ads

Ahad, 23 Disember 2012

01 di kota tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kota tinggi - Google Blog Search


PeNgembara: Kenangan Peristiwa Banjir Besar <b>Di Kota Tinggi</b> 2006 <b>...</b>

Posted: 04 Nov 2012 03:25 AM PST

Pada akhir tahun 2006 dan awal tahun 2007 iaitu bermula dari 19 Disember 2006 sehingga 16 Januari 2007, Kota Tinggi telah dilanda banjir paling besar dalam sejarahnya. Banjir gelombang pertama pada 19 Disember telah menenggelamkan hampir keseluruhan bandar Kota Tinggi termasuklah bank, kedai-kedai dan kompleks membeli-belah. Namun banjir gelombang kedua bermula dari 11 Januari 2007 lebih dahsyat kerana menenggelamkan tempat yang tidak ditenggelamkan sebelumnya sehingga hampir menerjah masuk ke Hospital Daerah Kota Tinggi (HDKT). Ini terjadi berikutan angin monsun Timur Laut yang bertiup dari bulan Oktober hingga Mac menyebabkan hujan lebat telah melanda seluruh negeri Johor selama hampir seminggu sehingga Sungai Johor tidak mampu lagi menampungnya. Hampir 12,000 orang dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan yang terpaksa dibuka dua kali kerana banjir telah melanda sebanyak dua kali. Malahan terdapat pusat-pusat pemindahan juga ada yang turut dinaiki air menyebabkan mangsa-mangsa terpaksa berpindah ke Pusat Pemindahan lain. Banjir pada kali ini telah mencatatkan sejarahnya kerana air Sungai Johor telah naik sehingga 5.45 meter berbanding rekod tertinggi yang pernah dicatatkan sebelum ini iaitu 4.9 meter.
Rumah aku pun tidak terkecuali, dan dalam sejarahnya pertama kali aku menjadi mangsa banjir, selalu aku nengok dalam tv je.
Sekarang sudah memasuki hujung tahun dan lazimnya hujung tahun merupakan musin hujan, dan semua kawasan yang pernah di naiki air iaitu banji seperti Kota Tinggi yang pernah tenggelam sudah mendapat pengajaran dan pengalaman. Aku percaya mereka yang tinggal di Daerah Kota Tinggi sudah bersiap sedia menghadapi musibah, malapetaka, dugaan dan rezeki dari ALLAH S.W.T.
Kedalaman air pada tahun 2006/2007 mencecah 4.9 meter. Dalam!!!
Semoga Family aku yang berada di Kota Tinggi berada dalam keadaan berjaga-jaga. Kita sama-sama berdoa agar musibah banjir tidak akan berulang kembali. INSYAALLAH...

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Oct 2012 07:54 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2012 08:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2012 07:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sampah Membludak <b>Di</b> Kota Tanjungbalai | Harian Berita Sore

Posted: 04 Jul 2012 01:25 AM PDT

TG. Balai-(Berita) : Tukang sapu sampah Dinas Pasar dan Kebersihan jalan Raya Inti Kota dan sekitar kota Tanjungbalai diketahui cukup banyak, bahkan membludak, namun sampah dijalan Inti Kota dan sekitar masih bertumpuk serta berserakan,  di jalan Vetran, jalan Suprapto, jalan SM. Raja, jalan besar Teluk Nibung, jalan Asahan, jalan Sei Dua, jalan Jamin Ginting, jalan Jendral Sudirman kota Tanjungbalai. Pengamatan wartawan dilapangan, Selasa (03/7) sekitar pukul 18. 00 s/d pukul 20. 30 Wib. Namun sampah di tempat pembuangan sampah tidak diangkut, sehingga sampah tersebut berserakan dijalan.

Padahal tukang sapu sampah Dinas Pasar dan Kebersihan jalan Inti Kota dan sekitarnya mencapai ratusan orang, lain pengkoret parit dan tukang babat rumput, namun parit/riol banyak tumpat, saat hujan turun air di jalan Inti Kota dan sekitarnya tidak jalan sehingga air hujan tersebut merendam badan jalan, seperti jalan Gereja, jalan A. Yani, jalan Jalius, jalan Pahlawan dari depan kantor PN sampai Kuda Putih, jalan Suprapto dekat TPO sampai kejalan besar Teluk Nibung percis depan Mesjid Menara Lima.

Hujan, Senin (02/7) sekitar satu jam, karena parit/riol tumpat air hujan tenggelamkan badan jalan, genangan air di badan jalan itu masuk kerumah warga penduduk, warga dan pedagang disekitar parit/riol tumpat itu mengaku mengeluh pada wartawan, setiap hujan turun air hujan masuk kerumah mereka, hal ini sudah lama terjadi, namun Walikota C/q Dinas terkait belum berupaya untuk mengatasinya, terkesan Walikota tutup mata, untuk masyarakat maupun pedagang meminta Walikota segera mengatasinya agar mereka warga maupun pedagang tidak terganggu.

Kadis Pasar dan Kebersihan kota Drs. Syarifuddin yang di konfirmasi wartawan di kantornya baru-baru ini, terkait tukang sapu dan pengkorek parit/riol Dinas Kebersihan mengatakan, tukang sapu jalan 230 orang dan korek parit/riol 50 orang lebi dan tukang babat rumput 25 orang, tugas mereka dibagi tiga seep, pagi, siang dan malam hari. Dam Truk 16 dan Engkel dilengkapi supir dan kernetnya sama tugasnya, tetapi kalau sampah/parit masih belum bersih, itu tentu terkait kondisi, atau masyarakat tidak membuang sampah pada tempatnya, sehingga sampah berserakan kejalan, dihimbaulah masyarakat membuang sampahnya pada tempatnya agar sampah tidak berserakan.-(SYN).

JPNN.COM : Gelapkan 7 Motor untuk Bayar Judi Bola

Posted: 07 Jul 2012 01:05 AM PDT

PONTIANAK – Tujuh sepeda motor digelapkan spesialis tindak pidana pencurian di wilayah hukum Sektor Pontianak Selatan. Setelah melakukan aksi tersebut, pelaku dengan sigap melarikan diri ke luar kota. Kendati demikian, langkahnya tidak berjalan lama. Berkat informasi masyarakat dan penyidikan tim aparat kepolisian, dia dibekuk di Jalan Parit Tengkorak, Kubu Raya, Jumat (6/7).

Jun (28), terus berkilah saat diinterogasi polisi. Dia mengaku melakukan tindak pidana penggelapan, karena untuk membayar uang perjudian sepak bola. Modus operandi yang dilakukan tersangka, dengan cara meminjam barang bukti ke teman terdekatnya. Setelah kendaraan tersebut sampai ke tangannya, Jun langsung menggadai sepeda motor itu ke orang lain.  "Saya gadai tujuh kendaraan milik teman-teman saya itu ke orang tak dikenal senilai Rp2 juta," kilah tersangka.

Dia mengatakan, baru pertama kali melakukan aksi tindak kriminal itu. Setelah beraksi, langsung melarikan diri ke luar kota. Saat merasa aman, tersangka mengaku pulang ke Kubu Raya tempat sanak keluarganya. Namun nahas, kedatangannya telah diendus aparat penegak hukum. Tanpa melakukan perlawanan, dia digiring ke kantor polisi untuk diproses lebih lanjut.

Kapolsek Pontianak Selatan, Kompol I Gede S Wahyudi menuturkan, tersangka telah lama buron. Laporan masyarakat telah banyak yang masuk. Bukan hanya tindak pidana penggelapan, tersangka juga melakukan aksi kriminalitas lain. Itu dilakukannya telah bertahun-tahun. Bahkan, tersangka juga telah masuk ke penjara sebanyak tiga kali.
"Dia melakukan tindak pidana tersebut di wilayah hukum Pontianak Barat, Polresta, Sungai Raya, Pontianak Kota dan Pontianak Selatan. Tersangka ini, berhasil ditangkap karena nama dan wajahnnya sudah terdaftar," ungkapnya.

Atas perbuatan tersebut, tersangka dijerat dengan pasal 372 dan 378 KUHP tentang tindak pidana penggelapan dan penipuan. Dengan ancaman hukuman minimal empat tahun hukuman penjara.

"Kepada seluruh lapisan masyarakat, jangan mudah percaya dengan aksi serupa di kehidupan sehari-hari. Jika trejadi hal tersebut, segera laporkan ke pihak berwajib terdekat, agar kasus tersebut segera ditindaklanjuti," imbaunya.
 
Sementara itu, jajaran Polda Kalbar melakukan razia penyakit masyarakat. Dari razia itu, aparat kepolisian berhasil menjaring 50 pasangan tanpa ikatan resmi, Kamis(5/7) malam di hotel, cottage, dan villa di Pontaianak.
 
Petugas mendatangi salah satu hotel dan langsung mengecek satu per satu kamar dan ditemukan beberapa pasangan yang bukan suami istri usai melakukan hubungan intim. Melihat kedatangan petugas, beberapa pasangan mesum tersebut terburu-buru mencuci tubuhnya ke kamar kecil.

Petugas langsung melanjutkan ke salah satu villa dan juga menjaring beberapa pasangan bukan suami istri. Bahkan ada juga pasangan yang berlari untuk menghindari petugas kepolisian. Namun petugas kepolisian melakukan penyergapan menggiringnya ke mobil Dalmas.

Salah seorang yang terjaring mengaku, sewaktu dirazia, ia dan pacarnya yang sedang berada di dalam kamar hotel. Ia mengaku tidak melakukan apa-apa saat berduaan di dalam kamar. "Awalnya saya jemput dia. Dia minta carikan penginapan. Tiba-tiba polisi datang. Saya tidak ada buat apa-apa di kamar," katanya.

Polisi mengamankan pasangan tanpa ikatan resmi ke Direktorat Polda Kalbar untuk dilakukan pendataan dan diberikan peringatan, agar tidak melakukannya kembali. Sebelum petugas membawa pasangan yang terjaring, mereka melanjutkan kembali ke hotel di Jalan Ahmad Yani. Di hotel itu, petugas menjaring puluhan pasangan tanpa ikatan resmi.

"Mereka yang terjaring dilakukan pendataan dan diberikan peringatan serta dilakukan proses hukum, tentang tindak pidana ringan,"Kata Kabid Humas Polda Kalbar AKBP Mukson Munandar, Jumat (6/7).

Menurut Mukson, razia yang dilaksanakan jajaran Polda Kalbar itu merupakan kegiatan rutin. Dengan tujuannya, mengantisipasi penyakit masyarakat yang meresahkan.
 
"Kita menertibkan penyakit masyarakat, agar mereka mengetahui dan menaati peraturan, seperti memiliki KTP. Masyarakat harus mengetahui bahwa KTP merupakan suatu kewajiban bagi setiap warga negara, supaya di suatu hari ada hal-hal yang tidak diinginkan mudah diketahui," ungkapnya.

Apabila ditemukan barang-barang yang mencurigakan, lanjut Mukhson, seperti narkoba, Sajam dan bom tetap akan ditindak dan diserahkan ke bagian yang menangani kasus tersebut. Terkait antisipasi maraknya isu bom, antisipasi yang dilakukan adalah dengan  razia. "Dari enam orang yang terjaring akan dibawa ke pengadilan. Mereka nantinya akan mengikuti sidang tipiring," tegasnya.

Mukson menambahkan , pihaknya akan melakukan razia rutin. Sasarannya tempat-tempat penginapan serta lokasi yang disinyalir mengarah pada tindakan kriminal. "Bagi warga yang tidak mempunyai KTP, diharapkan mengurus ke kelurahan terdekat, supaya terdata di daerahnya," imbaunya. (rmn/adg)

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Nusajaya Kini: &#39;Himpunan Hijau Lestari&#39; <b>di Pengerang</b> Ahad ini

Posted: 27 Sep 2012 01:56 AM PDT


KUALA LUMPUR, 25 Sept — Satu himpunan untuk membela penduduk Pengerang daripada projek pembinaan Kompleks Bersepadu Petroleum Pengerang (PIPC) akan diadakan pada 30 September, Ahad ini.

Perhimpunan anjuran Gabungan NGO Pengerang, dengan kerjasama Himpunan Hijau ini akan dijalankan di Dataran Sg Rengit, Pengerang. Antara isu yang dibangkitkan NGO berkenaan adalah isu pengambil alihan tanah penduduk di 10 kamung tradisi di Pengerang yang dikatakan berusia lebih 100 tahun.

"Penduduk seramai 28,050 daripada golongan petani, nelayan, peniaga, kakitangan awam dan swasta akan terlibat dalam pengambilan tanah menggunakan Akta Tanah Negara," kata pengerusi Himpunan Hijau Lestari Pengerang Anis Afida Mohd Azli kepada pemberita hari ini.

Menurutnya, penduduk yang mempunyai kapasiti 80 peratus Melayu dan 20 peratus berbangsa Cina akan terkesan dengan pengambilan tanah tersebut.

"Persoalannya, kenapa kerajaan negeri tidak menjalankan projek itu di tanah milik mereka yang memiliki keluasan ribuan ekar, tapi sebaliknya mengambil tanah penduduk kampung?

"Sedangkan, tanah penduduk ini merupakan kawasan untuk mereka menyara kehidupan."

 Selain itu, isu kehilangan sumber kehidupan turut menjadi perhatian himpunan berkenaan di samping jaminan anak-anak dan generasi penduduk kampung akan diberikan peluang dalam sektor pekerjaan sebaik sahaja projek itu dimulakan.

"Dengan tanah yang diganti, adalah tidak sesuai untuk mereka menjalankan aktiviti seperti sedia kala. 

"Golongan petani yang mempunyai tanah yang siap dituai pula perlu menunggu untuk menuai hasil kerana mereka perlu menm semula tanaman mereka, ini menjejaskan pendapatan penduduk."

 Beliau turut membangkitkan soal kesan alam sekitar kerana Pengerang terkenal dengan destinasi pelancongan, dan pembangunan projek tersebut dikhuatiri akan menjejaskan kehidupan marin seperti dugong dan udang kara di sekitar kawasan Pengerang dan Sebana.

"Pembangunan projek ini akan merubah status pelancongan kepada perindustrian dan memberikan kesan kepada alam sekitar.

"Ia akan memberikan kesan kepada Desaru dan Sebana," katanya, merujuk kepada lokasi pelancongan popular di daerah tersebut. Malah, Anis Afida juga turut meluhakan rasa kesal kerana usahanya memelihara Pengerang seakan tidak dihargai oleh pihak berkuasa dan kerajaan negeri kerana sehingga kini tiada sebarang makluman daripada memorandum dan referendum yang dihantar pihaknya.

"Antara usaha kami adalah menghantar memorandum kepada Unit Pembangunan Ekonomi Negeri Johor, Pejabat Menteri Besar Johor, Pejabat Perdana Menteri, sidang Dewan Negara dan Dewan Rakyat termasuk Suruhanjaya Hak Asasi Manusia.

"Namun, respon yang diberikan tidak memuaskan. Ini membayangkan seolah-olah kerajaan lebih mementingkan ekonomi dan keuntungan berbanding kebajikan masa depan rakyat."

 Untuk maklumat lanjut berhubung perhimpunan tersebut, pihak jawatankuasa mempelawa orang ramai untuk melawat laman web www.hijau.info.

Sumber : themalaysianinsider.com

**KLIK SINI untuk Iklan Teks produk anda dengan hanya RM5 sebulan!!**

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

01 di senai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di senai - Google Blog Search


Jawatan kosong FORKLIF DRIVER cum storekeeper <b>di Senai</b> <b>...</b>

Posted: 15 Oct 2012 07:46 PM PDT

Jawatan kosong FORKLIF DRIVER cum storekeeper di Senai industrial Johor

PMR and above
boleh memandu forklift
ader lesen memancu forklif adalah lebih baik
ada 1-2 tahun experience dalam stor atau gudang
boleh bekerja di Senai 3

Lebih Details Jawatan Terkini

hantarkan biodata:

T: +60 7 278 1122
F: +60 7 278 1123
E: maizatul@jac-recruitment.my
W: www.jac-recruitment.my
Job Info:

Salary: RM 1 500 / month
Job Type: Non-Executive
Experience Level: < 1 year
Category: Manufacturing | Transport/Delivery
Application Deadline: 31 Oct 2012

How to reach us
maizatul akmal binti ahmad yussof
Senai industrial 3
Phone: 0167871804

Maklumat lanjut Jawatan Kosong Terkini {KLIK SINI}, Blog Hot Gossip artis Malaysia , Website Streaming TV dan Radio

01 di pontian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pontian - Google Blog Search


Tutti Frutti Dah Buka Cawangan <b>di Pontian</b> Johor - Blog Hati Putera

Posted: 17 Dec 2012 08:05 AM PST

Akhirnya sampai jugak Tutti Frutti di Pontian Johor sebelum berakhirnya 2012 tahunku yang kacak ini. Nampaknya Pontian dah semakin hebat sekarang nie kerana sudah ada dua syarikat berkaitan frozen yogurt termasuk snogurt membuka cawangannya di sini. Jadi banyak pilihanlah untuk orang-orang sekitar Pontian selepas ini. Agak-agak lepas nie Baskin Robbins pulak.

tutti frutti

HP sebenarnya jarang mencuba makanan pelik-pelik ini tetapi akur atas desakan anak-anak untuk mencuba buat pertama kali. Daripada minggu lepas lagi diaorang dah sibuk bertanya "bila nak pergi?".

tutti frutti johor

Suka betul anak-anak

Apa yang menarik tentang tutti frutti ini ialah ruangan dalamannya yang ceria dan bersih. Keindahan hiasan dalaman boleh menambahkan selera tetapi HP nasihatkan jangan ambik banyak sangat. Takut tak larat pulak nak bayar.

ruangan dalaman tutti frutti

Ruangan dalaman yang ceria kan

tutti frutti pontian johor

Jangan topping banyak sangat,,,

kalau tersesat ke Pontian , bolehlah terjah kedai frozen yogurt ini. Lokasinya terletak di Pusat Perdagangan Pontian bersebelahan dengan Restoran Marybrown. Kalau nak menginap banyak jugak hotel kat situ.

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Nusajaya Kini: Tidak Mustahil Boleh Kekal Dun <b>Skudai</b>

Posted: 20 Dec 2012 10:29 PM PST

TEMU BUAL Cheng Hau selaku Ketua Pembangkang negeri dengan Sinar Harian.

Mungkinkah YB akan bertanding PRU13 dan mahu kekal di Dun Skudai?

CHENG HAU: Keinginan saya adalah memohon keizinan ahli di peringkat akar umbi dan pucuk pimpinan pusat parti untuk bertanding di Dun Skudai semula sebab saya telah lama berkhidmat di sini. Namun, keputusannya terpulang kepada pucuk pimpinan DAP dan PR.

Bagaimana YB melihat sokongan pengundi?

CHENG HAU: Walaupun sokongan pengundi bukan Melayu kepada saya tinggi pada PRU12, sekurangkurangnya 30 peratus pengundi Melayu di kawasan Dun Skudai memberikan sokongan.

Jika tidak, saya tidak akan menang Dun Skudai dengan majoriti 12,000 undi. Saya harap dengan rekod khidmat dan keazaman saya bersuara di Persidangan Dun Johor mengenai pelbagai isu memberi kebaikan kepada rakyat Johor.

Prinsip saya adalah mengkritik secara konstruktif. Saya melihat lebih baik DAP bertindak secara positif. Apa yang dilakukan selama ini bukan sahaja mengubah prasangka DAP adalah anti-Islam malah mendapatkan pujian meluas.

Ada khabar angin YB akan bertanding di Parlimen Gelang Patah sedangkan kerusi itu milik PKR.

CHENG HAU: DAP Johor mempunyai hubungan rapat dengan PKR dan Pas di negeri ini sejak dari zaman Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan Parti Keadilan Nasional.

Atas penghormatan kepada Allahyarham Razak Ahmad, bekas Ketua PKR Johor dan sebelum itu PRM Johor, DAP setuju berikan laluan kepada Razak Ahmad bertanding di Parlimen Gelang Patah pada tahun 1995 atas persetujuan giliran di antara dua parti.

Pada PRU tahun 1999, DAP bertanding di Parlimen Gelang Patah, manakala PKR pula pada tahun 2004. Pada pilihanraya tahun 2008, sepatutnya giliran DAP di Gelang Patah, tetapi pucuk pimpinan PR memutuskan PKR bertanding semula. Bagaimanpun saya berpandangan pucuk pimpinan tertinggi PR akan membuat keputusan yang bijak berasaskan calon dan parti komponen yang berpeluang menawan Parlimen Gelang Patah pada PRU13.

Ramai berpendapat YB boleh menang jika bertanding di Parlimen Gelang Patah?

CHENG HAU: Saya tidak merebut peluang bertanding di dua kerusi berkenaan iaitu Dun Skudai dan Parlimen Gelang Patah. Saya berpendapat, lebih baik saya bertanding semula di Dun Skudai. Apapun, saya akan akur pada keputusan itu.

Adakah YB telah berjaya melaksanakan janji pilihan raya tahun 2008?

CHENG HAU: Sebagai wakil rakyat pembangkang, saya cuba sedaya upaya membawa pelbagai isu dan masalah rakyat kepada perhatian pihak berkuasa melalui pelbagai saluran termasuk Persidangan Dun Johor. Tidak pinggirkan Sekolah Agama, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil yang memerlukan bantuan.

Bagaimana undi orang Melayu selepas ada yang melabel DAP anti-Melayu dan rasis?

CHENG HAU: Sokongan Melayu terhadap PR semakin bertambah dan prasangka bahawa DAP itu anti-Melayu dan anti-Islam berkurangan, susulan prestasi baik yang ditunjukkan kerajaan PR di Pulau Pinang dan Selangor.Peningkatan peruntukan kepada sekolah agama di Pulau Pinang oleh kerajaan DAP dan PR telah mendatangkan kritikan MCA dan Gerakan bahawa DAP cuba 'mengislamkan' Pulau Pinang.

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


tragedi pembunuhan beramai-ramai <b>parit sulong</b> 1942 - blues anak <b>...</b>

Posted: 23 Dec 2012 06:22 AM PST

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembunuhan beramai-ramai Parit Sulong berlaku pada 23 Januari 1942 yang dilakukan oleh anggota Division Pengawal Imperial (Imperial Guards Division) dari Tentera Imperial Jepun terhadap tentera berikat semasa penaklukan Tanah Melayu ketika Perang Dunia II. Beberapa hari sebelumnya, tentera Berikat telah menyerang hendap tentera Jepun berhampiran Gemas dan meletupkan jambatan di situ dalam pertempuran Jambatan Gemencheh.
Semasa Penjajahan Jepun di Tanah Melayu, anggota pasukan Division ke 8 Australia (Australian 8th Division) dan Brigade Infantri ke-45 India (Indian 45th Infantry Brigade) sedang berundur sambil berjuang apabila mereka dikepong berhampiran dengan jambatan di Parit Sulong. Pasukan Berikat bertempur dengan pasukan Jepun yang lebih besar selama dua hari sehingga mereka kekurangan bekalan peluru dan makanan.
Setelah gagal berunding di bawah bendera putih untuk membenarkan mereka yang tercedera untul lalu, pemerintah pasukan memutuskan bahawa pihak Jepun akan mematuhi Perjanjian Geneva (Geneva Convention ) mengenai tawanan perang dan memerintahkan kesemua mereka yang sihat dan mampu diperintahkan untuk berpecah ke dalam hutan, satu-satunya jalan bagi mereka kembali menyertai barisan pihak Berikat; tetapi bagi sekitar 110 tentera Australia dan 40 tentera India yang cedera terlalu teruk untuk melarikan diri, pilihan mereka yang ada hanyalah untuk menyerah diri.
Tahanan perang yang cedera itu ditendang dan dihentak dengan buntut senapang oleh Pengawal Imperial. Mereka yang tercedera ditahan dalam bangunan kayu. Mereka kemudian dikumpulkan dan diperiksa oleh Chief of Staff Lt. Gen. Nishimura Takuma, General Officer Commanding, Division Pengawal Imperial yang memberikan arahan untuk "menghapuskan" tahanan yang tercedera.
Dalam perbicaraannya, Nishimura mendakwa bahawa ini bererti "memindahkan mereka yang tercedera kebelakang" - tetapi Chief of Staff, Kolonel Imai Kamerjiro - yang tidak terselamat dalam perperangan - menambah; "Mayat tahanan hendaklah dibakar selepas selesai pembunuhan itu". Teks penuh arahan tersebut diberikan kepada Lt. Fujita yang ditugaskan bagi menghapuskan tahanan.
Pada petang 22 Januari 1942, mereka diperintahkan untuk berkumpul di belakang baris kedai yang rosak berdekatan. Mereka yang tercedera dipapah oleh mereka yang mampu berjalan, setelah dijanjikan rawatan perubatan dan makanan. Sementara menunggu ditempat perkumpulan, samaada duduk atau terbaring lemah, tiga mesingan, tersorok di bilik belakang mulai menembak, mengsasarkan tahanan tersebut. Sejumlah tahanan yang masih hidup di tikam dengan bayonet. Selepas itu baris rumah kedai tersebut dirobohkan dan mayat tahan diletakkan di atasnya. Enam puluh galon minyak dituang diatas timbunan itu dan api dihidupkan. Menjelang tengah malam, timbunan kayu dan mayat membentuk abu setinggi dua kaki sebelum diisikan kedalam lubang bom dijalan berhampiran.
Terdapat keterangan saksi lain yang menyatakan kisah berlainan, anataranya: Sesetengah dari mereka diikat dengan kawat di tengah jalan sebelum ditembak dengan mesingan dan dicurah dengan petrol dan dibakar dan (dalam kata-kata Russell Braddon) selepas "dibakar hangus— sebelum digelek kehadapan dan kebelakang (secara teratur) dengan lori yang dipandu oleh tentera Jepun." (Braddon, p. 101) Kebanyakan mayat tersebut dijadikan pengisi lubang bom dijalan. Kenyataan penduduk tempatan turut melaporkan bahawa tahanan perang (POWs) diikat beramai-ramai dengan kawat dan dipaksa berdiri di atas jambatan, sebelum seorang tentera Jepun menembak seorang, menyebabkan yang lain jatuh kedalam sungai Simpang Kiri dan lemas.
Tiga orang tentera Australia terselamat dan dua daripadanya masih hidup sehingga tamat perang. Dua tentera Australia yang tercedera dan sempat melarikan diri dari pembunuhan beramai-ramai itu dan menjadi saksi mengenai layanan Jepun terhadap tahanan perang. Rekod rasmi menunjukkan seramai 150 orang yang tercedera dibunuh.
Leftenan Jeneral Takuma Nishimura kemudiannya disabitkan terbabit dalam pembunuhan beramai-ramai di Parit Sulong oleh Mahkamah Tentera Australia (Australian Military Court) dan digantung hingga mati pada 11 Jun 1951. Dia telah disabitkan oleh mahkamah British bagi penjara seumur hidup bagi Pembunuhan beramai-ramai Sook Ching. [1]
  • Lynette Silver, 2004, The Bridge at Parit Sulong – An Investigation of Mass Murder, The Watermark Press, Boorowa. ISBN 0-949284-65-3.
  • Russell Braddon, 1951, The Naked Island, Penguin Books, Melbourne,
  • Lionel Wigmore, 1957, The Japanese Thrust – Australia in the War of 1939-1945, AWM, Canberra.
  • Iain Findlay, 1991, Savage Jungle – An Epic Struggle for Survival, Simon & Schuster, Sydney.
  • Gilbert Mant, 1996, Massacre at Parit Sulong, Kangaroo Press, Kenthurst.
  1. http://www.thisisfolkestone.co.uk/ms/info/massacresinthepacific.htm

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


PAS CAWANGAN <b>PLENTONG</b>-MULA MENGORAK LANGKAH

Posted: 21 Dec 2012 01:58 AM PST

Pas cawangan plentong markaz gerakkannya terletak di 118 kampung plentong baru adalah rumah kepada ketua cawangan serta mantan Yang dipertuan PAS pasir gudang saudara Rahim Ahmad,pernah satu ketika dahulu selain menjadi lokasi medan ilmu serta aktiviti siasah penduduk sekitar kampung plentong dan permas jaya,ia juga  menjadi tapak ceramah penerangan isu-isu semasa dari barisan pemimpinan PAS kawasan maupun pusat.

Malangnya ia terhenti sekian lamanya gara-gara satu ceramah oleh YB Gobalakrishnan yang diadakan pada tahun 2002,penahanan perceramah oleh pihak polis termasuklah Saudara Rahim sendiri serta pengerusi Par permas Saudara Syed Othman ketika itu Ketua Pemuda Pas Pasir gudang.Mereka di bawa ke balai untuk disoal siasat dan dilepaskan kemudiannya.Segala peralatan ceramah termasuk PA system dan sebagainya dirampas dan tidak dikembali oleh pihak polis hingga sekarang.

Benih Islam yang tertanam serta tarbiah yang diberi kepada generasi muda plentong dan permas sekian lama,telah menampakkan hasilnya,kebangkitan anak muda terserlah dan ternyata anak-anak muda ini kehadapan dengan sokongan padu dari pemimpin lama hingga menghidupkan kembali aktiviti yang selama ini kian pudar.kebangkitan anak muda ini menyokong PARTI ISLAM gagal dihalang maupun disogok dengan kebendaan kerana maklamat perjuangan mereka adalah menegakkan syiar Islam yang menjadi asas keutamaan.

Setelah 10 tahun berlalu,Tarikh Khamis 20hb Disember 2012 mencatit satu sejarah apabila PAS cawangan plentong mengadakan semula ceramah umum di lokasi yang sama seperti 10 tahun dahulu.Perceramah undangan,Ulamak tersohor,Dato Ust Hj Tuan Ibrahim Tuan Man selaku ketua penerangan Pas Pusat dengan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat tempatan dijemput untuk memberikan syarahan mereka.



Majlis semalam turut menyediakan nasi berani kembing dan ayam untuk dihidangkan kepada semua hadiri yang hadir.Kehadiran hadirin diluar jangkaan dan satu kejutan dengan kehadiran ramai wajah-wajah yang dulunya dikenali karat birunya.Walaupun ada sedikit kekecohan dari pencacai setan-setan yang dikenali namun telah berjaya diselesaikan oleh tentera merah Pemuda Pas kawasan.

Penulis selaku setiausaha cawangan pas plentong ingin merakamkan Jazakallah khair kepada semua pertugas yang berkerja keras bagi merelisasikan impian semua.Tidak lupa juga kepada Pertugas dari PAS cawangan Permas jaya yang turut sama membantu,yang lebih tepat ungkapan "Tanpa Anda beberapa oranglah saja kami".

kepada ketua cawangan saudara Rahim Selaku Tuan rumah serta ahli jawatankuasa,semua ini adalah titik permulaan untuk kita lebih komimted dalam gerakkerja bagi menyampaikan risalah Islam keseluruh masyarakat di plentong agar mereka bersama kita menghayati perjuangan Islam yang syumul ini.

TAKBIR!!!!

abusiraj alumner
setiausaha PAS plentong

01 di parit jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit jawa - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Nov 2012 03:09 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KISAH BUAH MENTEGA.....KAT <b>PARIT JAWA</b> MUAR..

Posted: 23 Nov 2012 02:57 AM PST

     SALAM SEMUA!


     HARI INI NIKEE NAK KONGSI SIKIT TENTANG BERITA GEMBIRA BUAT SAHABAT LAMA PUAN ERRA AKMAL.ALHAMDULLILAH ERRA SELAMAT  BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN DI SUBANG JAYA SELEPAS ASAR SEMALAM.

  ERRA TERPAKSA DI BEDAH MEMANDANGKAN TEKAN DARAHNYA AMAT TINGGI... MEMBAHAYAKAN NYAWA BABY YG DI DALAM PERUT TU.BABY GIRL YG DI NANTI TIBA WALAUPUN HANYA SEBERAT 1.45 KG SAHAJA...YELAH MEMBER LAHIR AWAL SEBULAN LEBIH..HANYA 35 MINGGU DI DALAM PERUT MUMMY..  

  TAHNIAH TUK AKMAL,ERRA,AIRIN FARISHA SERTA ABG B YG BALIK JAUH DARI DAVAO CITY JUST TO MEET AND SEE HIS SWEET LITTLE BABY GIRL.


HARI JOMLAH LAYAN BLOG NIKEE ..NIKEE KE MUAR SEMASA HARI KEDUA HARI RAYA HAJI BARU-BARU NI..SAMPAI DI PARI JAWA RUMAH PAK YUSOF TU..KITA PUN DI HIDANGKAN SESUATU YG ISTIMEWA..PELIK PADA NIKEE ALMAKLUMLAH NIKEE NI ORANG DARAT DARI KELANTAN..KALAU SESUATU YG BARU NIKEE AMAT SUKA NAK TAHU .

   DALAM DUDUK MENUNGGU DAGING DI LAPAH ..KAMI DI HIDANGAN DENGAN BERBAGAI HIDANGAN KUIH MODEN DAN ASLI...SEDAP...

  PAK YUSOF PUN ..TIBA-TIBA HIDANGKAN KAMI BUAH MENTEGA..HAIKKK!APE LAGI NIKEE RASA PELIKLAH SEBAB DI KELANTAN TAKKAN JUMPA BUAH MACAM NIKAN...
     
  JOM INTAI..FOTO

NI YG DAH SIAP BASUH...

 KATA ABG SUFFIAN POKOK MENTEGA NI DARI HASIL TANAMAN ATUKNYA..DI BELAKANG RUMAH PUSAKA YG DI DUDUKI OLEH PAK YUSOF SEKARANG NI.DULU KATA ABANG BUAHNYA SEBESAR BUAH KELAPA DARA..TAU KELAPAPANDAN...WAHHH HAIRAN BESAR TU...

  PADA NIKEE BUAH NI TAK UBAH SEPERTI BUAH SETOL..YG BERWARNA KUNING CUMA BEZANYA SI BUAH MENTEGA NI..MERAH KECOKLATAN DAN SEDIKIT BERBULU.

  KATA MEREKA BUAH NI HARUS DI BASUH BERSIH DAN DI KIKIS HABIS BULUNYA KALAU TAK GATAL-GATAL TERKENA KULIT.

  KALAU DI KELANTAN BUAH SETOL TU DI MAKAN JERUK ATAU ADA YG DI BUAT GULAI...TAPI PAHIT-PAHIT MANIS GITULAH..BUAH MENTEGA DI SEDAP SERTA LEMAK RASANYA SEAKAN MENTEGA..

YG DAH JATUH NI BOLEH DI MAKAN DAH..MASAK RANUM ...JADI TAK KELAT RASANYA..


   SETAHU NIKEE ,BUAH MENTEGA NI DIKENALI JUGA SEBAGAI BUAH BISBUL.
DIKENALI DENGAN NAMA ILMIAHNYA DIOSPYROS BLANCOI A.

  NAMA LAIN PULA DI PANGGIL,BUAH LEMAK ,DALAM BAHASA JAWA PULA DIKENALI SEBAGAI KAMAGONG,TABANG @ MABOLO DALAM BAHASA TAGALOG,SEBAB BUAH YG BERBULU..

  BUAH MENTEGA JUGA DI KENALI SEBAGAI MARIT DALAM BAHASA THAI DAN BAHASA INGGERIS DI PANGGIL VELVET APPLE.

  APA PUN BUAH NI BANYAK TERDAPAT DI TANAH JAWA..JADI TAK HAIRANLAH JIKA NIKEE MENEMUINYA DI PARIT JAWA MUARKAN.


  BUAH MENTEGA NI HIDUP SUBUR DI KAWASAN TROPIKA YG BERIKLIM MONSOON.DI FILIPINA BUAH NI BERBUAH SEPANJANG BULAN JUN- SEPT SEMENTARA DI INDONESIA SEKITAR BULAN MAC- MEI.

  APA PUN KISAH BUAH MENTEGA...NIKEE BANGGA MENIKMATI SESUATU YG BARU..WALAUPUN BUAH NI AMAT DI KENALI DI SEKITAR NEGERI JOHOR.


JOM LAYANLAH FOTO-FOTONYA......KATA ORANG NILAH BUAH MENTEGA YG SUDAH MULA DI LUPAI OLEG SEMUA ORANG DAN PADA NIKEE TAK SEMUA MENGENALI BUAH NI.....

BUAH MENTEGA DI ATAS POKOK...


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Nov 2012 03:06 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Nov 2012 03:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Sep 2012 03:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jul 2012 03:40 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Parit Jawa</b> Astro Box Office | Internet Radio | TV

Posted: 19 Jul 2012 08:42 AM PDT

Sinopsis telemovie Parit Jawa
Sinopsis: Parit Jawa menyingkap kisah hidup satu keluarga yang berketurunan Jawa dan telah duduk di Parit Jawa, Muar berkurun lamanya, disampaikan di dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Jawa, dan ia menyingkap tentang Tuminah dan Sapian yang telah berumur dan mahukan anak-anaknya bersama seperti keluarga lain.

Setelah Sapian (Ghazali Abu Noh) meninggal dunia, Tuminah (Ruminah Sidek) menjadi semakin risau akan keluarganya yang semakin kucar kacir. Anaknya hanya ingin merebutkan tanah pusaka keluarga mereka yang masing-masing mempunyai agenda mereka sendiri tanpa mempedulikan ibunya yang masih hidup.

Tuminah sedih kerana anak-anaknya tidak mempedulikan kehendaknya dan kehendak arwah Sapian. Manakala Arman (Eman Manan) dan Jalal (Zahiril Adzim) masing-masing inginkan tanah pusaka itu menjadi milik keluarga dan tidak mahu memecah belahkan tanah itu.

Keadaan menjadi lebih rumit apabila Arman meninggal dunia, dan anak-anak Tuminah menjadi lebih tamak dan lebih ingin menjual tanah itu. Dan hanya tinggal Tuminah dan Jalal untuk mempertahankan tanah pusaka keluarganya itu.

Pelakon Parit JawaSupertelemovie Parit Jawa arahan Tunku Mona Riza ini menampilkan barisan pelakon hebat seperti Zahiril Adzim, Jalil Hamid dan Eman Manan, Ruminah Sidek dan Ghazali Abu Noh.

Watch Parit Jawa Full Movie

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit jawa</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Nov 2012 03:09 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

pekena asam pedas <b>di parit jawa</b> muar - warna-warni kehidupanku

Posted: 19 Nov 2012 05:30 PM PST

sambung lagi ye...sampai aje pekan Parit Jawa , terus singgah ke medan selera Parit Jawa  . kebetulan kami semua mmg belum makan apa-apa lagi utk lunch , so bila dah sampai Muar , mmg terbaek arr nak isi perut yg tengah keroncong ni .

kat medan selera ni , makanan utama adalah masak asam pedas . ada pelbagai jenis ikan dan ikan-ikan ni semua mmg fresh semuanya . mana tak freshnya , dihadapan medan selera ni , adalah  jetty nelayan...nelayan balik dari mengail , mmg ikan-ikan tu terus aje masuk periuk masak asam pedas . makan kat situ , dah la sedap , view pun cantik utk sejukkan mata memandang .

hari tu , au singgah di kedai No 1 , kedai Mak Pon namanya , kami pekena masak asam pedas ikan sembilang ( fuhh...mmg feveret aku tu )  , telur dadar dan kicap manis cap udang aje...3 kombinasi yg terbaek kalau korang mkn asam pedas...klu nak tau betapa kicknya , cuba la buat?!

selesai  makan , kami tak balik ke rumah , terus ke bandar Muar utk amik baju yg siap ditempah...ala , baju basahan ke opis aje...pas tu , terus makan lagik utk dinner pulak....mmm...giler punya makan bila dok kampung ni..huhuhuhu


asam pedas ikan sembilang...best dan sedap!!

veiw di hadapan kedai...deretan bot-bot nelayan di Parit Jawa ,Muar
parking depan kedai coz dah lapar sgt dah gamaknya...

01 di kluang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kluang - Google Blog Search


Kursus Bekam <b>di Kluang</b> - persatuan pengubatan islam darul ansar <b>...</b>

Posted: 02 Dec 2012 06:44 PM PST


PENGAJIAN PENGUBATAN DAN RAWATAN ISLAM KE-8
TAJUK:"Kelebihan Bekam Sunnah Nabawiyah
& Ijazah Musalsal Bil Hijamah (Bekam)
AL-MUSNID SYEIKH MUHAMMAD RAJAB AKMAL BIN ABD. HALIM AL-IDRISI
Taman Seri Menanti, Kluang.
11 DIS. 2012 (HARI SELASA), JAM 9:00 MALAM.
PENYERTAAN ADALAH TERHAD & YURAN HANYA RM50.00.
(Buku Bekam + Sijil Penyertaan + Sijil Ijazah Musalsal)
* Sila sediakan Alat Bekam atau dapatkan dengan segera daripada urusetia.
* Sila bawa gambar berukuran passport.
Untuk Pendaftaran Sila Hubungi:
Sdr. Mohd Yasin (019-715 8888)             Erwan (017-959 4056)
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved