ads

Rabu, 4 Jun 2014

01 di pagoh - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di pagoh - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2014 03:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2014 03:33 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jaga-jaga <b>di</b> RnR <b>Pagoh</b> | Lynn Munir...and i will do it my way

Posted: 22 Apr 2014 12:16 PM PDT

19hb April, aku memutuskan untuk pergi ke Johor. Menziarahi downline aku sekali
gus, menziarahi saudara mara di sana. Aku dan suami bertolak jam 8am dengan harapan
kami dapat sampai di Kota Tinggi dalam pukul 11.30am. Mak cik Azizah akan
menunggu di sana sebelum kami bergerak masuk ke Felda Semencu. Tempat di mana
salah seorang mobile stokis berada. Sepanjang perjalanan hujan renyai-renyai tapi
syukurlah trafik lancar sehinggalah kami sampai di Nilai. Entah mengapa kali ni kami
tidak banyak berbual seperti selalu. Kami hanya berhenti di RnR Pagoh untuk membuang
air kecil sebelum menyambung semula perjalanan. Aku talipon Cik Zizah memberitahu
kelewatan kami kerana keadaan jalanraya yang licin dan hujan renyai yang berterusan.

Keluar dari RnR Pagoh jam menunjukkan pukul 12 tengahari. Suami aku terus pecut.
Aku pulak sibuk membelek talipon untuk membaca mesej dari watsup. Sempat aku jeling
cermin di sebelah kiri dan aku nampak ada kelibat 2 buah kereta di belakang kami yang
berada dalam kelajuan sederhana. Tak semena-mena aku rasa tayar kereta tergelincir
dan kereta kami ditarik ke jurang. Suami aku membalas stering kereta ke arah berlawanan
dan menyebabkan kereta kami berpusing 360 darjah dan memakan keseluruhan 3 lane
di jalan raya. Aku memang sangat cemas dan hanya mampu berdoa supaya kereta
dibelakang merendahkan kelajuannya dan tidak merempuh kami. Dengan mata yang
separuh terpejam aku dapat menyaksikan kereta kami berpusing 3 kali dengan pusingan
360 darjah dengan kelajuan sekitar 130 - 140km. Aku hanya mampu bertawakal dan
menjerit sekuat hati.

Allah Hu Akbar !! Allah Hu Akbar !! Allah Hu Akbar !!!
Cukup 3 kali aku menjerit, suami aku dapat mengawal kereta semula dan
memberhentikan di tepi jalan. Keseluruhan dashboard meter merah. Aku toleh ke belakang,
tak ada kenderaan ! Mungkin mereka nampak apa yang berlaku di depan mereka lalu
memperlahankan kendaraan dan menjaga jarak. Aku toleh ke muka suami aku. Bibirnya
terkunci. Wajahnya jelas terkejut. Aku usap dada dan belakang badannya untuk memulih
kan semangat dan kami duduk di dalam kereta termenung selama beberapa minit. Dan bila
aku perhatikan........, Subhanallah jarak kereta kami berpusing dan terseret itu adalah
sejauh 300 meter. Jika pada wakut itu aku berada di luar kereta pasti aku sujud syukur. Tapi
mengenangkan tempat itu tidak berapa sesuai, aku meminta suami marakan kereta sedikit
ke hadapan. 10 minit selepas itu, keadaan dah lega suami aku start semula enjin kereta
dan kami meneruskan perjalanan. Pagoh km 120- km 122.1, sila ambil
perhatian wahai pemandu-pemandu sekelian.
                                 

                                             Menyajikan adegan lasak di jalan raya

Aku toleh muka suami dan kami saling berpandangan. Suasana seakan terhenti untuk
beberapa minit. " Fuh.....macam dalam filem action Fast and Furious pulak.........
Selalu kita tengok babak tu dalam filem aja. Hari  ni babak stunt tu kita lakunkan sendiri,"
suami aku berkata perlahan. You ok sayang ? Nampak rilex semacam, " suami aku
bertanya kehairanan. Dia pelik melihat aku tidak mengeletar ketakutan. Aku hanya
tersenyum. Aku sendiri pelik bagaimana kami boleh meneruskan perjalanan tanpa
sebarang rasa trauma selepas melalui saat-saat yang hampir saja meragut nyawa kami
berdua tadi. Degupan jantung aku masih dalam ritma biasa ( tidak kencang ), aku
berjaya menahan rasa cemas. Tidak seperti selalu. Rasa takut, cemas dan terperanjat
dapat aku kawal. Malah aku rasakan bunyi degupan jantung aku tidak deras seperti
selayaknya orang yang baru mengalami kejadian yang menakutkan. Mungkin segala
masaalah jantung yang aku alami telah dapat diatasi sejak aku mengamalkan Cellmaxx ???

Sebenarnya ini kali ke dua aku mengalami kejadian serupa sejak belasan tahun yang
lalu. 15 tahun tahun dahulu, 2 km selepas turun dari RnR Pagoh, kereta aku yang hanya
dalam kelajuan 60km ditarik ke arah jurang. Brek kereta tidak berfungsi walau pun
selepas ditekan berkali-kali dan kereta kami melanggar tebing jalan dengan jurang dalam
yang menunggu di bawahnya. Bezanya, waktu itu kami panik. Hanya setelah beberapa
saat baru aku teringat dan mengarahkan adik aku ( yang ketika itu bersama kami )
untuk melaungkan azan dan brek kereta kemudiannya kembali berfungsi. Siapa sangka
aku mengalami kejadian itu lagi buat kali ke dua, di tempat yang sama.

Kata seorang kawan aku yang mengetahui kejadian yang aku alami itu, katanya dia
melihat beberapa kali angin mampat yang memasuki bawah kereta di kawasan yang sama.
Terbaru katanya adalah kereta Proton Iswara yang terbalik di jalan raya di situ disebabkan
angin lintang. Tapi aku amat pasti tiada angin lintang di situ kerana tiada penandanya.
Tiada sebarang bendera angin lintang yang dipasang di kawasan itu.

Kami meneruskan perjalanan dengan pemanduan kereta kami yang bergerak ala tarian
kuda kepang. Kadang aku terasa seolah melakukan tarian zapin di atas jalan raya yang
licin. Aku katakan begitu, kerana setiap kali tayar kereta menyentuh air di atas jalan,
stering kereta terpusing sendiri. Suami aku kena pegang stering kereta kuat-kuat kerana
tak mahu ia lari. Tayar kereta tidak lagi mencengkap. Dan kami masih perlu menempuh
perjalanan sejauh 129km untuk sampai ke bandar Kulai. Akibat aksi drift lasak yang
yang dashyat tu kami terpaksa mengganti 2 biji tayar kereta di bahagian belakang
yang kehilangan bunga dan dah keluarbenang kereta, sebelum meneruskan perjalanan
 ke Kota Tinggi. Kopak RM 750.00

Mungkin Tuhan masih sayangkan kami berdua. Aku tak dapat membayangkan bagaimana
keadaan anak-anak kami andai kami terus pergi dijemput Tuhan ketika itu. Sepatah kata
adik ipar aku bila kami bercerita tentang kejadian itu, " jawabnya........, kami pakat ambik
sorang satu lah bela anak-anak sedara."

Malam itu sewaktu menziarah seorang kenalan baru yang pernah 3 kali kemalangan dan
koma, dia mengajarkan aku satu lagi petua yang tidak pernah aku ketahui. Jika biasanya
setiap kali memegang stering kereta dan menaiki kenderaan aku akan mulakan dengan
bacaan basmallah, dengan syahadah, dengan doa menaiki kenderaan dan surah Al-Ikhlas
3 kali........, nampaknya kini aku akan mengamalkan satu lagi petua baru. Keluarlah dari
pintu rumah dengan bacaan Al-fatihah dan sedekahkan kepada roh ibu bumi. Kerana setiap
benda di sekeliling kita mempunyai roh. Andai ditakdirkan satu hari nanti kita mengalami
kemalangan, jika Allah izinkan bumi yang akan menyambut tubuh kita tanpa sebarang cacat
cela jasad walaupun mungkin hayat kita berakhir di jalan raya. Dan aku yakin kepada
petuanya itu.


BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2014 03:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Khir Khalid: Peristiwa Dan Pengajaran <b>Di</b> Lebuhraya PLUS <b>Pagoh</b> <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2014 08:18 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t & Selamat Sejahtera.
Pada minggu lepas, hati aku tersentap membaca pengalaman dari seorang sahabat blogger kak Lynn Munir tentang peristiwa yang beliau sekeluarga alami di R&R lebuhraya PLUS Pagoh. Betul-betul buat aku sentap. Boleh baca entri beliau di >>>  SINI.
Bukan saja-saja nak cerita, tetapi terpanggil untuk berkongsi peringatan dan pengajaran. Peristiwa yang berlaku ketika usia aku 23 tahun, diwaktu aktiviti berkereta 'modified' menjadi salah satu aktiviti kegemaran. Dengan pendapatan ketika itu yang agak stabil, banyak juga duit yang lebur untuk kereta… dari Satria, Civic Dolphin, Accord hinggalah C230 keluaran 1999 yang akhirnya terpaksa aku batalkan hasrat untuk "convert" ke model E36 sport disebabkan kegawatan… Kepada yang mengenali, pasti tahu pengalaman kami diwaktu 'team' Chicago Bears dan Putera Racing menjadi perbualan kaki-kaki kereta.
Gambar di atas adalah antara kereta yang pernah aku miliki. Kejadian yang memberi pengajaran ini berlaku pada 24 Disember 1999 sekitar jam 11:45 malam… beberapa minit sebelum tarikh sambutan perayaan Krismas. Aku dalam perjalanan pulang ke kampung halaman bersama-sama isteri yang ketika itu sarat mengandung. Aku memandu dengan laju, mungkin disebabkan darah muda masih mereju dalam diri. Meluncur di lorong kanan dari Kuala Lumpur sehinggalah melepasi R&R Pagoh dan mendekati sebuah kereta Daihatsu Charade yang bergerak di lorong kiri lebuhraya. Namun apabila aku hendak memotong, Charade itu meluncur laju seolah-olah mengajak aku 'bermain'.
Atas bebelan isteri, aku memperlahankan kereta dalam kelajuan menurun 175 km sejam. Hati aku terdetik memikirkan bagaimana sebuah model Daihatsu Charade keluaran awal 80an boleh selaju itu tanpa sebarang modifikasi… segalanya standard.. Dari suluhan lampu kereta, jelas kelihatan warna putih kusam dengan karat dan lubang di badan kereta. Charade itu terus meluncur di lorong kiri mengikut kelajuan aku tetapi sedikit dihadapan. Ini menyukarkan aku untuk ke lorong kiri mahupun memecut lebih laju lagi.
Dengan perasaan geram… aku menaikkan lampu (beam). Alangkah terkejut bila mendapati kereta itu tidak mempunyai pemandu.. betul!!.. jelas nampak steering dan seat yang kosong. Tergamam… aku cuba memperlahankan kereta, namun brek aku tidak mencengkam… kereta aku meluncur terus hingga secara tiba-tiba, steering aku disentap ke arah kiri. Cuba bertindak balas membuatkan kereta aku terhoyong hayang hilang kawalan. Akhirnya kereta aku merempuh besi penghadang lebuhraya dan melambung 360 darjah berputar ke udara.
Kereta aku mendarat terhumban dibahagian hadapan dalam keadaan terbalik. Jelas kelihatan percikan api akibat geselan besi kereta kerana terseret dengan jalan sebelum ia terhenti hampir 100 meter dari tempat rempuhan. Mujur isteri aku masih melekat di seatnya kerana tali pinggang keledar yang dipakai. Aku tidak memakai tali pinggang keledar... hanya berpaut pada steering dan badan aku terlantar dibumbung kereta. Huhh.. Alhamdulillah.. semuanya kuasa Allah swt. Kami selamat tanpa sebarang kecederaan… Sekiranya aku tak silap, kejadian ini berlaku di kilometer 137.8, lebuhraya PLUS Pagoh arah selatan.
Dipendekkan cerita… ketika aku membuat laporan kemalangan di balai polis Pagoh. Pegawai yang mengambil laporan terlebih dahulu berkata… "kalau kat Karak sibuk dengan kereta Wolkswagen buruk, kat sini kita ada Charade lama encik.." Menurut beliau lagi… "lebuhraya kat Pagoh ni memang bersetan.. banyak benda halus… itu pun kalau encik nak percayalah"… "saya cakap sebagai kawan je ni, lagi pun ramai yang kena… ada yang selamat, ada yang innalillah…". Menurut beliau lagi, pada minggu lepas dan dua minggu sebelumnya juga telah berlaku kemalangan di kawasan sekitar. Tetapi kedua-dua kemalangan itu telah meragut semua nyawa.
Kini, minat aku terhadap dunia kereta dan trend 'fast & furious' ni dah lama terkubur. Ia menambahkan lagi keinsafan setelah isteri aku selamat melahirkan anak pertama pada tahun 2000. Namun, ada satu perkara yang aku musykil sehingga kini tentang suasana semasa kemalangan itu. Sewaktu kesibukan kereta lain berhenti, menolong serta kesibukan lori tunda menarik kereta… boleh ada ramai budak-budak kecil bermain berkejar-kejaran di kawasan semak dengan semua hanya memakai seluar pendek pada sekitar jam 12 malam. Tambahan lagi, tiada perkampungan yang terdapat di kawasan sekitar. Pagar, parit besar dan semak telah memisahkan antara kawasan PLUS dengan gaung, belukar dan ladang kelapa sawit yang gelap gelita.
Biarpun ada kawan-kawan yang mempersendakan atau mempersoalkan cerita aku tentang budak-budak itu. Ada juga yang cakap.."dah accident ada mistik la pulak".. lantak koranglah nak percaya ke tak... Sesungguhnya, kejadian pelik itu memang berlaku. Ia menjadi persoalan yang meninggalkan aku dan isteri dalam kemusykilan sehingga ke hari ini. Apa pun beringatlah kalau lalu di kawasan tersebut.
Justeru, ingin aku bertanya, ada tak sesiapa diantara pembaca sekelian yang pernah berentap dengan Charade putih ni di Hiway Pagoh?... Berhati-hatilah.  
Haru-biru, ngeri, pelik, musykil... semuanya menjadi pengajaran untuk aku sentiasa beringat. Syukur Alhamdulillah kerana masih dikurniakan kehidupan buat kami… Subhanallah walhamdulillah.

Salam Hormat, Salam Berkat. 

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2014 04:29 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 17 May 2014 03:15 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2014 03:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Khir Khalid: Peristiwa Dan Pengajaran <b>Di</b> Lebuhraya PLUS <b>Pagoh</b> <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2014 08:18 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t & Selamat Sejahtera.
Pada minggu lepas, hati aku tersentap membaca pengalaman dari seorang sahabat blogger kak Lynn Munir tentang peristiwa yang beliau sekeluarga alami di R&R lebuhraya PLUS Pagoh. Betul-betul buat aku sentap. Boleh baca entri beliau di >>>  SINI.
Bukan saja-saja nak cerita, tetapi terpanggil untuk berkongsi peringatan dan pengajaran. Peristiwa yang berlaku ketika usia aku 23 tahun, diwaktu aktiviti berkereta 'modified' menjadi salah satu aktiviti kegemaran. Dengan pendapatan ketika itu yang agak stabil, banyak juga duit yang lebur untuk kereta… dari Satria, Civic Dolphin, Accord hinggalah C230 keluaran 1999 yang akhirnya terpaksa aku batalkan hasrat untuk "convert" ke model E36 sport disebabkan kegawatan… Kepada yang mengenali, pasti tahu pengalaman kami diwaktu 'team' Chicago Bears dan Putera Racing menjadi perbualan kaki-kaki kereta.
Gambar di atas adalah antara kereta yang pernah aku miliki. Kejadian yang memberi pengajaran ini berlaku pada 24 Disember 1999 sekitar jam 11:45 malam… beberapa minit sebelum tarikh sambutan perayaan Krismas. Aku dalam perjalanan pulang ke kampung halaman bersama-sama isteri yang ketika itu sarat mengandung. Aku memandu dengan laju, mungkin disebabkan darah muda masih mereju dalam diri. Meluncur di lorong kanan dari Kuala Lumpur sehinggalah melepasi R&R Pagoh dan mendekati sebuah kereta Daihatsu Charade yang bergerak di lorong kiri lebuhraya. Namun apabila aku hendak memotong, Charade itu meluncur laju seolah-olah mengajak aku 'bermain'.
Atas bebelan isteri, aku memperlahankan kereta dalam kelajuan menurun 175 km sejam. Hati aku terdetik memikirkan bagaimana sebuah model Daihatsu Charade keluaran awal 80an boleh selaju itu tanpa sebarang modifikasi… segalanya standard.. Dari suluhan lampu kereta, jelas kelihatan warna putih kusam dengan karat dan lubang di badan kereta. Charade itu terus meluncur di lorong kiri mengikut kelajuan aku tetapi sedikit dihadapan. Ini menyukarkan aku untuk ke lorong kiri mahupun memecut lebih laju lagi.
Dengan perasaan geram… aku menaikkan lampu (beam). Alangkah terkejut bila mendapati kereta itu tidak mempunyai pemandu.. betul!!.. jelas nampak steering dan seat yang kosong. Tergamam… aku cuba memperlahankan kereta, namun brek aku tidak mencengkam… kereta aku meluncur terus hingga secara tiba-tiba, steering aku disentap ke arah kiri. Cuba bertindak balas membuatkan kereta aku terhoyong hayang hilang kawalan. Akhirnya kereta aku merempuh besi penghadang lebuhraya dan melambung 360 darjah berputar ke udara.
Kereta aku mendarat terhumban dibahagian hadapan dalam keadaan terbalik. Jelas kelihatan percikan api akibat geselan besi kereta kerana terseret dengan jalan sebelum ia terhenti hampir 100 meter dari tempat rempuhan. Mujur isteri aku masih melekat di seatnya kerana tali pinggang keledar yang dipakai. Aku tidak memakai tali pinggang keledar... hanya berpaut pada steering dan badan aku terlantar dibumbung kereta. Huhh.. Alhamdulillah.. semuanya kuasa Allah swt. Kami selamat tanpa sebarang kecederaan… Sekiranya aku tak silap, kejadian ini berlaku di kilometer 137.8, lebuhraya PLUS Pagoh arah selatan.
Dipendekkan cerita… ketika aku membuat laporan kemalangan di balai polis Pagoh. Pegawai yang mengambil laporan terlebih dahulu berkata… "kalau kat Karak sibuk dengan kereta Wolkswagen buruk, kat sini kita ada Charade lama encik.." Menurut beliau lagi… "lebuhraya kat Pagoh ni memang bersetan.. banyak benda halus… itu pun kalau encik nak percayalah"… "saya cakap sebagai kawan je ni, lagi pun ramai yang kena… ada yang selamat, ada yang innalillah…". Menurut beliau lagi, pada minggu lepas dan dua minggu sebelumnya juga telah berlaku kemalangan di kawasan sekitar. Tetapi kedua-dua kemalangan itu telah meragut semua nyawa.
Kini, minat aku terhadap dunia kereta dan trend 'fast & furious' ni dah lama terkubur. Ia menambahkan lagi keinsafan setelah isteri aku selamat melahirkan anak pertama pada tahun 2000. Namun, ada satu perkara yang aku musykil sehingga kini tentang suasana semasa kemalangan itu. Sewaktu kesibukan kereta lain berhenti, menolong serta kesibukan lori tunda menarik kereta… boleh ada ramai budak-budak kecil bermain berkejar-kejaran di kawasan semak dengan semua hanya memakai seluar pendek pada sekitar jam 12 malam. Tambahan lagi, tiada perkampungan yang terdapat di kawasan sekitar. Pagar, parit besar dan semak telah memisahkan antara kawasan PLUS dengan gaung, belukar dan ladang kelapa sawit yang gelap gelita.
Biarpun ada kawan-kawan yang mempersendakan atau mempersoalkan cerita aku tentang budak-budak itu. Ada juga yang cakap.."dah accident ada mistik la pulak".. lantak koranglah nak percaya ke tak... Sesungguhnya, kejadian pelik itu memang berlaku. Ia menjadi persoalan yang meninggalkan aku dan isteri dalam kemusykilan sehingga ke hari ini. Apa pun beringatlah kalau lalu di kawasan tersebut.
Justeru, ingin aku bertanya, ada tak sesiapa diantara pembaca sekelian yang pernah berentap dengan Charade putih ni di Hiway Pagoh?... Berhati-hatilah.  
Haru-biru, ngeri, pelik, musykil... semuanya menjadi pengajaran untuk aku sentiasa beringat. Syukur Alhamdulillah kerana masih dikurniakan kehidupan buat kami… Subhanallah walhamdulillah.

Salam Hormat, Salam Berkat. 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved