ads

Sabtu, 14 April 2012

01 di tampoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tampoi - Google Blog Search


bancuh: emas dijumpai <b>di Tampoi</b>, Johor???

Posted: 09 Jan 2012 02:07 PM PST

BATU HABLUR EMAS DI JOHOR
Ratusan individu bakal bergelar jutawan sekiranya puluhan ketulan batu didakwa bersalut hablur emas yang dikumpul keluarga masing-masing sejak empat hari lalu di Jalan Mewah, Kampung Melayu Majidee disahkan emas tulen. Setakat semalam, kumpulan berkenaan tinggal selangkah lagi untuk bergelar jutawan selepas wakil pemilik kedai emas yang beroperasi di sebuah pusat beli-belah di Tampoi mengesahkan ia emas tulen.

Penduduk memaklumkan, mereka mendapat kerjasama wakil kedai emas berkenaan yang datang ke lokasi dan melakukan pemeriksaan ke atas ketulan batu itu, kelmarin. Hasilnya, wakil berkenaan mendakwa ketulan batu diselaputi warna kuning tua itu adalahemas tulen yang mempunyai gred terbaik. Bagaimanapun, perkara itu belum ditentukan kesahihannya 100 peratus kerana banyak lagi kajian serta ujian perlu dilakukan sebelum menyatakan ketulan batu berkenaan sahih diselaputi emas tulen.




Idham Mohd Diah, 36, berkata, wakil pemilik kedai emas yang mengunjungi tapak pencarian itu turut dikatakan menempah batu kononnya mengandungi hablur emas. "Ada penduduk yang mendakwa batu yang dikumpul mereka itu sudah ditempah pembeli emas dengan harga hingga RM15,000. Saya dan bapa menemui beberapa ketulan emas sejak mencarinya empat hari lalu," katanya. Suri rumah dari Stulang, Munawarah Rashid, 29, berkata, sejak jam 10 pagi hingga 3 petang semalam, dia serta suami mengumpul 40 batu bersalut hablur dipercayai emas. "Kami bercadang kembali semula ke sini pagi ini dengan harapan dapat menemui lebih banyak batu berkenaan. Saya mendapat tahu berkaitan penemuan batu terbabit menerusi rakan yang mendakwa mengumpul 20 ketulan batu bersalut hablur emas dalam tempoh dua jam, kelmarin. Sekiranya benar ia emas tulen, kami menganggapnya rezeki," katanya.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


misteri bidan desaa,,,,, « poutrie

Posted: 10 Apr 2012 05:54 AM PDT

" Bu Bidaaaan!….bu Bidaaaaan!, buka pintunya, tolong ada yang mau melahirkan"

Terdengar orang berteriak- teriak dari depan pagar klinik Polindesnya.

"Tengah malam begini siapa yang teriak – teriak depan pintu pagar ya?" kata bidan Yani saat terbangun.

Diintipnya dari balik tirai jendela klinik. Terlihat  seorang bapak tua berikat kepala batik dan berbaju Surjan garis- garis coklat, khas orang jawa kuno. Bapak itu tidak turun dari atas dokar.

"Ada apa bapak?" tanya bidan Yani.

" Bu Bidan tolong, anak saya mau melahirkan sekarang sudah tidak kuat lagi mau di bawa ke klinik" sahut bapak itu.

" Baik pak, sebentar saya siapkan dulu semua alatnya" jawab bidan Yani.

Sesaat akan menutup pintu kliniknya, ia sempat cemas juga. Wah jangan – jangan aku dikerjain oleh mahluk halus seperti yang pernah dialami bidan Intan yang pernah bertugas di sini sebelumnya. Intan pernah dipanggil menolong melahirkan tetapi dia tidak pernah melihat pasien itu sesudahnya, penduduk desa juga tidak mengenal tempat yang disebutkan Intan. Tapi ya sudahlah, aku berniat menolong, siapapun itu aku tidak berbuat jahat pikir bidan Yani.

Sepanjang perjalanan pak Tua itu tidak banyak bicara, ia sibuk  mengendalikan kuda yang menarik dokar. Bidan Yani mencoba membuka percakapan.

" Pak, rumahnya jauh tidak?"

"Tidak bu bidan, sebentar lagi juga sampai. Maaf mengganggu bu bidan tengah malam"

Yani memperhatikan pak Tua itu dengan seksama. Tampaknya ia sudah tua sekali tapi masih gesit mengendalikan kuda penarik dokar. Suasana sepanjang jalan pedesaan itu sunyi senyap. Makin lama jalan yang mereka lalui sepi dan gelap, melewati semak belukar.

" Wah agak ke pelosok ya pak?" tanya Yani lagi. Ia bukan takut tapi berpikir kasihan ibu yang akan melahirkan bila terlalu lama menunggunya.

" Itu sudah kelihatan rumahnya bu Bidan, maaf kami memang tinggal di ujung desa" jawab pak Tua tadi.

Lega hati Yani. Ia melihat sebuah rumah yang lumayan terang dengan cahaya lampu petromaks. Tiba- tiba dokar itu berhenti di tikungan persis dibawah rerimbunan tanaman bambu.

" Bu bidan, turun di sini saja, kita jalan kaki karena harus melewati  jembatan parit kecil dan dokar ini tidak bisa masuk" kata pak Tua tadi sambil mengikat tali kuda ke sebuah pohon beringin tak jauh dari situ.

"Ya pak, tidak apa – apa" kata bidan Yani.

Dengan sigap ia turun dari dokar dan menjinjing tas perlengkapan melahirkan.

"Silahkan duluan bu Bidan, saya mau masukkan kuda ke kandang. Itu sudah ditunggu anak saya  dan nenek paraji yang tadi menolong melahirkan tapi tidak berhasil" kata pak Tua itu.

Meskipun penuh tanda tanya dalam hati bidan Yani, ia sama sekali tidak takut hantu. Ia segera masuk ke dalam dan dilihatnya seorang paraji tua sedang menunggu di samping ibu yang akan bersalin itu.Pakaiannya serba hitam. Bibirnya semerah darah dengan segumpal sirih pinang  terganjal di sudut mulut. Nenek  dukun beranak  itu tampaknya sangat sabar memijati si ibu.

Bidan Yani menatap wajah si ibu yang akan melahirkan. Sepertinya ia tidak pernah melihat ibu ini datang periksa dan ia sendiri baru seminggu lalu pindah ke desa ini menggantikan Intan. Wajah ibu yang hamil itu pucat pasi dan rambutnya berantakan, sepertinya ia sudah dari tadi kesakitan. Bau amis darah memenuhi seluruh bilik kamar itu. Belum lagi ada  bau asap kemenyan sejak ia masuk rumah tadi.

" Syukur nak bidan sudah datang, ayo nduk  semangat, ini bu bidan sudah datang" kata si nenek Paraji itu.

Tak berapa lama kemudian lahirlah si bayi dan ibunya terlihat sangat bahagia meskipun lelah. Bayi itu laki – laki dan sehat sekali, tangisnya melengking keras memecah kesunyian malam.  Bidan Yani memeriksa bayi itu kemudian memberikan pada ibu yang bersalin itu untuk disusui langsung.

" Syukurlah nek, tidak ada luka sama sekali, jadi tidak perlu dijahit" kata Bidan Yani pada sang nenek.

Ia menyalami si ibu dan nenek tersebut.

"Bu bidan ini ada sedikit minuman hangat kopi dan ubi goreng silahkan dicicip" kata sang nenek .

Bidan Yani masih ragu – ragu, dimakan apa tidak ya, nanti kalau tidak dimakan tersinggung, tapi kalau kumakan….jangan – jangan ..ah…..pikiranku saja yang negatif. Ia meneguk sedikit kopi hangat itu. Lumayan mengusir hawa dingin.

" Oya, mana suamimu Surti, bu bidan mungkin sudah mengantuk….?" tanya nenek paraji itu pada Surti.

Tidak sampai selesai nenek tersebut bicara, suami Surti datang. Tergopoh gopoh ia memanggil nenek paraji , belum sempat masuk ke dalam bilik,  ia sudah berteriak panik.

" Nenek, bu bidan tidak ada di rumah, semua pintu dan jendela sudah ku ketuk- ketuk sepi. Kata salah satu warga ada yang memanggil bu bidan melahirkan, entah dimana" Gatot suami Surti mengusap wajahnya yang basah kuyub karena keringat.

" Le, anakmu sudah lahir, lha itu bu Bidan ada di dalam" sahut nenek Paraji itu terheran- heran. Disangkanya tadi Bidan Yani datang dijemput suami Surti.

" Oh syukurlah, lho bu bidan tadi ke sini dengan siapa?" tanya Gatot tak kalah heran dengan nenek Paraji itu. Ia segera masuk ke dalam bilik dan mencium istri dan bayinya.

Bidan Yani mulai maklum dengan situasi itu. Ia tidak mau banyak berkata, hanya tersenyum dan mengatakan sang nenek bahwa ada warga yang kebetulan tahu nenek paraji menolong melahirkan di sini dan memanggilnya untuk membantu. Padahal dalam hatinya ia juga heran, siapa pak tua tadi yang mengaku Ayah Surti.

Bidan Yani segera pamitan dan diantar pulang oleh Gatot dengan naik dokar juga, tetapi jalan yang mereka lalui tidak sama dengan jalan yang tadi dia lalui bersama pak Tua. Ternyata butuh waktu hampir  setengah jam lebih meskipun kudanya sangat cepat dan gesit. Padahal tadi ia hanya beberapa menit saja dan jalannya agak gelap bukan jalan desa yang sudah ada penerangan di kanan kiri seperti ini.

Entahlah Yani hanya diam saja tidak mau bercerita banyak pada suami Surti. Ia tiba di kliniknya dan segera istirahat. Berharap ini hanya sebuah mimpi seorang bidan desa sepertinya. Ayam jantan berkokok  tiga kali, bidan Yani melirik jam di dinding klinik. Pukul 03;00 wib dini hari.

SALAM FIKSI

Bidan Romana Tari

Binjai News - Pemko Binjai Diminta Perbaiki <b>Parit</b> yang 20 Tahun <b>...</b>

Posted: 21 Mar 2012 07:19 PM PDT

Binjai, Anggota DPRD Binjai Binjai Peterus SH meminta dinas terkait di Binjai dapat memperbaiki drainase di Kelurahan Kartini Binjai Kota, yaitu parit Jalan yang membelah Jalan A Yani dekat kuil. Peterus bersama Lurah Rio Siregar dan Kepala Lingkungan Kelurahan Kartini, menerima laporan dari puluhan warga parit itu selama 20 tahun terus rawan banjir.

"Kalau hujan turun sedikit saja rumah kami tergenang, namun tidak ada sekalipun instansi terkait mau memperhatikannya,"ungkap salah seorang warga yang rumahnya terkena banjir kepada anggota DPRD Peterus SH dalam reses ketika meninjau lokasi itu, Mingu (18/3)

Menurut Peterus, warga sudah berbuat bahkan ada yang setiap bulan menggaji orang membuang sampah dari parit atau gotong royong membersihkan sampah parit, tetapi kegiatan itu tidak bisa membebaskan daerahini dari banjir.

Beberapa warga menjelaskan, mereka telah minta tolong ke Dinas PU dan instansi lainnya,namun tidak ada jawaban.

"Kami mengadu ke anggota dewan agar dapat memperhatikan keluhan kami," katanya.

Peterus yang juga Ketua PDS Binjai meminta kepada warga untuk sabar, karena dia dengan lurah akan meminta instansi terkait sepertri PU, Dinas Kebersihan dan Dinas kesehatan segera turun. Peterus juga meminta agar Pemko Binjai lewat Dinas kebersihan memperhatikan bau busuk dari sampah dan sisa /bekas jualan dari pasar kaget Binjai. Pemko harus berani melakukan penataan dan menegakan aturan disana,agar jangan warga lain jadi bermasalah,katanya.

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


SEdAR Excelsior International School bakal Dibina <b>Di Johor Bahru</b>!

Posted: 19 Mar 2012 09:16 AM PDT

Ahli Parlimen Pasir Gudang, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, Sekolah Antarabangsa Excelsior itu akan dibangunkan di kawasan seluas lapan hektar dan akan memberikan alternatif kepada ibu bapa yang menghantar anak mereka bersekolah di Singapura ketika ini.




"Sekolah ini akan dibina dengan kerjasama Seri Alam Properties Sdn. Bhd., dan sebuah syarikat berpangkalan di Singapura, Raffles Campus Pte Ltd.

"Ia akan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan termasuk asrama, bilik darjah berhawa dingin, kolam renang dan gelanggang tenis," katanya kepada pemberita pada majlis pecah tanah sekolah tersebut di sini hari ini.



Beliau menambah, sekolah tersebut nanti mampu menempatkan lebih 2,500 pelajar pada satu-satu masa dan akan diuruskan sepenuhnya oleh Raffles Campus dengan penyediaan silibus pembelajaran serta aktiviti kokurikulum mengikut piawaian antarabangsa untuk murid berusia tiga tahun hingga 18 tahun.

Mohamed Khaled yang juga Menteri Pengajian Tinggi berkata, selain jarak yang dekat, yuran yang bakal dikenakan kepada para pelajar juga adalah 15 peratus lebih rendah berbanding di Singapura.

p/s: Macam Lambang Chelsea Plak aku tgk lambang sekolah dia! haahahah

PEACEEEEEEEEE YAWWWWWWWW



BACE JE? SHARE LAH!

01 di benut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di benut - Google Blog Search


Rumah &#39;Senget&#39; Masih ada <b>Di</b> Johor - (MTD) <b>Benut</b>

Posted: 07 Apr 2012 02:34 AM PDT


PONTIAN – YB Ustazah Siti Zailah Mohd Yusoff, Ahli Parlimen Rantau Panjang tergamam dan terkejut melihat suasana dhaif sebahagian besar penduduk Melayu Kampung Sri Tanjung Benut dekat sini, yang dianggap tidak sepatut berlaku di negeri 'maju' Johor Darul Takzim.
Beliau berkata, sewaktu mengadakan lawatan ke situ, ada rumah yang dikunjunginya berkeadaan senget dan hanya menanti masa untuk rebah ke bumi.
Ketua Dewan Muslimah PAS Pusat itu turut menambah, sudah pasti suasana sedemikian jika berlaku di negeri yang berstigma 'miskin' seperti Kelantan bagi sesetengah orang maka tindakan segera akan dilakukan.
Lebih menyedihkan lagi katanya, tempat yang dikunjunginya itu adalah kawasan Datuk Ahmad Maslan nyata menimbulkan sangsi dan rasa kesal.
"(Datuk) Ahmad Maslan cakap orang Kelantan miskin. Saya tengok tadi (di Kampung Sri Tanjung), tak ada di Kelantan. Senget nak masuk ke sungai. 30 tahun mendiami di situ. Kalau rumah macam ini di Kelantan, dah lama kami bina," katanya lagi.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas mengadakan lawatan di dua buah lokasi iaitu mangsa kebakaran rumah kedai Pekan Ayer Baloi dan Kampung Sri Tanjung, Benut, dekat sini, baru-baru ini.
Turut serta, Pn. Hjh Atiah Hj Ahmad, Ketua Dewan Muslimah PAS Negeri Johor, Pn Fatimah Ismail, Ketua Penerangan, Dewan Muslimah Johor, Cg Normala Sudirman, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Permas dan Pn. Zabedah Hassan, Ketua Dewan Muslimah PAS Pontian.
Terdahulu, beliau turut menyempurnakan perasmian program Taklimat Penerangan Dewan Muslimah PAS peringkat Negeri Johor secara tertutup di Pusat Tarbiyyah PAS Pontian.

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Selatan Online - (Video) Demonstrasi Bantah Loji Gas <b>Di Pengerang</b>

Posted: 18 Mar 2012 06:31 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Multimedia, Audio & Video Blog Addin77 pengerang protest demo 180312 Pengerang dikejutkan dengan bantahan loji gas. Pengerang di Johor yang dianggap lesu, hari ini menyaksikan kira-kira 200 orang mengadakan ...

01 di pontian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pontian - Google Blog Search


Salji Turun <b>di Pontian</b> Johor??

Posted: 10 Apr 2012 02:06 AM PDT

PONTIAN 10 APRIL 2012 - "Bunyinya cukup menakutkan dan pak cik rasa seperti dunia hendak kiamat," kata Zainal Abdullah, 67 ketika menceritakan detik-detik cemas apabila rumahnya di Pekan Sanglang dihujani dengan hujan air batu sebesar ibu jari kaki, di sini, petang kelmarin.

Berikutan kejadian kira-kira jam 5 petang itu, keadaan bumbung zink rumahnya berlubang-lubang dan kelihatan seperti dibaling batu.

Menurut Zainal, dia tidak menyangka hujan lewat petang itu adalah hujan air batu, sebaliknya hanya menyangka bunyi tersebut adalah bunyi dari lori yang menurunkan pasir di sebelah rumahnya.

Katanya, bunyi dari luar rumahnya semakin kuat sehingga menyebabkan dia tidak sedap hati dan mengambil keputusan untuk melihat sendiri apa yang berlaku.

"Sebaik sahaja pintu dibuka, ais batu seperti pasir yang sungguh putih sudah memenuhi laman rumah dan pakcik terus beristighfar ketika itu," katanya ketika ditemui di rumahnya, di sini.

Dia kemudiannya memanggil isterinya, Halijah Kulop Razak, 65 dan cucunya, Nabiatul Syafina Jazamuddin, 15, yang ketika itu berada di dapur untuk melihat hujan air batu tersebut.

Namun tidak lama selepas itu, hujan kembali lebat dan mendapati bunyinya semakin kuat seperti deruan 'air terjun'.

"Pakcik terus memanggil makcik dan cucu berteduh di dalam bilik dan hanya duduk beristighfar meminta supaya hujan batu itu segera berhenti.

"Mujur bumbung zink di dua buah bilik di rumah ini sudah ditukar baru, jadi kami boleh berlindung di dalam bilik. Saya cuba menjenguk dari bilik apa yang berlaku di luar dan ketika itu, saya dapati bumbung rumah sudah berlubang-lubang.

"Kami sekeluarga dapat memegang ketulan air batu berbentuk kiub yang jatuh namun ia cepat cair. Ianya berlaku dalam tempoh kira-kira lima minit sebelum hujan lebat turun," katanya

Katanya, pengalaman berhadapan dan melihat sendiri hujan air batu buat pertama kalinya pasti tidak akan dilupakan.

Sementara itu, Halijah memberitahu, ketika kejadian, dia sedang memasak burasak untuk disajikan kepada anak-anaknya pada hujung minggu.

Katanya, dia tidak menduga hujan lebat petang itu membawa sama hujan air batu sehingga menyebabkan dia meninggalkan dapur kerana takut dan bimbang.

"Niat hati mahu keluar untuk melihat tetapi bimbang ketulan itu akan mencederakan kami. Kami hanya nampak ia memutih di halaman rumah ini," katanya.

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


50000 dijangka sambut PM <b>di Batu Pahat</b> | The Unspinners

Posted: 06 Apr 2012 05:33 AM PDT


Besuk Perdana Menteri Dato Mohd Najib Tun Abdul Razak akan melawat Batu Pahat. Beliau menghadiri satu perjumpaan besar-besaran di Stadium Batu Pahat esok pagi.

Batu Pahat merupakan satu bandar yang empunyai sejarah istimewa buat UMNO. Berdekatan dengan stadium Batu Pahat, terletaknya Kelab Melayu Batu Pahat.


Padang Kelab tersebut adalah dimana tertubuhnya United Malay Organisation yang kemudiannya berubah menjadi UMNO selepas pertemuan di Kelab Sultan Sulaiman Kuala Lumpur dan dirasmikan di Istana Besar Johor Baru, Johor. Ini adalah antara cebisan sejarah kebanggan orang Batu Pahat.

Esok adalah kali pertama Dato Najib menjejak kaki ke Batu Pahat dalam siri lawatannya ke seluruh negara. Dijangka 50,000 akan turun meraikan perhimpunan besuk.


Batu Pahat adalah salah satu kubu penting untuk UMNO. Namun begitu ada kawasan tertentu yang dijangka jatuh keada DAP.

Bandar ini juga adalah tempat Presiden MCA, Dato Chua Soi Lek, Timbalan Menteri Pelajaran Dato Dr Puad Zarkashi, dan lain-lain pemimpin BN.

Maaf gambar-gambar ini bukan gambar untuk sambut PM tapi cara orang Batu Pahat sambut pemimpin Pakatan Rakyat yang menyemak datang ke Batu Pahat.

Hidupku hidup orang biasa...: 70 ribu sambut PM <b>di Batu Pahat</b>?

Posted: 08 Apr 2012 11:36 PM PDT

Baca berita ini.(klik)






Saya berada di sana ketika PM datang ke stadium Batu Pahat.

Ya, memang ramai manusia yang hadir.

Tapi kalau betul 70 ribu datang, padang mesti penuh sesak dengan manusia, tak muat sampai ke jalan raya.

Surat khabar kalau nak kipas pun, janganlah melampau sangat.

Kalau nak kata 10 ribu - 20 ribu tu boleh percaya lagi.

Mungkin 70ribu tu termasuk yang berada di pasar dan di premis2 kedai sekitar bandar batu pahat.

Macam mana orang nak percaya kalau surat khabar perdana selalu kelentong.

Kalau betul 70 ribu, agak mustahil bagi saya yang datang agak lewat dapat lihat perarakan masuk PM, TPM dan VVIP lain pada jarak 5 meter.

Tambahan: 
- semua kakitangan kerajaan di Batu Pahat diwajibkan datang. Termasuklah cikgu-cikgu sekolah. (tapi ramai juga yang tak datang). Kakitangan awam di daerah lain juga dikerah datang.

- semasa PM tengah berucap pun, ramai yang seronok 'shopping' di gerai-gerai. Speaker kalau pasang banyak sikit, baru satu padang boleh dengar. Yang shopping, tak dengar satu hape pun.

- gerai-gerai pameran, terutama yang berdekatan dengan pentas memang laku. Jadi sasaran orang. Harga tu tak tahulah murah ke, mahal ke..

- sebelum PM datang, adalah artis yang buat persembahan. Alif aziz menyanyi atas pentas, peminat yang terkinja-kinja adalah dalam 20m persegi. Yang lain tengok kejpa, sambil-sambil lalu.

- paling ramai datang dan penuh melaut depan pentas masa PM ambil tempat atas pentas. Ada 70 ribu orang? jauh sekali. Kalau berita lapor 20 ribu tu boleh terima lagi.

Bukan nak kondem. Cuma kalau boleh, media bagi laporan yang betul.

01 di pasir gudang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pasir gudang - Google Blog Search


-atyn akmal-: melarikan diri <b>di pasir gudang</b>

Posted: 10 Apr 2012 10:04 AM PDT

minggu lepas berlangsungnya 1 program yg meminta untuk melarikan atau memenatkan diri di sekitar pasir gudang iaitu cabaran orienteering 1 Malaysia. ah senang cerita explorace lah..
ni baru kali ke-3 wujudnya program explorace ni. Alhamdulillah saya antara peserta yg agak awal lah kan sertai program ni. program ni anjuran 1 uitm. kiranya seluruh uitm terlibat dgn program ni dan ipt2 lain jugak turut serta. dalam 1515 peserta lah kesemuanya. ramai giler kan? so persaingan pun mmg agak sengit. peluang nak menang tu sgt3 lah tipis..
tp Alhamdulillah lah group saya mampu pecahkan rekod johan bg kategori wanita sebelum ni. johan tahun lepas drg kutip markah 420 dan group saya berjaya kutip 430..haha beza 10 je kot!!! tak payah nak gembira sgt lah kan. HAHA
tp ok apa..biar kalah bermaruah drpd terbatal macam tu jek..hikhik
penat seyh nak pergi mencari check-point tu wlpn ada peta dan kompas. tgk peta pn dah tak paham apatah lagi nak gunakan kompas...haha. puas jugak saya terbalik-balikkan peta nak pahamkan kedudukan skrg. last2 berjaya jugak memahamkan diri baca peta tu
overall sgt best program explorace ni. sgt mencabar dan saya sgt3 suka aktiviti macam ni. mmg dah lama tak bersukan sejak kesihatan diri tak berapa nak ok sgt ni. wlpn time tu terasa kesakitannya tu tp tetap teruskan. saya mmg seorang yg degil dlm bab2 yg saya minat ni!! hehe dan padahnya hanya saya sendiri yg tanggung.
ok lah malas nak ulas panjang. layan saja gambar2 kami di bawah ni
oh yea program ni pun bukan explorace semata-mata tp turut disertai dgn program lain spt forum 1 Malaysia,majlis makan malam bersama menteri pengajian tinggi dan khidmat masyarakat
menunggu turn untuk melarikan diri
serius ini mmg muka kepenatan setelah berjaya mengumpul 4 check-point dlm masa sejam 17 saat
with julia sebelum gerak ke majlis makan malam
motif lidah ikut tema? hehe
nampak tak kerajinan disitu? haha
haa yg ni lagi nampak kerajinan mereka..haha
dah kalah balik lah kan..hehe
nak tau apa yg saya dapat drpd program ni? haa tunggu next entri yea ;)

01 di parit raja - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit raja - Google Blog Search


Kejadian Tembak Menembak <b>Di Parit Raja</b>, Batu Pahat, Johor <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 08:49 AM PST

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..
ada kejadian tembak-menembak berlaku berdekatan dengan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Parit Raja, Johor..
kejadian berlaku pada malam tadi 10/1/2012..
dua suspek penjenayah terlepas dan melarikan diri di kawasan sekitar dan berdekatan dengan kolej kediaman perwira..
polis bersama anjing pengesan sedang giat mengesan suspek..
bagi yang tinggal di kawasan sana dinasihatkan supaya berhati-hati..

Mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah, pada waktu itu kebetulan terdapat insiden kejar mengejar diantara polis & perompak. 
Kejadian tembak-menembak berlaku di sekitar kawasan dpan pagar UTHM. 
Kemalangan berlaku di dpan Esso Parit Raja di mana perompak telah menghimpit kereta mangsa sewaktu berusaha utk melarikan diri.. 
( perompak dipercayai melarikan diri ke sekitar kwasan Kolej Kediaman Perwira,UTHM Batu Pahat.)

TERKINI : KESEMUA PENJENAYAH SUDAH PUN DITANGKAP..
sumber : diambil dari Status facebook pelajar-pelajar UTHM..

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Ribut <b>di Skudai</b> Johor petang tadi | Bicara hati Ibu

Posted: 14 Apr 2012 03:36 AM PDT

Ribut di Skudai Johor petang tadi

Petang tadi berlaku Ribut di Skudai Johor.Waktu kejadian lebih kurang selepas Zuhur. Pukulo 2pm lebih kurang.

 Terdapat pokok-pokok yang tumbang dan patah. Ada pokok kena patah petir. Bumbung kediaman juga ada yang tercabut di beberapa kawasan perumahan.

Alhamdulillah keadaan beransur tenang. Lebih kurang pukul 4pm hujan masih turun. Namun ribut sudah reda.

Pukul 5.55 pm, Penduduk ada yang berdiri dan duduk di luar rumah sebentar tadi sementara tukang rumah/pekerja construction berhampiran membaiki bumbung yang rosak.

Maha Suci Mu Ya Allah. La haula wala quwwata illa billahil aliyyil a'zim.

Pasti ada hikmah atas kejadian ini.InshaAllah.

p/s:Gambar kawasan kejadian tak dapat nak upload ke sini.

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


KedahLanie.info: Apa jadi jika Anwar Ibrahim mengail <b>di Endau</b>?

Posted: 09 Feb 2012 01:15 AM PST

Surat Pembaca Oleh 21Halim

"Betulkah Anwar Ibrahim akan turun ke Endau pada 19 Februari 2012 nanti? Adakah beliau ingin berehat shttp://1.bp.blogspot.com/-O5HS99l8gX0/TaPPmKco0qI/AAAAAAAACjY/G4iq-L3gV28/s1600/Video+Anwar+ibrahim.jpgambil memancing di sana? Entahlah. Elok juga berehat. Main politik memang penat. Laluan ke Putra Jaya amat sendat.

Berita ini menimbulkan dua reaksi berbeza. Penyokong PR pasti gembira. Mereka tahu Anwar akan ambil ruang menemui rakyat di kawasan Dato' Zainal Abidin, Exco Agama Kerajaan Johor. Pimpinan UMNOBN tempatan pasti tidak ceria meskipun penyokong BN mungkin tidak ambil pot dengan kehadiran tokoh yang bebas dari tuduhan liwat kedua.

Biarlah Anwar memancing di laut. Laut banyak ikan dan ikan tidak boleh mengundi. Apa kata jika Anwar tidak suka mabuk 'free'. Tentu dia ingin mengail di Sungai Endau walaupun udangnya payah digagau jika bukan pakar air payau. Lebih baik Anwar terus ke hulu. Selain memancing boleh jumpa Orang Asal. Orang Asal sebelah Endau sana bukan tidak ada isu. Mereka bukan bisu. Ertinya Anwar boleh juga memancing undi di darat.

Anwar tidak perlu bimbang jika aktiviti beliau dirancang lebih awal. Macam-macam beliau boleh buat. Ikan, dapat. Bercakap, dapat. Sokongan rakyat, juga beliau akan dapat. Syaratnya, aktiviti dianjurkan oleh Pakatan Rakyat. PAS Mersing sedang kerja kuat. DAP pula sedang bersemangat. PKR juga ingin terlibat. Mereka ingin lihat kehadiran Anwar berehat benar-benar memberi manfaat kepada semua rakyat.

Sudah pasti Anwar tidak akan hadir sendiri. Barangkali pimpinan PAS dan DAP pusat akan sama-sama menyertai aktiviti ini. Bot nelayan banyak. Tambahan pula ramai nelayan di Endau diam-diam menyokong Pakatan Rakyat..

Penulis percaya, Zainal Abidin payah tidur malam. Sudahlah desas-desus beliau tidak dicalonkan lagi makin kuah, tambah pula cerita Pakatan Rakyat buat aktiviti memancing di laut dan di darat.

Dr Latif juga mungkin rasa hendak demam. Sudahlah bingung memikir bagaimana hendak bertanding di DUN Tenggaroh, tambah pula cerita Anwar hendak menangguk undi tidak kira air jernih atau keruh.

Pihak Polis juga mungkin geram. Tengah sedap duduk diam aman tenteram, Anwar pula datang buat ragam. OCPD resah gelisah. Luluskan permit, susah. UMNOBN khasnya Dr Latif naik darah. Tidak beri permit pun susah. Cikgu Roslan dan Ustaz Azam pula marah. Anggota Polis yang malas buat kerja setuju permit tidak diluluskan sebab menurut khabarnya Anwar akan berceramah di Dewan China yang terletak dalam premis tok kong. Ada pula anggota Polis yang di samping jalankan tugas dapat dengar ceramah Anwar secara 'life'.

PAS Mersing dan rakan pakatan mesti bijak ambil kesempatan. Ini masa bagus untuk menggerakkan petugas PRU. Kena buat mesyuarat seberapa banyak dan bincang hingga masak. Buat aktiviti sampingan biar gempak.

Jika kena cara dan elok gaya, kehadiran pimpinan Pakatan Rakyat bawa bahagia kepada semua. Para peniaga suka sebab ramai orang. Peminat Anwar bukan hendak buat kacau di Endau. Di antara mereka tentu yang syok makan pau Endau. Sebelum pulang cari oleh-oleh.

Akhir kalam, jangan lupa pelan B. Percayalah, UMNOBN Mersing yang sedang bergolak tidak akan berdiam diri. Jika cincai-cincai sahaja merancang aktiviti, nanti ramai yang tidak puas hati.

Apa kata jika ramai-ramai kita turun ke Endau 19 Februari ini.

01 di kluang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kluang - Google Blog Search


Nasib syarikat gagal maju pertanian moden <b>di Kluang</b> ditentukan <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2012 03:19 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR: Kedudukan 12 syarikat yang gagal memajukan projek Pertanian Moden Kluang di Ayer Itam, Johor akan ditentukan Kabinet selepas kajian mengenainya siap, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, ...

01 di parit jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit jawa - Google Blog Search


Mohd Zaki: Sudah bersediakah..

Posted: 12 Apr 2012 03:29 PM PDT

Sememangnya aku sudah bersedia. Jika permohonan pindah aku berjaya, Penginapan, aku akan tidur di kereta. Bantal dan toto sentiasa didalam kereta. Selesa? Aku selesa. Aku pernah tidur di khemah di tepi pantai semasa hujan lebat. Sememangnya tidak selasa waktu itu. Aku sudah rasa yang susah dahulu. Dan aku pernah tidur di Melbourne Airport di Australia. Aku tidur di Airport dan makan sekali sehari. Selama 6 malam 7 hari di Australia. Hanya bawa dollar Australia tak sampai 900 dollar australia.
Dan permohonan pindah aku berjaya aku sudah list satu senarai apa perlu aku bawa.
Aku akan tidur di kereta kancil aku. Aku mesti ada pillow dan toto. Dan aku mesti membawa air mineral didalam kereta. Dan aku mesti ada caj travel untuk laptop dan telefon aku. Caj ni boleh dicaj di kereta. Dengan itu aku boleh menonton TV melalui internet. Aku boleh mencari maklumat dari internet. Dengan ini hilanglah rasa bosanku.
Aku akan parking kereta aku berhampiran pondok polis.Atau di sekitar pusat bandar.
Dan aku akan sambung berlajar secara part time di Cosmopoint sebelah malam Isnin hingga Jumaat. Kenapa aku mesti pilih cosmopoint? Di cosmopoint aku akan masuk ke kelas harian tapi sebelah malam. Dari pukul 6 petang hingga pukul 9 malam. Aku akan mengambil course IT. Dengan IT ini, aku boleh pergi jauh. Aku minat komputer. Kalau diizinkan Allah, aku ingin berkerja  bahagian teknikal bahagian IT PPD atau JPN. Dan kos pengajian aku, aku akan tanggung melalui kerja pertanian yang aku akan jalankan di Parit Jawa. Aku ada tanah Parit Jawa. Tanaman bendi aku akan usahakan. Dengan tanaman ini aku akan berlajar cara membuat batas, sistem parit , pagar, tuaian dan juga membuat pondok untuk berteduh. Dengan ini aku sudah ada kemahiran asas yang tak ada orang lain. Aku nak sesuatu dalam hidup aku ini boleh memberi sesuatu kepada manusia dan pada masa yang sama aku merai faedah jualan dari hasil yang aku jual. Jika aku hanya jadi kerani yang membuat update gaji atau cuti, aku rasa itu bukan aku. Budak lepas UPSR pun boleh buat apa yang aku buat sebagai kerani. Aku nak pelbagai kemahiran. Aku nak mahir dalam pertanian dan juga dalam baikpulih komputer dan juga IT. Dan kebun parit Jawa... Aku akan ceriakan kembali kebun parit jawa seperti dahulu.  Hasil tanaman bendi itu, aku akan jual di pasar awam di parit jawa dan Bandar Muar...Ini sahaja plan yang aku rancang.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved