ads

Selasa, 29 Mei 2012

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


masam manis: Ke <b>Tangkak</b> meminang Tuan Puteri...

Posted: 28 May 2012 06:38 PM PDT

Assalamualaikum

Rasa-rasanya ramai ibu bapa yang sibuk menghantar anak-anak mereka ke Matrikulasi semalam. Kepada semua bakal-bakal mahasiswa dan mahasiswi sekalung tahniah dari ita buat semua yang berjaya tak kiralah ke Matrikulasi, IPTA atau IPTS. Tahniah!


Rasa-rasanya macam baru semalam ita menghantar Amirul ke MRSM, rupa-rupanya telah 6 tahun ianya berlalu. Kini anak emak dah meningkat dewasa. Kini dah melangkah pula ke farsa baru. Kehidupan di kampus yang mungkin satu pengalaman berharga yang amat di impi-impikan. Besar harapan emak, ayah dan adik-adik untuk melihat abang berjaya. Berlajarlah bersunguh-sungguh anakku.. semoga setiap apa yang diimpi-impikan akan tercapai. Emak dan ayah hanya mampu mendoakan dari kejauhan. Tekun dan usaha , tangga kejayaan. Jadikan ianya satu semangat untuk menerpa kejayaan yang lebih baik. Jangan di persia-siakan peluang yang ada.. Berusaha , berdoa dan bertawakal.. insyaallah kejayan akan sentiasa bersama mu..

Sebelum pulang kami sempat singgah di Kolam Air Panas Gunung Ledang atau Air Terjun  Air Panas Gunung Ledang yang terletak di Sagil, Tangkak. Nama sahaja air panas tapi airnya tidak lah panas. Ia merupakan kawasan tumpuan pengunjung tidak kiralah dari dalam atau dari seberang tambak untuk berkelah dan mandi manda.

Walaupun ita ni tinggal di JB, tapi ita tak pernah lagi berkesempatan ke Gunung Ledang. Selalu dengar suami ita cerita aje.. Suami ita ni dah 3 kali mendaki Gunung Ledang semasa beliau belajar di MRSM Muar. Ia adalah aktiviti kokorikulum di MRSM  yang pernah di ikuti dan amat di minati oleh suami ita. Kalau dengar cerita dan pengalaman beliau semasa mendaki Gunung Ledang, terasa seram pun ada juga. Katanya pelbagai peristiwa aneh yang beliau dan rakan-rakannya alamai sewaktu berada di Gunung Ledang.

Salah satu peristiwa yang masih segar dalam kotak ingatan beliau dan sering di ceritakan pada anak-anak ialah..
Penemuan belalang mekah yang berwarna-warni, bukan seekor malah beratus2 dan beribu2 ekor.
Sewaktu berkemah pada waktu malam yang gelap, beliau melihat banyak sangat kerdipan lampu seolah lampu pelita yang di nyalakan pada malam 7 lekor. Sedangkan kawasan itu adalah kawasan hutan yang tak berpenghuni.
Kawasan di atas gunung yang dikatakan sangat sejuk, seperti berada di Cameron Highland. Sehingga semua peserta terpaksa menyarungkan baju sejuk.
Beliau dan rakan-rakannya juga menemui satu kawasan yang lapang dan bersih seakan tempat bersembahyang kerana terdapat batu yang seakan mimbar masjid. Dan banyak terdapat pokok senduduk putih yang tumbuh di celah-celah batu di situ.
Beliau juga menyatakan seorang rakan beliau terkena demam panas kerana mematahkan pokok senduduk di situ.
Sewaktu berkhemah pada malam hari, seorang rakan beliau juga demam panas yang teruk kerana beliau ternampak kelibat Sang Belang.. uiii... meremang bulu tengkuk!!
Ada berani??

Gunung Ledang seringkali di kaitkan dengan unsur mistik lagenda Tuan Puteri Gunung Ledang yang menolak peminangan Sultan Melaka. Penolakan secara baik Tuan Puteri Gunung Ledang yang meletakkan beberapa syarat yang tidak masuk akal, masih lagi menjadi satu cerita dongeng yang hingga kini masih lagi diceritakan pada anak-anak kecil.

Kedatangan tuan hamba ke Gunung Ledang bukanlah untuk meminang Tuan Puteri Gunung Ledang untuk anak teruna hamba.. Aii.. Tuan Puteri anak hamba baru sahaja nak melangkah ke alam Matrik.. macam mana lah nak meminang tuan puteri yang cantik rupawan..

Kenapalah tuan puteri letakkan hantaran yang mahal.. kan.. sekarang semua gadis-gadis di Malaysia ni turut meletakkan hantaran yang mahal tuan puteri Oiiii...

Batu kikir jomatan bosi
Gulai udang sebelangor
Cubooo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo ayiiih....

Tapi kedatangan ita ke Gunung Ledang bukanlah untuk mendaki, sebaliknya untuk meninjau-ninjau lokasi yang menjadi tarikan ibu bapa untuk membawa anak-anak mereka mandi manda dan berkelah terutamanya pada musim cuti sekolah ini.
Masa ita pergi ni, memang ramai sangat orang, maklumlah musim cuti sekolah.

Jom lah kita tinjau-tinjau kawasan sekitar kolam air di kaki Gunung Ledang ni.. manalah tau kot-kot ada perancangan untuk membawa anak-anak berkelah semasa musim cuti sekolah ni..
 

Gunung Ledang silamnya dipanggil "Mount Ophir" oleh orang-orang Portugis.( sumber sejarah Melaka di Perpustakaan Lisbon, Portugal) yang menguasai negeri Melaka pada tahun 1511. Merupakan sebuah gunung yang terdapat di daerah Ledang, negeri Johor Darul Takzim, Malaysia. Terletak berdekatan dengan sebuah pekan kecil iaitu Asahan, Melaka. Dengan ketinggian 1,276 meter, 4,187 kaki (dari aras laut) Gunung Ledang merupakan gunung yang tertinggi di selatan Semenanjung Malaysia. Jika berada di atas gunung ini pada hari yang cerah, seseorang boleh melihat Selat Melaka dan Sumatera, Indonesia dengan jelas.
  
Di kawasan gunung ini juga pernah diceritakan wujudnya emas dan pernah ditemui di suatu kawasan gunung yang dinamakan Gunung Gemih. Cerita orang dahulu,, ketika Gunung Ledang masih baru didaki orang dan belum mendapat jalan mendaki seperti sekarang. Sesiapa yang sedang mendakinya akan merasakan sesuatu yang luarbiasa seolah-olah sedang berada di suatu tempat yang sangat indah. Maknanya semangat Puteri Gunung Ledang masih wujud di Gunung Ledang. 
Terdapat beberapa pendapat yang popular berhubung dengan asal-usul nama gunung ini. Menurut satu pendapat, sejarah purbakala menunjukkan bahawa Gunung Ledang adalah tempat yang mengandungi begitu banyak simpanan emas, menarik pedagang sehingga sejauh Greece dan China. Nama `Ophir' itu sendiri dikatakan berasal dari bahasa Ibrani. Dalam kurun ke-14, pelayar Cina yang berulang-alik di Selat Melaka memanggil gunung tersebut sebagai 'Kim Sua' yang bermaksud 'Gunung Emas' (Golden Mountain). Satu sumber lain mengatakan bahawa Jawa ketika pemerintahan empayar Majapahit telah menamakan gunung tersebut sebagai 'Gunong Ledang', yang membawa maksud 'gunung dari jauh'.

Kepada yang berhajat untuk mendaki Gunung Ledang, ada 3 runut untuk mendaki :

1. Dari Asahan,Melaka, masuk ke sebelah kanan menuju ke Gunung Ledang. Laksamana Hang Tuah dipercayai menggunakan denai ini. Anda boleh mula dari kolam air di Kampung Asahan.

2. Dari Lebuhraya Utara-Selatan, susur keluar Tangkak menuju ke Jementah/Segamat di sebelah kiri lebuh raya. Anda akan jumpa Sagil. 10 km dari Tangkak menuju ke Segamat, anda akan jumpa air terjun Ayer Panas di sebelah kiri, kilang getah dan Estet Ledang Baharu. Dari air terjun , anda boleh ikut runut Sagil menuju ke puncak Gunung Ledang. Jalan ini lebih popular. Hanya 2-3 jam dikatakan boleh sampai ke puncak.

3. Dari Tangkak ke Segamat, ada satu jalan ke puncak stesen radio, stesen telefon RTM, Telekom Berhad dan empangan air. Tetapi jalan ini ditutup kepada orang ramai.


ANTARA MAKLUMAT PENTING BERKAITAN SEJARAH GUNUNG LEDANG YANG BELUM DI KETAHUI UMUM IALAH 
  1. Ledang, menurut Kamus Dewan ialah dari segi Bahasa Jawa yang bererti menunjuk-nunjukkan diri seseorang yang ego.

  2. Adalah dipercayai, nama Gunung Ledang ini dicipta oleh Kerajaan Majapahit yang telah berkuasa di negeri ini sebelum kebangkitan kerajaan Melaka. Maksudnya Gunung Ledang itu ialah gunung yang tinggi.

  3. Maklumat daripada Sejarah China pula, Laksamana Cheng Ho dikatakan pernah melawat Gunung Ledang. Beliau dikatakan melawat lombong-lombong emas di Gunung Ledang dan mengambil contoh emas-emas tersebut untuk pengetahuan rajanya.

  4. Di keliling kemuncak Gunung Ledang terdapat 7 buah kemuncak rendah. Setiap satunya mempunyai legendanya yang tersendiri.

  5. Yang paling aneh sekali ialah Legenda Gunung Gemih yang ceritanya ada sebuah gua emas yang dikawal rapi oleh penunggunya seekor lembu emas.

  6. Dalam peta lama Portugis, nama GEMIH ini ditulis sebagai "GUMMAY" yang bermaksud sebuah pusat perusahan emas.

  7. Menurut kolonel Gerini ( 1904 ), Gemih masih merupakan pusat perlombongan emas orang-orang Melayu di Gunung Ledang sehingga tahun 1817.

  8. Rounsevelle Wildman, seorang penulis terkenal dari Amerika Syarikat telah menemui seketul logam yang diambil dari kawasan lombong di tebing Sungai Gemih pada tahun 1894, apabila dileburkan didapati mengandungi emas.

Ada sesuatu yang istimewa di Gunung Ledang yang penuh dengan legenda ini, iaitu terdapat 3 puncak yang salah satunya dinamakan sebagai Puncak Mahligai, dipercayai puncak tempat Puteri Gunung Ledang bersemayam dan bermain-main dengan dayangnya. 
Kesan sejarah gunung ini masih utuh disini. Terdapat satu batu bersurat dalam tulisan jawi tidak berapa jauh dari puncak G. Ledang di Asahan Trail. Disini juga menjadi tempat berteduh dan berlindung dari mentari bagi pendaki sekiranya cuaca begitu panas di puncak.
 
Penemuan taman yang penuh dengan bunga orkid yang indah dan tersusun rapi oleh Alfred Wakauce, seorang sejarahwan British pada tahun 1854, tidak boleh dianggap sebagai biasa. Mungkinkah di tempat itu tempatnya Hang Tuah bertemu Puteri Gunung Ledang untuk menyampaikan hajat hati Sultan Melaka hendak meminang puteri yang cantik dan jelita itu? Ataukah di situ tempat Puteri Gunung Ledang menyamar sebagai perempuan tua yang menguji kesabaran utusan Sultan Melaka ini, hanya Allah swt saja yang Maha Mengetahui..

Rujukan :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_Ledang
http://www.ogkl.com.my/infoGUNUNG/infoLedang.htm
http://lusuh.multiply.com/journal/item/230/Maklumat_penting_sejarah_gunung_Ledang_yang_terpendam...

335 <b>di</b> tanjung agas: kembali dari <b>tangkak</b>

Posted: 28 May 2012 07:06 PM PDT

seada dalam jam 5 pagi

aung..!

mana aung?

aumg   !!!

mna aung???

adam mengejutkam kami

sibuk dia nail ke bilik along, turun balik, buka pintu dapur

ketuk bilik tandas

buka pintu depan..

aung!!!  aung mana?

aung, sekolah...

kata aku.

semalam kami sekeluarga  ke tangkak, along ke sana.

agaknya adam tak perasan lagi.

malam tadi annuar sibuk menyelongkar kolej  matrikulasi tangkak,di internet

pandai dia mengeja, dia kenal huruf, cuma tak mampu menuturkannya nama huruf itu.

akmal, sibuk melukis peta perjalanan siap dengan signboard yang dia ingat menuju ke tangkak

simpang ke bekok?

aku tak perasanpun..

adaka lalu simpangbekok

ada, kata sayang.

naik  je matahari,  annuar sudah melonggok kan pakaian sepersalinan, nurul, akmal, adam, sambil memegang sekeping kertas yang bertulis tangkak, print out

along sekolah nak...

penyudahnya, aku ke drive in mac donald 7 btrakrast no4   air ice lemon tea

masa ada alongnya semua sibuk berperang dengan alongnya,teruk along kena dera

bola alongnya tak ada di rumah, sibuk pula tercari cari.

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


Pezol Stylez: BERCANDA <b>DI</b> AIR TERJUN <b>BEKOK</b> PART 4 : PUAS

Posted: 28 May 2012 10:05 PM PDT

Part akhir aku dan kengkawan mandi manda kat Air Terjun Bekok, Johor
Setelah puas mandi manda, cuci-cuci mata, lepak-lepak..kitorang pun balik.
Overall, memang best mandi kat air terjun ni
Tenang, damai dan segar..maklumlah dalam hutan kan
Sebelum balik tuh..macam biasalah kena la snap2 gambar kan sebagai kenangan
Posing ala-ala model gitewwww..hahaha
Paling best, on the way nak balik tu kitorang singgah makan durian jap
Sedappppp uols !! Ok lah itu la saja entry aku kat air terjun ni
Korng2 yang nak datang sini tu,meh la datang. Besttt!!







Entry lain yang mungkin korang belum baca: 
Part 1 : Plan Last Minit
Part 2 : Batu Berdiri
Part 3 : Basah

Pezol Stylez: BERCANDA <b>DI</b> AIR TERJUN <b>BEKOK</b> PART 3 : BASAH

Posted: 28 May 2012 08:03 AM PDT

Part yang paling aku suka...mandi time !! yeahhh!!
Excited sangat nak mandi air terjun kan...giler kau..sejokkkkkk!!
Tergetar-getar gak bila masuk air tuh..tau-tau la kan air bukit.
Memang puas gile..aku berenang ke sana ke mari
Segala jenis terjunan bagai sume kitorng buat...walaupun lompatan tak dpt markah penuh juri
Sekurang-kurangnya dpt gak lepaskan tekanan buat final projek sarjana muda
overall memang syiokkkkkk abes lah !!









Entry lepas yang mungkin korang tak tengok lagi. Jom terjah jap !!

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


myretina: JB-Singapura - Hari 1: Malam <b>di Johor Bahru</b>

Posted: 07 May 2012 05:18 AM PDT

Dalam perjalanan balik ke JB dari Singapura, agenda makan malam dibuat. Diberi dua pilihan antar Danga Bay ( suatu tempat yang cantik ) dan Larkin ( boleh beli-belah). Lalu dipilih Danga Bay. Sesampainya di hotel, pakat semua letih, tak larat nak keluar. Jadi agenda malam ini makan sendiri-sendiri.

Selepas mandi turun kebawah carilah kedai makan. Ada banyak kedai makan di sekitar hotel. Di belakang hotel Citrus dan kedai-kedai terdapat berpuluh-puluh gerai makan. Waktu siang tak nampak macam ada gerai tetapi bila malam penuh dengan gerai, sungguh meriah. Jadi dipilih yang dekat sahaja. Aku ke belakang hotel.

Tak sangka ramai yang memilih makan di sini. Jadi meja disambung macam keratapi. Meriah. Macam-macam di jual ala Thai, ala Jawa, satay, otak-otak, ayam penyet, nasi campur, burger, sebut sahaja . Sampai saja sini aku terus saja berkenan dengan sup cicah roti.

Daud Kambing Soup

Nama gerai pun dah jadi orang putih campur melayu, Daud Kambing Soup. Tokey gerai berketurunan Mamak. Kat gerai makan Daud ini terdapat berbagai jenis sup seperti sup tulang rusuk kambing , tulang, urat, pipi lembu, lidah, torpedo, telur ( takpasti telur lembu atau kambing ) dan ayam.
Aku oder sup urat dengan roti Benggali. Memang sedap, kalah Sup Hameed kat Penang. Aku terpaksa tambah sup sebab kering cicah dengan roti.
Habis makan saja sembang dengan tokey gerai. Diberitahu dia asal dari Batu Feringgi. Laaaa...  pusing-pusing makan air tangan utara juga. Dia dah menetap di JB. Aku tanya dia ada hubung kait dengan Sup Hameed ka ? jawapannya jeng...jeng..jeng... TAK. Gerai ini juga pernah masuk dalam surat khabar.

OKlah itu ja agenda malam nie, makan-makan dan sembang-sembang. Balik tidur, esok ada acara lain pula.

Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Johor Bahru dan Singapura :
1. Hari 1 : Pagi di Jahor Bahru
2. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 1)
3. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 2)
4. Hari 1 : Malam di Johor Bahru
5. Hari 2 : Universal Studio Singapore (Bhg 1)
6. Hari 2 : Universal Studio Singapura (Bhg 2)
7. Singapura : Tingkap lama

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


masam manis: Ke <b>Tangkak</b> meminang Tuan Puteri...

Posted: 28 May 2012 06:38 PM PDT

Assalamualaikum

Rasa-rasanya ramai ibu bapa yang sibuk menghantar anak-anak mereka ke Matrikulasi semalam. Kepada semua bakal-bakal mahasiswa dan mahasiswi sekalung tahniah dari ita buat semua yang berjaya tak kiralah ke Matrikulasi, IPTA atau IPTS. Tahniah!


Rasa-rasanya macam baru semalam ita menghantar Amirul ke MRSM, rupa-rupanya telah 6 tahun ianya berlalu. Kini anak emak dah meningkat dewasa. Kini dah melangkah pula ke farsa baru. Kehidupan di kampus yang mungkin satu pengalaman berharga yang amat di impi-impikan. Besar harapan emak, ayah dan adik-adik untuk melihat abang berjaya. Berlajarlah bersunguh-sungguh anakku.. semoga setiap apa yang diimpi-impikan akan tercapai. Emak dan ayah hanya mampu mendoakan dari kejauhan. Tekun dan usaha , tangga kejayaan. Jadikan ianya satu semangat untuk menerpa kejayaan yang lebih baik. Jangan di persia-siakan peluang yang ada.. Berusaha , berdoa dan bertawakal.. insyaallah kejayan akan sentiasa bersama mu..

Sebelum pulang kami sempat singgah di Kolam Air Panas Gunung Ledang atau Air Terjun  Air Panas Gunung Ledang yang terletak di Sagil, Tangkak. Nama sahaja air panas tapi airnya tidak lah panas. Ia merupakan kawasan tumpuan pengunjung tidak kiralah dari dalam atau dari seberang tambak untuk berkelah dan mandi manda.

Walaupun ita ni tinggal di JB, tapi ita tak pernah lagi berkesempatan ke Gunung Ledang. Selalu dengar suami ita cerita aje.. Suami ita ni dah 3 kali mendaki Gunung Ledang semasa beliau belajar di MRSM Muar. Ia adalah aktiviti kokorikulum di MRSM  yang pernah di ikuti dan amat di minati oleh suami ita. Kalau dengar cerita dan pengalaman beliau semasa mendaki Gunung Ledang, terasa seram pun ada juga. Katanya pelbagai peristiwa aneh yang beliau dan rakan-rakannya alamai sewaktu berada di Gunung Ledang.

Salah satu peristiwa yang masih segar dalam kotak ingatan beliau dan sering di ceritakan pada anak-anak ialah..
Penemuan belalang mekah yang berwarna-warni, bukan seekor malah beratus2 dan beribu2 ekor.
Sewaktu berkemah pada waktu malam yang gelap, beliau melihat banyak sangat kerdipan lampu seolah lampu pelita yang di nyalakan pada malam 7 lekor. Sedangkan kawasan itu adalah kawasan hutan yang tak berpenghuni.
Kawasan di atas gunung yang dikatakan sangat sejuk, seperti berada di Cameron Highland. Sehingga semua peserta terpaksa menyarungkan baju sejuk.
Beliau dan rakan-rakannya juga menemui satu kawasan yang lapang dan bersih seakan tempat bersembahyang kerana terdapat batu yang seakan mimbar masjid. Dan banyak terdapat pokok senduduk putih yang tumbuh di celah-celah batu di situ.
Beliau juga menyatakan seorang rakan beliau terkena demam panas kerana mematahkan pokok senduduk di situ.
Sewaktu berkhemah pada malam hari, seorang rakan beliau juga demam panas yang teruk kerana beliau ternampak kelibat Sang Belang.. uiii... meremang bulu tengkuk!!
Ada berani??

Gunung Ledang seringkali di kaitkan dengan unsur mistik lagenda Tuan Puteri Gunung Ledang yang menolak peminangan Sultan Melaka. Penolakan secara baik Tuan Puteri Gunung Ledang yang meletakkan beberapa syarat yang tidak masuk akal, masih lagi menjadi satu cerita dongeng yang hingga kini masih lagi diceritakan pada anak-anak kecil.

Kedatangan tuan hamba ke Gunung Ledang bukanlah untuk meminang Tuan Puteri Gunung Ledang untuk anak teruna hamba.. Aii.. Tuan Puteri anak hamba baru sahaja nak melangkah ke alam Matrik.. macam mana lah nak meminang tuan puteri yang cantik rupawan..

Kenapalah tuan puteri letakkan hantaran yang mahal.. kan.. sekarang semua gadis-gadis di Malaysia ni turut meletakkan hantaran yang mahal tuan puteri Oiiii...

Batu kikir jomatan bosi
Gulai udang sebelangor
Cubooo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo ayiiih....

Tapi kedatangan ita ke Gunung Ledang bukanlah untuk mendaki, sebaliknya untuk meninjau-ninjau lokasi yang menjadi tarikan ibu bapa untuk membawa anak-anak mereka mandi manda dan berkelah terutamanya pada musim cuti sekolah ini.
Masa ita pergi ni, memang ramai sangat orang, maklumlah musim cuti sekolah.

Jom lah kita tinjau-tinjau kawasan sekitar kolam air di kaki Gunung Ledang ni.. manalah tau kot-kot ada perancangan untuk membawa anak-anak berkelah semasa musim cuti sekolah ni..
 

Gunung Ledang silamnya dipanggil "Mount Ophir" oleh orang-orang Portugis.( sumber sejarah Melaka di Perpustakaan Lisbon, Portugal) yang menguasai negeri Melaka pada tahun 1511. Merupakan sebuah gunung yang terdapat di daerah Ledang, negeri Johor Darul Takzim, Malaysia. Terletak berdekatan dengan sebuah pekan kecil iaitu Asahan, Melaka. Dengan ketinggian 1,276 meter, 4,187 kaki (dari aras laut) Gunung Ledang merupakan gunung yang tertinggi di selatan Semenanjung Malaysia. Jika berada di atas gunung ini pada hari yang cerah, seseorang boleh melihat Selat Melaka dan Sumatera, Indonesia dengan jelas.
  
Di kawasan gunung ini juga pernah diceritakan wujudnya emas dan pernah ditemui di suatu kawasan gunung yang dinamakan Gunung Gemih. Cerita orang dahulu,, ketika Gunung Ledang masih baru didaki orang dan belum mendapat jalan mendaki seperti sekarang. Sesiapa yang sedang mendakinya akan merasakan sesuatu yang luarbiasa seolah-olah sedang berada di suatu tempat yang sangat indah. Maknanya semangat Puteri Gunung Ledang masih wujud di Gunung Ledang. 
Terdapat beberapa pendapat yang popular berhubung dengan asal-usul nama gunung ini. Menurut satu pendapat, sejarah purbakala menunjukkan bahawa Gunung Ledang adalah tempat yang mengandungi begitu banyak simpanan emas, menarik pedagang sehingga sejauh Greece dan China. Nama `Ophir' itu sendiri dikatakan berasal dari bahasa Ibrani. Dalam kurun ke-14, pelayar Cina yang berulang-alik di Selat Melaka memanggil gunung tersebut sebagai 'Kim Sua' yang bermaksud 'Gunung Emas' (Golden Mountain). Satu sumber lain mengatakan bahawa Jawa ketika pemerintahan empayar Majapahit telah menamakan gunung tersebut sebagai 'Gunong Ledang', yang membawa maksud 'gunung dari jauh'.

Kepada yang berhajat untuk mendaki Gunung Ledang, ada 3 runut untuk mendaki :

1. Dari Asahan,Melaka, masuk ke sebelah kanan menuju ke Gunung Ledang. Laksamana Hang Tuah dipercayai menggunakan denai ini. Anda boleh mula dari kolam air di Kampung Asahan.

2. Dari Lebuhraya Utara-Selatan, susur keluar Tangkak menuju ke Jementah/Segamat di sebelah kiri lebuh raya. Anda akan jumpa Sagil. 10 km dari Tangkak menuju ke Segamat, anda akan jumpa air terjun Ayer Panas di sebelah kiri, kilang getah dan Estet Ledang Baharu. Dari air terjun , anda boleh ikut runut Sagil menuju ke puncak Gunung Ledang. Jalan ini lebih popular. Hanya 2-3 jam dikatakan boleh sampai ke puncak.

3. Dari Tangkak ke Segamat, ada satu jalan ke puncak stesen radio, stesen telefon RTM, Telekom Berhad dan empangan air. Tetapi jalan ini ditutup kepada orang ramai.


ANTARA MAKLUMAT PENTING BERKAITAN SEJARAH GUNUNG LEDANG YANG BELUM DI KETAHUI UMUM IALAH 
  1. Ledang, menurut Kamus Dewan ialah dari segi Bahasa Jawa yang bererti menunjuk-nunjukkan diri seseorang yang ego.

  2. Adalah dipercayai, nama Gunung Ledang ini dicipta oleh Kerajaan Majapahit yang telah berkuasa di negeri ini sebelum kebangkitan kerajaan Melaka. Maksudnya Gunung Ledang itu ialah gunung yang tinggi.

  3. Maklumat daripada Sejarah China pula, Laksamana Cheng Ho dikatakan pernah melawat Gunung Ledang. Beliau dikatakan melawat lombong-lombong emas di Gunung Ledang dan mengambil contoh emas-emas tersebut untuk pengetahuan rajanya.

  4. Di keliling kemuncak Gunung Ledang terdapat 7 buah kemuncak rendah. Setiap satunya mempunyai legendanya yang tersendiri.

  5. Yang paling aneh sekali ialah Legenda Gunung Gemih yang ceritanya ada sebuah gua emas yang dikawal rapi oleh penunggunya seekor lembu emas.

  6. Dalam peta lama Portugis, nama GEMIH ini ditulis sebagai "GUMMAY" yang bermaksud sebuah pusat perusahan emas.

  7. Menurut kolonel Gerini ( 1904 ), Gemih masih merupakan pusat perlombongan emas orang-orang Melayu di Gunung Ledang sehingga tahun 1817.

  8. Rounsevelle Wildman, seorang penulis terkenal dari Amerika Syarikat telah menemui seketul logam yang diambil dari kawasan lombong di tebing Sungai Gemih pada tahun 1894, apabila dileburkan didapati mengandungi emas.

Ada sesuatu yang istimewa di Gunung Ledang yang penuh dengan legenda ini, iaitu terdapat 3 puncak yang salah satunya dinamakan sebagai Puncak Mahligai, dipercayai puncak tempat Puteri Gunung Ledang bersemayam dan bermain-main dengan dayangnya. 
Kesan sejarah gunung ini masih utuh disini. Terdapat satu batu bersurat dalam tulisan jawi tidak berapa jauh dari puncak G. Ledang di Asahan Trail. Disini juga menjadi tempat berteduh dan berlindung dari mentari bagi pendaki sekiranya cuaca begitu panas di puncak.
 
Penemuan taman yang penuh dengan bunga orkid yang indah dan tersusun rapi oleh Alfred Wakauce, seorang sejarahwan British pada tahun 1854, tidak boleh dianggap sebagai biasa. Mungkinkah di tempat itu tempatnya Hang Tuah bertemu Puteri Gunung Ledang untuk menyampaikan hajat hati Sultan Melaka hendak meminang puteri yang cantik dan jelita itu? Ataukah di situ tempat Puteri Gunung Ledang menyamar sebagai perempuan tua yang menguji kesabaran utusan Sultan Melaka ini, hanya Allah swt saja yang Maha Mengetahui..

Rujukan :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_Ledang
http://www.ogkl.com.my/infoGUNUNG/infoLedang.htm
http://lusuh.multiply.com/journal/item/230/Maklumat_penting_sejarah_gunung_Ledang_yang_terpendam...

335 <b>di</b> tanjung agas: kembali dari <b>tangkak</b>

Posted: 28 May 2012 07:06 PM PDT

seada dalam jam 5 pagi

aung..!

mana aung?

aumg   !!!

mna aung???

adam mengejutkam kami

sibuk dia nail ke bilik along, turun balik, buka pintu dapur

ketuk bilik tandas

buka pintu depan..

aung!!!  aung mana?

aung, sekolah...

kata aku.

semalam kami sekeluarga  ke tangkak, along ke sana.

agaknya adam tak perasan lagi.

malam tadi annuar sibuk menyelongkar kolej  matrikulasi tangkak,di internet

pandai dia mengeja, dia kenal huruf, cuma tak mampu menuturkannya nama huruf itu.

akmal, sibuk melukis peta perjalanan siap dengan signboard yang dia ingat menuju ke tangkak

simpang ke bekok?

aku tak perasanpun..

adaka lalu simpangbekok

ada, kata sayang.

naik  je matahari,  annuar sudah melonggok kan pakaian sepersalinan, nurul, akmal, adam, sambil memegang sekeping kertas yang bertulis tangkak, print out

along sekolah nak...

penyudahnya, aku ke drive in mac donald 7 btrakrast no4   air ice lemon tea

masa ada alongnya semua sibuk berperang dengan alongnya,teruk along kena dera

bola alongnya tak ada di rumah, sibuk pula tercari cari.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


RANTAUPRAPAT BANJIR, AHH… BIASA…!!! | Bus Sinabung Jaya

Posted: 29 May 2012 12:46 AM PDT

Berbagai pembenahan dilakukan, mulai dari infrastruktur, fasilitas umum hingga penataan pejabat tidak pernah ketinggalan setiap kali bupati yang menjabat di daerah itu.

Mulai masih satu 'kampung' hingga dimekarkan menjadi Labuhanbatu Selatan (Labusel) dan Labuhanbatu Utara (Labura), Kabupaten Labuhanbatu (Induk) yang kini hanya terdiri 9 kecamatan  terkesan masih belum mampu menangani permasalahan serius yang sering dirasakan warganya.

Banjir, itulah salah satu momok yang menakutkan dan terus menghantui warga, khususnya yang berdomisili di sekitar kota Rantauprapat. Aksi jemur peralatan dapur hingga kasur sudah menjadi pemandangan yang tidak tabu lagi, usai ibukota Labuhanbatu itu diguyur hujan.

Mulai dari membangun badan jalan, sarana sekolah, kesehatan dan kantor tempat orang nomor satu di kabupaten itu bakal duduk melaksanakan tugas kepemerintahan hingga pembangunan kantor baru sekretariat wakil rakyat yang keduanya bakal menelan puluhan miliar, pihak eksekutif dan legislatif terus 'sepaham' dalam melaksanakan tugasnya masing-masing dengan dukungan anggaran yang berasal dari uang rakyat, baik miskin maupun kaya.

Sementara, banyaknya 'kegiatan' prioritas yang harus dilaksanakan, ternyata masih ada yang lebih prioritas untuk ditangani kedua lembaga yang bekerja dengan mendapat honor dan gaji setiap bulannya. Yakni, penanganan untuk mengantisipasi banjir di permukiman warga dan inti kota yang tidak kunjung terselesaikan.

Seperti contoh, warga yang tinggal di Jalan Surau tepatnya  di belakang eks Pasar Baru, Jalan Diponegoro, Jalan Ahmad Dahlan, Jalan Imam Bonjol, Jalan Siringo-ringo, Jalan Sanusi, Jalan WR Supratman, Jalan Ahmad Yani, Jalan HM Adam Malik/By Pass dan Jalan Urip Sumodiharjo.

Selain itu, Jalan Manggis yang berdampingan dengan Pasar Gelugur, Jalan Gelugur serta sejumlah permukiman padat penduduk yang berada di sekitar Rantauprapat, selalu menjadi langganan banjir jika hujan turun. Mirisnya, pemandangan seperti itu malah sering terlihat di wilayah kota kebanggan warga Labuhanbatu itu.

Hemat penulis, penyebab terjadinya banjir dengan ketinggian air yang memasuki rumah warga sekitar 30 centimeter, bahkan sesekali mencapai 1 meter di beberapa lokasi permukiman akibat berbagai hal. Di antaranya,  tumpatnya saluran drainase karena tumpukan sampah maupun tanah/pasir yang dibuang ke dalam parit.

Tumbuh dan berkembangnya rumput akibat jarang dibersihkan hingga tidak adanya saluran pembuangan air ketika hujan datang. Di kota Rantauprapat, tepatnya di sepanjang Jalan Jenderal Sudirman dua arah, jika diguyur hujan, sampah yang ada di dalam parit pasti muncul kepermukaan, sehingga membuat wajah badan jalan semakin tidak indah.

Selain itu, penyebab banjir disinyalir akibat pengembang perumahan ataupun rumah toko yang membangun di pinggir badan jalan utama selalu membangun titi di atas parit tanpa memperhitungkan kalau sampah tidak akan mulus jika diterjang air di saat hujan. Bahkan ada yang berani menimbun parit bangunan pemerintah tanpa diberikan sanksi keras.

Sebelumnya, sempat terendus kabar kalau Pemkab Labuhanbatu melalui dinas terkait akan membelah kota Rantauprapat guna membangun parit induk yang dapat menampung semua curahan air hujan khususnya dengan pembuangan ke alur sungai Bilah Rantauprapat. Namun hingga kini, kabar angin yang sempat segar didengar penulis, belum juga realisasi.

Selayaknya, Pemkab Labuhanbatu yang kini dipimpin H Tigor Panusunan Siregar dengan Wakilnya Suhari Pane dapat menegaskan dan memberikan teguran keras kepada setiap instansi maupun kelompok dan warga jika tidak mendukung program pembersihan lingkungan khususnya saluran drainase, terlebih jika ketahuan membuang sampah ke dalam parit.

Di pundak Tigor-Suhari, warga diyakini sangat mengharapkan polesan mujarab untuk menangani permasalahan banjir yang sudah dirasakan berpuluh tahun lamanya, bahkan sampai tidak menganggap banjir merupakan masalah yang baru. Jika ditangani serius, umpatan, sumpah serapah dan ocehan miring, secara otomatis akan berangsur hilang. Tarutung| Jurnal Medan
sumber:http:// medan.jurnas.com

01 di benut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di benut - Google Blog Search


latihan mengajar (lm) <b>di</b> smk <b>benut</b>, pontian. | Tangkap gambar

Posted: 16 May 2012 11:39 PM PDT





Click ads for your tq or like.

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


PROGRAM/AKTIVITI SEPANJANG JUN 2012 <b>DI NEGERI JOHOR</b>

Posted: 25 May 2012 09:29 PM PDT

Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan
Pada 4 Jun 2012 hingga 8 Jun 2012
Di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada Johor, 
Minggu Sains Teknologi Dan ICT Negeri Johor 2012
Tahun Sains Dan Gerakan Inovasi Nasional 2012
Pada 19 Jun 2012 hingga 25 Jun 2012
Di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada Johor, 
Semua dijemput hadir ke majlis seperti di atas

01 di kempas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kempas - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>kahang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 12:00 AM PDT

Lihatlah runtuhan batu-bata konkrit dibawah air hujan.

Dibawah runtuhan batu bata yang ditimbusi tanah inilah mayat Kak Yah dijumpai.

Saya bersama Sdr Salim Abdul Aziz, iaitu tuan rumah tempat saya dan isteri, Taminyin Paiman dan Siti Khalijah Hj Mohamad menginap selepas Majlis Dialog di Balai Raya Felda Kemahang Barat.

Dari kiri: Siti Khalijah, Rebin Birham, Haji Suhaimi, Sdr Mohd Shah, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak dan Sdr Zabidie Abas.

Wak Rabidin Kasmawi sedang memberikan pandangan dan pengalamanya sebagai seorang peneroka Felda

Hadirin yang memenuhi Balai Raya Felda Kemahang Barat

Siti Khalijah, Rebin Birham, Suhaimi Said, Sdr Mohd Shah

Saya dan isteri bertolak dari Temerloh untuk pergi ke Felda Kemahang Barat jam 1.00 tengah hari, Wak Rabidin Kasmawi, Ketua PKR Cabang Rompin bersama-sama Sdr Rahim (bekas calon Parti S.46 DUN Muadzam Shah) menunggu kami di R&R Muadzam.

Sesampai di R&R Muadzam saya mengambil nasi kurang dari 1/4 pinggan, untuk beberapa suap sahaja, kerana saya masih belum berselera untuk makan. Saya ambil seekor udang dan seekor sotong.

Selepas makan perut saya mula memulas. Saya "melepas" dulu di tandas di R&R Muadzam. Wah lega rasanya.

Kemudian kami bertolak menuju Tanjung Gemuk, disana Sdr Nordin, Timbalan Ketua PKR Cabang Rompin sedang menunggu untuk ikut serta ke Kahang Barat. Tetapi perut saya mula buat hal sekali lagi.

Saya melepas sekali lagi di tandas Masjid Tanjung Gemuk, dan kemudian solat Zohor-Asar jamak. Selepas Solat perut saya meragam lagi, maka terpaksa pergi ke tandas sekali lagi.

Di pekan Endau, saya pergi ke Kedai Obatan Cina dan membeli 4 paket Teck-On, towkay kedai itu kata, kalau perut tidak selesa dalam keadaan berat, boleh ambil 2 paket sekali gus. Maka saya makanlah dua paket sekali gus.

Setelah itu, kami bertolak menuju Nitar 2 kerana disana Rahman Kaimi dan 2 orang lagi rakan mahu konvoi bersama kami ke Kahang Barat.

10 minit meninggalkan Endau, Sdr Zabidie menalipon saya melalui handset Kak Hendon, dia kata: "Haji, awak dah tertinggal hand phone kat kedai obat." Mana Zabidie tau ya? Saya tengok memang handphone saya tidak ada dan saya berpatah balik ke Pekan Endau dan bila sampai ke Kedai Obat tu, towkay kedai itu tersengih memandang saya, "Hah..awak tertinggal handphone, ya?" dan dia serahkan handphone itu kepada saya.

Sementara itu Wak Rabidin dan Cik Nordin meneruskan perjalanan ke Mersing. Rupa-rupanya dia menunggu kami di tepi jalan lebih kurang 5 batu lagi dari Mersing.

Saya talipon kepada Zabidie bertanya dia dimana dia tahu handphone saya tertinggal. Dia kata, dia talipon saya tapi yang jawab ialah seorang Cina dan Cina itu katakan bahawa tuan handphone itu tertinggal di kedainya.

Setelah bertemu semula dengan Wak Rabidin, kami meneruskan perjalanan kami ke Nitar 2, dan di sebuah warong di Nitar 2, Rahman sudah sedia menunggu.

Oleh kerana warong itu terlalu ramai, Rahman bawa kami ke warong yang di hadapan. Disana Sdr Roslan dan seorang lagi dari Nitar 2 menyertai kami.

Setelah ahli rombongan kami mengambil sedikit makanan, kami bersedia untuk berangkat ke Kahang Barat. Saya tak berani nak makan apa-apa takut purging lagi.

Rupa-rupanya, walaupun tak makan apa-apa, saya purging lagi, terus saya pergi ke Setesyen Minyak yang berdekatan dan melepas sekali lagi. Tidak ada apa-apa yang keluar kecuali air sahaja. Saya betul-betul tak selesa dengan perut yang meragam begitu.

Sementara itu Sdr Rebin Birham bertolak dari Kuala Lumpur melalui Highway menuju Kluang, dan dari Kluang ke Kahang Barat.

Didalam perjalanan ke Kahang Barat hujan turun tidak berhenti dengan lebatnya, saya betul-betul takut berada di jalanraya. Tak nampak dihadapan, dan di dalam perjalanan itu ada tempat-tempat sudah dinaiki air, banjir kilat.

Kami sampai ke Kahang Barat jam lelbihkurang 8.30 malam. Saya terus pergi ke Masjid, disana saya purging lagi. Kemudian kami pergi ke Balai Raya Kahang Barat yang terletak dihadapan klinik. Didalam hati saya berkata, "Bagus betul pengurus Kahang Barat ni membenarkan PKR mengadakan perjumpaan di Balai Raya." Rupa-rupanya dia tidak tahu akan tujuan perjumpaan itu, kalaulah dia tahu sudah pasti dia tidak benarkan.

Sampai di Balai Raya itu, saya sekali lagi purging, dan melepas didalam tandas di Balai Raya itu. Sepanjang dialog itu saya berasa amat tidak selesa dengan keadaan saya itu. Saya tidak seperti biasa, saya duduk diam-diam sahaja dan hanya bercakap apabila giliran saya untuk bercakap. Alhamdulillah, semasa saya berucap itu, perut saya macam "reti bahasa" dia tidak pruging.

Majlis ucapan dan dialog itu tamat lebih kurang 11.30 malam. Semasa itu Kak Hendon sudah mendapat berita dari Felda Jengka 22 bahawa seorang AJK PKR Wanita Cabang Kuala Krau, Pn Kamariah yang dikenali dengan Kak Yah baru meninggal dunia jam 10.00 malam.

Sdr Mohd Shah, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Peneroka-Peneroka Felda Kahang Barat memberitahu bahawa lebih dari 300 orang peneroka di rancangan itu sudah bersetuju untuk menyaman Felda diatas isu perahan KPG yang telah dimanipulasikan oleh Felda.

Saya beritahu kepada Kak Hendon bahawa "Kita kena balik jugak, supaya sempat solat jenazah dan pengkebumian jenazah". Tetapi saya sendiri tidak berupaya untuk memandu kereta. Saya sangat lemah. Kak Hendon juga tidak berupaya kerana dia pun demam juga.

Sdr Salim Abdul Aziz menawarkan supaya kami tidur di rumahnya di Kahang Barat dan balik ke Temerloh pagi-pagi esuk.

Pagi ini, saya dan Kak Hendon meninggalkan Kahang Barat jam lebihkurang 8.00 pagi; jam 10.30 pagi kami sudah berada di Pekan Rompin, kami singgah untuk "perkena kopi tarik dan roti canai telur."

Kemudian kami meneruskan perjalan ke Felda Jengka 22 melalui Jalan ke Chini, dan melalui Jalan Kg Belimbing menuju Sri Jaya. Dari Sri Jaya kami ambil Highway Pantai Timur ke TOL Chenor, dan keluar dari Tol Chenor menuju ke Felda Jengka 22. Sebelum sampai ke TOL Chenor, kami menerima satu lagi perkhabaran sedih, seroang lagi di Jengka 22 meninggal dunia iaitu nenek kepada Sdr Fuad, seorang Pemuda yang aktif didalam AMK Kuala Krau.

Kami sampai di Felda Jengka 22 jam lebih kurang 2.00 petang. Kak Yah sudah di kebumikan, dan di rumahnya itu, Sdr Ibrahim, suami Kak Yah menunjukkan tempat kejadian dimana Kak Yah meninggal dunia.

Kata Ibrahim: "Pada masa itu hujan sangat lebat, saya berada diluar dan Yah tinggal seorang sahaja di rumah. Apabila saya balik ke rumah jam 10.00 malam, saya tidak berjumpa Kak Yah didalam rumah dan saya laung tetapi tidak ada jawapan. Saya menjangka Yah berada di rumah jiran kerana malam tadi hujan sangat lebat, tetapi dia tidak ada di rumah jiran. Saya cari dia di belakang rumah.

Saya lihat benteng batu-bata di belakang rumah runtuh dibawa air deras. Hati saya sudah tidak sedap, saya mula mengaut tanah-tanah yang menimbusi kawasan belakang rumah saya, tiba-tiba saya ternampak dua kaki, saya terus mengaut tanah-tanah itu, rupa-rupanya Yah telah tertimbus oleh tanah dibawah dua kepingan batu simen yang berat. Yah sudah tidak ada..dengan pertolongan jiran-jiran dapat saya mengeluarkan Yah."

Begitulah diceritakan oleh Ibrahim dengan linangan air mata.

Pemergian Yah ini memang tidak disangka-sangka. Baru hari Ahad lepas beliau menghadiri Mesyuarat bersama Jawatankuasa PKR Cabang Kuala Krau dan sayap wanitanya.

Kak Hendon cukup teperanjat dengan pemergian Kak Yah, mereka sangat akrab. Semasa berada di DUN Jepak. Sarawak, Kak Yah berkempen bersama Kak Hendon di DUN itu di kawasan-kawasan Rumah Panjang. Semasa Kursus di Hulu Selangor anjuran Task Force Felda Selangor, Kak Yah juga turut hadir dan begitu juga semasa kursus Pilihanraya yang diadakan di Kelantan.

Kita merancang tetapi perancangan Allahlah yang mengatasi segala-galanya. Inna Lillah wainna Ilaihi Roji'un.

Selepas di rumah Yah, kami pergi pula ke rumah nenek Sdr Fuad, jenazahnya akan disempurnakan selepas solat Asar.

Setelah itu saya dan Kak Hendon kembali ke Kg Batu 4, Jalan Maran untuk menunggu panggilan talipon dari pejabat saya mengenai kematian ayah kepada Siti, iaitu peguam yang berkhidmat di pejabat saya di Temerloh. Dia meninggal di Bentong kerana kemalangan jalanraya. Tidak tahu samada jenazahnya akan disempurnakan di Temerloh atau Bentong kerana ayah kepada Siti menetap di Bentong.

Sehingga coretan ini ditulis, saya belum mendapat khabar berita dimanakah pengkebumian akan dilangsungkan.

Sementara itu saya balik ke rumah, berehat seketika kerana amat keletihan dengan perut yang tidak selesa dan saya sudah tidak makan nasi untuk beberapa hari kecuali di R&R Muadam itu saya mengambil sedikit nasi kerana amat terliur melihatkan udang dan sotong, dan kemungkinannya perut saya masih tidak boleh menerima makanan yang "kaya dan heavy" begitu.

Full content generated by Get Full RSS.

01 di segamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di segamat - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Segamat</b> (MDS) - Mei 2012

Posted: 21 May 2012 08:09 AM PDT

JAWATAN:
1. Penolong Pegawai Undang-undang L29
2. Penolong Pegawai Perancang Bandar Dan Desa J29

IKLAN JAWATAN:
http://www.mdsegamat.gov.my/web/guest/job

BORANG PERMOHONAN:
Permohonan hendaklah dikemukakan dengan mengisi borang yang boleh didapati di Pejabat Majlis Daerah Segamat dengan harga RM2.00.

TARIKH TUTUP : 30 Mei 2012

Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Segamat</b>, Johor. ~ Kerja Kosong <b>...</b>

Posted: 17 May 2012 04:49 PM PDT


Pemberitahu adalah dipelawa dari Rakyat Negeri Johor / Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi jawatan-jawatan kosong di Majlis Daerah Segamat, Johor.

1.Penolong Pegawai Undang-undang L29
2. Penolong Pegawai Perancang Bandar Dan Desa J29

MUAT TURUN SYARAT LANTIKAN DAN BORANG PERMOHONAN 

TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 30 Mei 2012 ( Rabu )

Cara Memohon :
a) Permohonan hendaklah dikemukakan dengan mengisi borang yang boleh didapati di Pejabat Majlis Daerah Segamat dengan harga RM2.00.

b) Permohonan hendaklah disertakan dengan salinan Sijil-Sijil Persekolahan, Kad Pengenalan, dokumen-dokumen sokongan dan sekeping gambar berukuran pasport (tidak dikembalikan) dan hendaklah dihantar kepada :-

YANG DIPERTUA
MAJLIS DAERAH SEGAMAT
85000, SEGAMAT.
c) Permohonan daripada pegawai-pegawai yang sedang berkhidmat dengan Kerajaan/ Penguasa Tempatan/ Badan Berkanun hendaklah dibuat melalui Ketua Jabatan masing-masing mengikut Perintah Am Bab A Bil. 21.

d) Permohonan yang tidak mematuhi / memenuhi syarat-syarat di atas tidak akan dipertimbangkan.

e) Perbelanjaan kerana Menghadiri Temuduga ditanggung oleh pemohon-pemohon sendiri.Calon-calon adalah diingatkan bahawa mereka yang ditapis untuk ditemuduga sahaja akan dihubungi.  Mereka yang tidak dihubungi adalah dianggap tidak berjaya.

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Himpunan Rampas 26 Mei 2012 <b>Di</b> Pekan Sungai Kapal, <b>Pengerang</b>

Posted: 23 May 2012 06:36 PM PDT

KENYATAAN MEDIA
HIMPUNAN RAMPAS 26 MEI 2012 DI PEKAN SUNGAI KAPAL, PENGERANG

Gabungan NGO Pengerang yang terdiri daripada NGO-NGO di Pengerang dan Johor telah bergabung tenaga untuk menganjurkan satu Himpunan Rampas pada 26 Mei 2012 Sabtu jam 2 petang di Pekan Sungai Kapal, Pengerang. Johor.

Tujuan utama Himpunan Rampas ini adalah untuk menuntut ketelusan dan jaminan daripada pihak kerajaan negeri Johor berkaitan hak-hak penduduk kampung yang terlibat dengan Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan dan Petrokimia atau RAPID (Refinery And Petrochemical Integrated Development). Semenjak projek ini diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia pada tahun 2011 sehingga hari ini, tiada sebarang ketelusan dan jaminan yang diberikan oleh kerajaan negeri kepada penduduk kampung yang terlibat berkaitan hak-hak mereka.

Banyak usaha yang telah dilakukan oleh penduduk kampung melalui NGO masing-masing bagi meluahkan pendapat dan pandangan mereka. Antaranya ialah menghantar memorandum kepada Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN), Menteri Besar Johor, Perdana Menteri dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM). Selain itu, referendum kepada siding Perlimen juga telah dilakukan. Namun, suara rakyat masih tidak diberi perhatian oleh pihak kerajaan negeri. Bagi pihak kerajaan negeri dan pusat mereka lebih berminat dalam menyentuh isu pembangunan dan keuntungan ekonomi negara berbanding nasib dan masa depan penduduk kampung yang masih tiada kepastian.

Justeru, pihak Gabungan NGO Pengerang telah bersetuju memilih Pekan Sungai Kapal sebagai tapak himpunan kerana merupakan salah sebuah kampung yang terlibat dengan pengambil alihan tanah bagi tujuan projek RAPID dan memiliki bilangan penduduk yang paling ramai berbanding dua buah kampung yang lain iaitu kampung Teluk Empang dan Kampung Langkah Baik bagi pengambilan fasa pertama.

Terdapat lapan tuntutan Rampas dalam menuntut ketelusan dan jaminan hak-hak penduduk kepada kerajaan negeri:

1.    Rampas Tanah
2.    Rampas Alam Sekitar
3.    Rampas Budaya
4.    Rampas Tanah Kubur
5.    Rampas Rumah
6.    Rampas Wang Pampasan
7.    Rampas Punca Ekonomi
8.    Rampas Hukum Faraid

Gabungan NGO Pengerang yang dipengerusikan oleh Saudari Anis Afida binti Mohd Azli yang juga merupakan Pengerusi Pengerang Prihatin bersama rakan-rakan yang lain akan meneruskan matlamat dan komited dalam memperjuangkan ketelusan dan jaminan hak penduduk kampung sehingga nasib mereka terbela. Selain itu, pelbagai perancangan yang akan dilakukan bagi memastikan isu tempatan ini difahami dan diketahui oleh rakyat Malaysia.

Oleh itu, Gabungan NGO Pengerang membuka seluas-luasnya ruang untuk rakyat di luar Pengerang terutamanya di seluruh Negeri Johor dan Malaysia untuk hadir memberikan sokongan dan dorongan kepada penduduk kampung di Pengerang ini dalam memperjuangkan hak mereka selaku warganegara Malaysia.


Yang benar,

(ANIS AFIDA BINTI MOHD AZLI)
PENGERUSI GABUNGAN NGO PENGERANG
013-7549335
anisafidapenawar@gmail.com
23 MEI 2012


** Iklan Text Produk dan Blog Anda Disini **

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Lumba haram <b>di skudai</b> johor | Rileks.Net

Posted: 14 Apr 2012 03:04 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]There are 575 visitors online. You are here: Home » People & Blogs » Lumba haram di skudai johor. Lumba haram di skudai johor · Tweet · Email · Tweet · Email · Cancel Reply. Name (required). Mail (will not be published) (required). Website ...

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


Pelanggan Pertama Servis Kereta <b>Di</b> Pusat Servis Hyundai <b>...</b>

Posted: 03 Mar 2012 04:17 AM PST

Hari ini hari Sabtu, Pusat Servis Hyundai Plentong dibuka separuh hari sahaja. Mia telah booking untuk servis semalam. Pegawai yang bertugas Rahimin kata pukul 8.30 pagi, kereta mesti dah ada di situ.
Makanya, pagi-pagi tadi Mia dan Suami Mia bersiap-siap lebih awal dan sampai dalam pukul 8.00 pagi. Tak sangka pula jadi pelanggan pertama servis kereta pada hari ini. Sukanya.
Meter dah menunjukkan 41 750, patutnya buat major service tapi cuma buat normal service dan tukar air filter. Kemudian kami berjalan kaki ke cafe yang berdekatan untuk bersarapan. Sedang tengah bersarapan sambil baca paper Harian Metro, Mia dapat panggilan dari pusat servis Hyundai menyatakan bateri kereta sudah lemah dan perlu ditukar baru. Hmmm...  belum pernah tukar lagi sejak dibeli Januari 2010 yang lepas. Mungkin dah tiba masanya. Nanti tak pasal-pasal tak hidup plak kat mana-mana, kan susah. Jadi, kami pun setuju untuk ditukar baru. Harganya hampir RM 280.00 rasanya. Bila dah diskaun, dapat RM 264.00.
Hari ini sahaja kos yang keluar hampir RM 500.00. Lagipun kereta ni, Mia guna hari-hari untuk pergi kerja. Kami pulang dalam 9.30 pagi. Banyak lagi kereta yang diservis hari ini. Lega... nasib baik jadi pelanggan pertama hari ini. Syukur sangat-sangat.....







p/s: sayang betul kat kereta ni.....
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved