga terjebak dalam kancah penyalahgunaan dadah. 
Input tambahan yang aku perolehi sepanjang Aktiviti Kerja Sosial kebanyakkan daripada Klien menjadi penagih berulang adalah disebabkan faktor persekitaran dan juga tanggapan negatif segelintir masyarakat, mereka ada kemahuan untuk berubah namun seringkali kalah dek layanan dan kata-kata nista yang dilemparkan. AKU BENCI ORANG YANG BERLAGAK SUCI DAN SUKA MENGHINA ORANG LAIN. Sepatutnya perlu ada semangat "Ubah diri sendiri agar mampu mengubah orang lain." Tapi aku tahu itu semua hanya angan-angan semata, sukar untuk mengikis persepsi manusia dalam sesetengah perkara. >Mengeluh<
  • Selesai Kerja Sosial semua calon kena buat Laporan Bertulis dan menyerahkan Borang Kehadiran Aktiviti sebelum bersurai.
  • Sebelah malam aku tak keluar kemana-mana sebab penat dan hanya menonton ABPBH 2012 dan packing barang-barang sebab keesokkan pagi nak kena kejar bas 0800 AM balik Melaka. 
Sekian sahaja perkongsian Pengalaman Di Tampoi. Tunggu result dan kalau dapat Alhamdulillah memang ini rezeki yang diberikan Allah S.W.T dan kalau tak dapat aku akan jadikan Pengalaman Di Tampoi sebagai sebuah pengalaman paling berharga dikalangan pengalaman-pengalaman berharga aku yang lain. Hidup harus sentiasa optimis dimana aku dah berusaha semampu yang boleh dan sekarang tiba masa bertawakal sepenuh jiwa. JUMPA LAGI. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads