ads

Ahad, 2 Oktober 2011

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


CECITE ABOUT ME: IDOLA SAYA

Posted: 02 Oct 2011 05:45 AM PDT

haaa lame betul  x vlog-vlog ni, sibuk jee memanjang aku ni smpai xder mase nk vlog2 segala barang ni haha.. ok mybe kali ni aku vlog pnjang sikit kot. tgok tajuk kat atas,, hari ni aku nk kongsi ngn korang tentang idola aku! first aku nk ckp... aku btul2 x minat artis luar negara, zaman sekarang ni ntah ape2 jerr jenis muzik nye kadang2 boleh menggegarkan otak haha, dngn fesyen ntah ape2 dri artis nye isshh akhir zaman gamaknye.. ok straight to the point, idola aku adalah TAN SRI DATUK AMAR DR P RAMLEE, PSM,AMN, DA(P) SERAWAK  atau nama sebenarnya TEUKU ZAKARIA TEUKU NYAK PUTEH @ RAMLEE PUTEH.. seriusly aku minat gila dy,  dy merupakan pelakon,penyanyi, pengarah filem, penerbit, pengubah lagu, penulis lirik, pencipta lagu, ..

KARIER BELIAU


pade tahun 1948 beliau start berlakon, dan filem pertama lakonan beliau ialah filem Chinta~ dalam filem ni beliau berlakon dgn Primadona Siput Serawak..

ni antara scene P. Ramlee dgn Siput Serawak dalam filem Chinta

selain berlakon beliau juga mencipta lagu dan menyanyi, masa Festival Filem Asia ke 3 di Hong Kong 1956, lagu ciptaan beliau dalam filem Hang Tuah telah memenangi Best Musical Score, hebatkan! memang hebat, setelah itu nama beliau terus meletup dipersada perfileman melayu di Jalan Ampas..

ni antara filem2 beliau:

ni jerr cover2 yang dapat aku crik sebenarnya byk lagi hehehe...

ok seterusnya aku nak crite tentang perkahwinan beliau, pada tahun 1950 beliau telah di jodohkan dgn Junaidah dan bercerai 4 tahun kemudian, perkahwinan ke 2 beliau dgn kerabat diraja Negeri Perak..iaitu Norizan Mohd Noor, mereka berkahwin pada 1955 dan bercerai pada 1961, dan perkahwinan ke 3 beliau dgn Salmah Ismail atau Saloma pada November 1961.. 


sweetkan mereka hehehe.. P. Ramlee terpikat dengan saloma sebab suaranya yang betul2 best in the world.. Saloma pun Idola aku,, tnye lerr kawan2 aku kalau satu hari x nyanyi lagu dy x lengkap hahahah.. 

Cerita Saloma la pulak

kalau korang nak taw saloma ni penyanyi melayu pertama yang pernah buat show kat luar negara, keunikan suarenye dan lenggok manja tariannya boleh memikat hati-hati jejaka teruna, sampai sekarang x der sape yang boleh meniru dy dri segi Suara dan vokal, Saiz pinggang yang betul2 kecil.. dan bentuk badan beliau. beliau jugak merupa seorang yang suka berfesyen.. dengan pakaiannya, dengan solekannya, dengan gaya rambutnya selalu menjadi ikutan anak2 gadis sezaman dengannya..

tengok gaya rambut beliau unik beb, dulu mse kite mude2 mcm ni laa rambut kalau nk pergi pekan or tgok wayang hehe

x silap gambar ni di snap kat luar negara, tapi x pasti kat mana

 bunga raya 

tgok baju beliau dengan sulaman manik yng disusun mnjadi nama beliau SALOMA, dan tgok bentuk badan dy Solid Molid..

 gaya-gaya beliau terus diikuti

suara beliau mempunyai aura yang begitu mantap dan Terbbbbaaaeekk lahh!

kulit Album Bunga Malaysia

okee Saloma juga mempunyai seorang kakak, kakak beliau merupakan Ratu Cantik Pertama Singapura iaitu Mariam Ismail atau Mariani, sebelum berkahwin dgn Norizan P. Ramlee ni pernah bercinta dengan Mariani, tapi oleh sebab adiknya meminati P. Ramlee, Mariani rela melepaskan cintanya demi adiknya yang di sayangi..

 Ni laa wajah Ratu Cantik Singapura, memang lawa, Mariani Ismail, dalam filem2 lakonannye, beliau lebih byk membawa watak jahat.. watak jahat beliau sgt memberi kesan yang mendalam..  

inilah wajah beliau dikala usia senja nya.. walau pun sudah lanjut usianya beliau tetap aktif berlakon inilah seniwati yang terbaik dalam persada perfileman tanah air, teringin nak jumpa beliau, orang kata beliau ni peramah.. 

MEMORIAL

Tuan director yang amat dikasihi para pekerja Studio jalan Ampas dan merupakan pengarah paling disayangi oleh Tan Sri Run Run Show, pemilik Syarikat Show Brothers

sweet couple Saloma Dan P. Ramlee

semasa menerima Anugerah Festival Filem Asia

P.Ramlee Family

Saloma Dan P.Ramlee beramah mesra dengan YAM Tunku Abdul Rahman

gambar selepas P.Ramlee menerima pingat Anugerah Mangku Negara

SETEM SENIMAN AGUNG P.RAMLEE 

stem ni untuk memperingati beliau

berjenaka dengan sahabat-sahabatnya

 P.Ramlee dan Saloma era baru, gambar pelakon utama Teater Muzikal P.Ramlee 

gambar di atas Musly Ramlee dan Sebelahnya pula Liza Hanim 

okee laaa ni jerr kot coretan vlog aku kali ni.. len kali aku citer lagi k. haha kalau ade mase aku vlog2 lagi k haha. panjang kan


01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Bazar Ramadhan <b>Gelang Patah</b>, Johor. | terajubintang7

Posted: 06 Aug 2011 06:26 AM PDT

03 Ramadhan 1432H / 03 Ogos 2011


Assalammualaikum dah Hi buat kawan-kawan. Selepas entry Bazar Ramadhan yang pertama kami lawati iaitu Bazar Ramadhan @mart Kempas, Bazar Ramadhan ke-2 yang kami lawati kali ini ialah Bazar Ramadhan Gelang Patah, Johor pula. 
Di sini memang menjadi tumpuan sekeliling penempatan kawasan berdekatan. Mana tidaknya, dari Nusajaya, PTP, KSAB, Taman Nusantara, Penduduk asal Gelang Patah, Mahupun Pontian dan warga Singapura kalau menyingah balik kerja tu, mereka akan menuju ke sini untuk membeli juadah berbuka puasa.
Tak nak banyak cerita, Gambar di bawah menceritakan segalanya.





Target kali ini, kami nak beli Kuih Talam dan Murtabak. Tidak mengecewakan, Kami dapat membelinya di sini. Rasa memang sedap dan memuaskan. Kalau tak percaya, kawan-kawan boleh cuba. Harga Murtabak saiz kecil RM4.50 satu. Kuih Talam 3 keping RM1.00. Baiklah, sampai sini sajalah cerita Bazar Gelang Patah, Johor ini. Jumpa di entry akan datang dengan Bazar ramadhan di tempat lain. Sekian
Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


Pesakit diabetis terima bantuan

Posted: 16 Aug 2010 04:02 AM PDT

Penolong Setiausaha PAS Parit Buntar Rahimah Osman berkata, Mohd Yani kehilangan kaki kiri yang dipotong pada Mei 2010 akibat komplikasi penyakit kencing manis (diabetis).

" Sebelum ini, Lujnah Kebajikan PAS Parit Buntar telah datang menziarahi beliau dan memberi bantuan kerusi roda yang disampaikan oleh Timbalan Yang Dipertua PAS Parit Buntar Abdul Bahrain Desa .

"Dengan bantuan kerusi roda tersebut Mohd Yani dapat menguruskan diri dengan lebih mudah untuk ke tandas dan bilik air" katanya

Rahimah berkata, kunjungan susulan ini bertujuan menziarahi dan menyampaikan sumbangan wang tunai kepada Mohd Yani sekeluarga.

" Kami bersimpati dengan keadaan Mohd Yani yang tidak mampu bekerja apabila kakinya dipotong. Sebelum ini beliau berniaga roti canai untuk menyara tiga anak yang masih bersekolah.

" Jabatan Kebajikan dan Baitulmal diharap dapat memberikan bantuan kepada Mohd Yani sekeluarga. Setakat hari ini, kami dimaklumkan Mohd Yani belum menerima mendapat bantuan dari mana-mana jabatan kerajaan berkaitan" katanya

Sementara itu, Pujah Hasmani, 41 isteri Mohd Yani mengucapkan terima kasih kepada Lujnah Kebajikan PAS Parit Buntar yang mengambil berat masalah yang dihadapi suami beliau.

" Terima kasih kepada PAS Parit Buntar kerana sudi menyampaikan sumbangan wang tunai dan kerusi roda untuk membantu kami sekeluarga.

" Sekurang-kurangnya sumbangan ini dapat meringankan beban kami sekeluarga akibat musibah yang menimpa suami " katanya

01 di kempas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kempas - Google Blog Search


Sekolah Kebangsaan <b>Kahang</b>, Jalan Mersing, Mukim <b>Kahang</b>, Kluang <b>...</b>

Posted: 11 Apr 2011 10:35 AM PDT

Tahun 1982 ketika itu maza berumur 7 tahun dan itulah kali pertama maza menjejakkan kaki ke sekolah rendah seperti kanak-kanak yang lain.
Seingat maza, maza begitu ghairah untuk bersekolah dan bertemu kawan-kawan yang sudah beberapa bulan dipisahkan oleh cuti sekolah TADIKA. Di tambah pula rasa girang tersebut dengan berbaju baru, berseluar baru, beg baru dan berkasut baru. Kiranya serba serbi baru kecuali tupperware bekal...
Sesekali ada juga senior yang memberitahu maza bahawa cikgu sekolah rendah ini garang-garang belaka. Di hati maza mulai terasa kecutnya. Terutama senior yang juga merupakan kawan-kawan teman sepermainan di rumah memberitahu bahawa Cikgu Fatimah (guru kelas merangkap cikgu bahasa Inggeris) seorang cikgu yang garang dan kuat pukul orang.
Di zaman itu sekolah rendah ini merupakan sekolah beratapkan nipah. Hanya ada lebih kurang enam atau lima kelas sahaja. Tingkapnya merupakan tingkap kayu. Untuk membuka tingkap itu kita kena tolak ke atas daun tingkap yang besar tersebut dan disendal dengan kayu panjang. Jadinya tingkap itu akan ternganga dengan bukaan atas-bawah bukannya terbuka kiri dan kanan.


Sistem yang diamalkan ketika itu ialah siapa tak lulus akan terus tinggal di dalam kelas yang sama. Kiranya tak boleh naik darjah. hahahaha...

Namun tidak lama kemudian bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Hussein Onn (ralat: sebenarnya zaman Tun Dr. Mahathir yang memerintah dari 16 Julai 1981-31 Oktober 2003. Terima kasih kepada En. Dinomt di atas fakta yang diberikan)  telah merubah sistem pendidikan dan sedari itu kami menjadi bahan ujikaji. Kami adalah bahan perantaraan antara sistem KLSR dan KBSR.

*** Dengar khabar juga lagu ini sudah tercipta semenjak tahun 1992. Ini bermakna sudah 19 tahun kewujudannya. Hanya kini ia disebarluaskan sehingga ke alam cyber sebagai isyarat kepada bekas anak-anak didik Sekolah Rendah Kebangsaan Kahang agar ingat pada ikrar dan cita-cita mereka sedari kecil lagi itu.
Beriktu ialah laman Web Rasmi Sekolah Kebangsaan Kahang (sekolah rendah): 

Kita teguhkan kaki ini untuk berdiri.

Kita bermula dari rumah sekolah yang usang dan mahu roboh. Di sini kita mula bertatih mengenal A, B, C dan Alif, Ba, Ta....

Wahai sahabat-sahabat seangkatan ku, marilah kita pulang. Pulang berbakti kepada nusa dan tanah tumpah darah kita, Kampung Kahang!

Wahai anak-anak didik Sekolah Rendah Kebangsaan Kahang, jika kau tersasar, jika tersimpang selagi mana kau belum terbujur-kaku ... maka kini sudah sampai masanya. Pulihkan semangat yang pernah berdarah kental di dadamu itu. Pulihkan semangat lawanmu. AYUH.. Aturkan langkah, aturkan kekuda, aturkan nafas, aturkan tatihmu... Jangan biarkan 'hanyut' itu terus-terusan menikam tembuluh saraf mu, jantung mu, nafasmu, rohmu, jiwamu!

Ayuh! Kita kenang-kenangkan tentang asal wal usul kita. Mari kita cari jati diri ini.

Kita kembali mengangkat tangan setelah sekian lama kita lupakan. Mari kita menyebut dan menyahut kembali ikrar yang sudah lama kita pendamkan dalam lubuk hati yang dalam.

Mari kembali bersemangat waja. Mari kita teruskan perjuangan hidup untuk menjadi INSAN CEMERLANG, insan yang berbakti, insan yang harum namanya.

Biar patah sayap, tetapi tidak pada sengatannya!

Biar mana nanti kita tercampak, kita tetap menjadi manusia yang harum namanya. Suci bersih jiwa dan hatinya. Berguna pada agama nusa dan bangsa! - Itulah ikrar yang pernah kita ungkapkan sebelum kita melangkah pergi meninggalkan SRK Kahang! 

Moga-moga nostalgia ini mampu membangkitkan semangat yang hilang. Aturkan langkah gagah, kita cari jalan pulanggg..... usah diragukan keupayaan diri sendiri lagi. 

BANGKITLAH anak bangsaku. Bangkitlah saudaraku. Teruskan perjuangan hidup dan berbaktilah. Budi disemai bakti dituai demi tanah tumpah darah kita di Kahang yang permai ini.

Terima kasih cikgu, dek kerana usaha cikgu yang tak pernah jemu mendidik kami walaupun kampung kami jauh daripada pembangunan akhirnya ramai antara kami sudah berjaya menjadi manusia!

Terima kasih cikgu, terima kasih cikgu...

Special tribute to:-
Cikgu Fatimah, Cikgu Rosnah (guru tadika), Cikgu Ayub, Cikgu Azizah, Cikgu Jaafar, Cikgu Syarif, Ustaz Johar, Cikgu Shamsiah, Cikgu Hishamudin, Cikgu Saharuddin,
Cikgu RAHMAT!!!, Cikgu Tong (cikgu pengakap), Cikgu Zakaria

01 di segamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di segamat - Google Blog Search


Terminal bas dan teksi <b>di Segamat</b> terbakar

Posted: 29 Sep 2011 10:29 PM PDT

Dalam masa beberapa hari sahaja, 3 tempat yang menjadi tumpuan dan terkenal di Malaysia telah hangus terbakar dan menjadi bualan hangat orang ramai. Terbaru kebakaran di terminal bas dan teksi Segamat pada pukul 10.45 pagi tadi.

Agak pelik kedengaran bila kebakaran masih tetap berlaku walaupun ketika ini bukanlah musim panas. Jadi nasihat saya, janganlah salahkan alam sekitar sekiranya berlaku kebakaran di kawasan kita. Mungkin sebab utamanya adalah kecuaian manusia sendiri.

terminal bas dan teksi terbakar

gambar kebakaran yang sempat dirakam oleh pengunjung


terminal bas dan teksi di daerah segamat terbakar

kebakaran di terminal bas Segamat


gambar kebakaran terminal bas dan teksi di segamat

ruangan gerai yang hangus


terminal bas dan teksi terbakar

api yang sedang marak


terminal bas dan teksi di segamat

gambar kebakaran


terminal bas di daerah segamat

ruang makan yang terbakar

Tapi ada juga suara-suara sumbang mengatakan kebakaran itu sebenarnya adalah satu konspirasi. Oopss… Jangan tanya saya, sebabnya saya betul-betul tidak tahu. Anda tahu?

Entri yang berkaitan:

01 di kahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kahang - Google Blog Search


Bazar Ramadhan <b>Gelang Patah</b>, Johor. | terajubintang7

Posted: 06 Aug 2011 06:26 AM PDT

03 Ramadhan 1432H / 03 Ogos 2011


Assalammualaikum dah Hi buat kawan-kawan. Selepas entry Bazar Ramadhan yang pertama kami lawati iaitu Bazar Ramadhan @mart Kempas, Bazar Ramadhan ke-2 yang kami lawati kali ini ialah Bazar Ramadhan Gelang Patah, Johor pula. 
Di sini memang menjadi tumpuan sekeliling penempatan kawasan berdekatan. Mana tidaknya, dari Nusajaya, PTP, KSAB, Taman Nusantara, Penduduk asal Gelang Patah, Mahupun Pontian dan warga Singapura kalau menyingah balik kerja tu, mereka akan menuju ke sini untuk membeli juadah berbuka puasa.
Tak nak banyak cerita, Gambar di bawah menceritakan segalanya.





Target kali ini, kami nak beli Kuih Talam dan Murtabak. Tidak mengecewakan, Kami dapat membelinya di sini. Rasa memang sedap dan memuaskan. Kalau tak percaya, kawan-kawan boleh cuba. Harga Murtabak saiz kecil RM4.50 satu. Kuih Talam 3 keping RM1.00. Baiklah, sampai sini sajalah cerita Bazar Gelang Patah, Johor ini. Jumpa di entry akan datang dengan Bazar ramadhan di tempat lain. Sekian
Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

01 di pontian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pontian - Google Blog Search


4 lagi gelanggang futsal akan dibina <b>di Pontian</b> - Ahmad Maslan

Posted: 19 Jul 2011 08:09 AM PDT

PONTIAN 18 Julai - Sebanyak empat lagi gelanggang futsal akan dibina di kawasan Parlimen Pontian melibatkan kos keseluruhan hampir RM1 juta tidak lama lagi.

Ahli Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan berkata, gelanggang tersebut bagi memberi kemudahan kepada golongan belia untuk bersukan dan beriadah terutama di kawasan luar bandar.

Menurut beliau, pihaknya akan mengenal pasti segera lokasi atau tempat yang sesuai bagi tujuan pembinaan gelanggang futsal tersebut.

''Menyedari minat terhadap permainan tersebut, kerajaan bercadang menambah jumlah gelanggang termasuk bagi Parlimen Pontian.

''Walaupun ia akan dibina Kementerian Belia dan Sukan (KBS) namun, penjagaannya diserahkan kepada pihak tertentu bagi memastikan kemudahan sentiasa terjaga termasuk bayaran bekalan elektrik dan air," katanya pada majlis penutup dan penyampaian hadiah pertandingan Futsal 1Belia 1Malaysia di sini malam tadi.

Program anjuran Gerakan Belia 4B Parlimen Pontian di Kampung Permatang Sepam, Benut itu turut dihadiri Pengerusinya, Sumali Reduan; Pegawai Belia dan Sukan Daerah Pontian, Muzaizi Muhammad dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pontian, Nasrihat Turiman.

Sebanyak 72 pasukan termasuk enam pasukan wanita mengambil bahagian dalam pertandingan tersebut.

Kategori lelaki dijuarai Tok Bulat FC, diikuti Sepam Prasarana B dan ketiga, Galatica FC manakala kategori wanita dimenangi oleh De Zealous, tempat kedua, Lunati dan ketiga, Sepam Hunted.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri menambah, penyertaan menggalakkan yang diterima menunjukkan permainan tersebut mendapat sambutan.

Sehubungan itu, beliau berharap penambahan gelanggang futsal kelak mampu meningkatkan lagi minat bersukan di kalangan belia sekali gus melahirkan generasi yang sihat dan cergas.

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


Pantai <b>Kukup</b> « Penuai

Posted: 08 Sep 2011 04:28 PM PDT

Mau kemana saat liburan ?
Ga usa bingung, ga usa bengong. Kalo emang ada waktu kosong, kalo emang pengen cuci mata, kalo emang pengen pengalaman yang keren abis, coba deh main ke Pantai Kukup, di Yogyakarta, Indonesia.

Kalo dari kota Yogyakarta, ditempuh dengan mobil pribadi sekitar 2 jam (bisa kurang, bisa juga lebih, tergantung supir, sudah pernah berkunjung atau belum). Tapi kalo dari Wonosari, kira-kira 1 jam uda nyampe ke Pantai Kukup. Ga perlu takut, kondisi jalanan uda lumayan bagus, di aspal. Jalan berkelok-kelok dan turun naik. Buat yang pegang setir mobil atau mobil, tetap fokus dan jangan mengantuk. Lokasi pantai kukup sangat dekat dengan pantai Baron, kalo ada waktu lebih, jangan lupa nikmati juga keindahan pantai Drini. Kalo bingung, belum pernah ke pantai Kukup, jangan ragu-jangan sungkan utk bertanya pada penduduk setempat di Wonosari, dan perhatikan juga rambu petunjuk Jalan.

Memasuki area wisata Pantai Kukup, tersedia cukup besar parkiran utk mobil dan motor. Jajanan gorengan ikan laut yang siap santap tersedia di sisi kanan jalan masuk ke Pantai Kukup. Tersedia juga aneka kaos dan souvenir utk cinderamata.

Mau ikan hidup utk di bawa pulang dan di makan ? ada, masih segar, bisa dibeli tanpa repot menjala atau mancing.
Mau ikan hidup utk hiasan ? ada, aneka warna ikan, besar kecil. Saya suka ikan buntal, saat di pegang, dan diangkat dari air, dia membesar seperti balon. Saat di letakkan kembali ke air, kembali mengecil.

Memasuki Pantai kukup, kilau pasir putih menghampar mengundang anda bermain dan menikmati keindahannya. Perhatikan juga sisi batuan karang besar di sisi pantai, bentuknya yang indah seakan berpose utk di foto oleh para pengunjung. Silahkan cari tempat untuk bersantai menikmati angin pantai dan menikmati bunyi ombak sambil minum es kelapa muda.

Kalo mau main di pantai, jangan terlalu jauh ke tengah, hati-hati, ada patahan. Selalu lihat petunjuk atau peringatan yang di pasang oleh petugas pantai, selalu dengarkan informasi dari pengawas pantai.

Selamat berkunjung dan menikmati salah satu keindahan Indonesia, yaitu Pantai Kukup di Yogyakarta.

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Pantai Kukup

Ikan Buntal di Pantai Kukp

Ikan Buntal di Pantai Kukup

Bintang Laut di pantai Kukup

Bintang Laut di Pantai Kukup

Ikan di Pantai Kukup

Ikan di Pantai Kukup

ikan di pantai Kukup

Ikan di Pantai Kukup

Salam dari Penulis.
Hiduplah dengan penuh hikmat, pergunakanlah waktu yang ada.
Be wise in the way you act toward outsiders; make the most of every opportunity.

Disiplinkan waktu Anda, disiplinkan mata Anda, disiplinkan pikiran Anda, disiplinkan tubuh Anda.

Tidak akan ada yang namanya kemenangan tanpa sebuah pengorbanan.

ceriakan hari-harimu: <b>Kukup</b> part II

Posted: 28 Aug 2009 12:00 AM PDT


Sambutan Hari Pahlawan (dulu disebut Hari Angkatan Tentera)   disambut pada hari ini. Selamat Hari Angkatan Tentera kepada semua pahlwan-pahlawan negara. Jasa anda tetap di kenang dalam mempertahankan kedaulatan negara.
Namun bingkisan hari ini adalah khas untuk memenuhi permintaan Shami2 yang meminta AZ menulis lebih lanjut mengenai kukup. Kukup terletak kira  18.9km (24 minit memandu) daripada bandar Pontian  (320km drpd KulaLumpur) . Kukup sebagai pintu masuk utama drpada Indonesia. Setiap hari Feri sarat membawa masuk warga Indonsia drpd Tanjung Balas dan kepulaan Riau. Di Kukup terdapat kedai makan yang popular dan pernah mendapat liputan daripada TV3 beberapa tahun yang lalu. Dari Kukupkita boleh menaiki boat menyelusuri kelong-kelong yang bertaburan dipesisiran pantai Kukup. Dan kita boleh singgah di Kelong ini menikmati sejenis ikan yang menembak makanannya. Seterusnya kita boleh menikmati Taman Negara Kukup (terletak di sebuah Pulau yang di panggil Pulau Kukup) tidak jauh daripada Kelong tersebut. Di Taman Negara Kukup terdapat sebuah jambatan gantung dan sebuah menara pemerhatian setinggi bangunan 6 tingkat.
Namun yang paling glemer di Kukup ialah Taman Negara Tanjung Piai (27.5 km daripada bandar Pontian).Di sini lah letaknya point paling selatan di Tanah Besar Asia.Kita boleh mengambilgamar di arca yang dibina khas dan menjadi tumpuan para pelancung. Di sni terdapat sebuah Resort untuk penginapan pengunjung iaitu Tanjung Piah Resort. Di sini makanan sungguh lazat sambilmenikmati panorama laut yang sibuk dengan laluan kapal di Selat Melaka.Malah Pualu Singapura juga kelihatan di sini. Kalau Shami nak bermalam di sini,amat dirokemen penuh.
Jeti Pulau Kukup - nampak tak jambatan gantung itu?
Terdapat sebuah lagi tempat makan iaitu Restoran Mandela yang selau az paparkan dalamblog ini. Menu yang disediakanmemnag kena dengan selera az, rasanya tempat lain x boleh lawan.
Kukup Golf Resort juga terletak di Kukup, satu tempat yqang menarik juga di sini. Namun kalau hendak lebih  selesa,shami boleh menginap di bandar Pontian. Di sini terdapat banyak pilihan tempat penginapan. Tepuk dada tanya selera.

01 di lok heng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di lok heng - Google Blog Search


Bazar Ramadhan <b>Gelang Patah</b>, Johor. | terajubintang7

Posted: 06 Aug 2011 06:26 AM PDT

03 Ramadhan 1432H / 03 Ogos 2011


Assalammualaikum dah Hi buat kawan-kawan. Selepas entry Bazar Ramadhan yang pertama kami lawati iaitu Bazar Ramadhan @mart Kempas, Bazar Ramadhan ke-2 yang kami lawati kali ini ialah Bazar Ramadhan Gelang Patah, Johor pula. 
Di sini memang menjadi tumpuan sekeliling penempatan kawasan berdekatan. Mana tidaknya, dari Nusajaya, PTP, KSAB, Taman Nusantara, Penduduk asal Gelang Patah, Mahupun Pontian dan warga Singapura kalau menyingah balik kerja tu, mereka akan menuju ke sini untuk membeli juadah berbuka puasa.
Tak nak banyak cerita, Gambar di bawah menceritakan segalanya.





Target kali ini, kami nak beli Kuih Talam dan Murtabak. Tidak mengecewakan, Kami dapat membelinya di sini. Rasa memang sedap dan memuaskan. Kalau tak percaya, kawan-kawan boleh cuba. Harga Murtabak saiz kecil RM4.50 satu. Kuih Talam 3 keping RM1.00. Baiklah, sampai sini sajalah cerita Bazar Gelang Patah, Johor ini. Jumpa di entry akan datang dengan Bazar ramadhan di tempat lain. Sekian
Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

01 di labis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di labis - Google Blog Search


Kenduri kahwin <b>di</b> Kampung Tenang, <b>Labis</b> Johor

Posted: 01 Oct 2011 10:24 PM PDT

pelamin warna kuning dan background biru

pelamin yang simple tapi warnanya menarik

Semalam kenduri kahwin kawan orang rumah aku yang satu kampung dengan dia, kawan dia kiranya orang yang terakhir dalam geng-geng member dia yang lain yang semuanya dah kahwin. Memang dah sebulan lebih isteri aku nak ajak aku pergi kenduri kawan dia jadi aku pun balik kampung minggu ini.

Rasanya ramai yang dah tahu kalau kenduri kahwin di Johor perkara yang paling terkenal ialah TOL semasa pengantin lelaki sampai ke rumah perempuan. Dulu aku pun melalui pengalaman yang sama bila majlis kahwin aku dulu kena tol sampai ke atas pelamin, kenangan betul masa tu.

Apa kata layan gambar yang aku ambil masa kenduri ni.

budak-budak pegang kamera digital

kalau zaman aku dulu mana ada pegang kamera digital masa kecik-kecik, sekarang tengoklah budak-budak pun dah guna kamera

muhammad fahim cuba berkawan

muhammad fahim cuba nak berkawan

cik abu ayah pengantin perempuan

cik abu, tuan rumah @ bapa pengantin perempuan

orang kampung di majlis kahwin

kalangan orang tua yang sedang berbincang sesuatu

pengantin lelaki tiba dengan kereta BMW

pengantin lelaki tiba dengan kereta BMW takder bumbung lagi tu, keturunan syed katakan

pengantin lelaki naik bmw

kali pertama aku tengok pengantin lelaki dan rombongan berarak menggunakan kereta, kumpulan kompang di belakang mengiringi kereta pengantin

pengantin lelaki

pengantin lelaki menunggu pengantin perempuan untuk menjemput naik ke tempat persandingan

pengantin lelaki dan perempuan

pengantin lelaki dan pengantin perempuan tunggu Q untuk berjalan

dslr nikon dan olympus

sementara nak tunggu pengantin berjalan sempat tengok sekitar, ramai sekarang dah gunakan DSLR

duit tol dalam sampul

inilah yang tiada di negeri lain iaitu pengantin lelaki kena bayar tol kalau tak, mana boleh naik ke rumah pengantin perempuan

Inilah yang unik bila kenduri kahwin di Johor iaitu duit tol yang diletakkan dalam sampul untuk diberikan, kebiasaannya kanak-kanak dan orang dewasa dari belah pihak pengantin perempuan akan sekat/halang pengantin lelaki untuk naik ke rumah pengantin perempuan dan wakil dari pengantin lelaki kena bayar tol dahulu.

Aku dahulu sediakan 50 keping sampul surat untuk bayar tol ni sebab selalunya paling-paling sedikit pun ada 3 tol untuk naik ke rumah pengantin perempuan, apa yang aku nampak ianya adalah sekadar penyeri lagi majlis kahwin ini. Mungkin sesetangah orang tidak berapa suka tapi bagi aku ianya unik dan membezakan dari yang lain.

pengantin lelaki tersenyum

kali ini pengantin lelaki hanya mampu tersenyum bila pengantin perempuan dilarikan ke atas rumah, manakala pengantin lelaki kena bayar tol lagi

kena tol lagi

tengok, pengantin perempuan dah dalam rumah, pengantin lelaki kena bayar tol kali kedua

tol yang ketiga

tengok tol ketiga tengah menunggu di depan rumah pengantin perempuan

tol ketiga dan terakhir sebelum pengantin lelaki dapat naik ke rumah pengantin perempuan

tol ketiga dan terakhir sebelum pengantin lelaki dapat naik ke rumah pengantin perempuan

Nampak tak unik bila kenduri kahwin di Johor dan isi dalam sampul tu tidak penting tetapi adat ini harus dikekalkan selagi ianya tidak bercanggah dengan Islam. 

Sebenarnya setiap negeri mempunyai keunikkan masing-masing bila ada kenduri kahwin dan sebagainya dan tidak perlu rasanya untuk kita mengutuk adat dan budaya masyarakat setempat yang diamalkan selagi ianya tidak terpesong dari agama.

Apapun aku bukanlah jurugambar rasmi pada majlis kahwin ini, sajer nak bawak kamera aku untuk belajar tentang merakam gambar perkahwinan dan mencari pengalaman untuk kegunaan pada masa depan. Walaubagaimanapun kamera aku hanya menggunakan kit lense yang tak mampu nak zoom jauh-jauh untuk capture gambar, lainlah kalau si Azman Ishak ada masa majlis ni memang lain lah, dia ada DSLR dan lense yang mampu zoom jauh-jauh. Memang kacak la gambar-gambar dia tu.

.

.

Nota : Sekejap lagi nak bertolak ke Johor Bharu, hari selasa baru balik Kuala Lumpur, nanti nak tambah koleksi gambar-gambar di sana nanti.

Tentang Penulis: Muhammad Tarmizi

Pemilik blog ini masih lagi bekerja sepenuh masa dan blog ini dibina kerana minat terhadap penulisan serta keinginan untuk terus belajar. Sudah mempunyai isteri dan seorang cahaya mata, untuk biodata penuh boleh lihat Pemilik Blog

Artikel yang berkaitan

01 di kluang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kluang - Google Blog Search


Steam buttercream <b>di</b> simpang renggam <b>kluang</b> johor

Posted: 07 Aug 2011 04:35 PM PDT

1) Place your order 2 week before because we consider the period for postage.
2) For bulk order, place your order 1-2 months before.

3) All the price given excluding the postage fee.

PACKAGING & POSLAJU POSTAGE FEE ( received 1-3 days )

Semenanjung Malaysia :
RM 10 for 0 -1.0 kg .
RM 15 for 1.1 - 2.0 kg
RM 25 for 2.1 - 2.5 kg
Setiap tambahan 0.5kg, akan tambah RM 2.50

Sabah :
RM 20 for 0 -1.0 kg .
RM 25 for 1.1 - 2.0 kg
RM 40 for 2.1 - 2.5 kg
Setiap tambahan 0.5kg , akan tambah RM 4.50


Sarawak :
RM 15 utk 0 -1.0 kg .
RM 20 utk 1.1 - 2.0 kg
RM 35 utk 2.1 - 2.5 kg
Setiap tambahan 0.5kg , akan tambah RM 4.00

FREE DELIVERY FOR BULK ORDER ONLY:

-Simpang Renggam

-Renggam

-Machap

OR PICK-UP AT:

No.24, Taman Pinggir, Batu 7, Simpang Renggam,Kluang,Johor

01 di muar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di muar - Google Blog Search


Dua bersaudara lemas <b>di</b> Sungai <b>Muar</b> |

Posted: 01 Oct 2011 11:49 AM PDT

No of View :88

AHLI keluarga mengerumuni mayat salah seorang mangsa lemas di Rompin kelmarin.

 Keseronokan dua saudara mandi di Sungai Muar dekat Rompin di sini berakhir dengan tragedi apabila mereka ditemui lemas kelmarin.

Mangsa, Mohd. Isa Mustafa, 40, bersama anak saudara angkatnya, Muhamad Hakimi Khairul Nizam, 11, ditemui lemas selepas seharian tidak pulang ke rumah.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Mohd. Sabri Muhamad berkata, kejadian itu disedari oleh nenek Muhamad Hakimi, Rosiah Sirum, 47, yang juga merupakan ibu angkat kepada Mohd. Isa.

"Mengikut Rosiah, dia keluar rumah di Kampung Sri Rompin seawal pukul 7.30 pagi mahu ke Hospital Tuanku Ampuan Najihah, Kuala Pilah di sini bagi mengambil ubat dan pada waktu itu kedua mangsa masih tidur di rumahnya.

"Pulang dari hospital pada pukul 9.30 pagi, Rosiah melalui kawasan sungai dan melihat mereka sedang mandi di sungai berkenaan," katanya di sini semalam.

Incoming search terms:

from your own site.

01 di kulai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kulai - Google Blog Search


Kenduri kahwin <b>di</b> Kampung Tenang, <b>Labis</b> Johor

Posted: 01 Oct 2011 10:24 PM PDT

pelamin warna kuning dan background biru

pelamin yang simple tapi warnanya menarik

Semalam kenduri kahwin kawan orang rumah aku yang satu kampung dengan dia, kawan dia kiranya orang yang terakhir dalam geng-geng member dia yang lain yang semuanya dah kahwin. Memang dah sebulan lebih isteri aku nak ajak aku pergi kenduri kawan dia jadi aku pun balik kampung minggu ini.

Rasanya ramai yang dah tahu kalau kenduri kahwin di Johor perkara yang paling terkenal ialah TOL semasa pengantin lelaki sampai ke rumah perempuan. Dulu aku pun melalui pengalaman yang sama bila majlis kahwin aku dulu kena tol sampai ke atas pelamin, kenangan betul masa tu.

Apa kata layan gambar yang aku ambil masa kenduri ni.

budak-budak pegang kamera digital

kalau zaman aku dulu mana ada pegang kamera digital masa kecik-kecik, sekarang tengoklah budak-budak pun dah guna kamera

muhammad fahim cuba berkawan

muhammad fahim cuba nak berkawan

cik abu ayah pengantin perempuan

cik abu, tuan rumah @ bapa pengantin perempuan

orang kampung di majlis kahwin

kalangan orang tua yang sedang berbincang sesuatu

pengantin lelaki tiba dengan kereta BMW

pengantin lelaki tiba dengan kereta BMW takder bumbung lagi tu, keturunan syed katakan

pengantin lelaki naik bmw

kali pertama aku tengok pengantin lelaki dan rombongan berarak menggunakan kereta, kumpulan kompang di belakang mengiringi kereta pengantin

pengantin lelaki

pengantin lelaki menunggu pengantin perempuan untuk menjemput naik ke tempat persandingan

pengantin lelaki dan perempuan

pengantin lelaki dan pengantin perempuan tunggu Q untuk berjalan

dslr nikon dan olympus

sementara nak tunggu pengantin berjalan sempat tengok sekitar, ramai sekarang dah gunakan DSLR

duit tol dalam sampul

inilah yang tiada di negeri lain iaitu pengantin lelaki kena bayar tol kalau tak, mana boleh naik ke rumah pengantin perempuan

Inilah yang unik bila kenduri kahwin di Johor iaitu duit tol yang diletakkan dalam sampul untuk diberikan, kebiasaannya kanak-kanak dan orang dewasa dari belah pihak pengantin perempuan akan sekat/halang pengantin lelaki untuk naik ke rumah pengantin perempuan dan wakil dari pengantin lelaki kena bayar tol dahulu.

Aku dahulu sediakan 50 keping sampul surat untuk bayar tol ni sebab selalunya paling-paling sedikit pun ada 3 tol untuk naik ke rumah pengantin perempuan, apa yang aku nampak ianya adalah sekadar penyeri lagi majlis kahwin ini. Mungkin sesetangah orang tidak berapa suka tapi bagi aku ianya unik dan membezakan dari yang lain.

pengantin lelaki tersenyum

kali ini pengantin lelaki hanya mampu tersenyum bila pengantin perempuan dilarikan ke atas rumah, manakala pengantin lelaki kena bayar tol lagi

kena tol lagi

tengok, pengantin perempuan dah dalam rumah, pengantin lelaki kena bayar tol kali kedua

tol yang ketiga

tengok tol ketiga tengah menunggu di depan rumah pengantin perempuan

tol ketiga dan terakhir sebelum pengantin lelaki dapat naik ke rumah pengantin perempuan

tol ketiga dan terakhir sebelum pengantin lelaki dapat naik ke rumah pengantin perempuan

Nampak tak unik bila kenduri kahwin di Johor dan isi dalam sampul tu tidak penting tetapi adat ini harus dikekalkan selagi ianya tidak bercanggah dengan Islam. 

Sebenarnya setiap negeri mempunyai keunikkan masing-masing bila ada kenduri kahwin dan sebagainya dan tidak perlu rasanya untuk kita mengutuk adat dan budaya masyarakat setempat yang diamalkan selagi ianya tidak terpesong dari agama.

Apapun aku bukanlah jurugambar rasmi pada majlis kahwin ini, sajer nak bawak kamera aku untuk belajar tentang merakam gambar perkahwinan dan mencari pengalaman untuk kegunaan pada masa depan. Walaubagaimanapun kamera aku hanya menggunakan kit lense yang tak mampu nak zoom jauh-jauh untuk capture gambar, lainlah kalau si Azman Ishak ada masa majlis ni memang lain lah, dia ada DSLR dan lense yang mampu zoom jauh-jauh. Memang kacak la gambar-gambar dia tu.

.

.

Nota : Sekejap lagi nak bertolak ke Johor Bharu, hari selasa baru balik Kuala Lumpur, nanti nak tambah koleksi gambar-gambar di sana nanti.

Tentang Penulis: Muhammad Tarmizi

Pemilik blog ini masih lagi bekerja sepenuh masa dan blog ini dibina kerana minat terhadap penulisan serta keinginan untuk terus belajar. Sudah mempunyai isteri dan seorang cahaya mata, untuk biodata penuh boleh lihat Pemilik Blog

Artikel yang berkaitan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved